Tammimammojen KESÄKUU 2010

Kai tänne ny jo voi kirjotella, pari päivää sinne tai tänne! On jotenkin niiiin veto pois, ei huvita mikään eikä jaksas mitään. Väsyttää noi pätkäyöt, tyttö herää ainaki viis kertaa ja ite näin kauheita painajaisia, karsee päänsärky monta päivää peräkkäin.. Eiköhän se tästä, kohta aattelin hilata itteni vaunulenkille vaikka väkisin! Viä jos koko viikonlopun sataa ni ei tuu sillon pihalla oltua. Tohon kiukutteluun näyttäs olevan syynä hampaat, ihan selkee valkonen nysä siä koittaa punkee ulos! Varmaan nää samat jutut jo tänneki kirjottanu sata kertaa, ei vaan muista mitään kun on pää ihan pöhvelö. Tänään meinasin laittaa sokerin jääkaappiin sun muuta.
 
Siitä vaunuilla ojaanajosta, meinasin ite tehä samanlailla... olin varmaan niin ajatuksissani ku kävelin. Onneks huomasin ajoissa, oli siä yks rengas jo ojan puolella! Mutta ny sinne ulos etten jämähdä perse homeessa makaan!
 
Tuli muuten mieleen. tuossa aikoinaan tytön saannin jälkeen joskus neuvolassa puhuttiin vertaistuesta ym. Niin sain neuvolantädin kommentista sen että tää netti olisi aivan väärä paikka sitä muka hakea. Olen sitten kolmella käynnillä sille tän etuja kertonut ja muuttanut sen käsityksiä netin maailmasta. on se ku pitää kaikki "UUSI" lytätä ensikädessä ja testaamatta ite asiaa ensiksi. murr...no emmä tykkää enää siitä tädistä muutenkaan..ahistaa vaa mennä sen luokse käymään.


Nii ja sitten on niin hauska jutella miten me ollaan kiinni jokainen niin tässä hetkessä ja viikossa ettei aina välillä muisteta ajatella kokonaisuutta :P tarkoitan tällä tätä että parin päivän asiat tuntuvat ainakin minusta joskus kuukausien tapahtumilta vaikka ei ookkaa aikaa kulunu ku muutama hassu päivä :P sitä jotenkin niin uppoutuu päiväkerrallaan asioihin.


Meillä on kieltolistalla sitten seuraavat= pottu, bataatti, banaani. Luumusta ei enää tuu iho-oireita mutta puklua siitäkin eestä että sekin on kieltolistalla.

Meilläkin tänään ollu ihme päivä. Juuri sellainen että mikään ei oo oikein hyvä ja nukuttaa vähä väliä tyttöä ja kuolaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa valuu. mutta ikenet ei oo viel turvoksissa eikä siel nää eikä tunnu mitään. joo ja oon koko päivän yrittäny lähtee prismassa käymään että käävään hakee ne kummilahjat kaiverruksesta(viime viikolla muistin vasta viedä) ja maitoo ostamassa ku joku äiti rohmus kaiken maidon. mut tässä sitä vieläkin istutaan ja mie mietin koko ajan että mitäs muuta uutta keksis ku pinjalle soseita keittelen tehä. tekis mieli vaihtaa järjestys ja ostaa uusii huonekaluja ja vaikka vallan mitä mut oo rahaa ja innostusta ja en tiiä. vähä masentava olo ollut koko viikon ja ilmeisesti kevät väsymystä ku oon ollu koko ajan tosi väsynyt. tyttökin nukkunut myös aika paljon. eikä oo yhtää innostanut ulostautua kävelyllekkään. postilaatikolla asti käävään ja tullaan takas vaunuilla..paitti toissa päivänä kyl käätiin eiku eilempäs kaupungilla palloilee pari tuntia rattailla...tai siis ajoin keskustaan ja sitten rattailla oltiin. huoh.,askföaskfäawfpasopsofipasfioaspfisapfispispfi JA TAAS unohdin ottaa yhen iisalmelaisen mamman yhteystiedot vaikka oltiin neuvolassa samaan aikaan. eikä ees selvitty tänää perhekerhoon ku tyttö nukku ja sit päätin miekii nukkua. hyi minua. mur ja suklaata tekee mieli koko ajan ja pepe lakua. jajajajajajajajaja

huomenna tulis miehen esikoinenkin tänne...ahistaa sekin. tajusin tänää ettei neiti ollu siivonnut huonettaan vaikka sopimus on että aina pitää leikki siivota pois.
 
hiawatha: mä ostin kans sitä trikoota kangaskaupasta ja se koko kangas oli 150cm leveä. Leikkasin sen puoliks ja hyvä tuli. Eli 75cm on leveys. Eiks ne liinat yleensä ole joku 70cm?? ja pituutta mulla on siinä kankaassa 5m.

kiitos kannustuksesta tässä meidän ojaan ajo- tragediassa!![:)] isukkikaan ei onneks ollut vihainen, naureskeli vaan et oletpa pöhkö. Vaik mä jännitin kauheesti et mitä hän sanoo... mun oma isä on sellanen et jos jotain sattuu, esim joku loukkaa vähänkin itseään niin hirvee huuto ja haukkuminen ja syyttely et kenen vika se nyt oli että niin kävi. Sit aina pelkään ihan älyttömästi jos töppäilen ja joudun niitä sit tilittämään. Mut onneks toi mun mies on niin kultainen et se ei turhista ja pienistä rähise. Eikä oikein mistään...
Huomenna mennään koko perhe tampereelle kun miehellä on valmistujaisjuhlat. Siitä tulee diplomi-insinööri!![:D]

tämä meidän nettiperhe on kyllä aika erikoinen tapaus. Ei sitä oikein pysty kenellekään selittämään et miten tämä juttu toimii. Hauska kun jokus olen alkanut jollekin live-kaverille selittää esim. et joo se Elegian muksukin oli jo niin isoksi kasvanut ja sit kaveri kysyy et kukas hän on. No öööö, Elegia on sellanen virtuaalikaveri joka kuitenkin on ihan oikee!!??
 
oih, nyt ei jaksa kirjottaa ku väsyttää, kesti niin kauan lukea kaikki kirjotukset. Kunhan näin ilmoittelen taustallaolostani. Tosi söpö kuva oliko se minton vauva ja koira [:)].
 
Hellurei! kiva kun on avattu tää KESÄpulina [:)]musta tuntuu et kesä on ollu jo pitkään ku oli noita helteitä.

Eilen oli megakivapäivä kun oltiin tosiaan tapaamassa Oliveria, gastroskiisipoikaa joka syntyi viikon Nuutin jälkeen. Oltiin hänen äitinsä kanssa jo netissä tutustuttu ja sit sairaalassa bongattiin toisemme ja sit vielä pojat oli osastolla yhessä vaiheessa vielä samassa huoneessakin:D olipa kiva nähdä kotioloissa eikä vaan sairaalassa. paljon riitti juttua ja oli niin suloista ku poitsut makoili leikkimatolla yhessä ni yht äkkiä otti kunnolla toisiaan käsistä kiinni! Se oli niin sellanen " mepäs selvittiinki sairaala-ajasta ja tässä me nyt kavereina köllitään"- käden puristus, oli niin liikkiksiä <3
Tosta ojaan ajosta vielä et mulla jäi tossa ku oli lunta vielä ni vaunut pari kertaa jumiin mutaan! lähin tonne kärryteille työntelee ja sit paikoitellen oli niin mutasta et sain hiki hatussa kiskoa vaunuja sieltä! nuutti varmaan ihmetteli et aika kuoppanen tie [8D] tässä vielä kuva!
Ja tässä ne ei kai oo ees pahimmin jumissa, kuhan kuvailin mun off the road-lenkkiä [:D] tälläisiä ulkoilumaastoja meillä siis!

 
käykeepä mammat tuolla vyöhyketerapiassa! nyt oon sen jälkeen ollu taas kunno lehmä että o saanu pumpata pumppaamisen jälkeenkin kohta. hieman lisäänty tuplasti mulla maidon tuotanto.
 
nii ja millaset ilkimykset o sitte seuraavat naapurit??

Neiti turisi sitten pyllystään kaupassa niin että menee meillä kopan kangas pesuun asti :P

jahas isompi neiti hakemaan.

Kiinalaisessa tuli käytyy nam. innostuin kaappeja siivoamaan ja pyykit laittamaan kaappiin. nyt o jo huomattavasti siistimmän näköstä täällä. iso pino meni 62cm vaatetta talteen odottamaan tulevia vuosia. Ja katoin kaahulla ku pari 80cm vaatetta menee pinjalle just..hieman pienen sorttista mallia kenties ku nyt menee 68-74 vaatteet. oikeastaan 70cm o nyt sille sopivia ettei ahista enää mistää..paitti että aikamonessa bodyssä o niissä sitten kaula-aukko hehtaarin kokonen että tippuu päältä.
 
Hyvännäköiset ulkoilureitit mintolla [:D]

Meilläkin on jo käytössä joitakin 80cm bodyja... Kun niistä käärii hihat, niin ovat ihan sopivia. En oo viittinyt ostaa enää ainakaan pienempiä vaatteita kuin 74cm, kun tuntuvat menevän niin nopeasti pieneksi ja isompia kokoja meillä ei ole vielä juuri ollenkaan. Täytyisi pikkuhiljaa ruveta hankkimaan niitä isompia vaatteita varastoon, niin ei sitten yhtäkkiä huomaa, että tytölle ei mahdu enää mitkään vaatteet päälle.

Viime yönä tyttö heräsi klo 4 ja oli sitä mieltä, että on aamu... [&:] Nukahti onneksi uudestaan n. klo 6 ja herättiin vasta klo 9 aikoihin. Nyt kyllä väsyttää... nukkumaan siis. Mieskin on keilaamassa työporukoittensa kanssa.

Viikonloppuja! [:)]
 
Apua, pakko kommentoida: meille menee osasta vielä 56cm vaatteetki, mut 62cm on kyllä se yleisimmin käytetty. Suurempiin tää kyllä hukkuis![:-]
 
meillä on jo kans kaikki vaatteet 74-80!! eikä tarvi hihoja kääriä edes niistä.

onkohan jotenkin raskauteen tai imetykseen liittyvää et kaikki kemikaalit maistuu suussa?? tänään kun lähdettiin sinne miehen valmistujaisiin niin laitoin hajuvettä. Hetken kuluttua oli sellanen olo niinku olis dieseliä juonu![:'(] sama homma oli sit hiuslakan kanssa?? siis suussa maistuu sellanen ällö... ei mulla ennen ole mitään tuollaista ollut...

pitäis pakkailla tavaroita kun lähdetään huomenna vauvauinnin jälkeen mökille viikonlopuks!![:D] ja vauvauinnissa on viimeinen kerta...[&o]

viel ennen ku mennään mökille niin käydään moikkaamassa Miltsun pikkuserkkua!! on kuukauden nuorempi poika. mut silti paljon isompi!

mulla oli jotain muutakin sydämelläni mut en nyt muista mitä se oli.[&:]
 
Täällä käytössä 68cm bodyt, jotkin 62cm menee vielä, mut toiset saa jo laittaa pois.. Kesäksi ostin 68-74cm, luulis niitten käyvän kesän.

Typy on nukkunu nyt kahtena yönä 9+3h, saapi nähdä miten tää yö menee.

Mikä vihtu siinä on noitten miesten kanssa??????
Pyysin isäntää vaihtamaan Aavan vaipan ja laittamaan yöpuvun päälle, niin se sai tytön hoitopöydälle, alko kiskoo bodyä, et "miten tän muka saa pois tän päältä", ja sit se vaippa.. "voiks sä kattoo ettei siellä ole kakkaa", "mut onks se sit muka vaihdettava, jos siäl on vaan pissat".
Sit ku sain sen vaihtaan sen vaipan (kävin sillä välin makkarissa viemässä likan maitopullon), niin vaippa on lattialla (hoitopöydän vieressä on roskis), ja tuo REPII uutta vaippaa likan päälle... Eihän siitä mitää tullu, vaippa ois ollu rikki, ennen ku ois saanu sen jotenkin typyn päälle.
Miksi pitää alkaa pelleileen jos ei tosiaan kiinnosta, mä vaan pyysin apua, ja hän on sanonut, et mun pitää pyytää apua aisioissa...
 
niisuneiti: voi mun miesparkaa ku mulle noin tekis [:@] Varsinki illalla [;)] Välillä meilläki pelleillään, mutta "turhat" pelleilyt loppu siihen ku aloin tuumailla että "etkö muka osaa??! Anna mää" Jos mies luovutti homman mulle, sai siitä kyllä jälkeenpäin kuulla. Rupes löytymään tahtoa/näyttöä mieheltäki hoitaa poikaa <3 
 
homman nimihän on se, että mies ei yksinkertaisesti suostu vaihtamaan vaippoja, ja mä ku yritän, että välillä ees tekis sen..
Mä oon lähös 19.6 kavereitten kans ulos (piknik jne) ja miehen pitäs hoitaa tytsyä...
Sano suoraan, et hän menee sit vanhempiensa tykö, et niitten äiti vaihtaa tytön vaipat...
En mä käsitä, miten se vaippojen vaihto voi olla niin hirveetä. Mä joudun tekee sitä monta kertaa päivässä. (kuten moni muukin)
Ja kun hän ei jotain osaa, hän ei halua, että kukaan neuvoo, joten, hän ei tee.
Rasittava mies... sit ihmettelee ku mä kitisen.. tai tiuskin... mä tarviin apua tuon mnuksun kanssa, en mä jaksa sitä yksin hoitaa.. :(
 
niisuneiti: mul meni kerran samasta syystä hermot niin mä vein tytön pyllysilteen iskän syliin ja marssin ulos tamppaamaan mattoja. Äkkistäpä vaan oli vaippa löytänyt tiensä oikeaan osoitteeseen... [;)] On se kyllä todella omituista käytöstä, ettei voi vaippaa vaihtaa!! Mäki usein kimpaannun siitä, että toinen sanoo, että pyydä apua heti jos tarviit, ja sit ei viittikään auttaa ku oikeesti tarttis. Menee välillä ihan oikeesti hermot!

hiawatha: toivotaan sulle ihania uusia naapureita!

Tänään käytiin ikeassa vauvan kanssa. Innokkaana tiiraili rattaista ja hymisi. Ei ostettu ku kylppärin matto, mutta jotenki sai koko päivän kulumaan siihen... Olis pitäny ostaa kaappi, mut alle 100e ei löytyny. Vaikka Ikea on muuten oikein lapsiystävällinen paikka, niin ei voi kehua lastenhoitohuonetta. Pieni haiseva invavessa, jossa alas taitettavan vaipanvaihtotelineen alla imetystuoli. Tuli huono omatunto ku kuuli oven ulkopuolelta vauvan itkua ja meillä vasta imetys oli alkamassa ja sit meillä tietysti kesti ku sen jälkeen piti vaihtaa vaippa jne. Semmonen iso huone sohvineen ja useine vaipanvaihtopisteineen olis paljo parempi, nii vois kaikki mennä samaan aikaan hoitamaan vauvojaan ilman jonottamista.
 
Hei taasen tammimammat!

Mukavaa, että tällainen "ulkomaan vahvistuskin" mahtuu mukaan.[:D] Kirjoitteluuni tuli heti hiiirmuinen tauko, sillä tulimme koko porukka kauheaan flunssaan, kuumetta, nuhaa ja yskää. Siinä meinasi itku tulla parina päivänä, kun oma olo oli niin huono, ettei sängystä meinannut ylös päästä. Onneksi pahin tautini ehti väistyä, ennen kuin Vilho sairastui. Sitä olikin sitten todella surullista katsoa, kun pieni ihminen yskii silmät vettä vuotaen, nenä räkää täynnä. Pelkäsin jo, että josko poika saa samalla korvatulehduksen, mutta se ei ole todennäköistä, sillä hän on saanut sellaisen rokotteen, jonka pitäisi suojata korvatulehduksilta. En muista rokotteen nimeä, mutta jokin sellainen, jota parhaillaan testataan Suomessa. Täällä se kuuluu jo perusrokotussarjaan. Nyt me alamme jo onneksi olla kaikki terveitä.

Ehdin jo toivoa, että arki nyt tervehtymisen jälkeen helpottaa, mutta tällä viikkoa poika on alkanut tehdä ilmeisestikin hampaita. Minun aurinkopoikani, pieni päivänsäteeni on muuttunut rauhattomaksi pikkukitisijäksi. Oikein mitenkään päin ei ole ollut hyvä olla. Olo helpottuu, jos suuhun saa jotain mitä hinkata ikeniä vasten. Pientä helpotusta on myös saatu sellaisesta geelistä, jota laitetaan ikeniin ja jossakin väleissä olemme antaneet ihan särkylääkettäkin, kun ei ole kivaa pitää toista kivuissa.

Ihana lueskella teidän kesäpohdintoja ja sitä, minkälaisia vaatteita pikkuisille nyt puettaisiin. Meillä tilanne on täällä hieman toinen, sillä Uudessa Seelannissahan kesä on Suomen talviaikaan ja talvi kesäaikaan, eli nyt me elämme toisin sanoen "marraskuun" loppua. Tosin täällä on edelleen päivälämpötilat hieman alle 20. Yöllä saattaa lämmöt laskea alle 10. Vilho siis syntyi keskelle kuuminta kesää, joten me kamppailimme silloin kuumuutta vastaan. Moni oli täällä miettinyt, että mitenkä vauvan voisi suojata auringolta.  Täällä suositellaan, että vauvat pitäisi pitää kokonaan auringosta poissa ja aurinkorasvojen käytön saisi aloittaa vasta, kun lapsi on vuoden vanha. Ilmeisesti pienen vauvan iho on vielä niin ohut, että se saattaa läpäistä rasvoissa olevia kemikaaleja. Me olemme ainakin onnistuneet suojaamaan Vilhon auringolta ihan vaan pitämällä pojan varjossa.

Meillä käytetään tällä hetkellä koon 74-80 vaatteita. Vilho on tosin hyvin isokokoinen poika. Täällä ei ole 4kk-neuvolaa, mutta omalla vaaka näyttää, että hän olisi sellainen n.8,5kg jötkäle. Pituudesta en osaa sanoa mitään. 3kk-neuvolassa se oli 68,5cm. Vilho on edelleenkin saanut pelkkää rintamaitoa, tosin välillä imetys on ollut hyvin haasteellista, joten olen kyllä moneen otteeseen ajatellut laittavani maitokannut telakalle. Viimeksi tällä viikkoa ei itku ollut kaukana. Olimme pojan kanssa ostoskeskuksessa, jossa on sellaisia lastenhoitohuoneita imetyskoppeineen. (Ovat sellaisia kuten sopvituskopit, joissa on sohvatuolit.) Säntäsin tällaiseen koppiin poikaa imettämään, kun hän alkoi yhtäkkiä huutamaan kamalasti. Poika alkoi kyllä imeä, mutta jostain syystä hermostui täysin, kun vierestä kuului muiden lasten kirkumista. Siinä paniikissa tissejäni tarjoillessa päätin sännätä läheiseen kauppaan ostamaan tuttipulloa ja korviketta, josko poika suostuisi niitä ottamaan. Juoksin kauppaan, poika vaunuissa maaten ja pää punaisena huutaen. Ihmiset väistyivät tieltämme, säälivästi minua katsoen. Kaupasta sitten takaisin sinne imetyskoppiin, pullo pojan suuhun, mutta turhaan, ei huolinut pulloakaan. No sitten päätin yrittää vielä molempia tissejä. Siinä hötäkässä onnistuin kuitenkin tiputtamaan pullon sen sohvatuolin alle. Kyykistyin lattialle, molemmat tissit paljaana, jolloin onnistuin kaatamaan vaunut, jotka taasen repäisivät sen imetyskopin suojaverhon auki. Ja siellähän se yleisö meitä katseli, lastenhuoneessa oli naisia ja miehiä lapsineen. En edes halua ajatella, mitä he ajattelivat, kun näkivät minut tissi paljaana lattialla konttaamassa ja Vilho pää punaisena kiljumassa siinä sohvatuolilla. Tämän jälkeen paketoin vaan maitokannut liiveihin, laitoin pojan vaunuihin ja marssin posket heloittaen pois. Ja tsadam, poika nukahti heti vaunuihin. Uniltaan herättyään oli taas aurinkoinen ja suostui syömään muitta mutkitta. En ymmärrä, miten en tuossa tilanteessa osannut lukea poikaa lainkaan, vaan kuvittelin hänen suurin piirtein kuolevan sillä sekunnilla nälkään, vaikka hän oli vain väsynyt. Noh, täytyy kyllä sanoa, että tuo on ollut epäonnistunein yritykseni. Kyllä meillä yleensä ihan hyvin on sujunut tämä imetys.[:D]
Freya kaipaili mukavempia vauvanhoitohuoneita:
Semmonen iso huone sohvineen ja useine vaipanvaihtopisteineen olis paljo parempi, nii vois kaikki mennä samaan aikaan hoitamaan vauvojaan ilman jonottamista.

Täällä on tosiaan ostoskeskuksissa noita lastenhoitohuoneita, joista äskön kerroin. Ne on todella näppäriä. Siellä sermin takana voi tosiaan vaikka ihan vaan konttailla tissit paljaana...

Yritän tästä edespäin kirjoitella tänne useammin, jotta voin kommentoida teidän muiden ihania ajatuksia. Tällainen keskustelupalsta on kyllä erittäin tärkeä vertaistukiväylä varmasti monelle äidille. 
 
Takaisin
Top