Täysin Rinnoin tai Pullon Pyöritystä

Mä ostin kans tänää purkin maissivelliä ja aattelin parilla ruokalusikallisella alottaa...Kun tuntuu et neiti vois vetästä puoltoista nania illassa ihan kevyeen[&:] Pakkohan se on tujumpaa kokeilla, ettei nälkää tartte nähdä..
 
Meillä iltasin syödään, huudetaan, syödään, huudetaan jne niin oon miettiny, että eikö maha meinaa neidille mieluisaa tahtia täyttyä vai mikä on.. Korviketta menee helposti n. 1,5dl ja ennen, vähän joka välissä ja jälkeen neiti vielä tyhjentää kummankin tissin.. Niin jos tuhdimpi tavara helpottais meidän iltoja. Eikä pahitteeks olis jos yösyöttöjen määrä samalla vaikka vähenis [;)]
 
Makin olen ajatellut, etta olis taysimetys 6kk asti ja vuoden ikaan meinasin imettaa, ettei kauheesti tarvis korvikkeilla pelata, kun nekin hintavia suhteessa tissin tavaraan. Vois sit siirtyy suoraan normaaliin maitoon. Mutta mita annie kirjoitti, niin en kylla myoskaan tieda haluanko imettaa lasta, joka osaa sanoa haluavansa tissia tai kavella.[&:] Toivotaan, etta oma olis hidas oppimaan kavelemaan ja puhumaan niin paljon.[;)]

Meilla on kaapissa vahan korviketta ja viime yona olin niin vasynyt, etta pistin miehen antamaan pulloa pienelle etta tulee kalliit korvikkeetkin pois syotya ja ma saan nukkua. Aamulla kun katoin pikkusen sankyyn, niin se nukkui kauheassa korvikepuklulammikossa... [:(] [8|] pitaa varmaan seuraavalla kerralla pumpata omaa sekaan, ettei ole liian tujua.
 
annie: Mä aloitin jo totuttelun..pikkuhiljaa[;)]

Mutta niin kuin aikaisemmin mainitsin, jokainen tyylillään- äidit tietää parhaiten oman lapsensa tarpeet[;)]

Mulla on kaikki lapset nukkuneet pitkät yöunet vellin ansiosta ja meidän perheessä on tarkeää, että mä saan nukutuksi tarpeeksi..
Toisilla on ihan se ja sama, mitä lapselle syöttää ja kuinka paljon, vauva ei silti nuku kunnolla ja ei välttämättä tule nukkumaankaan pitkiä yöunia. Mun kaverilla tyttö, joka pääasiallisesti on nukkunut sen (hyvänä yönä) 9 tuntia...eikä kunnollisia päikkäreitä juuri lainkaan-tyttö on terve ekaluokkalainen. Voin sanoa, että ystäväni oli totisesti helpottunut, kun uusi neuvolatäti 3 vuotis tarkastuksessa totesi tytön olevan aivan normaali- toiset eivat vaan tarvitse niin paljon unta kuin toiset. Ystäväni oli siihen saakka varma, että lapsi jää kehityksessä jälkeen, kun esim mun lapset nukkuivat sen 12 h yöllä ja päivälläkin nelisen tuntia..

Nyt mulle lounasta!
 
Niinhän ne tarpeet on tosi yksilöllisiä ja eiköhän jokainen äiti tee lapsensa kanssa niin kuin parhaaksi näkee.

Mä oon itse lopettanut päiväunien nukkumisen 3 vanhana, yöunien pituudesta en tiedä. Oli meinaan himpun ärsyttävää tarhassa, kun joutu makaan sängyssä sen 2h päiväunien ajan silmät auki. Piti levätä, vaikka äiti olikin sanonut tädeille, ettei mun tarvii nukkua[:D] Ja muistan tän kokemuksen, kun oon ollut 4 tai 5v, joo vähän meni ohitse, mutta pakko oli tämä tieto teidän kanssa jakaa..
 
HaniMami: mul on tarhasta ihan samanlaisia kokemuksia! Tosin mä yritin vähintää kerran "nukkuma-aikana" karkuun sieltä salista[:D]
 
Saaks mielipiteitä?

Meillä tosiaan nyt muuton jälkeen vuorokausirytmi kääntynyt toisaalta ihan kivaksi, mutta ei sitten kuitenkaan. Eli neidin yö on nykyisin päivä. Öisin herätään 2-3h välein ja päivisin nukutaan 4h pätkissä. Onko teidän mielestä mahdollista kääntää tän ikäisen 2kk rytmiä? Että esimerkiksi herättäisin useammin syömään päivällä ja pitäisin "väkisin hereillä" ja kuuntelisin muutaman päivän sitä kiukkua? Vai annanko olla näin ja yritän jaksaa noin katkonaisilla yöunilla?
 
HaniMami:
Ihan alkuun pakko muistuttaa, että tämä on minun mielipide ja näkemys asiasta[:D][;)]
Mielestäni pientä lasta ei kannata väkisin pitää hereillä, mutta rytmitystä voi edistää tarjoamalla ruokaa päivisin tietyssä rytmissä
(minä esim. nostan vauvan rinnalle syömään 1. päikkäreiltä, jos nukkunut jo 3 tuntia; ei välttämättä herää tähän, mutta ruokailurytmi pysyy suht samana ja täten vaikuttaa pidemmällä tähtäimellä nukkumisrytmiin, koska nukkuu vatsa täytenä).
Lisäksi kannattaa ihan tietoisesti pyrkiä luomaan rutiinit aamulle, päivälle ja illalle ja varsinkin ennen nukkumaan menoa pitäytyä tarkoin unia edeltävissä iltapuuhissa. Valaistus erilainen illalla ja yöllä ja yöjutustelu kokonaan pois.

Ei välttämättä edesauta meidän aikuisten päivä-&yörytmiin pääsemisessä, mutta kannattaa kokeilla.

Joillakin lapsilla on oma rytmi ja sehän vaatii vanhemmilta piiiitkäää pinnaa ja kärsivällisyyttä.

Jostain taisin lukea, että vauvoilla saattaa joskus jo saavutettu päivärytmi ykskaks kääntyä päälaelleen.

Voimia!
 
Rintaruokkijat kuulolle [:D]

Onko tuttua; rintoja kutittelee, punoittaa ja kuumottaa? Ei kai tuo tulehdusta tarkoita, kun eivät kuitenkaan mitenkään ole kipeät ja maitoa tulee normaliin tapaan. Eivät ole myöskään kovantuntuiset mistään kohtaa.

Ikävintä tuo kutitus, kokoajan tekisi mieli raapia (ja siitä johtuen varmaan pitkälti tuo punoituskin).

Ja vielä uudelleen imettäjät; kuinka hyvin teillä rinnat on palautuneet imetyksen jälkeen? Ovatko palautunet aiempaan kokoonsa vai jääneet isommiksi? Musta on niin erikoista, kun aiemmin ollut suht pienet tissit (a-kuppia) ja nyt hurjat buubsit (ceessä mennään)..mietinkin että onko tää nyt lopun elämää kestävä muodonmuutos vai onko tästä vielä suunta pienempään jossain vaiheessa [:D]
 
Custos: Mulla oli aikoinaan koulussa opo, jolla oli a-kupin rinnat muuten, mut sit pomppas vissii d-kuppiin odotus/imetysaikana ja sit ku se lopetti imettämisen ni sil palautu a-kuppiin.. ja sil kävi toi sen molempien raskauksien aikana.. mut mä luulen et se on hyvin pitkälti yksilöllistä..
 
Kyllä tääläkin Custos välissä tissejä kutittaa, varsinkin tosta nännin seuduilta.

Viime viikolla mulle jotain ihmeellistä näissä tisseissä. Ensin oli toinen tissi kipeä sivulta painettaessa (ja vähän kipeä ilman että tarvi edes koskea) ja jonkin aikaa kipukohdalla oli myös punoittava alue. Ei ollu kuumetta (hiukan yhtenä päivänä lämpöä). No tämä "oire" siirtyi sitten seuraavana päivänä toiseen tissiin ja kipukohta oli nännin alapuolella. Siihenkin tuli sellainen punoittava alue, ei kuumetta/lämpöä. Tämäkin meni ohi ihan itsekseen (särkylääkettä söin). Molemmat tissit oireili yhden päivän. Nyt on tissit taas ihan normit [:)] Mikä lie sitten olikaan..oisko ollu joku lievänlievänlievä tulehus tai jotain..
 
Custos:

Mulla oli aikasemmin b ja olin iloinen tossa koossa.
Sittemmin raskauksien myötä on menty c-e ja ilman raskautta/ollu toi c/d.
En päässy takas b kokoon edes painon palauduttua..

Olenkin päättänyt, että kunhan kaikki lapset on tehty&imetetty ja paino oikeissa lukemissa, menen laittamaan rintojen nahkaa kiristäen ja jos tarve vaatii pienennytän myös; mä haluan takas siihen b kuppiin.
 
Voihan imetyksen ihmetys....eli meillä poika teki alkuviikosta totaalisen rintalakon, alkaa hyvin rinnalla syömään mut sit alkaa mieletön huuto ja rinnan vaihtelukaan ei auta kun pelkkä rinnan näkeminenkin saa pojan huutamaan entistä enemmän. no olen sitten ilman suurempia tyrkyttämisiä antanut maidon pullosta ja vielä tarjonnut rintaa päälle mutta ei se enää kelpaa sittenkään vaikka suurempi nälkä on ohi. Olen sitten pumpannut päivisin jotta saan annettua rintamaitoakin ja maidontuotanto ei kokonaan ehtyisi jos tuo tuosta vielä innostuisi rinnasta syömään uudelleen...
onkohan mahdollista jotta alkaisi uudelleen rinnasta syömään?? Pumppaillakkaan en kauaa enää jaksa koska rinnanpäät on nyt jo hellät huonon pumpun ansiosta ja on epämiellyttävä...
MUTTA öisin poika syö rinnalla hyvin ja rauhallisesti ja jatkaa syönnin jälkeen unia joskus ilman lisämaitoakin ja aamu yöstä myös syö rintaa ilman ongelmaa. (imetys asentokin sama kuin päivisin jotta ei sen luulisi vaikuttavan) mutta voiko johtua ettei yöllä nälkä ole niin kova jotta kelpaa siksi vai se jotta on pimiää ja rauhallista(päivisin ei kyllä pimeässä ja rauhallisessa ympäristössä imetys onnistu koska ismpi neiti on lähistöllä koko ajan) Ihmeellistä sanon minä.
Mutta olen kuitenkin tyytyväinen jotta olen edes näin kauan saanut imetettyä mutta voisin jatkaa jos se vain onnistuisi vielä. Paljonko 4kilonen vauva syö maitoa suurinpiiretin vuorokaudessa?
 
Kirsikka86: Meillä oli tissilakko tuossa reilu kuukausi sitten - kauhealla huudolla menimme kaksi ja puoli viikkoa mutta onneksi pullo kelpasi. Tämän jälkeen alkoikin pullolakko / -raivarit mutta tissi kelpasi. Pullolakosta pääsimme n. 2 vko kun löysimme Mam Ultimam Silky teet:llä, mutta tuon löytämiseksi pöydällä töröttää nyt miltei kaikki mallit ja tutit. Pullo on vieläkin hilkulla jäädä pois jos tulee yhtään pidemmän aikaa taukoa mutta sitkeydellä pusketaan eteenpäin - ja onneksi "nälkä porsaan tissille ajaa" - oli se sitten luomu tai pullo. =0)

Kun kuukkeloin tuota hammas-asiaa, siellä tuli esille se, että jopa orastaville ikenen alla oleville hammasnystyille imu voi tuntua epämiellyttävältä, mikä voi vaikeuttaa syömistä tai muuttaa syöntirytmiä. Meillä syönti muuttuu lähes viikottain hieman erilaiseksi... Hyvä jos äiti pysyy tyttären mukana mikä milloinkin toimii.

Toivottavasti keino löytyy piakoin. =0)
 
Täällä on nyt parina iltana kieltäydytty tissistä ja huudettu 1,5h putkeen. Nukahtaa heijaamiseen ja syö sitten joskus 9-10 aikaan vasta kunnon nälkäänsä tissiä. Meillä aiemmin annettiin iltamaitoa jo 19-19.30 aikaan mutta tämä hampaiden tulo taitaa vaikuttaa tohon syömiseen nyt [&:]
Pulloa en edes eilen viitsinyt kokeilla, koska aivan selvästi poika halusi syödä mutta kun pari imua yritti ottaa, niin alkoi heti huuto [X(]

Päivisin on syönyt, vielä [:D]
 
joo-o, nyt se sit loppu. Poika ei edelleenkään syö rintaa, viikon lakko ja nyt kahtena yönäkään ei enää ole kuin hetken suostunut syömään rintaa. Luulen, että sitä ihmettä ei enää tapahdu jotta poika alkaisi rintaa vielä syömään. Pumpulla saan enää vaivaiset 40-60ml kerralla 3-4kertaa päivän aikana niin tuntuu jotenkin turhalta pumpata noin vähää kerralla kun korvikkeen määrä on niin suuri kuitenkin joten noin pieni rintamaidon määrä ei taida paljoa "auttaa". Viime yön sit valvoin ja itkin tätä, jos tää nyt oli sitten viimenen kerta elämässä kun sain imettää kun meidän lapsi luku taitaa jäädä tähän kahteen. [:(]
 
Kirsikka: Vaikka pahalta imetyksen lopettaminen tuntuu niin muista ettei se millään tavoin vähennä sinun rakkautta tai syliä. Ei se maito ihmeitä tee - se on se Äidin läsnäolo. *kunnon rutistus*
 
Rutkasti haleja kirsikalle!!

Minäkin muistan kun esikoisen kanssa loppui aikaisin, itkeä vollotin päivätolkulla,
mutta sitten yhteisistä pullottelu hetkistä tuli varsin rakkaita
kun siinä sai paremman katsekontaktin ja pystyi paijailemaan päätä samalla.[:D]
Ja nimenomaan, se äidin syli ja läsnäolo on se juttu vauvalle.
Nyt on tilaa uusille ihanille tavoille lellitellä pikkukultaa[:)]
 
Mitenkäs teillä muilla menkat ovat vaikuttaneet?
Täällä teki ykskaks tissilakon, kun alkoi vuoto tai sitten sattui rintaraivarit samaan aikaan..
Muuten mulla heruu mun mielestä niukemmin nyt menkkojen aikana..
On tää niin tätä. Mutta jatketaan harjoituksia.
 
Takaisin
Top