Tammikuun turinat

Jenni74

Puuhakas puhuja

Nyt olis sitten tammikuu. Mites teillä jaksetaan? Täällä ollaan nyt kolmatta viikkoa oltu puurolakossa. Tai lähinnä niin ettei aamulla ja illalla oikein maistu. Mikään. Olen nyt kokeillut ruis-, ohra-, kaura-, manna- ja riisipuuroa. Soseilla, ilman, voisilmällä, pikkasen sokeria sekaan... mikään ei uppoo. Manna- ja riisipuuro oli ihan pohjanoteerauksia. Myös jogurtti soseella, tai talk-muroja olen kokeillut. Leivän hän pistää vaan päreeksi.

Nyt olen yrittänyt sitten niin että aamulla syödään vasta n 30-45 min pullon jälkeen. Pikkasen on silloin maistunut. Mutta illalla on tooo-ooosi vaikeeta saada mitään kurkusta alas. Muut ateriat syö todella hienosti.

Täällä kävellään jo ihan hyvin tukea vasten. Kurotetaan korkealle ja pitkälle. Ollaan jouduttu piilottamaan kaikki vähemmänkin arvokas :) Hauska juttu on ettei hän paljon viihdy istuen. Hän makaa mielummin vatsallaan kun istuu. Tosin, oppi kunnolla istumaan tukevasti vasta n 3-4 vkoa sitten. Casper on siis huomenna 11 kk.

Hyvää alkanutta uutta vuotta kaikille!

 
Niin se aika juoksee, ensi kuussa täytyisi jo 1v synttäreitä järjestää!

Meillä työ syöminen on ollut lähes aina hankalaa, neiti tuppaa olemaan erittäin nirso soseiden suhteen. Olen ruokaillessa antanut hänelle oman lusikan, sekä sormiruokaa (lähinnä leipää) niin on saanut sosettakin syötettyä. Omatoiminen haluaisi olla, osaa jo laittaa lusikan soseeseen ja ohjata sieltä suuhun. :) Kovin siistiä ei kuitenkaan tuo neidin syöminen ole. Joka ´ruokailun jälkeen saa olla rätin kanssa putsaamassa..

Meillä on vieläkin flunssan rippeet päällä. Neiti silloin tällöin yskii, huomenna varaan ajan lääkärille.. Maanantaina ja tänään myös puklasi ruokaa ulos, joten senkin puolesta lääkärille mentävä. :(

Viihdytäänkö teillä omissa oloissa yhtään? Meijän neiti ei kauaa itkemättä yksin ole. Esimerkiksi tiskaaminen on hieman hankalaa, kun pääsääntöisesti aina J alkaa heti itkemään kun poistun keittiöön ja konttaa lahkeeseen roikkumaan ja kitisemään.
 
Joo niin se on että reilun kuukauden päästä pitäsi juhlia 1-vee synttäreitä, aika menny siivillä :D

Talviloma alkais tuossa helmikuun alussa ja 16.2 alkaa puolen vuoden hoitovapaa, ihanaa! :)
Mies aloittaa sitten tuossa helmikuun alussa työt ja puolen vuoden hommasta on kyse,että katotaan sitten syksymmällä laitetaanko tyttö tarhaan jos isi saa työhön jatkoa, muussa tapauksessa isi jää tytön kans kotiin ja aloitan työt sitten syksyllä taas :)

Täällä on kaikki menny tosi hyvin. Neiti on hirveän reipas ja niin iso tyttö muka jo :)
Ruokaa menee 2 isoa purkkia omatekemää/kaupan ruokaa kahdesti päivässä, aamu ja iltapuuro sekä välipalana hedelmää/viiliä jne.. Maitoa/vettä mukista.
Viimeviikolla aloitettiin tosiaan maistelemaan raejuustoa ja viiliä ja hyvin maistuu eikä ole tullut niistä mitään oireita :)
Täällä ei olla kiinnostuttu syömään itse yhtään :D Jotain sormiruokaa, mutta lusikkaa ei tavoittele.

Nukkumishommat on aikalailla samat kuin ennenkin, nyt on vaan tuo yöunille meno myöhäistynyt puolellatunnilla. n. 21.30-08.30 on yöunet ja päikkäreitä tyttö nukkuu kahdet, klo 11-12.30 ja klo 15.30-17.

Tyttö touhuaa mielellään yksin lelujen kans, kuuntelee musiikkia, istua töröttää ja tutkii. Yhdessä luetaan kirjoja jne. :)
Seuraa joka paikkaan esim vessaan tykkää tulla kaveriksi :D Mutta ei lahkeessa roiku kumminkaan, ihme kyllä :D
Keittiö meillä on vähän niinku olohuoneen yhteydessä niin koko ajan oon näkyvillä jos ruokaa teen/siivoan.
Jos imuroin tai täytän vaikka tiskikonetta niin nostan tytön syöttötuoliin ja annan naksun käteen :D Nopempaa tapahtuu siivouskin silloin.

Nyt alkoi parin päivän vapaat, ihanaa kun saa olla tytön kans <3

 
Meillä oli kans parin vkon mittainen puurotauko, vaan nyt maistuu taas jotenkuten.
Kun puuro ei uppoa, niin sitten aamu/iltapalaksi on jugurttia, leipää ja hedelmää.

Iivari syö samaa ruokaa mitä mekin, ellen innostu tekemään jotain tulista evästä :)
Kaupan purkkiruuat ei oikein herralle edes maistu kunnon kotiruuan jälkeen.
Mahdottoman nopea poika on oppimaan, männä viikolla päätti että nyt minä haluan oman lusikan ja syön itse! Siitä asti on ollut oma lusikka kädessä ja suurin osa ruuasta menee omatoimisesti suuhun, eikä mitään ihan kamalaa sotkuakaan ole edes syntynyt

Hirveää vauhtia kipitetään kävelytuen kanssa ja hetkittäin seisoo jo ilman tukeakin.
Vaan puhetta ei kuulu, on sanat jääneet jalkoihin. Ainoa mitä yrittää jokeltaa on "äm mäm mäm mää" ruokailun yhteydessä, ei muulloin. Muuten se puhe on vain kiljahtelua ja örinää :D
Ja hetkeäkään ei olisi huoneessa yksin, jo vessaan meno saa aikaan huudon, saatika ulos lähtö kun vie roskat... kuulee kuurotkin harakat meidän tontilla että pojalla on paha mieli! :)

Meilläkin on tullut nyt tuo, että hengailee aika paljon mahallaan. Kurkistelee huonekalujen alle ja pötköttelee muuten vaan. Muutenkin on nyt viime aikoina viihtynyt selvästi pidempiä aikoja sylissä halailemassa. Saattaa yli puolikin tuntia makoilla ihan hiljakseen ja ihmetellä :)
 
Moi piiiiiitkästä aikaa! emoticon  On se kumma, kun ei oo tänne ehtiny ollenkaan lueskelemaan ja kirjottelemaan. Jospa sitä yrittäis ryhdistäytyä. Tosin pieni mies vähentää koko ajan päiväuniaan, joten omaa aikaa on yhä vähemmän.

Kohta tosiaan vietetään jo 1-vuotissynttäreitä! Kyllä on aika menny nopeesti...

Onko muilla ollu vielä vauvakuumetta ilmassa? Meillä on. Isillä varsinkin tuntuu olevan. :D Kyllä itelläkin, mutta toisaalta taas sit arveluttaa, kun miettii, että jos OIKEESTI ois raskaana ja OIKEESTI joutuis synnyttämään jne. Mutta eiköhän se kuulu asiaan. :) Aloin eilen syömään foolihappoa tankkausmielessä, eli eiköhän tässä jonkun ajan päästä alotella yritys. Silleen vaan harmi, että jos pian saa alkunsa, niin LA on ihan loppuvuodesta. Toisaalta, onko se vähän pinnallista ajattelua, että ei halua lapsen syntyvän joulukuussa? :D En tiiä... Kaikenlaisia ajatuksia pyörii päässä.
 
Kyllä täälläkin on välillä kuumeiltu, eikä olla ehkäsyä edes käytetty. Mutta nyt kun koulun jälleen aloitin, niin suunnitelmissa on (eiväthän nuo yleensä kyllä mene suunnitelmien mukaan) että kävisin tämän vuoden koulua, jotta saan yleiset opinnot +  ekat työharjoittelut suoritettua. Laskettu voisi tulla sinne ensi vuoden alkuun eli yritys voitaisi aloittaa huhti- toukokuussa. ;) Saisin helpommin sitten tulevan ammatin hommia, kun työharjoittelut suoritettu. :) Olen aina ajatellut, että lapsillani olisi pieni ikäero, 2 vuotta olisi maximi. :D Mutta saa nähdä, tuleeko olemaan yhtä vaikeata raskautua kuin viimeksi.

Neitonen vetekee toistaseksi sikeitä, nyt nukkunut 2,5h.. Olen yrittänyt, että nukkuisi vain yhdet pidemmät päikkärit. Aina ei onnistu... Ja niin kun rupesin kirjoittamaan, että nukkuu niin kuului älinää :D Joten nyt mentävä välipalalle. :)
 
Täällä ei ole sen suurempia vauvakuumeilua, kummallakaan. :) Itse tykkäisin parin-kolmen vuoden ikäerosta. Mutta äkkiähän se saattaa mieli muuttua :D

Täälläkin on pari kertaa menty päivä yksillä päikkäreillä. Kun on nukuttu kymmeneen asti aamulla, niin päiväunille on menty sitten yhden aikoihin ja pari tuntia nukuttu. Ja illalla aikasemmin nukkumaan sitten..

Nyt helmikuun alussa kun jään töistä pois niin on onneksi paremmin aikaa KAIKELLE. :)
Saa rauhassa yrittää tyttöä yksille unille, ilman että isin tarvitsee täällä ressata yksin että miten kaikki menee.
Ja kun saa alkaa antamaan normaalia maitoa ja tehdä suunnilleen samanlaisia ruokia kun mekin syömme. Kivaa :)
Eilen ostin ihanan prinsessapotan, sekin otetaan sitten käyttöön ja aletaan kaikessa rauhassa sitä kokeilemaan. :D
Mutta kaikista parasta kun saa olla tuon pienen rakkaan kans ja tehdä sen kans kaikkea mukavaa ja koti on aina suht puhdas ;) Isi ei aina "jouda" siivoamaan kun on tytön kans. :D

Toinen hammas puhkesi eilen, kyllä ne sieltä tulla tupsahtaa, hitaasti mutta varmasti :D
 
HUH! Kylläpäs täällä on hiljentynyt...

Tuolla facebookin puolella on vähän vilkkaampaa. :)

Viikon päästä vuosi takana. Aika hurjaa. On tuo jo sellainen pikkutyttö jo, alkaa vauvavaihe jäädä taakse.

9. hammas kohta puhki, tai ien on jo, ja poskihammas vähän pilkottaa. Eipä ihme ettei ole ruoka maistunut. Nyt syöminen on ollut muutaman viikon ihan normaalia!! Haluaa juoda omasta pikkumukista omin käsin ja välillä hulauttaa vedet suoraan kaula-aukosta sisään. Ilme on aika hämmästynyt! Aina on myös oma lusikka saatavilla, jotta voi harjoitella itse syömistä. Kauhoo lautasta ja ohjailee lusikkaa suuhun jopa onnistuen välillä! Aamulla ei puuro oikein maistu, mutta imetänkin aamutuimaan kun otan viereen köllimään.

Tyttö nukkuu vielä ihan selvästi kahdet päiväunet, useimmiten 9-10.30/11 ja 14-15.30/16. Yöunet noin 20.30-6.00. Heräilee öisin vielä joitakin kertoja, mutta unikoulun ansiosta saan tyynnyteltyä paijaamalla tai sanomalla "pää tyynyyn". Nyt 2 viikkoa takana unikoulua ja nukutukset menee parhaimmillaan 15-30 minuutissa. Ihan mahtava muutos! Eikä tarvitse imettää öisin. Ruokahalun kasvukin varmaan osittain selittyy yöimetyksen loppumisella.

Tuo lapsi rakastaa kirjoja, ja onneksi niiden repiminenkin loppui, osaa lueskella itsekseen tavallisia paperikirjojakin. Eka äänikirja on ihan hitti! Mm. kissan naukuminen naurattaa ja koiran haukahdusta matkii. Duplot on myös kivoja, mutta pehmoleluista tai nukeista ei ainakaan vielä perusta. Ihanaa seurata pienen ihmisen kehitystä näin läheltä.

Musiikkia tykkää kuunnella, aina ei ole ihan sama maku meidän vanhempien kanssa ja me nauretaan kun toinen hytkyy ja bailaa jonkun "hirveän" biisin soidessa. Pulkkamäessä ollaan viiletetty kun saatiin Helsinkiinkin viimein lunta! Nauraa ja kiljuu.

Mitäköhän tässä vielä. Vauvakuume on mulla ollut kesästä saakka ja olen saanut miestä vähän ylipuhuttua nyt. Menkat alkoivat joulun jälkeen, nyt odottelen seuraavia...Ei käytetä mitään ehkäisyä. Muutto on meillä edessä Maaliskuussa ja kun kaksioon muutetaan, niin eipä siellä tilaa liiaksi ole uudelle vauvalle. Mutta nyt ei voi muuta. Jos tulee pikkuinen niin on tosi tervetullut, ekaa odotettiin 7 vuotta, toivottavasti ei mene ihan niin kauaa. :D

Ihanaa talvitunnelmaa ja kevään odotusta kaikille!!

 
OLIVIA 1 VUOTTA!!

Ihana vuosi takana ja päivä täynnä naurua ja iloa. Suklaakakku puistatti, ja palat lensi maahan... ;) Eipä taida olla tyttö tullut äitiinsä...

Hauskoja pakkaspäiviä kaikille!
 
Jenskula: Meillä aloitettiin tavallisen maidon juonti 10:kuisena. Että turha sitä on odotella ihan siihen vuoteen asti. Eihän se mitenkään hengenvaarallista ole jos aloittaa aikaisemmin tavallisen maidon antamisen.

Ei ole kuin enää 6 päivää niin meiän jäbä täyttää 1 vuotta! Ja kovaa porskuttaa menemään nykyään. Seisoo pidempiäkin aikoja ilman tukea ja lähelläki on jo se kävelykin. Pari sanaa sanoo Äiti ja isä :) kovasti puhuu omiaansa mutta selkeemmin alkaa jo kirjaimia tulla T-kirjain pärähtää useasti.  tä-tä-tä-tä kuuluu vähän väliä :) 

 
Takaisin
Top