Taaperon imettäminen

Vilja.

Asioista perillä oleva
Tammikuiset 2022
Meillä vauvavuosi lähestyy hurjaa vauhtia loppuaan ja tarkoitus olisi jatkaa imetystä vielä sen jälkeenkin.

Mutta olen ihan pihalla, miten taaperoa kannattaa imettää 😅 Pieni ei vielä itse osaa maitoa sanallisesti pyytää ja nyt mennään ruokailut ehkä enemmän äidintahtisesti (kiinteät sekä imetys). Käytän vielä imetystä unille rauhoittamiseen mutta pieni osaa nukahtaa myös ilman tissiäkin (paitsi yöllä, mutta ei niitä yöimetyksiä olekaan kuin 1-2 x yössä). Kiinteitäkin syö siis ihan kunnon määriä noin yleisesti ottaen.

Kuulisinkin mielelläni taaperoimettäjien kokemuksia, sana on vapaa. Miten yhden vuoden rajapyykin kohdalla teitte, esim. vähensittekö imetyskertoja vähitellen? Vaikuttiko päiväimetysten vähentäminen mitenkään öihin? Alkoivatko taaperot heti juomaan lehmänmaitoa/kasvijuomaa suvereenisti? Miten se vaikutti imetykseen vai vaikuttiko mitenkään? Missä vaiheessa taaperot osasivat pyytää äidinmaitoa? Jouduitteko perustelemaan imetyksen jatkoa esim. isovanhemmille?
 
Kommentoin vain viimeistä kysymystä, eli: lasten suhteen sinä ja lasten mahdollinen toinen huoltaja teette päätökset, eikä niitä tarvitse perustella kenellekään. Ympäröivä maailma (mukaan lukien lasten isovanhemmat) tykkäävät toki kyseenalaistaa kaikki mitä päätätte suuntaan tai toiseen (yleensä vielä keskenään ristiriitaisesti), eikä yleensä ole mitään perustelua, jolla heidän mielensä muuttuisi, joten turha edes lähteä mitään perustelemaan.

Tee rohkeasti päätökset teidän perheen hyvinvoinnin suhteen, äläkä koe mitään tarvetta perustella niitä kenellekään teidän ydinperheen ulkopuolisille. Ne kyseenalaistajat eivät kanna vastuuta teidän perheestänne.
 
Suski, kiitos vinkistä ja tuo on muuten ihan totta! Olen kyllä tarvittaessa avannut sanaista arkkuani mutta hyvin harvoin, melkeinpä parempi vaan antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos sekä tehdä tasan tarkkaan niin, miten itse kokee perheelleen parhaimmaksi.

Yleisesti ottaen kommentoin, voisi olla hyvä että perhevalmennuksessa olisi
isovanhemmille oma valmennuksensa 😅 Kuitenkin moni suositus muuttunut heidän ajoistaan, vaikka eivät sitä välttämättä ymmärrä ellei heille niin sano.
 
Esikoiseni imetystaival loppui 1v9kk iässä. 1-vuotiaana imetyksiä oli edelleen ruokailuiden jälkeen 5x/vrk. Meille itseasiassa suositeltiin imetyksen jatkamista koska esikoinen on niin pienikokoinen, ja kaikki lisäenergia on hyväksi. Lehmänmaitoa alkoi mennä ihan ok heti siinä yksivuotissynttäreiden kynnyksellä, joten imetyksellä tuskin on ollut vaikutusta tähän.

Yöimetykset hän oli lopettanut 8kk iässä kun kokeiltiin mitä käy, jos ei tarjoa maitoa, onko vielä kova tarve yömaidolle. Ollaan menty koko imetysmatka lapsentahtisesti. Minä en ole tarjonnut rintaa enää 1v jälkeen vaan lapsi on itse ilmaissut tarpeensa, yleensä repimällä paitaa kun ei muuten osaa sanoa että haluaa maitoa. Myöhemmin hän alkoi ilmaista maidon kaipuutaan sanomalla "MA!". Samoin tein yöimetyksen kohdalla, en tarjonnut ja lapselle kelpasi kuitenkin tutti rauhoittumiseen. Imetykset ovat tippuneet pois matkan varrella yksi kerrallaan, ja lopulta sitten kokonaan. Lapset ovat toki tosi erilaisia tässä, toisille tällainen taktiikka ei ehkä toimi ollenkaan.

Minä olen perustellut isovanhemmille että imetän lapsentahtisesti ja siihen ei ole muilla sanomista. Tosin minuakin on imetetty 1,5v ikäiseksi, joten suurta ihmetystä tämä ei aiheuttanut. Se ei kuitenkaan ole isovanhempien Tai kenenkään muunkaan asia, miten kauan imetys jatkuu. Hammaslääkärikin kauhisteli miksi imetän yli 1,5-vuotiasta. WHO:n suositus on kuitenkin se 2 vuotta imetystä, joten en itse näe haittaa vaikka lapsi saisikin maitoa tuon 1,5v jälkeen hampaiden kannalta. Kunnon harjaus, xylitolpastillit ja maalaisjärki sokerin suhteen ovat mielestäni kuitenkin tärkeämpiä tässä hammasasiassa, kun se, että imetetäänkö kuinka paljon. Toki ymmärrän, että ylimääräisiä happohyökkäyksiä tulee jos imetyksiä tulee paljon aterioiden lisäksi. Joskus on vaan parempi hymyillä ja nyökkäillä ja tehdä niin, miten itse näkee parhaiten. Kakkosen kohdalla aion myös mennä lapsentahtisesti, katsotaan onko matka hyvin erilainen tällä kertaa.

Tsemppiä taaperoimetykseen :red-heart:
 
Muokattu viimeksi:
Imetys on tosiaan fiiliskysymys. Yöimetyksistä on saanut opettelemalla opetella pois, vauvelihan ei sellaisesta haluaisi luopua. Kukapa nyt saavutetuista eduista haluaisi luopua? Imetys on loppunut kokonaan usein siinä +/-2kk 2v synttäreiden molemmin puolin, ei kyllä taaperon aloitteesta. Kyllä vauva osaa jo aika hyvin ilmaista kun maitoa haluaisi, tissi kaivetaan kyllä kaula-aukosta esiin tai sitten tylysti haukataan suoraan kankaiden lävitse.
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos kokemuksien jakamisesta! Täytyy nyt luottaa siihen, että vauva taaperona ollessaan jotenkin ilmaisee maitohalunsa 😄 Pienempänä muutaman kerran repi isänsä puseroa siihen malliin sylissä ollessaan ettei jäänyt epäselväksi mitä kaivataan 😄 Koinkin ehdottomasti pienemmän vauvan nälkämerkit helpommin tulkittavaksi kuin isomman. Olen koittanut opettaa muutamia tukiviittomia, joista yksi on maito. Nyt lähinnä äristään jos sitä kaivataan.
 
Meidän kohta 2v käy nykyisin tissillä aina aterian jälkeen (paitsi iltapalan, sillä isi laittaa nukkumaan) satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta, yöllä pari kertaa ja aamulla ensimmäisenä. Annan tissiä aamulla ja aterioiden jälkeen jos pyytää. Ja sehän pyytää hyvinkin selvästi. Sanoo/huutaa "tittiä" ja saattaa repiä paitaa ylös. En tosin muista miten vasta 1-v täyttäneenä. Yöimetyksiä ollaan nyt vähentämässä siirtämällä yön ensimmäistä imetystä myöhäsemmäksi. Tämä taapero juo sen verran vähän muuten että on kyllä ihan hyvä saada tissistä lisänestettä. Joskus huoletti korvaako liiaksi kiinteää ruokaa tissillä, mutta nykyisin syö ihan kohtalaisesti. Mutta se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. En siis koita neuvoa että tehkää niin kuin me. Tehkää niin kuin teistä tuntuu hyvältä. 😊 Esikoista aloin 1-vuoden jälkeen hiljalleen vieroittamaan poistamalla yhden kerrallaan aterioiden yhteydessä olevista tissittelyistä. Lopulta 1,5-vuotiaana poika kieltäytyi iltatissistä ja nukkui koko yön niin että ne jäi pois ja imetys loppui sitä myöden.
 
Muokattu viimeksi:
Mä menin lapsentahtisesti tosi pitkälle. Sit oli pakko alkaa miettii imetyksen lopetusta, kun itte olin niin julmetun poikki yöimetyksiin, eikä imetyksen hienovarainen vähentäminen auttanut öihin.
Lapsi tosiaan usein käy itse repii paitaa pois tieltä, tai jos osaa sanoja niin vaati maitoa, tissiä, kun ikää tulee lisää.
Esikoinen kävi juomaan lehmänmaitoa mummolassa hoidossa ollessaan, kun ei ollut tissimaitoa tarjolla öisin. Kuopus taas ei koskaan halunnut käydä juomaan lehmänmaitoa, yhä puistattaa. Vettä sen sijaan saattoi hörpätä tai korviketta.
Kun plussasin esikoisen ollessa taapero, mua painostettiin lopettaa imetys. En tehnyt mitään muutoksia. Se meni kesken, mut vuosi siitä plussasin uudestaan, enkä silloinkaan tehnyt muutoksia imetyksen suhteen, imetin yhä. Lopetin imetyksen raskauden puolivälissä vasta, siitä raskaudesta syntyi kuopus.
Imetyksen vähentäminen ja lopettaminen oli itselle tosi rankka paikka. Koen yhä välillä morkkista. Se jotenkin oli vaan niin ihanaa♡ mutta sit myös rankkaa, josta johtuen piti lopettaa oman jaksamisen vuoksi. Imetin esikoista joku 2v9kk (?) ja kuopusta 2v3kk.
 
Täällä yksi entinen taaperoimettäjä :Slightly Smiling Face:

En itse tehnyt imetykseen mitään muutoksia ennen kuin poika meni päiväkotiin n. 10kk iässä, muutokset lähtivät aina pojan tarpeista. Sen jälkeen sovittelin kaikki imetykset siten kuin poika halusi. Meillä poika osasi jo kyllä hienosti ilmaista maitohalunsa jo siinä vuoden iässäkin, paidan repimistä ja tissien läpsimistä, paidan päältä imemisen yrittämistä, paidan helman alle menoa jne., ei siinä kyllä yhtään jäänyt epäselväksi, mitä oli lapsella mielessä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Aika pian oppi sanomaan "mämmämmä" ja sen sellaista myös. Olen ihan vakuuttunut, että lapsesi keksii kyllä keinot ilmoittaa sinulle kun haluaa maitoa.

Minä kyllä tavallaan taisin siinä vuoden tai vähän yli vuoden iässä lakata varsinaisesti tarjoamasta tissiä pojalle, joten oli helppo mennä sitten hänen tahtiinsa aina sinne n. 3,5-vuotiaaksi asti imetyksen suhteen. Eli en oikeasti vähentänyt mitään imetyskertoja koskaan, vaan lapsi sai itse päättää, milloin halusi tissille tulla. Luota vaan lapseesi ja ennen kaikkea itseesi, älä kuuntele muita näissä imetysasioissa, ellet varsinaisesti halua neuvoja siihen tai jos tulee jokin ongelma sen kanssa.

Poika joi lehmänmaitoa vuoden ikäisestä lähtien, ajoittain runsaastikin, mutta jossain 4,5 vuoden tietämillä hän kieltäytyi siitä tyystin, eikä ole sen jälkeen suostunut maitoa juomaan. En oikeasti tiedä tarkkaa syytä tähän, mutta ilmeisesti hän sai jonkinlaisia vatsavaivoja normaalista lehmänmaidosta, eikä sitten suostunut laktoosittomiakaan enää juomaan. Huolestuin tietysti kalsiumin saannista ja ostin kalsiumvalmisteita. Nyt yli 5-vuotiaana hän suostuu joitain maitotuotteita jo syömään, onneksi.

Imetyskerrat alkoivat ihan luonnostaan vain vähetä sitä mukaa kun lapsi kasvoi, ja jokainen imetyskertakin lyheni pikku hiljaa, koska lapsi oli jo niin liikkuvainen ja aktiivinen, ettei malttanut enää kauaa siinä tissillä roikkua. Minä menin siis lapsen tahtiin, enkä yrittänyt keinotekoisesti vähentää mitään kertoja pois. Lapsen kasvu ja kehittyminen kyllä vähentää ajan kanssa ne imetyskerrat pois. Mutta jos haluat tietoisesti vähentää, niin löydät varmasti oman tapasi niin tehdä. Sinä tunnet lapsesi ja itsesi parhaiten :Slightly Smiling Face:
 
Takaisin
Top