Tammimammojen KESÄKUU 2010

hiukan samoilla linjoilla freyan kans et jos olis tollanen allergiatilanne ni yrittäisin kyl imettää ja lisätä maidontuotantoa kaikinkeinoin. mut ne tilanteet on sit niin erilaisia eri perheissä.

mut rankkaa tollanen on kun noin pieni lapsi sairastaa (ja miksei vähän isommankin lapsen).
 
Pakko kommentoida tuohon imetyskeskusteluun, vaikka joskus jo päätin etten siihen puutu.

Meillä mun imettämin loppu pääsiäisen jälkeen. Luulisin että syynä stressi yms. (ex-miehen itsemurha). Muutenkin meni koko kroppa tuolloin ihan sekaisin mm. menkat viikon välein, vatsaoireet (vuoropäivinä ripulia-ummetusta). Muutenkin toimin siinä pari viikkoa kuin robotti. Suoritin arkiaskareet ja vauvan hoidon todella kaavamaisesti ja vailla mitään tunteita. Salaa itkin suihkussa.

Tottakain olisin halunnut imettää pisempään, mutta koin/koen että se nyt vaan ei ollut minusta kiinni. Ja eihän sitä voi lasta nälässä pitää...
Mut kummallista ku luulee itse olevansa sinut sen kanssa ettei maitoa vain riittänyt pisempään, ni sitten kun tässä matkanvarrella on tullut vastaa kyselyjä "imetätkö?" vastaan en...ni kysyjän naama kuin iso kysymysmerkki. Tulee hirveä tarve alkaa selittämään että miksi en.... Eihän se kenelleekkään kuulu miksi en imetä! Että jotain omantunnon tuskia sitä kuitenkin on. Ja kyllä se sattuu, kuulla pelkästään "ai, sä et sitten imetä" tai niinku anoppi kysy mieheltä " jaa Piia ei imetä, mites pitkään se sun ex imetti olikos se nyt vuoden?" Ollaan kyllä anopin kanssa hyvissä väleissä, mutta tuo kirpas aika pahasti vaikka tiedän että hän ei aina ihan loppuun asti mieti mitä suustaan päästää.

Nyt vaikenen imettämisestä, se on kuitenkin niin arka aihe vaikka olis kuinka paksunahkainen ihminen hyvänsä. Ja vaikka kuinka tietää että toimii lapsen parhaaksi/lapsen etua ajatellen, ni se ei aina riitä. Ihmismieli on niin kiero kapine että usein syyllistää itseään turhasta.

Myötätuntoni kaikille äideille jotka joutuu painimaan allergia-ongelmien kanssa. Itse en ole sitä kokenut, mutta sivusta seurannut erään ystävän lapsia. Hirvee rumba kaikki nuo paperisotkut (kela, vakuutusyhtiö jne). Ja tietenkin se avuttomuus oman lapsen hoidossa. Siis tarkoitan niitä allergiaoireita (toivottavasti kukaan ei ymmärrä väärin).
 
Heissan!! Reissulta ollaan vihdoin kotiuduttu! Jos ootte lukenu uutisista sitä juttua kun lintu lensi lentsikan moottoriin ja ihmiset joutu venaan Kreikassa 10h, niin siellähän me oltiin!! Tosi kiva, onneks olin varannu maitoo paljon ylimäärästä käsimatkatavaroihin, ja vaippojakin oli yli tarpeen (kentällä jaettiinkin niitä jossain vaiheessa kun oli muitakin vaippaikäsiä). Ja meiän tyttö oli niin reipas koko odotusajan, ja muutenkin koko reissun!! Paikalliset oli vallan ihastuneita ja tuli höpötteleen tytölle ja silitteleen ja tyttö vaan naureskeli.
 
Eli siis reissu meni paremmin kun hyvin (me päästään tosi helpolla muutenkin naperon kans). Ja kolmena yönä putkeen nukuttiin 23-7!!! Vaipanvaihto onnistu tosi hyvin matkarattaissa tai rannalla pyyhkeen päällä, ja ostettiin tytölle puhallettava allas missä sai lutata, ja suihkussa saatiin hyvin pestyä tyttö. Rasvailusta huolimatta nenä ja poskipäät on saanu vähän väriä, mut ei paljoo.
 
Huh, ny vähä väsyttää kun kentältä tosiaan ajettiin viä pari tuntia kotiin, eli kuuden pintaan oltiin kotona ja suoraan nukkuun, ja Pihla heräs ekan kerran puol ysi syömään! Onneks nukku viä pari tuntia siihen päälle. Ja ny nukahti ni pääsin tänne kattoon kuulumisia (eli matkalaukut jäi osittain purkamatta ja odottelee tossa, ja pyykit koneessa).
 
Niin, imetyksestä. Ite imetin sen 4kk vallan, sen jälkeen kuukauden ajan sillai et pari kertaa korviketta ja kerran kiinteitä per päivä. Nyt reissulla vähensin oikeestaan sillai et enää öisin imetin. Ja kun aloin vähentään imetystä, niin maitoo ois todellakin riittäny, eli ihan itsekkäistä syistä aloin vähentään. Itellä on jotain alavirettä imetyshormonien takia, kroppa kerää nestettä (itselle tuo paino on sellanen asia mikä ahdistaa tosissaan) ja nyt on paljon helpompaa liikkua jne (kun en harrasta julki-imetystä). Mutta se siitä, jokainen tekee miten parhaakseen näkee itselle ja lapselle, ja mihin pystyy.
 
Alkaa taas kunnon urheilut ja syömistarkkailut, kivasti taas pompsahtanu paino reissun aikana... fuck! No, oma vika.
 
Vähän tunnelman kevennykseksi ajattelin jakaa hauskan asian mitän tänään tapahtui [:D][:D]. Onnistuin olemaan koko päivän tähän asti kuivin vaipoin ja siitä innostuneena ajattelin, että josko tyttö saisi hetken olla ilman vaippoja... Laitoin sille housut jalkaan ja lattialle möyrimään pissinkestävälle alustalle. Ja tyttö oli vallan riemuissaan! [:)] Noh.... arvaatte mitä sitten kävikään... Tytölle tuli nälkä enkä viittinyt alkaa taistelemaan vaipan kanssa, vaan otin sen pissankestävän alusen tytön alle sohvalle imetystyynyn päälle ja tissi suuhun. No sit ei ruoka maistunutkaan ja tyttö kattoi mua "kakkimisilme" päällä. Mä vaan "et kai sä oikeesti meinaa nyt kakkia?!???!!" Ja tyttö katteli mua malliin, että "juujuu, nyt lentää!". Ja tosiaankin se väänti ihan törkeen pitkät pierukakat housuunsa [:@][;)][:D]. Voi veljet että sitä riitti ku yritti pestä.... Kakkapotta on ihan helppo huuhtasta ja kakkavaippakin on ihan ok, mutta tää oli jotain aika muuta... En voinu ku nauraa vaan koko touhulle [:D][:D]. Lupasin tytölle, että saa seuraavan kerran olla ilman vaippaa ku äippä on vähän paremmin oppinu kuuntelemaan tyttöä... (sen "nälkä"viesti oli varmaan oikeesti kakkahätäviesti)

Mutta harmi Elegia että oot loukkaantunu tän mun "toisenlaisen" (???) vauvahoidon takia. Kun oon joskus maininnu jotain näistä mun linjoista (esim vaikka tuo ei rokotuksia), niin oon vaan halunnu kuulostella, että onko täällä muita samaan tapaan ajattelevia. Jos siitä on saanu kuvan, että mun mielestä kaikkien pitäis toimia samalla tavalla, niin oon vissiin aika tosi huonosti ilmassu itteni. Ja koko tuo imetysasia oli (kuten viestistä voi lukea) IHMETYSTÄ, eikä todellakaan mitään moittimista. Koska mun mielestä on ihmeellistä, että meinaa lopettaa imetyksen (itsekkäistä syistä) jos on niin pahat allergiat lehmänmaitoon, että pitää ostaa superkalliit korvikkeet. Mutta jos joku haluaa niin tehdä, niin ei se mua haittaa. Se vain ihmetyttää. Ja mielestäni ihmetteleminen on aika neutraali asia, eli se ei ota kantaa, onko joku asia hyvä vai ei.
 
´miten siinä sormiruokailussa estetään ettei kaikki ruoka ole lattialla? meillä kaikki mitä käteen saadaan mene lattialle ja sit katsotaan perään et äiti nosta!
tuntuu et neidillä on taas joku kasvupyrähdys kun ei jaksa nostaa enää samalla lailla kun pari päivää sitten! ja outoa kitinää silloin tällöin.

mikäköhän sellanen on kun alaikenissä vas puolella on jokin valkoinen piste? siis ikenessä sivulla ei siinä päällä mihin hampaan pitäis tulla. tuntuu pehmeälle ja ei mitenkään hurjan kipeä kun antaa sormella painaa. ollu siinä nyt pari päivää...

meillä hajos vaunuista se kuomu osa joka kiinnitetään siihen päälle. nepparit tuli läpi kankaasta... yritetään keksiä siihen jotain parempaa. kun sitä tulee aika monta kertaa päivän aikana avattua ja suljettua niin nepparit tulee läpi kankaan...[:@]
 
Imetys ja ylipäätään vanhemmuus ovat asioita, joista me äidit syyllistämme itseämme ja joista meitä syyllistetään valtavasti. Jokainen kun haluaisi tarjota ne parhaat mahdolliset edellytykset omalle lapselleen, niin sitten on myös jatkuvasti huoli siitä, että toimiiko sitä kuitenkaan oikein. Ja aina kun kuulee ja havaitsee, että toiset äidit toimivat hieman eri tavoin kuin itse, saattaa iskeä pieni epävarmuus. On mielestäni hyvä, että on olemassa viralliset suositukset ruokailuun ym. liittyen. Kuitenkin koska lapset ovat ainutlaatuisia, omia yksilöitään, omanlaisine tarpeineen, ei heitä voi siten myös kasvattaakkaan pelkästään virallisten suositusten mukaan.Meistä jokainen yhdistelee kasvatuksessaan varmasti virallisia ja puolivirallisia suosituksia oman järkensä ja lapsensa tarpeen mukaan. Jonkun toisen äidin valinnat saattavat vaikuttaa minun korviini oudoilta ja vierailta, mutta tällä toisella äidillä voi hyvin olla kovin erilaset tarpeet omaava lapsi kuin minulla. Monesti tällaisilla palstoilla, kun mielipiteitään ei voi mitenkään pehmennellä ilmein ja elein, saattaavat mielipiteet ja ajatukset toisinaan esiintyä todellisuutta kärkevämpänä. Toivottavasti me kaikki kuitenkin mahdumme tänne jatkossakin, erilaisten tyyliemme kanssa![:)]

Itse täysimetin poikaani 4,5kk, nyt homma alkaa hiipua, mutta en uhraa energiaani siihen, että murehtisin hiipumista liikaa. Sen sijaan olen superonnellinen siitä, että saimme jakaa poikani kanssa edes tuon imetysajan. Se ei ollut helppo, varsinkaan alun vaikean synnytyksen jälkeen.

Annan kyllä kaiken sympatiani allergisten lasten vanhemmille. Teidän lapsillanne elämän alkutaival on ollut mutkikkaampi, mutta katse kohti tulevaisuutta. Toivotaan, että löydätte lapsillenne sopivan ruokavalion ja että allergiat lopulta jossain vaiheessa hiipuisivat kokonaan pois. Voimia teille kovasti!

Ja  Yohannalle vielä pikainen huikkaus, että ihanaa kun reissunne sujui tuota lintuonnettomuutta lukuun ottammatta hyvin! Miten teillä Pihla reagoi nousuihin ja laskuihin? Ilmeisesti ei ollut mitään ongelmia, kun et niistä erikseen maininnut.

Meillä Vilho on tänään 5kk! Ensimmäinen hammas puhkesi tällä viikolla. Sen vuoksi yöt ovat olleet hieman levottomia. Äiti on saanut säntäillä yöaikaan kuin sähköjänis. Nyt sitten viime yönä poika taisi olla itsekin ihan uupunut, nukkui ilta kahdeksasta aamu kahdeksaan! Mä olin aamusella jo ihan ihmeissään, että mitäs tässä nyt oikein tekisi, kun poika vaan nukkuu. Oli kyllä ihanan virkeä olo. Siitä olikin kiva lähteä pojan kanssa kerhoilemaan ja tapaamaan muita äitejä lapsineen, kun pää ei ollut yön jäljiltä pelkkää unipumpulia. Tällä kertaa kerhossa oli meidän lisäksemme vain intialaisia.[:D] Vilho oli joukon pellavapää. Täällä asumisessa on tuo monikulttuurisuus tosi hauskaa. Joka päivä kohtaa ihmisiä ympäri maailmaa.

Oikein ihanaa juhannusta teille kaikille sinne Suomeen ja olikos se nyt marnu, joka asui Ruotissa. Eiköhän sielläkin juhlita juhannusta. [:)]
 
Voi Elegia [:(] Voimia sinne todella paljon! Toivottavasti saatte selkeyttä asioihin!
Lumiperhonen tosiaan puhui asiaa! [:)]
Tänään taas uintipäivä, JEE! Pääsee plikan kans taas pluttaamaan. [:)] Eilen sain vauvauinti kuvat, faceen laitoinkin sen, liitän tännekkin..

Täällä suunnitellaan Turkkiin lähtöä loppu kesästä.. Jänskättää ajatus pimun kanssa matkasta..


 
siis mahtava kuva niisuneiti!!! miten te nyt jo sukellatte noin ettei kukaan pidä kiinni??? vai onko tota kuvaa muokattu...??!!

meillä alkaa taas olla kassit pakattuina ja iltapäivällä lähdetään mökille juhannuksen viettoon! ja sunnuntaina vasta takas. sitä ennen moikataan samanikäistä pikkuserkkua joka myöskin tulossa mökille juhannuksen viettoon tähän meidän kodin naapuriin.

eli siis mukavaa ja rentouttavaa juhannusta kaikille![:D]
 
Ohjaaja tätsy lähetti tytön veden alaisiin seikkailuihin ja nappas kiinni silloin kun tuo kuvaus oli. [:)]
Nykyään sukelletaan sylistä niin, et kallistaa ite veteen ja toinen nappaa kiinni veden alta.. Typy tykkää ihan hulluna [:D] Eli kuvaa ei ole muokattu mitenkään
 
No ehkä mä vielä uskallan täällä roikkua [;)]... Kiitos diplomaateille... [:)].

Harmi kun täällä kaikki vauvauinnit meni kesätauolle just ku olis ollu hyvä sauma aloittaa. Kovasti ne sanoi, että juu kyllä syksylläkin voi aloittaa, että ei ole mitään ikärajaa. Mutta oishan se ollu kiva jo nyt aloittaa, tytöllä on kuitenkin niin paljo virtaa ja sitä selkeesti välillä ottaa päähän kun ei pysty liikkumaan niin paljon. Vedessähän vauvat voi liikkua tosi paljon helpommin.

Vauvan ruokailussa tuskin voi välttää ruuan lentämistä lattialle. Ehkä voi vain lohduttautua sillä, että sormiruokailijan palasia on helpompi siivota kuin lattiaan tarrautunutta sosetta... Meillä ei olla varsinaisesti vielä sormiruokailtu, mutta imeskelty raakoja vihanneksia ja hedelmiä (jotka nekin lentää lattiaan). Ajattelin, että annan "oikeaa" ruokaa, eli keitettyä, jota vauva pystyy muussaamaan suussaan ja sitten nielemään, vasta 6kk iässä. Jostain kuulin vinkin, että vauvan tuolin alle/ympärille voi laittaa sanomalehtiä keräämään sotkut ja sitten vaan koko mytty kompostiin.

Nyt kuuluu kutsuhuuto...
 
Lumiperhonen, hienosti puit sanoiksi sen mitä itsekin ajattelin mutta en saanut lauseiksi asti, tuosta imetyksestä ja muusta.
Pihla ei reagoinut nousuihin ja laskuihin mitenkään, vähän kiihdytysääntä kuunteli ihmeissään. Kotiinpäin tullessa ei edes syönyt nousuissa ja laskuissa, eikä tullut oireita. Jostain luin ettei alle vuoden ikäsille edes pitäis vaikuttaa korviin mitenkään.
 
Nyt ollaan tosi kärttysellä päällä, varmaan eiliset rokotukset kiukututtaa. Onneks saatiin kuitenkin vasta reissun jälkeen ne, vaikka 5kk neuvola olikin ennen. Siellä muuten mitat oli 8,2kg ja 64,6cm.
 
Meillä on syöty soseita, mutta eilen annoin kurkkua ja porkkanaa paloina. Kurkkua mussutettiin innoissaan, oli hassua kun pehmeetä keskiosaa sai itse närhettyä parilla hampaallaan, ja porkkana oli varmaan ihanan makeeta imeskellä. Eilen ja tänään on testattu kananmunaakin perunan kanssa, viikonloppuna vois antaa kanaakin.
 
Joskos menis jatkaan juhannuskakun tekoo, huomenna mennään kaverille muidden lapsellisten ystävien kans saunoon ja grillaan ja pelaileen.
 
Huhuu, missä kaikki luuraa? Onko kaikki lähteny jo juhannuksen viettoon?? Me lähetään vasta päivällä, ja ny on jotenkin niiiiin tylsää...
 
Jee, meillä nukuttiin viime yönä 22-8!! Ite tosin heräsin viideltä, aina kun tyttö nukkuu koko yön niin herään ite viideltä, varmaan sisänen kello on tottunu siihen et siihen aikaan syödään jos herätään yöllä syömään.
 
Blääh, lähtiskö sitä vaunulenkille, ei sekä huvittas. No, sinne tai sit jatkan netissä pyörimistä!!
 
Juhannusta kaikille tasapuolisesti [:)] Täällä vietetään kaupunki juhannus, voi olla että porukoille mennään grillaan ja iltaa istuun.. Saapi nähdä.
 
Ai niin Yamacraw: sormiruokailukirjassa luki, että lapsi rupee syömään kun se on siihen valmis, ja jos ruoka helposti lentelee vaan ympäriinsä, eikä löydä tietä suuhun, niin se luultavimmin on merkki, ettei vauva vielä tarvitse kiinteää ruokaa.

Tämä siis vain tuli mulle mieleen, ja on ainoastaan yksi näkökulma! Eri näkökulmiahan täällä peräänkuulutettiin, jos oikein ymmärsin? Ja lisäksi kirjasta otettu, ei pelkästään mun kummajaispäähänpistoja. (paras yrittää olla selkeä ja varovainen, ehkä pääsee hankalan päsmärin leimasta eroon...[;)])
 
Onpas täällä autioo!! Huhuu.... No, eipä mullaka mitään asiaa oo tai mitään uutta. Hih, paitsi lähetään aamulla äkkilähdöllä reissuun. Eipä keritty kauaa kotona tässä välissä oleen!!
 
Pari päivää maisteltu lihaa ja sitä ennen munaa, haisee kakka tooosi hyvälle!! Hyvin on uponnu eikä oo tullu oireita. Ja viime yönä vedettiin 12 tuntia yöunia putkeen!!!! 22-10!!! Uskomatonta!!
 
täällä ollaan taas. Juhannukset juhlittu. Oli kyllä todella rauhallista toimintaa. Mökillä vaan syötiin ja nukuttiin. pe oli lämmin mut muuten kylmä.
Ehdottomasti viikonlopun koho kohta oli kun pikku neiti pääsi pikkuserkkujensa uima-altaaseen. Se on kans siellä meidän mökkisaaressa ja lämmitettävä! 30 astetta oli veden lämpötila. Oli neiti yhtä hymyä kun pääsi uimaan. Ja hänen pikkuserkut hyöri siinä ympärillä 4kpl iältään 2-6v. [:)]

tänään tullessa meni matka vähän huudoksi mut onneks nukahti joksikin aikaa. Mä olin ihan houruissa kun söin jotain sopimatonta just ennen ku lähdettiin kotimatkalle ja oksensin[:'(]

meidän koirakin on vielä yhtenä kappaleena eikä alkanut synnyttämään pentujaan saareen [;)]

mulla on alkanu tulemaan ihan törkeän paljon jotain vuotoa alapäästä..? kirkasta, ei valkovuodon tapaista. Johtuukohan se nyt siitä kun jätin ne pillerit pois? heräsin aamulla siihen kun sängyssä oli märkä läiskä?!
 
Juhannus: Pe: Kiian 4v synttäri pippalot mummolassa..väsäsin to illan ja pe aamun kakkua. Pippalot pippaloitua jäi Kiia mummille ja tulimme kotiin ja tänne tul mun äiti kahtomaan sitten Pinjaa. Isi ja mamma lähti Nilsiään. Kävimme Siilinjärven Pajulahes kattoo kokkoo hetken ja sitten Tahkolle. Siel pari tuntii pälyiltiin kunnes vesisade ajoi meidät autoon..meijän porukan siis. sitten Nilsiän kylille pyörii ja Doorikseen parille. Sitten kannettiin yksi väsähtänyt autoon ja lähettiin nukkumaan kaverin luokse. Illan saldo: Itikat söi nilkat, kaverin hiukset kärähtivät vahingossa tohosytkäristä ja väsymys oli valtava kun kärpäset kiusas ku rupes nukkumaan joten yöunet olivat vain kolme tuntia. Seuraavana päivänä haettiin Kiia kotiin ja vietettiin ilta pihalla ollen ja pystytin teltan että sai Kiia leikkiä siellä. Illan saldo oli se että Kiian rannekorusta hävis pari osaa jotka löysin tänää...toinen niistä o vieläkin pölynimurin sisällä. Tänään. Oltiin vaan ja tehtiin hyvää ruokaa ja pihalla olivat Kiia ja isi ja me vedettiin Pinjan kanssa 2,5h päikkärit. (Pinja oli nukkunut pe-la yön 22-7,30. :) )Kiia lähti äitinsä luokse. Sitten oltu vaa ja leikittii Pinjan kaa ja pihalla nukku neiti. Isin kanssa tässä sitten innostuttii vaihtaa olkkariin järjestys ja Pinja katteli että mittee ihmettä ne tekee. Sitten meni unille neiti. Toisaalta näyttää nyt paremmalle tää järjestys toisaalta ei. En tiiä. Ehkä sittenkin paremmalta. Ja näyttäs vielä paremmalta jos olis joskus rahaa ostaa uusi sohva.

Että siinäpä puristettuna tää viikonloppu.

Jottai piti sannoo mut unohin jo ku ukko hätyytti tonne eteiseen.
 
Todellakin rauhaisa juhannus vietetty. Grillailua ja tsillailua 3 kilsan päässä kotoa [:D] Mut silti tuntu että ois pidemmälle lähteny reissuun ku yhen yön tavarat laitettiin kasaan [:D]
 
Terve taas täältä taustalta!
5kk neuvolassa tyttösellä painoa 7,5 kg ja pituutta 66 cm sekä päänympärys 44 cm. [:D]
Juhannusta vietetiin maalla. Nuhassa ja köhässä [&:] Ilma olis ollut mukava, mutta siitä ei paljon tullut nautittua. Neiti heräs yöllä tunnin välein ja oli tukossa. Eikä oikein itsellä olut energiaa mihinkään, kun itsekin röörit tuossa ja kurkku kipeänä. Onneksi anopin ruuat oli hyviä ja saunassa sentään tuli käytyä [;)] ja onhan tuota vielä kesää jäljellä! Jospa se tästä, limaa vielä nousee ja nenä valuu, kai se on parantumisen merkki! ja voishan tuota vakavamminkin olla kipee, joten pienestä flunssasta ei kannata tämän enempää valittaa! [8|]
Neidin ruokalistalla edetään pikkuhiljaa uusiin makuihin. Kovasti saa vielä hakea "oikeaa hetkeä" Milloin ruoka maistuu. Tissillä jos on just ennen niin eihn sinne mahaan mahdu ja jos taas on liian nälkä tai väsy niin ei malttais. Eikä sitten taas jos on liian virkee ja leikki kesken. No, oppia ikä kaikki!!! Onneksi ei allergiaoireita vielä ole tullut mistään. Itse kun olen allerginen, niin vähän se pelottaa. Vaikka kovasti olen yrittänyt lähteä siitä oletuksesta, että tytölle ei allergioita tule. Voimia niiden kanssa painiskeleville.
Joo, eipä täälä tämän kummempaa. Taitaa typykin herätä päiväunilta.
Nauttikaa kesästä ja pienokaisista, elkääkä asettako itsellenne turhia paineita! Uskon, että jokainen tekee parhaansa äitinä, se riittää!! [:)]
Lissu
 
Takaisin
Top