Tammikuun turinat :)

Jostain luin, että luumusoseen voi tehdä pussiluumuista. Tämä tosin vain oma muistikuvani, joten en voi vannoa sen olevan oikein.

Meillä oli tänään ensimmäinen vauvauinti. Neiti hermostu heti kun saavuttiin paikalle kaikesta metelistä. Lopulta kun kuitenkin päästiin veteen oli kaikki hyvin. Ei huutanut ollenkaan, oli enemmän ihmeissään kaikesta. Kun uintiaika alko olemaan lopuillaan ryhtyi jo käsillään leikkimäänkin vedellä. Oli mukava kokemus ja innolla odotan, että pääsee näkemään miten tytön uimiset kehittyy. Miten teillä muilla on mennyt ensimmäiset uinnit?

Ninetsu; Taidat asustella aika pohjoisessa, jos mittari näyttää -23? Meillä oli täällä etelässä melkein plus asteita pari päivää sitte.
 
Meillä oli lauantaina ensimmäinen vauvauinti ja hyvin meni. Teo ei itkenyt muttei kyllä nauranutkaan, lähinnä ihmetteli ja katteli paljon ympärilleen. Meillä vanhemmilla oli ainakin tosi kivaa ja innokkaana odotetaan uutta kertaa. Itse olin vähän hukassa pukkarissa ja pesutiloissa, kun en tiennyt missä järjestyksessä peseydyn ja pukeudun pojan kanssa, tavaraakin oli ihan liikaa mukana. Ensi kerralla työnnän pojan isälleen, miesten puolella on kuulemma enemmin tilaa.

Teokin on palannut omaksi ihanaksi ja kiltiksi itsekseen, höpöttelee nykyään tosi paljon. Äsken kääntyi leikkimatolla poikittain ensimmäistä kertaa.

Eilen kokeilin ensimmäistä kertaa meidän crosstraineria, en jaksanut kuin 10 minuuttia pienimmällä vastuksella :( Nyt on jalan tosi kipeet, en tiedä pystynkö tänään polkemaan. Eilen meinasi jalat pettää alta :) Olenkin antanut itselleni luvan aloittaa tosi rauhallisesti ettei treenaaminen ala maistumaan puulta. Toivottavasti jaksan pian olla laitteella pidempään, tahtoo kiloista eroon.
 
Ihanaa että teille vauvauintilaisilla on alkanu uinnit hienosti :)
Kyllä niin houkutteli itseäkin toi vauvauinti mut en sit saanu aikaseks varailla paikkaa ja homma jäi.

Meillä Luna kääntyi eilen mahalleen.
Yritys on ollu kova jo pitempään, maanantaina pääs jo siihen pisteeseen et pääs mahalleen mut käsi jäi alle mutta eilen sitten sai sen käpälän pois alta :)
Oli siinä tytöllä ilme ku huomaski olevansa sit mahallaan x)
 
Heipähei pitkästä aikaa!

Elias on nyt 3kk 2 viikkoa. Mitat neuvolassa viikko sitten 68cm ja 8,3kg, samalla saatiin rokotuksia mistä ei onneksi tullut muuta kuin hiukan ärtyneisyyttä. Tänään jo melkein pyörähdettiin ympäri, eikä ihme, meno on ollut jo useamman viikon sitä luokkaa että mahalleen on pakko päästä tai muuten tulee huuto :D sieltä masultaan kun on niin kiva katsella maailmaa. pylly painaa vielä sen verta että ei ihan olla päästy siihen asentoon omin avuin. jokellellaan hirmuisesti, sylissä yritetään nousta istumaan, nauretaan ja selin makuulla työnnetään jaloilla kroppaa eteenpäin, "lihatikkari" on kokoajan suussa, leluja on myös kiva pitää käsissä. Pelkällä korvikkeella on menty 1,5kk:sta asti, ja pian ajattelin aloittaa soseet. perunaa ensin nyt ainakin..mitä makuja olette ensiksi maistelleet? öisin syödään vielä 0-2 kertaa, mutta nukahtaa kyllä heti perään. tuntuu jo niin ihanan helpolta tämä elämä kun muistelee millaista oli 3kk sitten :D

niin ja joku kyseli paljon korviketta menee. meillä syödään kerralla noin 200ml ja päivässä menee 1000-1400ml. suositusten mukaan pelkkää korviketta menisi 3-5kk ohjeellisesti 700-1200ml / pvä

vaatteista: 70-74cm vaatteet käytössä :D toki esim tutan vaatteet jotka ovat "isompia" niin 68cm menee vielä. voi kun tietäisi miten tuo kaveri kasvaa niin oliain ostanut alesta ensi talveksi jo haalarin...mutta en taida osata ennustaa sinne asti..harmi, nyt kun vaatteet ovat 50-70% alessa :/
 
Teo on tänään 4 kk, nopeesti on aika kulunut. Tuntuu että poika on taas kasvanut hirveesti, maanantaina olisi neuvola. Luulisin että 7 kg on mennyt rikki (3 viikkoa sitten 6,7 kg).

Meillä olisi huomenna toinen uintikerta. Tietysti mulla alko tänään ennakkoon menkat, enkä siis voi mennä uimaan. Mies sanoi ettei osaa pukeutua/peseytyä pojan kanssa, joten taitaa jäädä uintikerta väliin myös Teolta. Harmittaa ihan älyttömästi! Menisipä viikko nopeesti...
 
ada on nyt 3½kk, vastahan se oli vatsassa. Nyt pikkuneiti nukkuu just päikkäreitä. Ei oo tullu tännekkää aikoihin kirjoteltua. enemmän tuol facebookis. Ada on ollu hime känkkäränkkä nyt mnota päivää. tänään se on ollu jo vähä helpompi samoin eilen jopa nukku kunnon päikkärit. En kyl tiedä mistä johtuu. huhhei tää mamma meni eilen kiinteytysjumppaa ;) ihmene hyvin mun kunto kesti, iha yllätyin. Pakko alkaa tehdä muutaki ku karppausta tän kropan etee, ei mulla oo enään ku 1,6kg, lähtenyt siis huimat 22 kg jo pois, mutta tää maha ja kroppa on niin järkyttävä. lähtöpaino oli iha normi paino indexeis, mutta mä yritän laihduttaa lähtöpainosta 10-16kg pois. haluun päästä samoihin mittoihin ennenku alettii miehenkaa seurustelee. Kyllä on muuten tänään ollu jalat hellänä jumppailusta. Mä vaan en voi käydä ku ekrra viikos jumpas ja salilla ku ei rahatilanne salli enempää. Miehel yhtäkkiä loppu duunit ku seinää, ei saa työttömyystukea eikä saada sosiaalitukea (sossu ei tue meitä koska muutettiin heille liian kalliisee asuntoon, valitetavasti me vaan ollaa oltu kaupungin kämpis jonossa 3 ½vuotta eikä vieläkään olla saatu asuntoa, joten joudutaa asuu tälläsis kalliimmissa vuokrayhtiöissä) 
 
vastaan täsä vain äkkiä, pikasesti ja lyhyesti zibbh:lle tuosta haalarin koosta.
meillä esikoinen syntyi lokakuun lopulla, että aikalailla näille passaa saman kokoiset vaatteet samoina vuoden aikoina. esikoisella oli viime talvena käytössä 86cm haalari, eli ikää oli se noin vuosi kun haalarin sai ottaa käyttöön ja sama haalari meni koko talven. meillä esikoinen on ollut aina pitkä ja hoikka poika (tullut isäänsä). veikkaisin, että ehkä "normaali" mittaiselle menisi 80cm haalari.

ja vielä viime syksynä meillä oli hetken se sama haalari käytössä, aika naftihan se oli, että pian ostettiin kyllä isompi, 100cm haalari.
luulisin että tuo 80/86cm haalari olisi ensi talvena sopiva teidänkin vauvalle... toivottavasti oli apua... =)
 
kiitos ninetsu haalarin osto ohjeista :D
mä vielä funtsailen asiaa..tosi harmi jos jonkun ostaa ja se onkin sitten talvella ihan väärää kokoa. muistelin tässä että viime kesänäkin oli jesper & juniorissa alessa talvihaalareita...silloin osais varmasti paremmin arvella jo oikeaa kokoa.

pitää kattoo myös omaa neuvolakorttia, jos yhtään menis pituudet pojalla ja äidillä yksiin :)

Alice: minkä hintaista vauva uinti on, ja oliko ryhmiin jonoa? muistaakseni olet myös tikkurilan suunnalta..
 
zibbh,
Ilmottauduin tammikuun alussa Pikku Delfiineihin, silloin oli muutama paikka vapaana. Täällä pääkaupunkiseudulla on aika monta vauvauintia järjestävää yritystä, kannattaa soitella. Valitsin Pikku Delfiinit, koska ne järjestää uintia tuossa lähellä Siltamäen uimahallissa (asun siis Tammistossa, en Tikkurilassa).

Meillä maksaa 69 e/kk.
 
Moi  Semmosta oisin kyselly et missä teillä vauvat nukkuu? Makuuhuoneessa teidän kanssa vai omassa huoneessa? Ku meidän neiti nukkuu muuten hyvin, mutta on kova uneksimaan etten taho ite saada nukuttua. Aattelin et voiskohan neitiä siirtää jo omaan huoneeseen nukkumaan? Mitäpä ootte muut mieltä tai onko kellään kokemusta :-) Mitä olette pitäneet pakkasrajana nukuttaessanne vauvoja ulkona, onko se 10 astetta raja?
 
Moi, meillä lapsi on siirretty omaan huoneeseen. Oli tossa kuukausi takaperin jakso, että heräili koko ajan ja nukahti uudestaan vaan jos imetin. Kokeiltiin sitten, että nukkui vaunuissa ja saatiin niitä heijaamalla hänet uudestaan uneen ilman jatkuvaa syöttämistä. Tarkoitus ei ollut pitää mitään unikoulua, mutta kai se vähän sellasta oli. Samalla sitten siirrettiin vähitellen vaunuja omaan huoneeseen, joka on käytävän toisella puolella meidän makkarista. Tuli siis sellainen asteittain muuttaminen. Huomasin, että homma toimii niin paljon paremmin. Herään kyllä, jos neiti kunnolla huutaa, mutta kaikki pienet ölinät jää kuulematta. Nämä nukkumisjärjestelyt on varmaan aika henkilökohtaisia, jokaisella on oma tyylinsä. Meille tämä omaan huoneeseen siirto on ollut suuri apu.

Tosta pakkasrajasta; meillä ei ole vielä kunnon pakkasia ollut, joten päikkärit on päästy ulkona nukkumaan. Kai se -10 on suositus, tosin kavereita kun olen haastatellut niin lähes kaikki ovat nukuttaneet kylmemmässäkn. Onhan siellä vaunujen sisällä huomattavasti lämpimämpi, jos vaan laittaa kunnolla vaatetta päälle ja tuulisuojan.

Meillä on soseiden syönti jo ihan arkipäivää. Tyttö vetää todella hyvällä ruokahalulla ja avaa hienosti suutaan. En ois uskonut, että oppii homman noin nopeesti. Ruokavalikoimiin kuuluu jo peruna, bataatti, porkkana, kesäkurpitsa, omena, päärynä ja mango. Mitään oireita en ole havainnut, joten lisäilen pari makua per viikko. Meillä menee aamupäivällä n. puoli purkkia kasviksia ja iltapäivällä puoli purkkia hedelmiä. Joskus tuntuu, että menisi vielä enemmänkin, mutta en ole uskaltanut antaa. Minkä verran teillä muilla, jotka olette aloittaneet soseet syödään?
 
lei - en edes asu pohjoisessa, kun kyselit kun meillä oli niin kovasti pakkasta. asustelen kokkolan lähettyvillä. meillä tuo meri vaikuttaa vähä miten millonkin. meiltä on meren rantaa varmaan 1-1,5km ja meillä on monesti talvella kylmempi viisikin astetta mitä esim tuossa kylällä anoppilassa muutaman kilometrin päässä...
ja soseen määrästä, meillä kun esikoinen oli juuri vähän reilu 4-4,5kk, niin soitin neuvolaan sitten että kuinka paljon sitä sosetta saa oikein antaa, että voiko antaa koko purkillisen jos vain poika haluaa syödä ja neuvolan täti sanoi, että saa antaa niin paljon kuin vauva jaksaa vain syödä! ja niin meillä pian syötiinkin sitten koko purkillinen kerralla. että rohkeasti vain annat niin paljon sosetta kun napa vetää! =)
 
ninetsu: sitä oisin vielä kysynyt että minkä pitusia siun lapset oli syntyessään? meidän pojasta kun on ennnustettu niin pitkää (lähes 2m) että voi tietty ottaa aikamoisia kasvuspurtteja jossain vaiheessa :D
niin siis sitä haalari asiaa pähkäilen yhä... :D

meillä pyörähdettiin tänään ympäri!
ikää 3kk 2 viikkoa <3
 
zibbh - esikoinen oli syntyessään 52cm (ja 4060g) ja tämä toinen 52,5cm (ja 3960g).
meille ei ole kerrottu kummastakaan mitään pituus ennusteita... =( esikoinen on mennyt koko ajan pituus yläkäyrällä ja paino alakäyrällä. tämä vauva ei ole nyt enää niin pitkä kuin isoveljensä ja on vähän pulleampikin. minä ite oon aika lyhyt ja pulleahko (162cm/72kg) ja mies on sitte pitkä ja hoikka (192cm/75kg). oon siis nii kaje miehelleni, kun tämän ei tee ikinä mieli mitään herkkuja...! mää taas syön senki puolesta... että varmaan esikoinen tulee isäänsä ja tämä kakkonen sitte äitiinsä... =)
nii joo ja onnea kääntymisen johdosta! =) meillä ei vielä mitään meininkiäkään... =/
 
Huoh! Täällä taas mamma kuolee tylsyyteen. Vaihda vaippa - syötä - leiki/viihdytä (järjestys vaihtelee), siinä mun arki. Kävelyilläkään ei kiinnostaisi käydä, mut kai se tuo jotain vaihtelua päivään. Sitten kun poitsu nukkuu, pitäisi siivota. Ei kyllä nappaa sekään (ja sen kyllä näkee kämpästä...) Vietän sen ajan netissä, vaikka eipä sielläkään mitään kiinnostavaa enää löydy. Taas vissiin jokin masennus-vaihe menossa. Miehenkin kotonaoloaika menee nukkumiseen, pleikkaan ja tietokoneeseen. Anteeksi valitusvirsi.

Meillä on alkanu vaipat fuskaamaan. Vaihdettiin jonkin aikaa sitten Liberon neloseen, ja melkein joka päivä on pissi tullut selästä(tai kyljen puolelta) läpi. En kai osaa pukea oikein vai mikä siinä mättää, liian isoko? Kolmonen ei kuitenkaan enää mahdu. Vaipan vaihdan usein, ehkä jopa liian usein. Aiemmin ei meillä tällasta ongelmaa ole ollut.
 
Alice_78: Saat multa sympatiat tän tylsistymisen suhteen :). Niin ihana kuin tuo vauvapallura onkin, niin kyllä tää arki aikas automaattivaihteella menee. Tietysti pitäisi olla ja olenkin onnellinen siitä,että arki sujuu varsin kitkattomasti, eikä ole mitään isompia ongelmia. Kun on vaan tottunut aikaisemmin töissä käymään ja elämässä muutenkin oli enemmän vaihtelevaa toimintaa, niin kyllä tämä joskus puuduttaa.

Mä olen nyt aktiivisesti alkanut kehitellä itselleni kodin ulkopuoleista toimintaa. Pojan kanssa käydään muskarissa ja äiti-vauvajumpassa. Lisäksi olen aloittanut aktiivisemmin tän vauvaläskien sulattelun ja suunnanut taas kerran pari viikossa salille. Muuten yritän sitten "tyhjiin" päiviin sopia treffejä kavereitten kanssa, onneksi on pari äitikaveria, joiden kanssa voi joskus viettää aikaa, eivät kuitenkaan ihan lähellä asu, joten harvinaisempaa herkkua se on... Satunnaisia viikonlopputöitäkin ajattelin alkaa tekemään, kunhan jostain sopivaa löydän, sunnuntaisin kun saisi tehdä töitä ilman että Kelan etuudet poistuu.

Ihanaa kun kevättä kohti mennään ja pian on taas valoa pidemmälle iltaan! Väitän, että ilta on jo nyt hitusen valoisempi tai sitten vaan kuvittelen ;) Nyt tietysti lumi auttaa, on sentään vähän kivempi keli kärrytellä.

Kysymys: Joko teillä vauvat kääntyy hyvin? Meillä ikää ens viikolla 4 kk eikä tuota näytä kiinnostavan. Viikko sitten parina päivänä yhtäkkiä kellahti selältä kyljelleen ja toisti sitä mutaman kerran, mutta sen jälkeen ei taas mitään. Mahallaankaan ei vieläkään tahdo viihtyä, ei yksinkertaisesti ehdi tajuta, että käsillä pitäisi auttaa ennen kuin hermot menee...Pitääkö tässä alkaa ihmettelemään?

 
Kiitos sympatiasta, Nika :)

Meillä Teo kääntyy toiselle (vain vasemmalle) kyljelleen, mutta siihen tyssää. En ole huolissani. Mahallaan viihtyy hetken aikaa, mutta kyllästyy/väsyy pian.
 
Meilläkään ei tuo neiti ole vielä kääntyilystä kiinnostunut, ikää vajaa 4 kk. Silleen kyllä kääntyy, että kun hänet pistää kyljelleen, niin siitä ponnistaa masulleen. Kyljelleen ei kyllä itse käänny, vaan pitää äidin avittaa. Jumppailen vauvan kanssa lattialla päivisin tuota kääntymistä ja masullaan olemista.

Meillä vauva siirtyi omaan huoneeseen jo aika alussa, ehkä kuukauden ikäisenä. Oliskohan kuukauden nukkunu meidän kanssa samassa huoneessa ja siitä sitten siirtyi kerralla omaan huoneeseen. Oltaisiin siirretty pinnasänky jo aiemmin, mutta alussa kun ei ollut vielä itkuhälytintä, niin ei oikein onnistunut (lastenhuone on sen verran kaukana meidän makkarista, ettei vauvan ääniin välttämättä herää). En ainakaan huomannut, että olisi vaikuttanut mitenkään vauvan nukkumiseen tuo siirtyminen. Lähinnä vaikutti positiivisesti mun yöuniin, kun ei herännyt enää niihin pikku pihahduksiin.
 
Onhan tää välillä puuduttavaa arkea, mutta toisaalta taas elämme nyt uskomattoman ihanaa aikaa mistä aion ottaa kaiken ilon irti :)
itse yritän myös keksiä päiviin ohjelmaa etten ihan tylsisty. käydään pitkillä vaunulenkeillä ja yritän nähdä ystäviä ainakin kerran viikossa. kerran on nyt käyty avoimen päiväkodin vauvojen laululeikeissäkin.

alice: en tiedä mistä mieleeni on iskostunut että asuisit tiksissä :D yritän nyt muistaa sen tammiston. ootteko ajatellut käydä teon kanssa seurakunnan äitilapsi kerhossa, siellä teilläpäin muistaakseni on myös.

ninetsu: meillä neuvolantäti näyttää joka kerta paino-pituus käyriä koneelta ja siinä se pituusennuste on myös annettu.

pikkanen on vähän kipeä :(
nenä tukossa --> nenäfriida ja nenätipat kovassa käytössä. yöllä meinasi kuume nousta, mutta ei onneksi sittenkään. ei viitsi nyt uloskaan lähteä.

me alettiin jo ekan lääkärineuvolan ´jälkeen treenata masullaan oloa päivittäin. lääkäri suositteli kun oli ongelmia pään kääntymisen kanssa --> käänsi mielellään vain toiseen suuntaan. uskon että tuo treenailu on auttanut siinä että herra kiinostui niin pian yrittämään itsekin kääntymistä. joulukuusta asti on kovasti ähelletty ja vihdoin hän pääsee ominavuinki  jo helposti ympäri :)
 
Zibbh, tiistaisin käydään tuolla Pakkalan puolella vauvaolkkarissa, se on Tiksin seurakunnan järjestämä kerho alle 1-vuotiaille (ensisynnyttäjille). Tänään ajattelin käydä kokeilemassa MLL'n perhekahvilaa tuossa tien toisessa päässä. Mulla ei pahemmin noita tuttuja ole, ja niillä harvoillakin on omat menonsa jne.
Paranemisia sinne päin!
 
Takaisin
Top