Töihin paluu ja aika vähenee lasten kanssa

norappi

Keskustelun kolmiottelija
Huhtimammat 2016
Heinäkuiset 2021
Mä oon palaamassa 15pvä töihin takas ja heti kokopäiväiseksi. Sen takia oon alkanut nyt miettimään. Kuinka paljon teillä jää aikaa lasten kanssa kun pääsette kotio ennen nukkumaan menoa? Meillä on lapset tällä hetkellä 3v7kk ja 1v8kk. Lapset aloittavat päikyn vasta 1.2 kun ovat siihen asti miehen kanssa kotona.
 
Meidän poika aloitti hoidossa 1,5v iässä. Haen hänet neljältä hoidosta ja hän on unilla kahdeksalta. Eli aikaväli on neljä tuntia. Tästä sitten osa toki menee kotimatkaan, iltatoimiin jne. Alkuun lapsi oli kovin äitipulainen ja huomionkipeä, mutta ajankanssa se onneksi tasoittui, vaikka nykyisinkin kyllä haluaisi olla ennemmin kotona kuin hoidossa.
 
Meil on lapset 3v 9kk ja 1v11kk lapset. Esikoinen aloitti hoidon 1v4kk iässä ja kakkonen aloitti 1v1kk ikäisenä, sitä ennen oli viel mummin hoidos kuukauden verran. Hoitopäivät on pääosin 7-16.30 ja nukkumaan menevät illalla puol kasin aikaan. Eli 3h illalla yhteistä aikaa, tuosta tietysti m niin ei aikaa ruokailuihin, iltatoimiin ym aikaa, joten yhdessä leikkimisen/tekemisen aikaa on aika vähä. Lapset kyl tykkää olla hoidos, mut vapaapäiviä esikoinen monesti haluis enemmän. Nyt on menty viel viime vuosi yhdellä lomaviikolla, joten hoitopäivii on ollu paljon.
 
Mulla on vuorotyö ja teen myös viikonloppuja. Meillä lapset 4v5kk ja 2v3kk on noin 3-4 päivää hoidossa ja hoitopäivät on n. 6,5-8,5h välillä. Ovat olleet nyt aika tarkalleen vuoden hoidossa. Illalla lapset käy nukkumaan n. Klo 20-21 eli hoitopävinä kotoilu aikaa on noin 4-5h josta osa ajasta menee ruokailuihin ja ilta toimille. Nytten kun mieskin on lähempänä töissä niin illasta tuntuu olevan sitä perhe aikaakin enemmän. Syksy oli aika tiukka kun tein täyttä listaa mm. Yövuoroja ja miehen työaika sisältäen työmatkat oli klo 6-18.
Mutta nyt esikoinen kaipaisi jo enemmän hoitopäiviä ja kuopukselle hoitopäiviä on juurikin sopivasti.
 
Lapset menivät hoitoon ollessaan 5 ja 3 vuotiaat. Molemmilla oli säännöllinen päivätyö ja melko pitkä työmatka, joten lapsilla hoitoaika oli 7-17. Kotiin päästyä välipala, pikkukakkosen loppu puoli, puolisen tuntia leikkimistä, iltaruoka ja iltatoimet. Seitsemältä pyrkimys olla jo lukemassa iltasatua.
Kyllä siitä selvisi, mutta se oli nimenomaan pelkästään sitä selviämistä. Suosittelen lyhennettyä työ aikaa, vuorotyötä tai mitä tahansa, jotta lapsilla olisi enemmän aikaa olla kotona.
 
Aika vähän sitä aikaa jää. Yleensä tyttöä noutava vanhempi on kotona klo 17 aikoihin, ja annetaan päivällinen. Katsotaan Pikkukakkosta tai kuunnellaan Nuryl-musiikkiappia (60 min) ja leikitään/katsotaan kirjoja. Iltapuuron keitto alkaa noin klo 19:15 ja syö puoli kahdeksan maissa. Iltapesut ja nukkumaan klo 20.00. Eipä siinä ihmeitä ehdi, mutta iloksemme olemme huomanneet, että tyttö on iloinen ja virtaa riittää, vaikka on ollut pitkän päivän tarhassa. Siellä on onnistuttu luomaan rauhallinen tunnelma, koska muutenhan lapsikin vain itkeskelisi väsyksissään illat.
 
olen koti-äitinä ja esikoisella on päivähoidon aloituksesta vain huonot kokemukset ja ainut päivähoidossa on jos erityisongelmia itsellä tai miehellä ne on periytyviä joten pidä kiinni sitten siitä että lapsi saa pysyvän ja tuetun ryhmän.

Parhaiten lapsiani olen auttanut kotoa käsin mutta työhön painostus on korkea että koti-äitejä paheksutaan mutta olen ylpeä asioista kun olen tukenut lastani ja pystyn tukemaan.

Sisareni lapsi aloittaa nyt keväällä, 3vuotta täyttänyt ja kokeilevat nyt keväällä lapsen takia mutta hän on niin lahjakas puheen tuoton ja kova kovasti sosiaalinen kaverihakuinen ja aktiviiteetin takia mutta taas lapsen takia laittaminen lapsen perustarpeiden takia päivähoitoon osa-aikaisena on lapsen etu, ei haitta.

Aikaa jää erittäin vähän sekin vaan jatkuu koulun aloittua jos lapsella erityistarpeita on hyvä kuntouttaa pienenä heti ongelmien tultaessa etteivät tule isompia ongelmia.
 
Meillä muksut ovat viihtyneet päiväkodissa ihan älyttömän hyvin ihan pienestä pitäen. 1,5 vuotiaana hoitajat kertoivat että on saanut aidon ystävän, joka on vieläkin kaveri. Meillä on käynyt tuuri, hyvä päiväkoti ja lapset jotka viihtyvät siellä.

Meillä aamuvirkkuja joten ennen päiväkodin menoa ehditään olla yhdessä 1,5-2,5 tuntia. Tosin äiti täytyy silloin saada kahvia :)

Tarhapäivä jälkeen n. 3,5-4t kunnes on uni aika. Meillä tarha aika on nt. 8-16.30
 
Mä töihin nyt vuoden vaihteessa palanneena ja 3-vuorotyötä tekevänä ajattelin että kyllä lapsen kaa kerkee hyvin viettää aikaa, mutta totuus ollu kyllä aivan toinen. Lapsi aloittaa vuoropäiväkodissa maaliskuun alussa ja on sillon 2v. Tällä hetkellä lapsi vielä kotona isän kanssa. Jos oon iltavuoroon menossa kerkeen lapsen kaa viettää aikaa ennen töihin menoa 4-5h ja jos oon ollu aamuvuorossa, vaihtelevasti 3-4h. Yövuoroja ei oo täs kuussa ollu viel yhtään. Mut mielenkiinnolla odottaen mikä tilanne on sitte ku lapsi aloittaa päiväkodissa
 
Takaisin
Top