Talo turvalliseksi taaperolle

Autumn daydream

Kommentoinnin ninja
Syyskuunmammat 2014
Tammimammat 2017
Nyt kun monet vauvat jo liikkuvat, niin kodin taaperoturvallisuus alkaa olla ajankohtaista. Mitä olette miettineet?
 
Meillä on kaksikerroksinen talo ja ajateltiin turvaporttia yläkertaan. Kaikki vaaralliset aineet ja terävät yms asiat tietty pois lapsen ulottuvilta. Muuten en ole vielä ajatellut varustautua.

Luin juuri jostain, että uudet pistorasiat ovat sellaisia, ettei niistä pitäisi saada sähköiskua. Jos nyt ei jotain metallia tunge sinne.

Yritetään mennä valvomisen ja kieltämisen kautta. Sitten on helpompi kyläilläkin, kun lapsi on tottunut siihen, ettei kaikkeen saa koskea. Katsotaan kuinka pitkään tämä filosofia onnistuu.. :D
 
Mä oon miettiny turvaporttia keittiön oveen ettei pääsis ollenkaan keittiöön. Siellä on niin paljon laatikoita ja hellan levyt mitä voi saada päälle..
Ja tietysti pistorasioitten reikiin ne suojat ois hyvät :)
 
Mekin ollaan ostettu pistorasian tulppia jotta saa nuo houkuttavimmat tukkoon, nyt kun vaan muistaisi mihin ne on jemmattu... Vielä ei olla babyprooffattu kotia mitenkään mutta nyt kun neiti oppi ryömimään, pitää enemmän katsoa sillä silmällä. Ihan hirveitä muutoksia ei meilläkään ole aikomus tehdä kunhan nyt kaikki oikeasti vaarallinen on pois ulottuvilta. Meidän uunin luukku aukeaa ihan vaan vetämällä mikä on erikoista kun on aika uusi hella kyseessä. Ja keittiön vetimissä on tosi terävät kulmat, itsekin aina kiroan jos niitä tönäisen. Ehkä nää täytyy jollain blokata niin ei tarvitse koko ajan olla kyttäämässä. Miehen elektroniikkakokoelmat varmaan kohta saa kyytiä kun neiti alkaa ylettyä niihin. :rolleyes:
 
Meillä on turvaportit jo esikoisen ajoilta ja pistorasiat on suojattu tulpilla. Keittiöön olen miettinyt jotain liedensuojaa nyt kun poikakin yltää levyihin ja voisi polttaa kätensä. Sohvapöytä lähti olkkarista varastoon siinä vaiheessa kun esikoinen alkoi liikkua. Nyt pitäisi varmaan luopua meidän palmusta. Tyttö tuntuu laittavan kaiken suuhunsa eikä taatusti mene kauaa kun yltää kukkaruukkuun.
 
Mekin ostettiin uus tv-taso, tukevampi. Vielä joku lipasto/kirjahylly ton avohyllyn tilalle - on nimittäin aika honkeli.
 
Meillä onneks on sellane hella, että siinä on lapsilukko itsessään. Vanha on, mutta uunin namiskaa nostamalla ja kääntämällä se menee lukkoon. :) on ollut ahkerassa käytössä jo silloin kun koira oli pentu ja joka paikkaan piti päästä. Ois monet kerrat ollu muuten hella päällä.. Pistorasiat meillä on aikalailla piilossa sohvien ym kalusteiden takana ja osa on myös korkeammalla, joten niihin ei ihan äkkiä yletä.
Turvaportteja ei ole vielä hankittu. Katotaa missä vaiheessa ne hommataan.. Mies oli kyllä sitä mieltä, että ei tartte. Heillä ei kuulemma ole koskaan kotona ollut, eikä portaita ole kukaan alas tullut.. :/ meillä kyllä koirakin huolehtii aika paljon, että voi olla, et tytöllä ei ole portaisiin mitään asiaa. :D
Koiran takia ollaan jo paljon jouduttu "siivoamaan" tavaroita ylemmäs ja pois, joten tytön osalta ei kummosia tartte tehdä. :)
 
Vähän tätä aihetta sivuten mä oon aika arkajalka itse mutta en haluaisi tartuttaa tätä piirrettä tyttöön. Oon ollut aina aika kömpelö ja varmaan se varominen on pahentanut asiaa. Hyvä kun uskallan pyörällä ajaa nykyäänkään. :grin Oon päättänyt että mies saa hoitaa kaikkien sellaisten harrastusten kokeilemisen missä voi vähän sattua ja mä pysyn pois paikalta kauhistelemasta.
 
Meillä on saatu vasta siirrettyä suurin osa irtotavarasta lipastoihin ja valtaosa kirjoista varastoon, koska kirjahyllyt on tosi huteraa tekoa. Vielä pitäisi keksiä, mihin ne huterat kirjahyllyt sitten mahtuvat, ennen kuin tyyppi alkaa nousta tukea vasten seisomaan, kun ovat vielä semmoiset, joista saa pienelläkin nyrkillä helposti otteen.

Olen kans kuullut tuon saman, että uusissa pistorasioissa sähköiskuvaaraa ei pitäisi olla, mutta se pitää kyllä varmistaa jostain. Lisäksi kylppäriin pitää järjestää joku lukollinen kaappi pesuaineille, kun yläkaappeja siellä ei ole, ja hankkia keittiön laatikoiden vetimiin ne värkit, jotka estää esim. veitsilaatikon ja roskiskaapin avaamisen... Termit vielä täysin hukassa :sad001
 
Niin joo ja kaverilla oli pitkään paksu ruotsin sanakirja wc-pöntön kannella, kun taaperolla oli tapana kantaa kaikki esim. keittiön kaapeista löytämänsä pönttöön uimaan... Konsti voi tulla käyttöön meilläkin.
 
tänne kelpaa kanssa kaikki mahdolliset babyprooffausvinkit. ahdas asunto, olemattomat kaappitilat ja liikaa tavaraa, lähinnä (huterissa) avohyllyissä. miehen mielestä ei tarvitse muuttaa mitään, koska lasta voi vahtia. pitää kai sitten pitää siitä kiinni koko ajan, kun ei koko kodissa taida olla pistettä, josta poika ei ylettäisi johonkin tavaraan koskemaan..
pistorasioitakin on vain lattianrajassa, joten vedenkeitin on lattialla ja pieni uuni taaperonkorkeudella.
 
Zousan mä ehdottaisin että mies jäisi itse vahtimaan pientä pariksi päiväksi sitten kun on vauhdikkaimmassa taaperovaiheessa jos vaan mahdollista,saattaisi käsitys muuttua. :wink

Mikähän muuten lasketaan uudeksi pistorasiaksi? :D Täällä oli edeltäjällä vaan sellaset puukepit työnnetty laatikoiden vetimistä läpi mut toi kenkälusikkakin on hyvä idea!En ehkä jaksa keksiä veitsille yms uutta paikkaa.
 
Meilläkin on takkahuoneeseen portti jo valmiina ja korkeisiin liukuovikaappeihin mies laittoi pienet hakaset sisäpuolelle. Pysyy siivouskomeron tavarat tallella ja myös vaatteet makuuhuoneen kaapeissa. Yhdessä vaiheessa esikoisen huvia oli nimittäin kiskoa hyllykaupalla pinoa alas ennenkuin hätiin pääsi.
Pystykepit (tai tosiaan kenkälusikkakin ideana!) On kyllä olleet hyvät keittiössä laatikoissa siihen asti kun voimia tulee kiskoa kaikki sarjassa auki..

Mies tiesi että uusissa pistorasioissa näkyy reiästä valkoinen "levy" ja vanhoissa pelkkä reikä. (Vähän vaikeaa kuvailla mutta itsellekin tää uusi asia valkeni vasta nyt ja kyllähän siellä tosiaan vaaleaa pilkotti kun kurkkasi)

Meidän kerkiäväinen esikoinen haastoi vanhempansa ajatustyöhön kun tavalliset laatikon tarranauhapidikkeet kiskoi yhtä nopeasti pois kun saimme ne aseteltua ja myös pakastinkaapin "lukko " oli yhtä tyhjän kanssa. Mies joutui ruuvaamaan keittiökaapin reunaan koukun johon saatiin sidottua naru pakastimen oven kahvasta. Sitten pysyi vasta kiinni :)
 
Vessanpytystä tulikin mieleeni että pojan lempipuuhaa on silputa vessapaperia pönttöön. Ei voi kyllä jättää yhtään vessaan yksinään, ties mitä se keksis sinne pyttyyn pudottaa.
 
Vähän ohi aiheen mut mun äiti käski mun isoveljeä , kun oli pieni, viemään kalsarit vessaan kun olivat likaiset, niin hän iski ne vessanpönttöön ja veti sen. :D
 
Laskettiin tänään pinniksen pohja alas, kun pikkumies oppi nousemaan ylös laitaa vasten. Vauva on onnettoman pieni sängyn pohjalla! ♡
 
Takaisin
Top