Taaperoimettäjät, hoi!

Kuinka pitkään imetys jatkui?

  • 1 - 1,5v asti

    Äänet: 9 50.0%
  • 1,5 - 2v asti

    Äänet: 5 27.8%
  • 2 - 2,5v asti

    Äänet: 3 16.7%
  • 2,5 - 3v asti

    Äänet: 1 5.6%
  • 3 - 4v asti

    Äänet: 0 0.0%
  • yli 4v asti

    Äänet: 0 0.0%

  • Kaikki äänestäjät
    18

panda

Näppärä viestien naputtelija
Helmikuunmammat 2014
Te, keillä imetys on jatkunut yli yksivuotiaaksi, kuinka pitkään se jatkui ja miten loppui? Saa kommentoida ajatuksia myös, vaikkei vielä olisi lopettanut imetystä.

Meillä ei ole tullut oikein sellaista luonnollista imetyksen loppumista (poika täytti juuri vuoden), enkä oikeastaan näe syytä miksi sitä nyt lopettaisin. Se kun kuitenkin on sen verran helpompaa nyt, ettei ole haittaa, vaikka joku päivä jäisikin vain yhdelle imetyskerralle (tai ilman), ihan vaan sen mukaan mitä poika nyt vielä tykkää tissillä olla (ja se on paljon! :joyful:). Hampaiden takia aattelin kuitenkin ruokavälejä tarkkailla, että ne pysyis kuitenkin.
 
En voi vastata vielä kyselyyn, koska en ole ajatellut itse (siis äitilähtöisesti vieroittaa) lasta vaan antaa lapsen itse vieroittautua. :) (Saa nyt nähdä miten käy) Mm. Katherine Dettwyler on tutkinyt imetystä ja sen kestoa silloin, kun lapsi saa loppuun asti käydä rinnalla lapsentahtisesti ja tullut siihen tulokseen, että ihmislapsen luonnollinen vieroittumisikä on 2,5-7v. Pitkään siis saa vielä odotella. :wink

Karieksesta ja imetyksestä muuten kannattaa lukea tämä Hammaslääkäri-lehden juttu. :) http://www.digipaper.fi/hammaslaakarilehti/89689/index.php?pgnumb=30
 
Poika nyt 1,5v. Edelleen aika paljon rinnalla. Taustalla toki omat juttunsa joten on helppoa ruokaa jos ei saa mitään muuta menemään.
 
Mä olen nyt imettänyt vähän reilu kymmenen kuukautta, enkä osaa vielä kuvitella lopettavani lähiaikoina, eli yli vuoteen jatkuu aika varmasti. :) En myöskään ajatellut vierottaa lasta sen kummemmin, vaan katsoa, miten imetys itsestään jää sitten pois, kun lapsi on siihen valmis. Se vain tuntuu mun mielestä luonnolliselta, ja aluperinkin olin ajatellut, että jos vain onnistuu, niin imettäisin WHO:n suositusten mukaan kaksi vuotta tai jopa sen yli.

Puhuin jokin aika sitten äitini kanssa puhelimessa, ja imetyksen kesto tuli aiheeksi (hän ei siis tiennyt imetysaikeistani sen kummemmin). Kävi ilmi, että hänellä oli aika vahvat näkemykset, että vuoden ikään kyllä pitää lopettaa imetys, hänkin oli päivälleen vuoden ikäisenä vierottanut kaikki lapset, "koska lapsi ei sen jälkeen enää tarvi rintamaitoa mihinkään, eikä saa siitä yhtään mitään" ja jos sen jälkeen jatkaa imetystä, on äiti kuulemma psyykkisesti sairas! Sanoin tuon jälkeen, että mä olin ajatellut imettää sen kaksi vuotta mitä WHO suosittelee. Oli vähän kakeltelua sen jälkeen. :D Kiltisti hän kyllä sitten myönteli, että minä ilmeisesti tiedän tästä aiheesta enemmän ja tieto on muuttunut, kun hänen aikanaan sanottiin, ettei vuoden jälkeen imetyksestä olisi mitään hyötyä.
 
Meillä loppui tissittely vähän alle puolentoista vuoden ikäisenä. Olin vuoden vanhasta lähtien tiputellut imetyskertoja kerran kuussa, koska vuoden alussa palasin töihin. Vuoden loppuun mennessä olin sitten karsinut muut paitsi iltamaidon ja yömaidon, jolle edelleen heräsi (ennen karsintaa oli imetyskerrat rajoittuneet kiinteiden ruokien yhteyteen + yömaito). Tammikuussa 1v 4kk ikäisenä poika alkoikin nukkua yöllä onnensa ohi ja helmikuun lopulla 1v 5kk ikäisenä kieltäytyi iltamaidosta. Osittain siis äidin, osittain lapsen tahdosta. Tosin poika tuntui olleen ihan valmis lopettamaan nuo mun aloitteesta jätetyt imetyksetkin. Osalla oli enää käynyt hetken tissillä ennen lopetusta.
 
Meidän ppika on kohta 1-vuotias ja imetän vielä 3kertaa vuorokaudesta. Hetken on ollut jo niin ettei poika sitä mitenkään vaadi vaan olen tajonnut ja sanonut että "otatko vähän kikkiä" joskus vain vähän imaisee. Ei selvästikkään ole pojalle enää niin tärkeä juttu ja imetys olisi tässä vaiheessa varmasti helppo lopettaa, mutta saa luvan täyttää eka sen 1v, niin katsotaan tilannetta sitten. Olen ajatellut että 1.5v voisi olla sellainen ikä jolloin minäkin jo tahdon lopettaa.
 
Minulla tällä hetkellä pikkusen vajaan 10 kkn ikänen tissiposki, joka vielä tissittelee 8-10 krt/pv. Ei toivoakaan, että ois vuoden iässä pois tissiltä. :P

Ite omalla, ja vain omalla, kohdalla ajattelisin tällä hetkellä, että yli 2-vuotiasta en imetä. Toki alun perin en aikonu imettää ollenkaan, sitten ehkä puoli vuotiaaksi, sitten monesti oon ollu lopettamassa HETI, sitten viimeistään vuoden iässä jne. :D
 
Meillä 1v2kk käy vielä useasti rinnalla päivällä ja silloin tällöin yölläkin :) Sinne kahteen vuoteen aattelin kattella josko herra itse kyllästyisi, mutta ei se nyt kauheasti haittaa, vaikka ylikin menisi. Mahdollisimman luonnollisen vierottautumisen haluaisin :)
 
Lasta ei voinut imettää suulakihalkion vuoksi, pumppasin 1v 1vk. Olisin jatkanut pidempään, jos minulla olisi ollut riittävän tehokas pumppu. Jouduin palauttamaan sairaalan pumpun vauvan ollessa 8 kk, neuvolan pumppu oli kuukauden ja sen jälkeen oman rimpulan varassa. Harkitsin tehokkaamman pumpun hankkimista, mutta en osannut päättää, mikä olisi ollut hyvä, kun ei niitä pääse kokeilemaan. Toisaalta viimeiset pari kuukautta olin kahden vaiheilla, jatkaako vai lopettaako ja tehottomalla pumpulla maidontuotanto hiipui hiipumistaan.

Suulaensulun jälkeen olisin halunnut alkaa imettämään, mutta koska vauvalla ei ollut minkäänlaista käsitystä rinnan ja maidon yhteydestä, ei siis suostunut edes ottamaan rintaa suuhunsa (+matalat rinnanpäät ja lievästi tubulaariset). Nyt "vauva" on 3-vuotias ja on alkanut leikkimään, että hän ottaa maitoa tissistä. Eli silti on suhde rintaan säilynyt hyvänä. On myös aina näpelöinyt rintoja ja mm. usein tunkenut kättä rintojen väliin ym.

Jos olisin voinut imettää, olisin luultavasti antanut vieroittautua lapsentahtisesti.
 
Muokattu viimeksi:
Imetän 1v melkein 4kk lastani. Tähtäimessä olisi 2 vuotta, mutta ei harmita vaikka loppuisi aikasemmin tai myöhemmin. Olen nyt koittanut vähän vähentää kertoja, mutta nyt tulee niin urakalla hampaita. Tissi on paras lohtu lapselle ja tärkeä kun ruoka ei maistu kunnolla suun kipeyden vuoksi. Toivon, että hän pääsee itse lopettamaan tai ainakin ettei asian takia kumpikaan vuodata ensimmäistäkään kyyneltä.
 
Imetän 1 v 8 kk poikaa n. 6 kertaa vuorokaudessa, aika lailla lapsentahtisesti, joskus vain saatan harhauttaa tekemään muuta tai sanoa ei nyt, jos on huono hetki. Lopettamista olen välillä miettinyt, mutta mammahetket on pojalle niin tärkeitä, että vieroitus olisi melko varmasti todella rankkaa meille molemmille ja lähinnä pakottamista. Jaksan kuitenkin nämä muutamat imetykset oikein hyvin, kun kotona vielä ollaan ja ovat niitä harvinaisia rauhallisia hetkiä päivässä :) Olen miettinyt, että ehkä tuossa 2 v tienoilla voisin alkaa hiljalleen vieroittaa, jos poika ei itse tee vielä siihen aloitetta. Olen kyllä tosi iloinen ja yllättynyt siitä, että näinkin pitkään olemme saaneet imetystä jatkaa :)
 
Minä imetän 1v2kk kaksosia enää pari kertaa päivässä ja nekin kerrat ovat jäämässä lasten aloitteesta pois varmaan pikkuhiljaa. :) Ihanaa, että näinkin pitkään on onnistunut kaikesta alun vaikeudesta huolimatta!
 
Meillä esikko viihtyi tissillä 1v 3kk, aamutissi oli viimeinen ja tärkein. Sitten se yhtäkkiä vain loppui, uusi raskauskin kyllä teki imettämisestä kipeää, joten en pistänyt pahakseni että kiinnostus hiipui :)
 
Pari päivää vajaa 1,5-vuotias oli, kun lopetettiin. Lähinnä aamusella enää kävi tissillä. Minun päätös, mutta ei poikakaan juuri protestoinut tai isommin jäänyt tisua kaipaamaan.

Alunperin ajattelin, että vuoden iässä lopetellaan viimeistään, mutta ei se sitten ollutkaan niin helppoa, kun toinen oli ihan mahdoton tissiposki. :love7
 
Täällä on 1,5v poika joka käy vielä yleensä ennen nukkumista tissillä eli n.2-3krt/vrk riippuen vähä nukkuuko yhet vai kahet päikkärit. Nyt olisi toinen tulossa ja ajatuksena lopettaa nämä parikin kertaa ennen syntymää. Toivottavasti onnistuu ilman suurempia taisteluja, tuo yöunitissi varsinkin ku tuntuu olevan tärkeä isa rutiinia :rolleyes:
Yhden yön oli pari viikkoa sitten yökylässä ja siellä nukkumaan meno sujunut aivan hienosti ilman äitin tissiä joten toivoa on. Tietty äitille pitää luultavasti vähä protestoida asiasta kun ajankohtaiseksi tulee tässä syksymmällä. Vinkkejä kuulisin jos muilla samanlaisessa tilanteessa on oltu, onko tissihetki korvattu jollain vai kuinka ootte toiminu? Tai kenties onko täällä joku tandem imettää niin että taapero saisi sen kerran / vrk käydä tissillä? :)
 
Takaisin
Top