Töissä JA raskaana

Kärhö samaa mieltä tosta että epäröi lasten tekemistä työpaikan takia! Ehdoton nou nou ajatuksena minulle! Ensin perhe sitten työ. Toki töissä käyminen helpottaa suuresti perhe-elämää , noin taloudellisesti :wink

Viime raskaudessa vaihdoin korvaavaan työhön todella aikasin (maaliskuussa, la oli heinäkuussa) ja sieltäkin sitten saikulle olisko ollu 5 viikkoa ennen äitiyslomaa. Koin todella huonoa omatuntoa asiasta välillä mutta sitten tietoisesti aina ajattelin että se mikä on lapselle parhaaksi , töitä ehtii kyllä tekemään!

Palasin töihin kuukausi sitten täyspäiväsesti (äitiysloman perään pidin rästikesälomat ja kkden hoitovapaata). Ongelmaksi tulee taas työHOUSUT! Ovat joustamattomat ja jäykät, eivät istu sitten yhtään jos pyytää isompaa kokoa tulevan masun takia. Olen tarkkaillut että isompikokoiset työntekijät eivät pidä työhousuja ollenkaan, juurikin tämän ongelman takia (istuvuus). Viime raskaudessa pidin mieheni lökäreitä - ja voi jösses että ne oli hirveät! Katsotaan minkälaiset housut tähän raskauteen tulee valittua työhousuiksi , ehdotuksia?? Kriteerinä nyt ainakin ettei (puu)pöly tulis heti läpi,se kutittaa inhottavasti :oops:
 
Näitä lukiessa täytyy kyllä arvostaa omaa työpaikkaa, jossa oltiin oikein positiivisia ja todettiin että se äitiysloma on lyhyt aika työuran rinnalla. Opintovapaata siellä ei tosin enää sulatettu, ja koen, etten ole tervetullut takaisin. Pitänee käydä jossain välissä talvea juttelemassa pomon kanssa tulevaisuudesta.

Oho! Mikähän niillä sit ongelma oli opintovapaan kanssa :wideyed: Kun samahan se työnantajalle (pitäisi olla), että onko opintovapaalla vai hoitovapaalla - kummallakaan ei tartte tilalle palkata ketään, jos ei ole pakko ja jos haluaa säästää. Itsellä onneksi ei ollut ongelmaa ja sain sitten vanhempainvapaan jatkoksi opintovapaan. Tosin sanoinkin pomolle suoraan, että sillä on mukavampi jäädä kotiin, kun on paremmat tulot kuin hoitovapaalla - ja saan sitten opintoja eteenäin (nyt se klassinen gradua vaille valmis :grin )
 
Mun työ ei oo onneksi kauheen fyysistä, mutta silti tuntuu että voimat on pois! En tajua miten jotkut jaksaa nosteluita yms. ihan viimesillään, musta se mahakin painaa tarpeeksi :D siksi uskonki että jaksan töissä ihan hyvin, kun pääsääntösesti istun.
 
Mä olen kotiäitinä nyt ja pitäs 1.2 palata töihin. siihen asti oon ilmottanut olevani pois ja anonut tuon kelan kodinhoidontuenkin siihen asti. nyt jo kauheesti tietysti mietityttää miten teen, jäänkö kotiin vai käynkö töissä, jos kykenen, olen lähihoitaja. Ekasta raskaudesta jäin todella aikasin saikulle kun ei kyennyt liitos ja muiden kipujen takia oleen töissä.
toisaalta tekis mieli käydä töissä, mutta ton esikoisen hoito ja muut kuviot menee sitten uusiks monta kertaa. Voi Plaah miten pää tekeekään kaikesta niin hanklaa...
 
Oho! Mikähän niillä sit ongelma oli opintovapaan kanssa :wideyed: Kun samahan se työnantajalle (pitäisi olla), että onko opintovapaalla vai hoitovapaalla - kummallakaan ei tartte tilalle palkata ketään, jos ei ole pakko ja jos haluaa säästää. Itsellä onneksi ei ollut ongelmaa ja sain sitten vanhempainvapaan jatkoksi opintovapaan. Tosin sanoinkin pomolle suoraan, että sillä on mukavampi jäädä kotiin, kun on paremmat tulot kuin hoitovapaalla - ja saan sitten opintoja eteenäin (nyt se klassinen gradua vaille valmis :grin )

Kai se sotki suunnitelmia, tai jotain. Sain siis alkuun suostumuksen opinnoille, mutta parin palaverin jälkeen muuttivat mieltään. Ei ole kuulemma opinnoista hyötyä firmalle. Olin jo hakenut kouluun siinä vaiheessa, ja kun pääsin sisään, niin vein opintovapaahakemuksen töihin. En siis antanut firmalle vaihtoehtoa, vaan otin ja lähdin opiskelemaan. Sekä mun äitiysloma- ja opintovapaasijaiset on käsittääkseni vakituisia, jännä nähdä mitä käy, jos vielä haluaisin takaisin. Mun alkuperäinen työmäärä siis jaettiin kahdelle ihmiselle, siksi kaksi "sijaista".
 
Onneksi meillä töissä mennyt asiat hyvin. Moni on jo arvannutkin tän, esimiehelle kerroin tällä viikolla koska nyt vielä suuremmalla syyllä en voisi yövuoroja tehdä ja kysyin että tarvitseeko lääkärintodistus tuoda asiasta, sanoi heti että ei tarvitse ja käytäntöki on että raskaana olevat eivät valvoisi. Sitten kertoi että saan käyttää työaikaa neuvola ja tutkimuskäynteihin, helpottaa paljon kun ei tarvitse kaikkea varata vapaa päiville :)
Toivon kanssa että jaksais loppuun asti tehä töitä mutta pelkään et selkä laittaa saikulle enne ku mammalomal jäädää.
 
Onpa ihanan kuuloinen työpaikka sulla Tirri! En oo kyllä kuullu et ois saanu työajalla neuvolaan mennä, kyl ne yleensä on ihan palkatonta vapaata. Nimimerkillä kateellinen
 
^ Meillä on ainakin työehtosopimuksessa kohta, jossa puututaan tuohon. Se on vaan aika tulkinnanvarainen, osa yrityksistä laskee siihen yhden käynnin ja osa kaikki. Minä muistaakseni sain kaikki työajalle. Joskin tajusin sen hyvin myöhään, ja olin ehtinyt tehdä jo aikalailla miinusta. :sad001
 
Olin kyllä yllättyny ku esimies asiasta sano. Kysyin äidiltäni miten niillä ku sama tessi siellä mut ei sie saa niitä työaikaan. Et tiedä sitten jos vaan työnantaja haluu mahdollisimma paljon tukea raskaana olevie työntekijöitään.

Toi on nii harmi et hokaa tollase asia vast siin kohtaa ku on paljo miinusta :sad001
Olisi voinu työnantaja aiemmin asiasta sanoo.
 
Meillä kans kuuluu työaikaan. Jotenkin voisin kuvitella et liittyy tessiin. Rinnastetaan siis akuutin sairastumisen työterveyskäynteihin jollain tasolla.
 
Väsymys hieman vaivaa, onneksi ei ole pahoinvointia. Jännittää milloin näkyy, haluaisin venyttää mahdollisimman pitkälle... Vakituinen työ on mutta hieman kunnianhimoisena haluaisin, että olisin tasavertainen kandidaatti mahdollisiin avautuviin paikkoihin. Naisvaltainen ala, joten sinänsä äitiyslomalle jääminen on kaikilla vain ajan kysymys :) Onneksi etätyöhön kannustetaan niin pääsee helposti neuvolaan etc. ettei sen takia tarvitse turhaan pohtia. Saa nähdä milloin maha ilmoittaa itsestään! Onneksi on kaikin puolin positiivinen asia ja kyllä niitä työtehtäviä tulee vastaan senkin jälkeen :)
 
Neljän päivän vapaiden jälkeen tänään eka työpäivä, ja mä selvisin siitä :)
Pahoinvointi alkoi siis ekana vapaana, ja mä oon ollu niin kuollu kotona ettei järkee. Mut töihin ku sain raahauduttua niin jes. Eikä tarvinnu vielä paljastella...:)
 
Meillä työehtosopimuksessa sanotaan, jotenkin niin että raskauden aikaiset käynnit ovat työaikaa, jollei niitä voida hoitaa työajan ulkopuolella. Itse käyn päivätyössä ja kaikki ajat ovat päivisin eli itse käynnit ovat minulle työaikaa mutta siirtymiset omaa aikaa.
 
Meillä taitaa olla kaikki käynnit omaa aikaa. Oli syy mikä tahansa...
 
Seisomatyötä teen täysillä viikkotunneilla ja vakituinen työsoppari kun oon myymälävastaava.. Väsymys on ollu tosi paha ja välillä tuntuu että vois nukahtaa ihan mihin vaan myymälässä. Tänään oli tosi kiire päivä ja puolenpäivän jälkeen alko menkkamaiset kolotukset, ei kyllä kovin ollu hääppöset olot! Mutta asiakkaat on palveltava ja kun pitkää päivää tehdään kahdestaan ei auta lähteä takahuoneeseen levähtämään.. Kukaan ei vielä tiiä Tästä uudesta tulokkaasta ja en ihan heti oo kertomassa :happy:
 
Mä olen töissä pienessä kaupassa, jossa pääasiallisesti yksintyöskentelyä. Väsymys vaivaa, kun ei ehdi pitämään taukoja. Kovin pitkään en varmaan ala mitään banaanilaatikoitakaan nostelemaan, mutta katotaan nyt omien vointien mukaan. Kiva ois, kun ei tässä vielä pariin kuukauteen tartteis mitään töissä tästä sanoa.
 
Mulla oli eilen töissä kyllä niin lähellä etten paljastanut raskautta... Mä joudun työssäni olemaan tekemisissä eritteiden kanssa ja eilen sitten niin tehdessäni yökkäilin todella monta kertaa, sitten kävin huikkaamassa, että voisko joku pelastaa mut tilanteesta kun nyt jotenkin tekee tosi pahaa vaikka yleensä ei tee. No, ei sieltä kukaan tullut ja yksi mies sanoi että juu hän tietää miltä musta tuntuu, että hänkin on tosi herkkä. Silleen et ai?? :eek: Tosiaanko tiedät miltä musta tuntuu? :hilarious: Sillon meinasin sanoa mut sit vedin syvään henkeä ja lähdin suorittamaan homman loppuun kunnialla :grin En ikinä yritä toisia valjastaa tekemään hommiani, mutta silloin tuli vain olo etten pysty.... Huoh. Kuukausi vielä :grin
 
Tässä joka aamu oksentanu mahanesteet. Tänään pitkästä aikaa aamuvuoro, vähän jänskätti mut selvisin ilman oksua :) kahvipaussi olikin aamulla paha. Vkonloppuisin on aamuvuorolle heti kahvit, mä oon yks niistä jotka halus pitää tavasta kiinni - en si ottanu mut onneks ei ketään kyselly... aamupalalla join muutaman hörpyn, loppu viemäriin. Pakko:rolleyes: oli ottaa ettei ihmetellä...:hilarious:
 
Mäkin oon salakavalasti jättäny kahvin lipittämisen töissä, lähinnä siksi että jossain kohtaa sitä kofeiinia pitää rajoittaa ja töissä kahvi ei oo niin hyvää - juon sitä yleensä lähinnä tylsyyttäni :wacky: kotona ja vierailla sitte juon kahvia - tai ainaki oon juovani eli otan kyllä mutta saattaa jäädä puolet juomatta. Anopilla heräs hälytyskellot viime raskaudessa siitä ku olin kieltäytyny kahvista (en voinu SIETÄÄ!! haisiki ihan hitokseen pahalle..) , tällä kertaa otan aina ku tarjotaan ja kaadan sitten salaa pois jos ei maistu :grin
 
Takaisin
Top