Täysimetetyt- kuinka kauan nukkuu yöllä putkeen?

Naano91

Silmät suurina ihmettelijä
Hei! Eli kyselisin teiltä joiden vauvat täysimetyksellä, kuinka pitkä välu yöllä ensimmäiseen syöttöön ja siitä seuraavaan? Meillä poika nyt 11vko ja yöunille menee n. Klo 21. Herää syömään ekan kerran 1.30-2.00 sen jälkeen herää n. 4.30. syömään ja aamuyö on äheltämistä niin etten ite saa nukuttua. Poika nukkuu makkarissa pinniksessä johon nukahtaa itse. Voiko tuohon aamuyöhön jotenkin vaikuttaa? Että esim pääsisi yhdellä syötöllä yöllä? Turhauttaa kun ekalla syötöllä syö yhden tissin ja sitten silloin viiden kieppeillä tuskin sitäkään. Tätä ollut nyt n. Viikon verran. Aiemmin söi yhdet tissit 2x yössä. Onko joillakin vauvat jotka syö vasta aamulla? Kiitoksia etukäteen!
 
Meillä täysimetetty vauva syö normaalisti yöllä noin kahden tunnin välein. Joskus heräilee useammin, pienempänä nukkui huonommin kuin nyt. Ja nukkuu minun kanssani sängyssä, koska ei suostu nukkumaan missään muualla. Käydään illalla noin klo 21 nukkumaan ja aamulla herätään noin 6 aikaan.

Eli meillä ei ainakaan ole voinut vaikuttaa mitenkään nukkumisiin tai syömisiin, vaikka yritetty on sata konstia.
 
Kuulostaa ihan samalta kuin meillä noi öiset ruokailuajat. Erona se, että meidän vauva on 11 kuukautta jo eli syö toki muutakin kuin äidinmaitoa.
Pienempänä heräsi ehkä parin tunnin välein tissille. Eipä kyllä paljoo muuttunut tää yöllä syöminen siinäkään vaiheessa kun otettiin kiinteet mukaan kuvioihin. Vaikka vetäis minkämoisen satsin puuroa illalla, niin nälkä on myös yöllä. Syö siis ihan kunnolla eikä mitään lupsuttele vaan. Mutta kun tyyppi nukkuu pinniksessä mun vieressä niin itse saan torkkua siinä samalla ja eipä se mua haittaa. Varmaan mietitään unikoulua joskus 1v synttäreiden jälkeen. Vähän tais mennä nyt kyllä ohi aiheen, sori siitä.
 
Meidän keskimmäinen oli alkuun sellanen että saatto nukkua 9h putkeen ja joskus söi kerran yössä. Tämä tosin muuttui allergioiden myötä aika nopeasti ja alkoi heräillä useammin.
Kaksi muuta on kyllä sinne vuoden ikään syönyt kyllä parin kolmen tunnin välein aina.
 
Kuukauden vanhana meidän vauvan ensimmäinen öinen unipätkä oli 3-4 h ja sen jälkeen heräiltiin miten milloinkin, joskus tunnin ja joskus kolmen tunnin välein. Nyt vauva on 3,5 kk ja ensimmäinen uni on jo n. 6 h ja sen jälkeen seuraavan kerran herää syömään 3 h päästä ja sitten nukkuu vielä pari tuntia. Yleensä hän siis syö kaksi kertaa yössä, mutta joskus kolmesti ja joskus vain kerran, ja se tietysti vaikuttaa myös siihen miten pitkiä pätkiä hän nukkuu.
 
Neitosemme nukahtaa klo 21 aikaan ja herää syömään 2-4 kertaa aamu 06 mennessä. Sen jälkeen herää reilun puolen tunnin välein. Ensimmäisen pätkän nukkuu omassa sängyssään.

Totuttauduin imettämään kyljeltäni ja neitonen nukkuu ihan minussa kiinni, vaatetusta sen verran ettei tarvi minun peiton alle tulla. Tyttösemme on nyt 14 viikkoa. Itse nukahdan joko kesken imetyksen tai viiden minuutin sisällä sen loppumisesta.

Niin kauan kun aion pitää yösyöttö palvelun pelaamassa niin herään neidin tahtiin, oli herätyksiä yössä sitten 1 tai 10. Tää on niin pieni pätkä elämää kokonaisuudessaan että sen jaksaa :rolleyes:
 
Meillä on 5,5kk vauvan kanssa tosi samanlainen rytmi. Perusyöt (pyöristäen 20:30-08) menee kolmella (20:30-01:00-04:00-06:00-08:00) tai joskus kahdella (20:30-02:00-05:00-08:00) välisyötöllä. Nelikuisena hulinoidessaan söi kahden tunnin välein puolen yön jälkeen. Nyt olen huomannut että fyysisen läheisyyden määrä vaikuttaa. Mitä enemmän on halittu ja sylitelty päivän mittaan, sitä todennäköisemmin on hyvät unet.
 
Meillä söi pienenä tyttö noin parin tunnin välein koko yön, eka unipätkä oli kyl pidempi, ehkä kolme ja puoli tuntia. Nyt vanhempana (9 ja puol kk) nukkumaanmenoaika aikaistunut niin et menee nukkumaan kuudelta ja herää noin kuuden-seitsemän aikaan (ei paljoa sit päikkäreitä nuku), mut herää ruokamäärästä riippumatta edelleen yleensä vähintään neljä kertaa yössä, huonompana yönä 10+ kertaa. Huono nukkuja, unikoulua ollaan nyt pidetty pidempään ja oppi ensiksi nukkumaan omassa sängyssä, nyt viel yötissittelyt koitetaan lopettaa tai vähentää yhteen jos likan yöt paranisi. Tällä hetkellä herää pahimmillaan tunnin välein mut syötöt oon onnistunut vähentämään kun ei se joka kerta ole nälissään ollut.
 
Meillä söi täysimetyksellä 3-10 kertaa yössä kuukauden iästä alkaen... Ja kun kiinteät aloitettiin, niin sama meno jatkui sitten ihan tuonne 1v3kk ikään asti kunnes yösyötöt lopetettiin. Heräily ei kyllä siihen loppunut, vaan vasta 2-vuotiaana alkoi nukkua. Aloittajalla siis musta aika ideaali tilanne :D
 
Meidän neiti on ensi viikolla 4 kk (!! aika rientää). Vielä muutama viikko sitten hän nukkui alku yöstä kaksi pidempää pätkää, jotka olivat noin kolmen tunnin mittaisia, aamuyöstä heräiltiin 1-2 tunnin välein. Nyt on kuitenkin reilun viikon ajan ollut pirstaleisempia öitä. Edelleen on kuitenkin useimmiten 1-2 pidempää pätkää/yö, mutta ne ovat enää vain kahden tunnin mittaisia, muuten heräillään kerran tunnissa tai useammin, välillä 10 tai 20 minuutin välein... Meillä ei ole ollut muuta iltarutiinia kun, että pyjaama päälle ja imetys makuuhuoneessa kun vauva alkaa näyttämään väsymyksen merkkejä. Joten aika jolloin olemme laittaneet pyjaaman päälle on vaihdellut. Neiti on yleensä nukahtanut aika myöhään, noin klo 23 kieppeillä. Nyt yritetään aikaistaa iltaa ja mietitään yörutiinien ja ajan selkeyttämistä, jospa se auttaisi. Minkälaisia iltarutiineja teillä on?
 
Me kasattiin kerran päivässä tehtäviä hoitotoimenpiteitä iltaan, jotta saatiin niistä iltarutiinit (ja oli joku selkeä aika jolloin tehtiin ne). D-tipat ainakin annettiin illalla ja oli siinä jonkinlainen putsaustuokiokin, en tosin muista enää mitä siinä tarkalleen tehtiin. Kasvot ainakin pyyhittiin kostutetulla vanulapulla.
 
11vkon ikäinen on vielä niin pieni että ei välttämättä pärjää ilman yömaitoja. Ähinä voi johtua esim ilmasta mahassa tai vaikka maidon takaisin virtauksesta, tai sitten pieni vain hakee tissiä/turvaa. Ja täysimetetty syö keskimäärin 2-3h välein(joillain useammin ja toisilla harvemmin) joten aika normaalilta kuulostaa.

Meillä vauva söi tonne 11kk ikään 2-3 kertaa yössä, nyt 1v1kk syö enää kerran aamuyöstä josta hiljalleen luovutaan. Ekan 3kk ajan vauva meni klo 23 nukkumaan, nukkui klo 1 kieppeille jolloin heräsi syömään. Unet jatkui about klo 4-5 maille ja syötiin taas. Ja uudemman kerran sitten klo 7-8 kieppeillä jolloin noustiin ylös.
 
Meidän kohta 12 vkoa neiti nukkunut alusta asti yön yhdellä heräämisellä. Nukkuu 5-7h putkeen ensin ja sen jälkeen vielä 2-3h.
 
Meidän 6kk poika syö parin, kolmen tunnin välein 12 tunnin yön aikana (20-08). Näin on ollut kuukauden iästä alkaen. Ei rauhoitu muuten kuin imettämällä. Tutti kelpaa vain päiväsaikaan, yöllä nipistää huulet tiukasti yhteen kun tuttia yrittää laittaa ja huutaa raivona jos ei saa maitoa. Perheen unirauhan takia ei edes yritetä mitään. Kiinteät ei tuoneet muutosta uniin. Itse saan nukuttua kun otan pojan viereen ekan heräämisen jälkeen. Ihan vastasyntyneenä saattoi nukkua 5-6 tuntia putkeen. Tämä on jo kolmas lapsi samalla kaavalla. Kaksi vanhempaa lasta ovat alkaneet nukkua lähes 12 tuntia putkeen kun imetys on lopetettu 11kk iässä, mutta se piti lopettaa sitten kokonaan. Maito loppui heti kun yösyöminen loppui. Viikon verran itkettiin öisin ja minä pysyin poissa vauvan läheltä tässä vieroitusvaiheessa. Sen jälkeen alkoi unitutti kelvata ja siitä luovuttiin sitten reilu 1,5 vuotiaana.
 
Meillä n. 3kk ikäinen vauva. Meillä aletaan nukkua 22.30-23 ja sitä ennen vauva tankkaa hyvin. Alkaa nukkua pinniksessä alkuun ja nukkuu n. klo 3-4 asti. Syötön jälkeen jää viereeni nukkumaan. Sitten syö n. klo 5-6 aikaan seuraavan kerran. Klo 6-7 on sitten niin virkeä, ettei enää nuku, jolloin noustaan ylös.
 
Meillä vauva 3kk ja herää noin 5 kertaa yössä syömään, noin 1,5-2h välein. Toki alkaa usein nukkumaan illalla jo sohvalla, jossa makuultaan imetän jos herää nälkään ja ei vielä itse nukkuun mennä. Siinä saattaa olla yksi 2,5-3h unipätkä. Sitten kymmenen yhdentoista aikaan kannan sänkyyn missä syöttö ja sen jälkeen herää sen 5 kertaa. Perhepedissä nukutaan niin ei sinällään haittaa kun herää niin usein, saan itse helposti unta syötön jälkeen. Monesti alkaa vaan noin viiden kuuden maissa kakkaa äheltään minkä takia en saa nukuttua. Usein mies nousee sitten kuudelta/seitsemältä ja ottaa vaavin, ite saan jäädä nukkumaan niin pitkäksi aikaa kunnes tulee vauvalle taas nälkä.
 
Hain aloituksella juuri sitä, että ähinä voisi viitata mahanpuruihin, ja tosiaan tuota aihetta kesti jonkin aikaa ja nyt poika 4,5kk ja yöt mennään yhdellä syötöllä ja selvästi johtui masuvaivoista. Herään kun poika alkaa ähisemään ja yleensä syö silloin, n. klo 03 ja jatkaa heti unia. Nukkuu 21-07.30 suunnilleen.
 
Takaisin
Top