Täysin Rinnoin tai Pullon Pyöritystä

Mun elama on muuttunu helvetiks tai ainakin nyt silta tuntuu.

Istun pimeessa sohvalla jo kolmatta tuntia ja mun rintaa vihloo aivan hirvittavasti. Kaikki muut nukkuu ja ma vaan saan valvoo univelkasena ja flunssasena. Vihlonta alkaa aina yolla noin 15 min sen jalkeen, kun oon syottany rinnan ja tana yona ei sarkylaakkeetkaan tunnu auttavan. Viela pari viikkoo sitten rinnassa oli pari kertaa viikossa tiehyt tukos ja nyt tama. Ottasin kylla ne tukokset ennemmin takasin. Itkeminenkin tuntuu vaan pahentavan vihlontaa.

Yleensa ei paivalla vihlo syoton jalkeen, mutta on pari kertaa tehny niinkin. Ma en kohta uskalla antaa ruokaa pojalle yolla tasta toisesta rinnasta. Kipu on niin kova, etta siihen heraakin, jos on onnistunu yolla nukahtaan syoton jalkeen ennenko se alkaa.

Sorry purkaus... on aika huonot fiilikset istuu taalla puoli viis yolla ja karsia kivuista.
 
Kaika: Voi kun tietais... Oon surffannu ja surffannu netissa, vaihtoehdot on kai herumiskipu tai sammasinfektiorinnassa. Pojalla ei kuitenkaan nayttais olevan sammasta suussa ja oireetkaan ei ihan tasmaa ja rintakin on ihan normaalin nakoinen. Mun siskolla oli kanssa samantyylista herumiskipua, mutta iltasella ja se lahti pois 3 kk kohalla. Jo niin olis, niin mulla olis noin 2vk viela karsittavana. Ma alan oleen vaan aika rikki, kun ei saa nukkua. Viime yonakin olin 2-5 hereille. Ehka pitais laakarissa kayda, mutta jenkkikeskustelupalstoilta ja suomenkaan palstoilta ei paljon saa toivoo, etta siita olis mitaan hyotya tai kivulla olis aikarajaa...
 
Voi ei, iines!
Mä toivon, että loppuisi pian- toihan ihan kamalaa!
Auttaako särkylääkkeet kipuun?
 
Valilla ne auttaa, mutta toi yo kun valvoin 3h, niin ei kovinkaan paljon. Viime yona imetin vaan toisesta rinnasta yosyotot ja aamun ensimmaisen sitten kiukuttelevasta rinnasta noin 8 aikaa, niin tuli vaan pienta nipistelya sen jalkeen.
Mietin vaan, etta kuinka paljon sita uskaltaa pumpata itteensa kipulaaketta, ettei siita ole hirveesti harmia pojalle?? Vaikka tulihan sita sektion jalkeen aikamoista satsia vedettya. emoticon
 
Täällä on myös havaittavissa pientä herumiskipua. Aina kun aloitan imettämisen toiseen tisuun alkaa sattua. Tulee sellainen paineen tunne ja nipistelyä. Ei mitenkään kiva tunne, mutta ei ole onneksi itselläni äitynyt läheskään niin pahaksi kuin iineksellä, eli yöuniani en ole kivun takia menettänyt...

Onko kenelläkään imettävällä ilmennyt semmoista ongelmaa, että jos on antanut korviketta, alkaa pieni oksentaa? Meillä on nyt vähälle aikaa kaksi kertaa käynyt niin, että kun mies on ollut pojun kanssa kahden ja antanut korviketta, on poju parin-kolmen tunnin päästä tästä oksentanut. Ja kyse ei ole mitenkään pienestä pulautuksesta vaan poika ensin kakoo ja sitten oksentaa sellaista kirkasta limaa, jossa on seassa maitoa... emoticon Ei asia sinällään vaivaa, kun oksentamisen jälkeen poika on ihan virkeä, eikä edes itkeskele masun takia, mutta sinällään harmittaa, että nyt täytyy alkaa pumpata maitoa pakkaseen, jos meinaa olla kotoa poissa paria tuntia pidempään...

Ilmeisesti poju on allerginen jollekin korvikkeiden ainesosalle, kun on oksentanu sekä Tuttelin että Nanin pihalle. Kyseessä ei kai kuitenkaan voi olla lehmänmaitoallergia, kun juon itse maitoa päivittäin, eikä vastaavaa oksentelua ole ilmennyt...katsotaan mitä neuvolassa sanotaan asiasta vajaan parin viikon kuluttua...
 
Pientä nostoa tälle topicille...

Mitenkäs nämä maitohommat sujuvat- kuinka moni täysimettää ilman mitään lisäruokia jne..


Meillä imetetään toistaiseksi yöt (lisäksi syö velliä yöllä) ja päivisin olen saanut vähennettyä imetystä maks kahteen kertaan ja illalla puuron jälkeen useimpina päivinä.
 
Meillä syödään kiinteitä about 3-4 krt pvässä. tissi on "jälkkärinä" plus sitten ruokailuiden välissä, enikeis around parin tunnin välein yksi rinta.

Imetykseen on sellainen viha-rakkaus suhde, toisinaan olen ihan kypsä ja toisinaan voisin kepeästi vaikka kaksivuotiaaksi imettää...
Aika näyttää kuinka kauan tissitellään. Yöllä on tarjolla vain lämmintä kättä ja siihen on ihan kivasti tyydytty... näillä sanoilla painun petiin ja valmistaudun imettämään vähintään viidesti pitkin yötä...
 
Täällä mennään aikalailla samoilla linjoilla mitä PojanÄidilläkin. Eli kiinteitä 4 kertaa päivässä (aamupuuro,lounas,päivällinen ja iltapuuro), tissiä "jälkkäriksi", mikäli maistuu (monesti vastan n. tunnin päästä syömisestä huolii). Iltapäivällä (lounaan ja päivällisen välissä) tissitellään n. 2 h välein.


Olen yrittäny ny tarjota ruokajuomaa (korviketta) tuttipullosta ja myös nokkamukista, joskus onnistuu ja joskus taas ei :D

Yöllä nykyään syyään vaan kerran !!emoticon


Imettämisen lopettamista en oo vielä ees miettiny... Näillä eväillä jatketaan :)
 
Meillä mennään vielä ihan täysimetyksellä. Poju syö yleensä noin 2-3 tunnin välein, riippuen siitä, miten jaksaa valvoa ja miten nukkuu päiväunia (yleensä rytmi menee siis siten, että yöunilta herättyään valvoo hetken, nukkuu päikkärit, syö, valvoo, nukkuu, syö jne.)

Yösyömiset vaihtelee kans jonkin verran yöstä toiseen, mutta yleensä mennään tuolla samalla 2-3 tunnin välillä.
 
Taallakin mennaan viela taysimetyksella. Meidan rytmit on aika sanlaiset kuin Mymmelilla. Syotan aina ennen nukkumaan menoa, etta ei nalka ainakaan nukkuessa tuu ja nukkuis ehka paremmin. Muut imetyskerrat rytmittyy sitten jotenkin sinne sekaan. Kuitenkin syodaan noin 2-3h vailein paivalla.

Yolla syodaan noin 3 kertaa tai noin 3h valein riippuen yosta. Paiva aloitetaan aina aamutissilla vaikka yon vika tissitys olis ollu lahella.

Poju tayttaa ens viikolla 5kk, joten sita seuraavana viikonloppuna olen paattany aloittaa kiinteiden maistatuksen. Hankin juuri sauvasekoittimen, etta voin alkaa tekeen ruokia itse. Saa nahda mita tulee, kun en ole oikein kokki luonteeltani. :)
 
SCREW suositukset!!! emoticon
Pitäisi saada 6dl päivässä vauvalle maitoa juotettua, mutta meitin poika on niin kova puklimaan ettei ole mitään järkeä juottaa kuutta desiä kun se puklii 3 niistä ulos.
Nin nyt mennään näin että saa aamumaidon ja iltamaidon 1dl (ne pysyy sisällä kun menee pullonpäälle aina nukkumaan) puurot keitetään kahdesti päivässä maitoon yht= 2dl ja sitten päivisin ei saa kuin hörppyjä palanpainikkeeksi.
Eli parhaimmillaan menee ehkä about 5dl. (okei! onhan se aika lähellä tuota kuutta desiä...)
Nyt pysyy ruuat masussa ja se ruoka itseasiassa maittaakin.

Tää oli taas näitä äidinvaisto päätöksiä, mut kaikki on meillä nyt onnellisempia kun ei jokapaikka haise maitopuklille.
 
: Täällä ihan sama homma. Meillä kyllä tyttö saa maitonsa vielä tissistä, mutta vaikka tuossa nännissä ei sitä läpivirtausmittaria olekaan, olen melkoisen varma, ettei sitä suositeltua kuutta desiä menis ilman, että keitän puurot maitoon. Mä kanssa aluksi imetin 4-5 kertaa päivässä + kaksi sosetta ja kaksi puuroa. Pakko oli vähentää 3 imetykseen päivässä, kun oli koko ajan kaikki paikat puklussa. Nyt meillä pysyy pöperöt hyvin sisällä tahdilla

aamulla puuro + tissi
n. 12.00 vihannessose + vettä
n. 13.00 tissi
n. 16.00 hedelmäsose + vettä
n. 18.00 puuro
n. 19.00 tissi ja nukkumaan
joskus syö lisäksi yöllä kerran muutaman imun tissiä
 
PÄ ja Minsku: Mun mielestä meilläkään ei tuu tuota 6dl annosta täyteen. Meillä ei oo tuota pulauttelua mut maito menee tissistä, joten oon Minskun tavoin melkein varma ettei 6 dl tuu päivässä täyteen. Meillä lähinnä ongelma se et poitsu ei enää päivällä tissiä juurikaan halua. Mun täytyy imettää ennen kiinteitä, jotta tissiä syö. Pulloa ei huoli ja menee vain tilkka vettä aterialla kun pureskelee tuttia. Nyt on alkanut hieman tissiäkin pureskelemaan mikä ei ole ollenkaan kiva kun suussa on kaksi nökötintä. Ostin nyt Mam:n nokkamukin ja ajattelin aloittaa juomisharjoittelut sillä. Imetyksen lopettaminen on ollut mielessä mut ei vielä pysty kun sitten loppuu totaalisesti se maidon saanti. Neuvolatäti on tosin jo pariinkin otteeseen minua vakuutellut että kyllä se poika tarpeeksi saa maitoa tissistä mut mistäs ton tietää. Oon antanu pojalle yhden vauvajugurtin päivässä ja nyt ajattelin alkaa tekemään puurot korvikkeeseen. Jospa poitsu sitä kautta tottusi siihen korvikkeen makuun. Meillä rytmi tälläinen:

n. klo 6-8 tissiä (yleensä molemmat)
n. klo 8-9 puuro
n. klo 12 lihasose
n. klo 15 jugurtti tai hedelmäsose (+tässä syötän yleensä tissin ensin, jolloin huolii sen)
n. klo 17.30 kasvisose
n. klo 19-20 iltapuuro
n. klo 20-21 tissit (ja menee yöunille)
Yöllä saattaa syödä kerran toisen tissin, yleensä 4-6 välillä, mutta nykyään enää harvemmin. Ruokailujen yhteydessä tarjoan tissiä, mutta yleensä tuo klo 15 on ainoa kerta kun sen huolii.
 
Mun piti ihan asioiksena ruveta laskemaan tuota meidän maitomäärää. Meillä menee maitoo vähä vajaa 7 dl päivässä. 1dl niistä puurossa. Meillä kans puklailua on aivan järjettömästi ja sen takia käytössä sakeutusjauhe. Oon joskus kokeillu antaa maitoo ilman sakeuttamista mut ei pysy sisällä yhtään. Osaks tuon syyn takia imetys loppukin marraskuussa kun luonnollisesti tisseihin ei saa sitä sakeutussysteemiä. Meillä kyllä syödään muihin verrattuna melko vähän..

klo 8.30-9.30 nannia
klo 12-13 lihasose
n. klo 17 kasvissose
klo 20.30-21 puuro+hedelmäsose

Yöllä ei syödä ollenkaan.
 
En miekään saa menemään tuota kuutta desiä vielä kun ei oo puuroa alotettu. Sosoeita on toki alkanut menemään enemmän per kerta joten syönnit ovat harventuneet ja täälläkin syödään about 4-5 kertaa päivässä, riippuen monelta aamulla herää ja onko syönyt kenties aamuyöllä (jos siis yöllä syö niin syö kerran)

7-8 hedelmä/marjasose + maito 100ml

n.10.30-11.30 (miten päikkäreille menee jne) lämmin sose, mukista vettä, ja maitoa sellaset 80-90ml joskus myös "jälkkärisosetta" päälle jos ei ole annokseensa tyytyväinen

15.00-16 maitoa 100ml + heldelmä/marjasosetta

n.19.30 lämmin sose + maito 90ml + vettä mukista (joskus lisäksi heldelmäsosetta)

04.00 maito 140ml

Meillä on taas vähän hakusassa tuo ruoan määrä kun nyt kun liikkuu enemmän huomaa että vaatii myös ruokaa enemmän, eli soseiden määrä on kasvussa. Uskon että kun alotetaan puuro tuohon aamu/ilta niin yömaito jää pois mutta pitääpä sitte tosiaan maitoon tehä se puuro... tai ees puoliksi maitoon

Ruokailukerrat on tosiaan harvenneet sen myötä mitä enemmän on soseita vaatinut, mutta en katso tuon lapsen kyllä mitenkään nälässä elävän, ilmineeraa kyllä jos nälkä jää tai tulee aiemmin ja sitte syödään lisää ja enemmän :)
 
Kiitokset suosituksista!! Ei mulla ollu tietookaan tommosesta, 6dl maitoa päivässä siis.. Meillä menee n. 5dl ja joskus vähemmän. Täytyykin alkaa tekee toinen puuro nanniin että saa poika tarpeeks maitoa. Laitan myös meidän menuun tähän..



7.30-8.30 puuroa + kaupan marjasosetta 2tl + nannia n.60-100ml

11.30-12.30 liharuoka + 60-100ml nannia (perunaa,porkkanaa,jauhelihaa pakkasesta tää on yleisin koska olen laiska :) jälkiruuaksi aika usein luumua jääpalan verran



15.30-16.30 kaupan hedelmäsose + 60-100ml nannia

19.00-20.00 samat ku aamulla :)



Haluisin päästä eroon noista kaupan purkkiherkuista joten olisko kellään mitään hyviä ohjeita hedelmäsoseiks? Banaania annoin sillon joskus alkuaikoina mut ei tuo enää suostu sitä syömään, olis helpoin.. Omenan kaveriksi joku ja pakkaseen valmiik mut mikä olis hyvä ku kokeilin yks päivä keitettyä omanaa ja muussasin banaanin sekaan ni ei menny.. Tästä ruoka-aiheesta voisin keskustella vaikka kuinka ja paljon.. Pitää kyllä kirjastossa käydä jos joku reseptikirja löytys!



Niin ja vinkkejä veden juottamiseen sekä nokkamuki harjoitteluun!! Nokkamukia vaan järsitään ja hörpyttäminen loppuu lyhyeen ku hoksaa että tuosta kupista tulee vaan pahaa vettä..



Meillä alkoi eilen itse-syönti-harjoittelut. Ei sitä tajuu ku vauva on niin pieni että sen pitäs kohta ite syödä :) No ensimmäiseksi puurolautanen suuhun...muutaman lusikallisen onnistui ite saamaan tuurilla suuhun..





 
Mä en nyt tiedä kuuluuko tää tänne, mut täällä tästä ruuasta nyt tunnutaan pulisevan eli ne jotka antaa muksuilleen puuroo niin neuvokaa idioottia.. Ostin tänään kaupasta ihan normaalia elovena kaurahiutaleita. Annatteko te niitä lapsille tarkotettuja puuroja vai ihan näitä aikuisillekkin sopivia? Ja jos aikuisille sopivia, niin teettekö puuron veteen vai korvikkeeseen? Minä oon ennen antanu muksuille tarkotettua kaurapuuroo, mut finanssikriisin takia vaihdoin tuohon "normaaliin" puuroon. emoticon
 
jänö: mää oon NIIN laiska noitten herkkusoseiden teossa että musta ei oo kyllä siihen apua olleskaan =D=D

CF: mää annan ihan normi kaurapuuroa, ei vaan herra suostunu syömään ihan niin isoina hiutaleina niin hiutaleet käytin tehosekottimessa ja nyt uppoaa :) Kysyin neuvolasta sillon kk sitte asiaa ja siellä sanottiin ettei sinänsä oo väliä antaako normihiutaleista vai niistä lapsille tehdyistä...
 
Jänö meillä on pakkasessa omena-päärynä-banaania. Mutta en ole keitellyt noita hedelmiä, sellasenaan vaan soseuttanut ja pakastanu. Myös kiivi sopii esim päärynän kanssa. Mä käytän tuota päärynää makeutensa vuoksi sellaisena yleispohjana johon voipi lisäillä asioita.
Ja kuin toimis tuore ananas,  -mango, persimon, omenoissakin löytyy montaa eri laatua ja makua tai pakaste marjat (kohtahan niitä alkaakin saamaan ihan tuoreinakin:D) Hinnassahan tämä tuntuu enempi (varsinkin jos jottain eksoottisempia hetelmiä soseuttaa) Mutta omasta mielestäni ihan väärtti :D
Ja eikös kohtapuoliin voi sitä juguakin sinne mukaan laittaa. Samoin puuroa niin tulee tuhdimpaa tavaraa.
Namiherkkuhetkiä sinne teille!!!
 
Takaisin
Top