Tarha/Päivähoito?

Nappi88

Puuhakas puhuja
Huhtikuunmammat 2014
Vielä ei (onneksi!) tarvi erota tuosta ihanasta rakkauspakkauksesta, mutta, itelläni äitiysloma rahallisesti päättyy tammikuussa, eli helmikuussa ei tulisi enää mitään ellei sitten sitä minimaalista kotihoidontukea lasketa. Olin ajatellut mennä töihin siis helmikuussa, mutta en ole tästä vielä varma, sillä haluaisin että tyttö olisi ainakin vuoden vanha kun tarhaan menisi. Joka tapauksessa päiväkotiin täytyy ilmoittaa viimeistään 4kk aiemmin, eli mikäli menisin helmikuussa töihin niin tää olis jo ajankohtainen syyskuussa :eek: apua!
Miten te muut ootte ajatellu olla kotosalla pienen kanssa?
 
Mä oon suunnitellu osa-aikasta töihinpaluuta jo elokuun lopulla, mutta koska myös mies tekee osa-aikasta työtä niin tyttö on edelleen jomman kumman kanssa kotona kun toinen on töissä. Mies tekee siis to-la yöt töitä ja mä suunnittelen ottavani alkuun 1-2 päivävuoroa viikossa. Päivähoidon tarvetta mietitään sit kun tiedetään missä ollaan töissä helmikuussa mutta luultavasti tyttö menee sen 10pv/kk tarhaan kun äitiysloma loppuu.
 
Miulla on opiskelut kesken niin yritän saada opintoaikataulut sumplittua niin että koulullakin voisin käydä tytön kanssa (tai isi on tytyn kanssa kotona) ja suurimman osan voisin tehdä etänä kotona. Saa nähdä miten sumpliminen onnistuu. Jos tää tästä hiljalleen arki alkais pyöriä ni haluaisin jo äitiysloman aikana jatkaa niitä opintoja hiljalleen.

Joka tapauksessa päiväkotiin en vielä tammikuussa ainakaan vie. Jos joutuu viemään päiväkotiin jossain vaiheessa niin toivottavasti ei ennen kahden tai jopa kolmen vuoden ikää. Kidutaan sillä kotihoidontuella sitten jos ei muuta vaihtoehtoa ole. Siinä kyllä menee työttömyyspäivärahalla opiskeluoikeus sitten, niistä opinnoista kun ei voi ottaa kuin yhden vuoden tauon jos haluaa säilyttää etuuden.
 
Mullakin vanhempainvapaa loppuu tammikuussa ja oon silloin palaamassa töihin, ellei miehen määräaikainen sopimus muutu vakituiseksi ja hommat jatkuu samalla rahalla. Ei ole yksinkertaisesti varaa siihen, että mun tulot tippuu sinne 300€:eek:on ja että mies olisi samaan aikaan työt.päivärahalla. Sit olis kiva, et jos meen töihin esim. helmikuussa, ni mies olis sit isäkuukauden ja noi isyyslomat, ni tyttö olis lähes vuoden, kun menee hoitoon. Jos mies on työtön, ni sithän homma ratkee hänen kotiinjäämiseen.

Katotaan miten meillä menee hakeminen tohon kunnan ainoaan päiväkotiin, eikä mua kyllä "niin pientä" sinne hirvitä laittaa. Itellä kuitenkin lyhyet päivät ja pitkät lomat.
 
Mun kaikki 3 pikkusiskoa on menny viimeistään 9kk ikäsenä päiväkotiin niin mulle sen ikäsen hoitoon vieminen tuntuu jotenkin tosi luonnolliselta. Kunhan ei tarvii viedä joka päivä koko päiväks vaan tyttö saa myös reilusti aikaa perheen kanssa :)
 
Mä jään äitiysloman jälkeen ansiosidonnaiselle, kun ei oo töitä tiedossa, mut ansiosidonnainen on mulla sen verran hyvä et aattelin sen kanssa pärjätä muutaman kuukauden (mikäli eivät vaan mee mulle työkkäristä mitään tarjoomaan). Mahdollisesti on töitä tiedossa huhti/touko/kesäkuusta alkaen, joten sillon sit palailisin työelämään. Kesän yli aateltiin poikaa pitää vielä kotona niin että isä pitää isyysvapaansa ja kesälomansa siinä, ja niille harvoille työpäivilleen otettais isovanhemmat mahdollisesti hoitamaan. Menis poika sit elokuussa päikkäriin. Ollaan jo raskausaikana haettu päiväkotipaikkaakin, kun halutaan yhteen tiettyyn, suosittuun päiväkotiin.
 
Toi olis aika ihanne tilanne että vois tosiaan viedä päikkäriin vasta ens vuoden syksyllä! Mut en tiiä onnistuisko meillä.. mua ei sinänsä ahdista tuo että tyttö menis siinä 10-11kk vanhana päiväkotiin kun meillä menis niin että tyttö olis 3-4 kertaa viikossa siellä ja ainoastaan noin 5h, ettei todellakaan kovin pitkään. Mut silti, olis ihana olla kotona vaikka kuinka pitkään ja seurata nappulan kasvua :)
 
Ja meilläkin tässä alueella 2 päiväkotia johon jompaankumpaan ehdottomasti halutaan! Toisessa on tytön kummitäti ja mun paras kaveri töissä lastentarhanopettajana :grin
 
Me ollaan sikäli onnekkaita, että molemmilla on vakituinen työpaikka. Olen ilmoittanut töihin, että palaan helmikuussa, mutta luulen jatkavani hoitovapaalla kesän yli. Senkin jälkeen harkitsen tekeväni nelipäiväistä viikkoa. Mutta katsotaan onnistuuko rahallisesti. Tämä hoitovapaalle jääminen on vielä sen verran ehdollinen, että täytyy laskea pärjätäänkö lainojen kanssa, jos vain mies on töissä. Olisin enemmän perhepäivähoitajan kannalla, mutta pitäisi löytää joku hyvä. Ollaan uusia paikkakunnalla, joten en tiedä kuka olisi hyvä.
 
en ole menossa töihin. :) mulla kuitenkin on vakituinen työpaikka, johon saan palata sitten kun tuntuu siltä. olin hoitovapaalla jo muutenkin ennen tätä raskautta. ei kyllä ole kannattavaa maksaa kolmesta lapsesta hoitomaksua + polttoaineet päälle, mulla työmatkoista tulee 70km päivässä. palkasta ei juurikaan paljoa enempi jää mitä kotihoidontuesta + hoitolisästä + sisarkorotuksista + kuntalisästä. ja mieluummin olen lasten kanssa kotona kuin rupeasin siihen show'hun, että lähtisin noita kuskaamaan hoitoon kuudelta aamulla, että kerkeäisin seitsemäksi töihin. että sitten kun pää ei enää kestä kotona olemista, niin palaan sitten töihin. :wink ja JOS meille vielä se neljäs lapsikin tulee, niin töihin palaaminen vielä lykkääntyy.

esikoisen jälkeen kyllä menin heti äitiyslomalta takaisin töihin, pidin kesäloman siihen perään ja esikoinen oli 10kk ikäinen kun perhepäivähoitajalle pistettiin. silloin ei olisi ollut varaa jäädä kotiin, mutta oli kuitenkin jo toisen lapsen yritys päällä. olinkin töissä 9kk kun jäinkin sitten taas äitiyslomalle. :)
 
Sama juttu Marihannan kanssa, töitä molemmilla. Helmikuussa en mene takas töihin, vasta sitten kun lapsi kävelee, on mun motto. Hoitovapaalla ekaks ja kesälomistakin tulis 2 kk. Et ehkä kesän jälkeen. mieluiten oisin kauemmin kotona ja uudestaan raskaana, mutta meillä on niin paljon lainaa, jotta tuskin siihen pystyis että ois 3 v hoitovapaalla. Mun on järkevämpi olla pois töistä ku oon huomattavasti pienituloisempi. Haaveilen kuitenkin, että mies pitäisi isäkuukauden ja voitais molemmat olla kotona sillon taikka vaikka reissussa jossain.
 
Joo toi "seuraava" jälkeläinen varmasti tuon hoitokuvion sekoittaa. Jos siis sellainen tulee. :)
 
mulla on suunnitelmissa palata töihin elokuussa 2015. Tyttö ois silloin 1v3kk. Jos pystyisi, menisin töihin vasta elokuussa 2016 mutta taloudellisesti ei mahdollista. Äippäloma loppuu helmikuun alussa ja helmikuusta elokuulle nyt joten kuten sinnittelee.

töihin en halua kuitenkaan mennä heti silloin helmikuussa. Oon tosiaan ite päiväkodissa töissä ja Se että menis töihin kesken toimintakauden on hankalaa niin itselle,hoitolapsille kuin työkamuillekki. Helpompi mennä kauden alussa. Toisekseen en millään halua tyttöä alle 1v ikäisenä hoitoon ku oon liian liian monesti työni puolesta hoitanu niitä alle vuosikkaita ja päättänyt etten omaani niin pienenä halua. Toki riippuu paljon hoitopaikastaki mutta mun aiemmassa työpaikassa meillä oli 13 alle 3 vuotiasta, joista 7 oli alle 1v. Hoitajia neljä. Ei tahtonut sylit riittää :sad001 . Mutta ymmärrän myös täysin että suuren osan on pakko vaan laittaa lapsi hoitoon ä-loman jälkeen.. Ja eihän sitä tosiaan tiiä jos itekki lopulta joutuu sen paikan eteen kun näkee tämän tulojen laskun vaikutuksen elämään :/ .
 
Mulla on heittelehtineet ajatukset tosi paljon tuosta omasta töihinmenosta niin raskauden aikana kuin nyt tuon tytön syntymän jälkeenkin. Ensin ajattelin, että olisin kotona ensi vuoden elokuuhun, eli vielä ensi kesän. Sitten olin niin innostunut töistäni, että ajattelin mieheni pitävän jopa osan vanhempainvapaasta. No, miehellä on parempi palkka ja töissä hektiset ajat, joten tämä ajatus sitten hylättiin.

Näillä näkymin siis palaan töihin maaliskuun alusta. Vanhempainvapaa loppuu helmikuun alussa ja sit pidän vielä tän vuoden lomat päälle. Jos mies pitää vielä sen perään isäkuukauden, niin tyttö menisi hoitoon huhtikuun alusta eli vajaan vuoden vanhana. Toisaalta oli kiva kyllä olla myös kotona vielä ens kesä. Ja taas toisaalta, jos kakkonen alkaa ilmoittamaan tulostaan niin haluan ehdottomasti olla hetken töissä ennen sen syntymää - en halua olla pois töistä kolmea vuotta putkeen! Toki taloudellinen puolikin näihin kotiinjäämisiin vaikuttaa.

Voiko muuten hoitopaikkaa hakea, vaikkei ole tarkka aloituspäivämäärä ole tiedossa?
 
meidän tytön haluan ensisijaisesti perhepäivähoitajalle ja toissijaisesti lähipäiväkotiin jossa on vain 30hoitopaikkaa. Pitäis vissiin hakea jo.

vinkkinä muillekki,kannattaa hakea 2015 syksyn ja etenkin 2015 talven/kevään hoitopaikkoja jo nyt niin on jonossa kärkipäässä. jos siis haluaa johonki tiettyyn päiväkotiin. Mun työpaikassa seuraavan syksyn lapset valitaan jo tammikuussa, joten loppuvuodesta tulleet hakemukset on auttamattomasti myöhässä. Yksityisessä päiväkodissa siis oon. Kuntapuolella ollessani valinnat tehtiin muistaakseni maaliskuussa ja hakemukset käsiteltiin saapumisjärkässä.toki paikkakuntakohtaidia eroja varmasti on.
 
vepettäjä, meidän pk:ssa pitää olla tiedossa hoidon tarpeen alkaminen, ei päivälleen vielä hakuvaiheessa mutta kuukausi kuitenkin.
 
Kiitos Dulu vinkistä! Meillä on mun työpaikan ja kodin välinen päiväkoti kiikarissa, joten pitääkin sitten laittaa hakemusta menemään... Tuntuu kyllä vielä niin kaukaiselta
 
Joo kai se täytyy koht joku hakemus laittaa kuhan nyt osais eka päättää mitä tekis :D
 
Meilläkin loppuu vanhempainvapaa helmikuussa, mutta en vielä tiedä mitä tekisin. 9-kuinen on mielestäni tosi pieni tarhaan, varsinkin jos/kun ei osaa vielä puhua eikä kävellä. Lisäksi meidän alueen tarhat ovat kai aika täynnäkin. Meilläkin on molemmilla vakityö ( jos omassa ei ala yt tässä välissä ), joten voisin olla hoitovapaalla ja vuosilomalla kesän yli ehkä...

Pitää vielä miettiä tätäkin ajoissa, kun pomo ja sijaiseni haluavat tietenkin tietää asiasta hyvissä ajoin.
 
Katselin ja mietin tänään näitäkin asioita. Olemme muuttamassa ja vieressä on ryhmäperhepäivähoitoa (jaiks, miten se eroaa päiväkodista kun on samassa rakennuksessa?) ja isoimmille päiväkoti. Josko hakisi sitten paikkaa siihen vaikkapa vuoden alussa ajatuksena, että syksyllä 2015 menisi. Vaikeaa miettiä näitä jo nyt. Ja sitten kun ymmärtäisi mitä tukia saa. Kodinhoidontukea ja hoitolisää ilmeisestikin? Ja tietty lapsilisät.
 
Takaisin
Top