Taaperoiden kehitys ja kasvu

Heeeh, Citruksen tytöillä on selvästi alkanut huumorin kukka kukkia :D. Ja ovat vielä samalla aaltopituudella :)
 
Meidän pottailu on nykyään sitä, että epäsäännöllisen säännöllisesti muistan istuttaa siihen... Olen ottanut sen jopa esille keskelle lattiaa, mutta silti unohdan siihen pojan laittaa. Positiivista on kuitenkin se, että nykyään poitsu suostuu potalle istumaan. Aika usein pitää kuitenkin hämätä jollakin lelulla /kirjalla jotta malttais siinä olla paikallaan. Sitten kun istuu siinä, niin sanoo "pssss, pssss..." Ja se on hänen "pissaamisensa", eli tuotosta ei tule, mutta äänitehosteet kylläkin on hanskassa. :) Parempi kai tuokin kun ei mitään.

Esikoisen pottaharjoitusten aikaan luin jostakin, että poikien on vaikeampi opetella kuivaksi kuin tyttöjen. Ehkä tää nyt vaan on näitä sukupuolien eroja. Pojilla vähän enemmän hällä väliä - meininki :)
 
Olen eri mieltä siitä että olisi jotenkin sukupuoleen sidottu se pidätyskyky. Mulla toinenkin lapsi,poika,oppi kuivaksi reilu 1,5 vuotiaana,ihan kuin tyttömme nyt. Yksilöllistä se kyllä on,toiset oppii jonkun toisen jutun sitten nopeammin esim.puhumisen . Jotkut 1,5 v. puhuvat jo täysin ymmärrettävää kieltä,meillä ei todellakaan puhu kun vain sanoja ja 2 sanan lauseita yrittää(mikä sekin on kyllä ihan ikätason taito).
Meillä on myös otettu wc supistaja käyttöön kun tyttö itse pyysi pöntölle. Tekee kuitenkin mieluummin pottaan vielä tuotteet. Tänään olimme helsingissä koko iltapäivän/illan ja rohkeasti lähdimme matkaan ilman vaippaa. Otin potan mukaan autoon ja vaihto pikkarit. Kotimatkalla pysähdyttiin potalle eikä minkään asteista pisu vahinkoa käynyt!Jess! :dance008
 
Mun täytyy varmaan ostaa myös pöntön supistaja. Ei tuo poika nyt taas suostu potalle ollenkaan. Enkä tietty halua pakottaa. Pöntölle sen sijaan haluaisi jatkuvasti kiivetä. Toistaiseksi olen pystynyt vahtimaan poikaa vessassa ja yksin ei pääse vessaan, kun kahva on niin korkealla, mutta nyt on alkanut vessanpönttö kiinnostaa. Eilen nosti kannen ja aikoi uittaa käsiään siellä ennen kuin ehdin huomata.. Yök. :D
 
Nyt julistan tuon pojan vaipattomaksi ja housutkin saa olla jalassa :p Puskapissatkin viimein onnistuvat. Pari viikkoa sai raijata potan sisäosaa ulos mukaan, kun ei voinut käsittää, että pissata voi ilman pottaa, siis seisopissan teki kyllä, mutta minä sain sen "pyydystää" pottaan. Iskän piti näyttää mallia :joyful:

Unille olen vielä vaipan laittanut, mutta sekä päikkäreiden että yön jäljiltä vaippa on järestään kuiva. Nyt en ryhdy vanhaa sänkyä suojaamaan, mutta kunha kohta saadaan huoneiden vaihto tehtyä ja poikaselle uusi pinnis käyttöön, niin laitan sen sitten treenivalmiuteen. Tosin päikkärit voisi testailla aiemmin, kun nukkuu ne meidän sängyssä, ja mulla on iiiiso pala suojakangasta komerossa..

Meille tehdään viiiiimein poskihampaita!! Kyllä niitä on odotettukin, tai ainakin minä olen. kahdeksalla hampaalla on siis menty tähän asti, kulmuritkin puutuu. Onko teillä muilla jo kaikilla komeammat kalustot?
 
Hienoa Kyfi, että olette vaipattomia! (Meillä ei pottailu onnistu, ei suostu ja minä en jaksa).

Poskihampaita löytyy. Osa vielä puutuu ja kulmurit myös. Helpottaa kummasti syömistä kun on millä pureskella :)
 
Sepäs se, kun ei tosiaan kaikkea pysty syömään vaikka yritystä olisi kuinka paljon :rolleyes: . No, pilkotaan, imeskellään ja ihmetellään, heh. Mutta vähän olen kade teille hampaallisille :grin
 
Meilläkään ei pottailu onnistu vielä oikeastaan mitenkään. Poika pissaa ennemmin lattialle tai housuunsa kun potalle.:rolleyes:
 
Meilläkään ei vieläkään suostuta potalle mutta ilmoittaa kakkahädän hienosti ja silloin juostaan vessaan. Siinä sitte ilman mitään supistajia istutaan niin nätisti. :) mielenkiinnolla odotan että millai tuon pissan saa vielä vessanpönttöön. Siitä ei sen koommin varotella vielä. :D
 
Meillä on oltu nyt n.5 viikkoa kuivana. Yöllä kastelee vielä mutta päikkäreiden jälkeen on lähes aina kuiva vaippa. Olemme silti vielä pitäneet unilla vaippaa varmuudeksi. Pelkään takapakkia kun menee (tänään)takas päivähoitoon :nailbiting:
Tyttö tekee tarpeensa myös pönttöön ja ilman supistajaa kun on välillä ollut pakko kun ollaan oltu jossain liikenteessä eikä pottaa ole ollut saatavilla. Puskaan ei tee vielä,on liian jännittävää :wideyed:

Hampaita on nyt 12 ja ala-kulmahampaat on puhkeamassa.
 
Potalla käydään aamuin-illoin, eli ei jatkuvasti eikä vielä yhtään tuotosta pottaan. Siinä istuminen ei sinänsä ole vastenmielistä. Ei kiirettä.
Olen vaan iloinen, että pääsääntöisesti syö itse, osaa kantaa ruokalautasen keittiöstä ruokapöytään, riisua kengät jalasta ja pukeakin jonkin verran. Kiipeilee taitavasti joka paikkaan, omaa ihan hyvän tasapainon ja on vahva roikkumaan esim. voimistelurenkaissa.
Yhtäkään oikeaa sanaa ei tule vieläkään.
Hampaita olis nyt 16kpl, 8 ylhäällä, 8 alhaalla.
 
Kuivana on pysynyt päivähoidossakin :dance011eräs vanhempi hoitaja sanoi eilen miehelleni että me ansaittaisiin mitali :hello2 siellä on moni 3 vuotias vielä täysin vaipoissa :eek: vaikka ei saisi verrata. Mutta kyllä mä olen sitä mieltä että jos 3 vuotias on vaipoissa vielä niin se on jo vanhempien laiskuutta,ellei sitten lapsella ole jotain sairautta/vikaa virtsateissä.
 
mistähän saisi lasten tekareita :grin ...
Nyt on tullut ensimmäisiä kahden sanan tokaisuja, hyvinhyvinhyvin harvakseltaan, mutta sellaisia, joita olen jo vauvakirjaaan kirjannut, kun ovat arjessa toistuneet. Mamma teetä, pissa potta, pappa äta. Iltaisin kun mennään nukkumaan, käydään päivän juttuja läpi ja pojalla kädet viuhaa ja tarinaa riittää -eikä todellakaan äippä ymmärrä suurimmasta osasta mitään, mutta onneksi vastaukseski kelpaa "ai jaa, aha ja ai niinkö se meni" :wink . Aina välillä tulee tilanteita, kun toinen toistaa samaa sanaa, eikä mun ymmärrys riitä, ennen kuin tajuan, että sana on ruotsia. Kärsivällisesti tekee kyllä itseään ymmärretyksi, vai liekö säälien, kun äitinsä on "vähän" hidas :p
 
Se tunne kun tuntuu että sun lapsi on vaihtunut! :grin Meinaan joku varmasti käynyt vaihtamassa meidän aina niin aurinkoisen taaperon huutavaan uhmaikäiseen, kuka tunnustaa?! :) Mihinkään ei voi nykyään mennä ettei sieltä poistuttais kauheen huudon saattelemana. En tiedä kuinka kauan meidän pitäis esim. ulkona olla leikkikentällä, että lähdettäis sieltä rauhassa ja huutamati. Taaperona oleminen on kyllä tällä hetkellä aika ankeeta, kun mitään ei saa tehdä ja mihinkään ei saa mennä, tai näin hänestä varmaan ainakin tuntuu.

Kyllä tuo tyttö vielä naureskelee ja on iloinenkin, mutta ehkä tuon vauvan tulo aiheutti sen, että testaa, varsinkin mua koko ajan ja sitten kun sattuu, niin äitin syli on paras syli ja sinne on päästävä heti, imetin tai en. Pari kertaa joutunut keskeyttämään imetyksen, yhdellä kertaa tuli rymisten sohvalta alas ja löi naamansa olkkarin pöytään niin että huuli halkes :sad001 Oli kamala huuto, eikä isän syli auttanut. Onneksi ei hampaita irronnut, näkee sitten myöhemmin tuliko juuriin vahinkoa.

Kova puhumaan hänestä on tullut ja sellanen papukaija, että pitää varoa mitä sanoo, kun apinoi heti kaikki sanat :) Aakkoset kiinnostaa hirveesti, tunnistaa muutaman aakkosen ja jääkaapin ovessa olevat magneettiaakkoset on ihan ykkösjuttu. Siinä seistään monta kertaa päivässä "kirjoittamassa" jotain.

Mitäs muille joulukuisille kuuluu? Tämä ryhmä kovasti hiljentynyt viimeaikoina, mutta se toki on ymmärrettävää kun on kädet täynnä töitä ja taaperoita :) Eipä oo kauaa kun vietellään jo 2v synttäreitä..
 
Meillä on alkanut helpottaa arki. Pikkusisko on pian viisikuinen ja on alkanut ottamaan kontaktia ja liikkumaan enemmän. Taapero tykkää hauskuuttaa siskoaan ja yhdessä kikattelevat välillä toisilleen. :love7 Tosin yleensä nuo hetket loppuvat siihen kun taaperolle tulee mitta täyteen ja sitten saa varoa ettei ketään satu. :violent001 Raivokohtaukset ja uhma on helpottaneet. Edelleen toki on taisteluita, mutta ne ovat paremmin hallittavissa kun ymmärtää puhetta kokoajan enemmän. Kyllä meilläkin kannetaan huutava poika välillä kaupasta ulos tai ulkoota sisään, mutta koen että se kuuluu asiaan. Pääsääntöisesti poika on hyväntuulinen ja osaa leikkiä itsenäisesti. Vaikka meillä poika ei puhu vielä itse, niin ihanaa kun persoona alkaa tulemaan kokoajan enemmän esiin muunlaisen kommunikaation myötä. Niin rakas pieni mies:love7
 
Meilläkin uhma on nostanut päätään ja on saanut muutaman oikein kunnon kilarikohtauksen :angry4 paras oli kun tyyppi raivopäissään meni lankku asentoon ja kun yritin ottaa syliin alkoi hän peruuttamaan lankussa,seinä tuli vastaan vaan hän jatkoi lankkukävelyään seinää vasten peruuttaen ylös :laughing021 ei terve,ja järkipuhe ei todella auttanut. Aikansa raivottuaan tuli sitten itse nyyhkyttäen ja pyysi nannaa,ei voinut sitten heti sanoa :wideyed::hilarious:
Mutta pääasiassa on iloinen ja nauravainen tyttö.


Meillä oli entero rokkoa viime viikolla,nyt onneksi terveenä taas
 
Meilläkin uhma nostanut vähäsen päätään. Lähinnä vaatteiden pukeminen, leikkipuistosta lähteminen, välillä nukkumaanmeno ja jos äiti ei kerkiä heti leikkimään, niin itku tulee. Poika murisee kuin karhu ja yleensä yrittää raapia kasvoja, jos vaikka ottaa syliin rauhoittumaan. Ymmärtää kyllä, että niin ei saa tehdä ja sitten silittää raavinta kohtaa. On kyllä reipas ja huomaavainen poika, enemmän ja enemmän tulee se oma persoona esiin. Pojalla on kyllä pilkettä silmäkulmassa, ehkä liikaakin. :D
Jännittää pojan reaktio tulokkaaseen sitten loppuvuodesta!
 
Takaisin
Top