Tammikuussa tapahtuu!

Nyt vaan odotellaan.... voikin alkaa taas häärätä enemmän kun päästiin uudelle vuodelle... siivoomista ja sen sellasta... :wink tosin voihan tässä mennä vielä kuukausikin.. 37+6
 
Mites muuten, pesettekö te kaiken mitä vauvalle tulee käyttöön? Esim. pehmolelut, pinnasängyn reunapehmusteet, hoitoalustat yms? Nuo meillä uutena ostettuja ja mietin että meneeköhän ne pilalle vai kuuluisiko pestä kuitenkin... :confused:
 
Mä oon pessyt sellaiset mitkä voi; imetystyynyn päällisen, hoitoalustan oon pyyhkinyt rätillä, kun on tuollainen muovinen päällinen, unilelun pesin (En muita, esim. Leikkimaton leluja), sit oon höyryttänyt sellaset mitä ei voi pestä. Ne on sellasia joita ollaan ostettu käytettyinä; vaunujen pinnat/patja ja tuo värinä sitteri.
 
Mä olen kans pessy kaiken mitä on pystyny ja sit muut höyrystäny tai isommat pinnat (hoitoalusta, pöytä, pinnasängyn välit) oon rätillä putsannu. Mut tosiaan me ollaan ostettu/saatu lähes kaikki käytettyinä, joten sen vuoksi ol tullu kaikkea pestyä. :)
 
Mä olen pessyt kaiken, mikä konepesua kestää, olkoon uutena tai käytettynä hankittuja.
 
Pesen kaiken, sekä uutena että käytettynä hankitut. Ne jotka ei kestä vesipesua olen vähintäänkin pakastanut ja/tai höyryllä puhdistanut, mutta yleisesti pyrin olemaan ostamatta sellaista jota ei voi täysin pestä. Pöpökammoinen tässä hei :rolleyes::grin
 
Pesen vain vaatteet. Mä kun haluan lapselle normaalit pöpöt alusta asti. Ei tarvi olla lattialla aina oman viltin päällä jne. Samalla tavalla olin aiemman lapsen kanssa. Hän on nyt 2v., ei allergiaa, ei yhtäkään antibioottikuuria, ei erityisruokavalioita jne. Eli ainakaan ei aiheuttanut mitään pahaa.
 
Mä olen Anjuskan kanssa samoilla linjoilla. En aio kaikkea mahdollista desinfioida/yliputsata. Normaalit pöpöt kasvattavat vastustuskykyä ja likaa ym. meidän huushollissa tulee kyllä aina olemaan, kun koira saa tulla ja mennä, miten lystää. Niinpä lattiat ovat aina hiukan likaiset, karvoja on aina kaikkialla jne.jne. Uskon myös, että nykyään valloilla olevat suuret allergiamäärät johtuvat osittain liiallisesta hygieniasta. Monet kodin puhdistusaineet kun ovat jo desinfioivia, tapetaan kaikki "tarpeellisetkin" pöpöt haitallisten ohella. Itse en esim. suostu koskaan käsidesiä käyttämään, paitsi kenties siinä tapauksessa, jos olisin ulkomailla, enkä pääsisi ennen ruokailua pesemään käsiäni vedellä. Mutta me kun emme välitä matkustella ulkomailla, ei sitäkään varten käsidesiä tarvita.
Omat siskoni(kaikki kolme) ovat kyllä sellaisia hygieniakoneita, että olen kyllä tietoa saanut ja paheksuntaa siitä, etten ole samanlainen käsidesihermoilija ym. Mutta ajattelen asioita paljolti maalaisjärjellä, ja kyllähän jokin yhteys pitää olla, kun hygienisyys ja desinfioiminen kasvaa samaa tahtia kuin allergiatkin lisääntyvät. Entisaikaan lapset saivat olla paljon itsekseen ja laittoivat kaiken mahdollisen suuhunsa ja tunkivat kätensä aivan kaikkeen mahdolliseen. Ruoka-aineallergioita kuten muitakaan allergioita ei kovinkaan paljoa tuolloin ollut, joten kyllä sopiva määrä pöpöjä lisää vastustuskykyä.
Mutta tärkeintä on, että jokainen noudattaa sellaista tapaa, mikä "omaan ajatusmaailmaan" ja yleensäkin omalle päälle sopii:)
 
Mä oon pessyt kaikki mitä voi. Pöpöjä en kammoa, mutta huuhteluaineita, hajusteita, tekstiilienkäsittelyaineita yms. kylläkin...

Sama. En siis aio esim. pestä nyt uudestaan vauvaleluja, jotka on jo esikoisen aikaan pesty. Ja kunhan vauva oppii liikkumaan, niin saa pureskella kengänpohjia jne. ihan vapaasti. :wink
 
Sama. En siis aio esim. pestä nyt uudestaan vauvaleluja, jotka on jo esikoisen aikaan pesty. Ja kunhan vauva oppii liikkumaan, niin saa pureskella kengänpohjia jne. ihan vapaasti. :wink

Samoilla linjoilla täälläkin :).käytettynä ostetut oon pessy tuoksuttomalla ja uudet myös käsittekyaineiden vuoksi.Käytettynä ostetut hoitopöytäym.pyyhkiny myös.Näin toimin myös itse käyttämieni vaatteiden ym.kohdalla.
 
Mä oon kanssa pessyt tekstiilit, ihan vaan käsittelyaineiden takia. Pesen myös omaan käyttöön tulevat vaatteet ym ennen käyttöä, niin hassua olis nyt toimia toisin.
Pinnasängyn, hoitotason ym. mitkä oon käytettynä hankkinut niin oon toki pyyhkinyt, niin kuin siivotessa muutenkin pyyhin.
Muuten lapsi saa nuohota ajoittain melko pölyisiäkin lattioita pitkin ja maistella kengänpohjaa, jos siltä tuntuu.
 
Samoilla linjoilla teidän kanssa.. oon pessyt vaan vaatteet, niin uudet ku käytetyt.
Tavarat on pääsääntöisesti kaikki uusia enkä oo jaksanut niitä alkaa mitenkään kuuraamaan, ehkä semmoiset kohdat jotka vois mrnnä vauvan suuhun.
Hoitoalusta saadaan kaverilta niin sen tietty pyyhin mut siinä se.
Meillä lemmikkejä ni tulee kyl pölyä ja kissankarvaa ihan riittämiin.
Ite oon saanu nuolla kiviä ja kenkiä lapsena ja säästynyt kaikilta allergioilta. Samaa toivon myös omalle muksulle.
 
Uusissa tekstiileissä voi olla esim homeenestoainetta ym joten ne kyllä kantsii pestä jo ihan itsellekin ostetut ja varsinkin paljasta ihoavasten tulevat.
Liika hygieniaintoisuus voi tehdä hallaa normi vastustuskyvyn kehittymiselle, vauvahan kohtaa jo heti ekat bakteerit tullessaan äidin synnytyskanavan läpi. Käsienpesu on kyllä tarpeen ja korostuu etenkin virusepidemioiden aikaan mutta ihon normaalia bakteerikantaa ei kantsi olla jatkuvasti jynssäämässä pois.
 
Kiitos kovasti vastauksista! :) Helpottavaa että tässäkin taitaa olla monta erilaista oikeaa tapaa toimia. Taidan yrittää pestä minkä voi tai ainakin pyyhkiä, jos ei muuta. Varmasti hyvä idea just noiden käsittelyaineidenkin takia. Ei meillä kyllä muuten mitenkään erityisen kliinistä kotona ole, joten pöpöjä tulee varmaan vastaan ennemmin tai myöhemmin :D
 
Meillä ei myöskään kannateta ylihygieenisyyttä, mutta pesen kyllä vaatteet ja muut tekstiilit ennen käyttöä. Käsidesistä en perusta sairaalan ulkopuolella, mutta haluan kyllä, että vauvaa katsomaan tulevat pesevät kätensä. Meillä muutenkin aina pestään kädet, kun tullaan ulkoa sisään. Ei tarvitse tieten tahtoen kerätä pöpöjä.
 
Takaisin
Top