Taaperoiden kuulumiset

JN89

Piirimestaruustason postaaja
Marraskuunmammat 2014
Aloitin nyt tälläisen yleistä kaikesta ketjun, kun ei meitä montaa ole enää aktiivisesti kirjoittelemassa eikä tartte muistella, että mitähän viime kuussa juteltiin, kun voi jatkaa samaan.

Me käytiin tänään ensimmäisessä hammastarkastuksessa, joka oli täysin turha. Muutama kysymys ja hammashoitaja totesi kaiken olevan kunnosss, kurkkasi suuhun ja antoi tytölle hammasharjan. Aikaa meni 5min ja meillä meni matkoihin aikaa yhteen suuntaan 30min, kun ei saatu omalle lähi suuhoitolaan tuota 1,5v tarkastusaikaa. No tulipahan samalla käytyä kaupungilla tytön kanssa pyörähtämässä.
 
Meillä muistaakseni hammastarkastus vasta 2-vuotiaana. Tuskinpa siellä mitään ylläreitä on. Poika antaa pestä useimmiten hampaansa hyvin. Aina iltaisin pestään ja aamuisin aina kun muistetaan :D Ksylitol-pastillit käytössä. Säännölliset ruoka-ajat, harvoin tulee naposteltua mitään ruokailujen välissä. Vettä poika juo mielellään, päiväkodissa maitoa. Sokeroimatonta, lantrattavaa mehua silloin tällöin. Sokerin kanssa en ole liian tiukka. Kotona harvemmin kun en itsekään juuri välitä herkuista, kylässä saa sitten kohtuudella maistella :)
 
Hyvä idea JN89 :) missä iässä muuten taapero muuttuu leikki-ikäiseksi? :D

Minustakin se hammaslääkärikäynti oli aika turha, mutta kai sitä on niinkin uusavuttomia joille pitää erikseen kertoa, että hampaat pitää harjata ja sokeria välttää. Toisaalta jos on joku paha purentavika tms niin ehkä nekin voidaan tuolloin huomata?

Meidän poika on nyt tosi innostunut ulkoilusta, suuttuu aina hirveästi kun tullaan sisälle. :D sekä vaunuissa että leikkikenttä/takapihalla viihtyy. Isovanhemmat olivat ystävällisesti ostaneet kurahousutkin pojalle ja isin vanhat pikkukumpparitkin löytyi, joten nyt ei haittaa märempi keli :)
 
Meilläkin tyttö nauttii ulkona olosta, kun ei ole enää lunta. Talvella ei sitten viihtynyt oikein millään, kun kävely oli vielä niin uutta. Itsekkin viihtyy paremmin ulkona, kun on hyvät ilmat. Ollaan pyritty kerran päivässä menemään omalle pihalle, mutta nyt ollaan parina aamuna käyty puistossa ja muiden lasten puuhien seuraaminen on kivaa. Alkaa näistä taaperoista löytyä sitä sosiaalistakin puolta. Käydään perjantaisin seurakunnan perhekerhossa ja se on itsellekkin sellainen viikon kohokohta. Näkee muita äitejä ja siitä alkaa sitten viikonloppu.

On muuten ihanaa, kun tyttö alkoi pari viikkoa sitten itse syömään lusikalla. Saa itsekkin suht rauhassa syödä, kun apuja ei tarvita eikä haluta. Hyvä vaan, että tämänkin taidon oppi ennen vauvan syntymää.

Tein muuten pitkästä aikaa lastenvaatelöytöjä kirppikseltä tytölle. Omaa silmää miellyttäviä hyväkuntoisia vaatteita ei oikein löytynyt koissa 74-86cm. Pitäisi varmaan säännöllisesti vaan kierrellä, niin useammin löytäisi jotain. Nyt löytyi 92-98cm vaatteita, niitä olen aikaisemminkin jotain jo hankkinut, kun on vastaan tullut.
 
Ja pakko oli tuota leikki-ikäistä googlettaa. 2,5-3 vuotiaasta kouluikäiseksi kutsutaan leikki-ikäiseksi.
 
Meillä kans ei maltettais millään tulla sisälle ulkoa. Välillä täytyy raahata vaan poika väkisin ison huudon säestämänä. :D
Argh! Taaaaas vuotaa toinen korva eritettä :sad001 Ja eilen alkoi silmien kutina ja punoitus :eek: Eivät kuitenkaan rähmi. Vois olla siitepölyallergiaa. Multa tietysti perittynä kun olen allerginen lepälle ja Koivulle ja kaikelle muulle mahdolliselle :sad001 Huomenna tarvii varata lääkäri aikaa niin selviää.
 
Vasemmassa korvassa tulehdus :sad001 ja näyttää siltä että myös putki lähtenyt. Toinen oli ihan ok ja putki paikallaan. Bakteeriviljely otettiin ja kuuri aloitettiin. Silmien kutina ja punoitus siitepölyallergiaa. Eli ainakin Koivulle on poika herkkä. Saatiin nestemäistä allergialääkettä oireita helpottamaan.
 
Huhhuijaa. Onpas tovi mennyt viime kirjoittelusta. Täällä eletään vauhdikasta taapero elämää. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää kun neiti on suunapäänä Kaikkialle menossa.

Meillä myös alkaa totuttautuminen uuteen perhetilanteeseen kun ensi vuoden alusta neidistä tulee isosisko. Häät piti juhlia kaikessa rauhassa ja aloittaa yrittäminen vasta niiden jälkeen. No yllätyksenä tämä napero sitten tulikin olevinaan pelattiin niin varman päälle :D
 
Onnea ttiuhti tulevasta perheenlisäyksestä :) Ja paranemista Ronjan pikkuiselle!
 
Äääää! Meillä on nyt meneillään joku yöunille nukahtamis tappelu kausi :eek: ei suostuis millään rauhoittumaan omaan sänkyyn vaan äitin viereen olis päästävä. Vieressä taas ei malttaisi nukkua vaan pyörii ja kierii, potkii ja riekkuu... Päikkäreiden kanssa ei ole mitään ongelmaa. Ärsyttää kun illat venyy ja poika nukahtaa vasta klo 20 jälkeen ja mä meen jo ite ennen klo 22 sänkyyn kun väsyttää. Ei oikein jää itselle hengähdystaukoa päivässä.
 
Ihan tälleen vinkkinä ei kannata jättää lähes täyttä Herra Hakkarainen xylitolpastillipurkkia taaperon käsien ulottuville. Purkin kyljessä lukeva varoitus niiden laksatiivisesta vaikutuksesta pitää paikkaansa. Tyttö oli aamulla yltänyt keittiön tasolta nappaamaan pastillit ja tyytyväisenä olkkarissa niitä napsinut puoli purkkia, kun me vanhemmat joimme vielä aamukahvia keittiössä. Yllättävä hiljaisuus paljasti neidin ja pohdittiin, että tuleeko masuvaivoja. Oltiin sitten kylässä iltapäivällä ja tyttö töräyttää kunnon vesiripulit, niin että tavaraa valuu vaipan yläreunasta keittiön lattialle. Ei muuta kuin pahoittelut ja tyttö suihkun kautta vaatteiden vaihtoon. Nyt muistetaan huolehtia, että se purkki menee suoraan yläkaappiin. Tälläistä meidän rentoon lauantaihin :D
 
Voi ei :D Mä kauhulla odotan sitä päivää kun poika jotain epäsopivaa suuhunsa pistää :eek: Onneks teillä oli "vaan" ksylitolpastilleja. Aika hyvin kaikki sopimaton onkin käden ulottumattomissa, mutta aina voi sattua unohduksia ja taapero oppii kokoajan kiipeämään ylemmäs...
Meillä oli oikein mukava vapaapäivä tänään. Oltiin paljon ulkona. Käytiin mun porukoilla katselemassa eläimiä. Niillä on kissoja, koiria, kanoja, hevosia, ankkoja. Ja olivat ostaneet papukaijan :D hahah! Sitä yhdessä ihmeteltiin pojan kanssa. Poika oli ihan täpinöissään kun kaija päästeli mitä ihmeellisimpiä ääniä :D käytiin myös mun työpaikalla tervehtimässä ja ilahduttamassa mammojen ja pappojen päivää :) niistä on aina niin mukavaa kun poika tulee käymään. Ovat nähneet ensimmäisen kerran kun poika oli kahden viikon ikäinen ja tykkäävät seurata kasvua ja pojan menoa :)
 
Heeeei moi kaikki. Mun puhelin meni vaihtoon vuoden alussa ja sit jäi tää sovellus lataamatta ja unohtui koko foorumi. Ja nyt taas aivonystyrät herä ja heti moikkaamaan teitä! Alkuun onnea ttiuhti hirveesti!! Mä oon tehny keikkatöitä tammikuusta asti iltaisin ja muuten ollut hoitovapaalla. Se ilo päättyy 1.6 jolloin töihin paluu ja jäbällä päivähoitoon meno. Ahdistaa, vituttaa, masentaa jne. Positiiviset ajatukset on kaukana ja lähinnä itken iltaisin. Mies ei osaa tukea, hän kun odottaa innolla "normaalia arkea" eli, että poika on päivähoidossa ja molemmat töissä ja niin edelleen. Mun normaalia arkea on ollut puoltoista vuotta kotona lapsen hoito ja kasvattaminen ja tää muutos tuntuu musertavalta. Mut se siitä. Ettei mee taas itkemiseks. Poikani kasvaa hyvin ja on reipas, aktiivinen ja hymyilevä. Myös uhma ja oman tahdon ilmaiseminen ovat tulleet mukaan, eli ihan aikataulussa kehitytään täällä :D paljon ollaan mekin pihalla tai leikkipuistoissa käyty ja ulkoleikit ovatkin pop! Imetän myös vielä lapsentahtisesti. 17. Pvä meillä on neuvola ja sieltä odotan strategisia mittoja,koska tuntuu, että jäbä on ottanut kunnon pituuskasvuspurtin. Olipa kiva muuten lukea teidän kuulumisia täältä ja toivotaan mukavaa kesän alkua kaikille.
 
Tervetuloa takaisin Stork! :)!toivottavasti uuteen arkeen sopeutuminen käy nopeasti, uskon kyllä että ahdistaa... Ehkä se on pahinta kun odottaa.

Täällä alkoi poika oksentamaan :sad001 istutaan just vessan lattialla ja poika nukkuu mun sylissä.
 
Kiva kuulla teistäkin Stork! :) Tsemppiä uuteen arkeen. Toivotaan että ahdistus väistyy kun työt ja päivähoito alkaa.
Voi hirveä Justiina :sad001 Pikaista paranemista sinne, toivottavasti menee oksentelut pian ohi !
 
Takaisin
Top