Tammikuun turinat

Yääääk 7aimen mikä uni :nailbiting: Voin samaistua, saattaisin nähdä samanlaista unta, mutta hämähäkeillä! :grin
Tsemppiä ultraan!!
 
Joo hyi, meillä myös päiväkodissa ollut noita ällöttyksiä! Onnentoivotus ultraan, jään odottelemaan uutisia :)
 
Täällä oli muitakin kenelle on tehty kohdunkaulalle Loop hoito. Jotkut ihmettelivät sitä ettei oltu sanottu mitään siitä että voi aiheuttaa esim ennenaikaista synnytystä niin tästä sain vähän infoa tänään ultrassa. Minulle lääkäri sanoin ennen looppia että voi vaikuttaa raskausaikana ja tämä siis tarkoittaa sitä, että ei ole riittänyt että on otettu siitä kohdunkaulan suulta vaan on jouduttu menemään syvemmälle ja ottaa pala/paloja ihan sieltä kohdunkaulasta. Täsyä mahdollisesti aiheutuvat haitat käy ilnimi puolenvälin paikkeilla ja sen jälkeen. Mikäli lääkäri ei ole sanonut että olisi jotain vaikutusta raskauksiin, niin luultavasti ei silloin ole ja muutosalueita on otettu vain siitä suulta pois :)
 
Meillä vietettiin eilen esikoisen synttäreitä muutama päivä etukäteen :) ylihuomenna hänellä siis synttärit. Keskiviikolle oon varannutkin kahdenkeskistä aikaa esikoisen kanssa, ja lähdetään viettämään synttäripäivää ihan kaksin.
 
Meil oli kans lauantaina tytön synttärit .ja en meinan millään saada aikaseks tarjottavia viimätteks tein yötä myöten.oli nii kauhia väsymys ja paha olo.juhlis olin väsynyt ja mikään ei maistunut mutta kaikki meni hyvin ja selvisin.kuukauden päästä toisen synttärit toiv olis jaksamista enenpi ja huono olo väistyn.eniten murehdin kun alko tänään työharjoittelu et miten selviin väsymyksestä ja pahasta olosta töissä
 
Voimia töissä käyville! ♡ juuri mietin miten edes selviydyin töissä kun esikoista odotin, nytkin pakko syödä vähän väliä jotain kun kuvotus iskee :rolleyes: ja päikkärit kun lapset nukkuu on niiiiin ihanaa luksusta että!
 
Kiitos.täytyy kysellä kun nimiä alettu jo pyöritellä vaikka ne valmiina on ollut jo edellisen syntymästä asti mutta vaihto ehtoa pojan nimelle etsiskelen.tuleeko teille mieleen jotain kivaa nimeä mis on e ja r kirjaimet?mulla ollu ihan sama aiemmista kerton heti jollekkim nyt en kellään ja en meinannu kertoa ennen ekaa ultraa tälläkertaa
 
Onneks ei tarvi käydä töissä. En meinaa muutenkaan uskaltaa nyt nähdä ketään, kun pelkään möläyttäväni jotain :rolleyes:

Nimiä joissa olisi r ja e...hmmm.. Reino, Erkko, Erik, Elmeri, Renne :)
 
laskettu aika 15.9. ja eka neuvolakäynti 23.1. Ultraa pitää vielä odottaa... Kolmas tulossa ja vain pientä kuvotusta. uskomattoman euforinen olo, vaikka näin vaikeaan tilanteeseen ei ollut mitään järkeä lasta toivoa. Pitkään pohjustettu ero 2 lapsen isästä oli alkusyksyllä ja tulin lähes heti raskaaksi uuden miesystävän kanssa. Ei todellakaan mitään järkeä ja silti tämä pikkuruinen lapsenalku mahassa tekee mut onnelliseksi. Aiemmalle avomiehelle en uskalla kertoa vielä, hajoaisi henkisesti. Hän yrittää olla lastensa elämässä ongelmistaan huolimatta, ja voin sanoa, että kyllä on helpottanut päästä irti alkoholistista! Mieluummin olisin vaikka 3 lapsen yksinhuoltaja. Nykyinen miesystäväni on selkeästi vanhempi, aiempi oli muutaman vuoden nuorempi. Asumme vielä erillämme, mikä tuntuu hyvältä tässä tilanteessa. Näemme kuitenkin toisiamme päivittäin. ihmetyttää, kun ei väsytä vielä.
 
3.leijonanpentu, paljon onnea vaikka raskaus yllätys olikin! :) Minkä ikäisiä kaksi vanhempaa lastasi ovat?

Viime yö meni taas ihan harakoille kun kuopus kiipesi meidän viereen nukkumaan. Hän potki ja sätki unissaan koko ajan enkä saanut sitä vähääkään unta sitten :sad001 tämä päivä meneekin silmät ristissä ja pitäisi esikoisen neuvolassa jaksaa käydä..
Mieskin tehnyt hirveesti töitä tällä viikolla eikä häneltä ymmärrettävästi ole herunut apua kotitöissä. Onneksi kohta on viikonloppu, jospa saisi vähän enemmän levättyä.

Ja huomenna varhaisultra, apuva! Eniten tosin huomisessakin huolettaa miten jaksan kun ultra on juuri lasten päikkäriaikaan eli en sitten saa nukkua päikkyjä ite ollenkaan kun lähden sairaalalle :D en vaan osaa huolehtia siitä että jokin olisi pielessä. Käyhän se mielessä välillä mutta en onneksi ajattele asiaa paljoakaan. Huomenna selviää :)
 
Koska olette sinne ajatelleet mennä? :) Loppuraskaus saattaa rajoittaa mm lentämistä. Erooppalainen sairaanhoitokortti on hyvä olla olemassa ja mukana, sekä tarkistaa, mitä matkavakuutus korvaa, jos tulee komplikaatioita raskauden kanssa.

Sitten tietysti tarkka hygienia ja huolehtiminen ruuasta. Ulkomailla kannattaa tartuntariskisten ruokien kanssa olla paljon tarkempi kuin kotimaassa. Neuvolasta on hyvä tarkistaa, mitä rokotuksia voi raskaana ottaa ja huolehtia ne kuntoon. Ulkoministeriön sivuilta löytyy ajankohtaiset tiedotteet kohdemaasta.
 
Muokattu viimeksi:
elaffyltä jo hyvä listaus tuossa :)

Rokotusten ottoa raskauden aikana ei suositella, ellei ole ihan pakko. Espanjaan suositellaan hepatiittiA(+B) rokotusta niin kuin muihinkin Euroopan maihin. Riski molempiin siellä on aika pieni, joten varovaisuus veden ja ruokien kanssa riittää mielestäni kyllä :bookworm: Juomavesi aina pullosta.

Kannattaa ostaa käsidesi pyyhkeitä/pieni pullo ruokailuja varten, voi sitten ennen syömistä pyyhkäistä kädet sillä :wink Merenelävät ruuat jättäisin pois, ellei sitten ole tosi hyvin paistettu. Mutta simpukat yms. älä syö.

Ja VINKKI: ota kotoa hedelmien kuorimaveitsi mukaan, niin voit ostaa kaupoista syötäviä hedelmiä. Sellaiset mitkä voi kuoria on turvallista syödä. Itse jouduin veitsen ostamaan matkalla, että sai terveellistä ja raikasta välipalaa aina välillä :cat:
 
Maaliskuun lopussa, et rv 17-18. Ajateltii just et tuollon vielä ei ihan niin iso maha ole rajoittamassa liikkumista yms. Mulla on mastercardin kautta jo matkavakuutus, joka ihan ok palvellut, mutta kun muut vakuutukset, lapsivakuutus yms on Turvasta, niin olis helppo ottaa matkavakuutukset meilke sieltä. Muistaakseni mulla on kaikki rokotukset voimassa, kun kerran vuoteen ollaan ain reissu ulkomaille heitetty, mut täytyy neuvolatädiltä se viel varmistaa.

Aiemmin meil on ollu reissuilla ruuan suhteen puolihoito tai Allinclusive, mut mietin et täl kertaa ei siit itselle varmasti oikein mtn hyötyä ole, et jätetään täl kertaa ottamatta ja pystyy silki tarkemmin valita ruuat ravintoloissa.

Täytyypä tarkistaa nuo ulkoministeriön sivut. :)
 
Julianna, mä oon kans lähdössä Espanjaan, tarkemmin Kanarialle, maaliskuun lopussa. Meillä on all inclusive ja tasokas, paljon kehuttu hotelli, varsinkin se ruokapuoli. Mä jätän majoneesit ja epämääräiset merenelävät syömättä sekä pehmeät juustot. Oon kyllä vähän tarkempi siellä kun kotona, mutta tuskin oon siellä ainoa mahan kanssa reissussa oleva mamma.

Mulla on vielä tulossa kaksi pitkää lentomatkaa myöhemmin raskaudessa. Toukokuussa Torontoon ja kesäkuussa San Franciscoon. Edellisessä raskaudessa lensin vikan reissun Barcelonaan rv 23 ja turvotusta oli jaloissa tukisukista huolimatta. Se vähän mietityttää. Pitää vaan koittaa muistaa jalotella ja juoda tarpeeksi vettä.

Monet reissaa raskausaikana myös työn puolesta. Jos on normaali yhden vauvan raskaus niin lähemmäs rv 36 saa lennellä ilman lääkärin todistusta. Nää säädökset on lentoyhtiölohtaisia, että kannattaa tarkistaa suoraan lentoyhtiöltä, mikäli lentää vikan kolmanneksen aikana [emoji4]
 
Myös kohdemaa kannattaa tarkistaa. EU:n sisällä ja Pohjoismaissa liikkuminen on raskaudesta huolimatta vapaampaa. Jenkkeihin tarvitaan aiemmilla viikoilla jo lääkärintodistus. Tietysti myös kaukolennoille. :)
 
Takaisin
Top