Täällä ollaan..:)

hyvää huomenta mammat [:D] mä tulin nyt ennen töihin lähtöä vähän kattelee ja ehkä kirjottaan jotai järkevääki jos vaa aivot pelaa [;)] mulla kans nuo yöt ollu jotai aivan kauheaa..viimeyönä pääsin yhen aikoihin nukkuun ja sitte heräsin neljältä vessaan ja sit tuliki aura auto tohon meän pihalle pörrää nii ei sit enää saanu unta [:@] pitäis lailla kieltää nuo aura autot ja rattorit öisin ku ne ääntää nii pirun kovasti [:@] eilinen työpäivä oli ihan jees aluks tuntu et ei tuu mitään mutta sit se alkoki sujuu melkein ku tanssi [:D] pomo kyseliki et miten on menny ja olihan siinä vähän supistuksia mutta en sanonu niistä mitää ku se toinen pomoista on nii herkkä et se ois pistäny mut varmaa suorilta sairaalaan et se syntyy nyt [:D] mulla on kans lonkka jotenki ihan jumi jumi ja samoten selkä on alkanu temppuilla varsinki iltasin ku menee sänkyyn ja ku pitäis nousta vessaan nii saa miestä tökkiä et hei pukkaakko pikkusen vauhtia en pääse ylös [:D] ei se auta tää mami lähtee lyllertää pakkaseen et on joskus töissä[:D]
 
illil: Hyvä nähdä tyttöunia, kun poika meillekin taitaa olla tulossa kuitenkin. [:D] Se on vissiin joku alitajuntainen juttu, että helpompi on kuvitella itsensä tytön äidiksi. Asiaa ei helpota sukulaiset, jotka jo melkein niin kovasti tyttöä odottavat, että poika olisi aivan kauhistus. [8|]
Ja hieno kuva muuten, hyvin taiteellinen! [:)]

niina_1: Kyllä täysin kuulostaa siltä, että saikulle on jäätävä.. Ja hyvä niin, se on siulle ja pikkuiselle parhaaksi! [:)] Tiedä vaikka se parikin päivää auttaisi, joskus pienikin lepääminen tekee ihmeitä.

anelse: Vielä sitä porskutetaan ilman saikkua.. [&:] Kyselin juuri tänään neuvolassa noista supistuksista, niin th vain sanoi, että jos esimerkiksi tyyliin viisi tällaista tulee päivittäin, niin sitten aletaan miettiä uudestaan. Ja liikkuminen näiden kipeiden lonkkien kanssa ei saa mitään sympatiaa, se vain kuuluu odotusaikaan. [:D] No ei, todella mukava se th on, että jos vaatimalla vaatisin niin varmaan voisin jäädä saikulle. Nyt vain olisi enää pari viikkoa koulua ja sen jälkeen pari hassua koetta, niin pakko se olisi kestää ettei jää opintopisteet saamatta. [&:]

Tänään tosiaan oli neuvola, ja kaikki oli hyvin! Tai no, hemoglobiini oli taas kerran laskenut, nyt oltiin hienosti lukemassa 100. [:@] Eli pitää ottaa kaikki mahdolliset keinot avuksi, jotta se saataisiin nousemaan, tuntuu että Obsidania on kokeiltava Retifarin sijasta.
Painosta tuli kerrankin positiivista palautetta, nyt oli painonnousu ollut +35/vko. Eli hitaasti mutta varmasti on kasvussa, kun ihan vain tuon Hemmon hyvinvoinnin kannalta oon ollu huolissani katoavista kiloista. Puhuin sitten tuosta vatsasta, ja miten huolissani sen kasvamattomuudesta oon, niin terkka myötämielisenä heti mittasi sf-mitan ja sanoi ettei hätää ole, mitta oli kasvanut. Kyllä helpotti oloa! [:)] Nyt sf-mitta oli 27 cm, eli keskikäyrillä mennään tasaisesti. Miuta tuo taulukoiden tuijottaminen ei oikein innosta, mutta kerta miulla on paino ollut ennen odotusta mitä on, ja sokeritestissäkin nakki napsahti, niin terkkarille on ollut tärkeää tarkkailla raskauden kehittymistä noiden taulukoiden mukaan.
Tästä lähtien käynnit ovatkin sitten kahden viikon välein, hitsi kun aika loppuu kesken! [:-] Valmennuksista terkkari antoi aikataulun, sairaalan synnytys- ja kivunlievitysvalmennusta varten on soitettava ajanvaraukseen, mutta neuvolan valmennuksiin pääsee vissiin ilman ajanvarausta..? Aattelin vaa, kun sen th:n selitysten aikana harjoittelija otti verikoetta, niin oli ajatukset aika sekaisin eikä oikein jäänyt mieleen mitä th sanoi. [:D]

Tänään hakemaan vaunuja, postistakin pitäisi saapua Teddykompanietin lehmä-vaunulelu.
?
 
Huomenta [:)]

Kohta pitäs soitella neuvolaan ja kinua lisää saikkua [:@] Ärsyttää soitella sinne, mutta tuskin tässä työkuntoinen ollaan vaikka kolmatta viikkoa ollaan levätty. Yöt nykyää menee hyvää asentoa etsiessä ja 5-7 kertaa käyn vessassa.. päivällä oon ihan nukuksissa. Eikä tuo selkä ole yhtään sen veikeempi vaikka yrittäis ottaa rauhallisesti..

Tällä hetkellä stressin aihe on meidän koirat [:D] Oon jotenkin tosi ärsyyntyny niihin, niitä on siis 3 (chihuahuaa). Jos ne vähänkin tekee jotain mitä ei sais niin hermot on tosi kireellä ja mietin koko ajan miten jaksan niitä sitten vauvan kanssa. Ne on aina ollu meidän "lapsia" ja lellikkejä ja maailman tärkeimpiä ja nyt vaan mietin tälläisiä [:(] Osa syynä miks oon niin ärsyyntyny niin tää meidän nuorimmainen joka on jo kylläkin 2-vuotias..harrastaa vieläkin sisälle pissimistä.. aina kun ollaan lähdössä ulos, niin se lirauttaa. Pidättämisestä ei ole kyse vaan se on jotenkin niin "innoissaan/peloissaan" siitä ulos lähtemisestä ettei osaa pidättää..ja tääkös ärsyttää!!! Vaikka hermot pitäs kestää, mut nyt ei vaan kestä enää ja mietin jos tää on tällästä ulostesirkusta kun vauva syntyy niin miten sitä jaksaa..huoh! Melkein päivittäin saa olla kusia siivoomassa.. kun sitten on vielä tää meidän kolmas joka merkkailee joka paikkaan.. No se siitä. Eläimet ton ihan kivoja..joskus. Pienenä olin ottamassa kaikki maailman koirat, kissat, hiiret jne. Nyt nää kolme pientä koiraa tuntuu jo olevan ihan liikaa..!

Outoa, joka aamu kun oon syöny aamupalan tulee sellanen ihme heikotus olo.. pulssi hakkaa ja rupee herkästi pyörryttää ja tää "kohtaus" tulee aina samoihin aikoihin aamusta.. Pikkukaveri vissii heräilee aamiaiselle ja imee kaikki mehut äipästä [:D] Vieläkin on aika rauhallisista noitten liikkeitten kanssa :( päivittäin niitä kyllä tulee, mut harvoin..ja nythän sen pitäis olla aktiivisimmillaan..viikoilla 28-32, sit alkaa tila käydä niin ahtaaks ettei enää niin paljon tunne.. No, pitää jutella neuvolassa kun sinne meen. Pääsispä ultraan et näkis onko mink äkokoinen ja onko muutenkin kaikki kunnossa.. sydänääniä kun pystyy kuuntelee kotonakin.

anelse ootko muuten saikulla äippälomaan asti? tuleeko vielä supistuksia paljon?

..Tulipas oma napaista tekstiä.. [8|]
 
Hengissä ollaan, kyllä se uni sieltä sitten loppu viimein tuli. Ainiin unohtu mainita, että tossa eilisessä oksennus jupakassa tuli pissatkin housuun[:D][:D][:D]Pitäisköhän alkaa tekeen jotain lihaskuntoliikettä tolle alapäälle[&:]

Mies siinä yöllä sängyssä sanoi, että tarviiko kaikesta tehdä aina noin iso numero ja maailma kaatuu päälle[:@][:@]Kanna kiitos itse oma lapsesi[>:]Joo sit se kuitenkin muisti ajatella vauvan parasta ja tokasi että hengittäsit nyt edes kunnossa, kun mä siinä puhisin ja yritin lonkkaa venytellä[:D][:D]Joo miehet on jo tässä vaiheessa lapsen puolelle, äideistä viis[:D][:D]

Odotetaan vaan innolla sitä aikaa, kun lapsi ymmärtää jotain pyytää: äiti sanoo visusti ei ja ollaan sovittu että pysytää samalla kasvatuslinjalla..sitten lapsi sano kuitenkin, no mutta kun iskä sano että saisin....Näin meidän perheessä joskus[:D]

Piti vielä siitä eilisestä sanoo, että jos tiedätte, kun kasvohoidossa kaivetaan mustapäitä sillä terällä /raudalla mikä lie, niin sehän sattuu aivan julmetusti. Ja mä eilen siinä vedet silmissä mietin, että voiko synnytys sattua enempää. Siis oikeesti henki salpautu. Tein siinä sit hengitysharjottelua ja aattelin, että jos synnytys saattuu enemmän, niin se on helvetti kuolema.

Voi nyytti ihanaa, että siellä alkaa taas elämän voittaa[:)]Tosi kivasti sait sumplittua noi lomajutut ja saat sit olla vähän pidempään himassa. Mä joudun ottaan koko vuoden lomat rahana, kun työsopimus loppuu kesällä. No joo ei siinä mitään, rahaa varmaan tarvii, mutta olishan se ihanaa olla pienen kanssa kotona mahd. pitkään. Täytyy laittaa säästöön.

sussukka_
Loistojuttu, että työt menneet ihan hyvin enemmittä vaivoitta. Muistat vaan tehdä mahdollisimman rennosti ja stressaamatta töitä, niin elimistäkin pääsee helpommalla. Ite taisin jo niin paljon pelätä ja stressata supistusten tuloa, että koko kroppa meni ihan jumiin ja jo senkin takia supisteli.

Okei Arwen eiköhän tuo aika mee vaikka tanssien ja sit voi hyvällä omalla tunnolla levätä, kun ei mikään jäänyt kesken. Mua toisaalta harmittaa, kun mulla jäi kaikkia juttuja töissä vaiheeseen, mutta minkäs mahtaa. Joo alle viis supparia päivässä on kyllä vähän. Täällä tulee joskus useita tunnissa. Eiköhän kaikki mee hyvin. Hyvä että sf oli kasvanut, niin ei tarvi huolehtia. Mulle sillon terkka sano jo ihan alussa, että vatsa kasvaa ulospäin kaikilla erilailla, mutta pääasia on että kohtu kasvaa.

Lumia ei kannata ottaa stressiä siitä, että pyytää saikkua. Oman itsesi tunnet parhaiten eikä tässä vaiheessa kannata ottaa mitään riskejä. Voi ihana pikkukoira lauma teillä siellä. Mun kaverilla on myös pari chihuahuaa ja ovat kyllä tosi pomottavia, varsinkin uros, ihan niinku se ei tajuaia että se on niin pieni[:D] Teillä siell puuhaa riittää, ei aina tietenkään positiivista[&:] Mäkin täällä välillä juoksen meidän kissojen perässä hiuksia repien, kun osaavat ärsyttää kyllä halutessaan. Ne tietää tasan tarkkaan, että en tykkkä kun ne raapii nojatuolia tai eteisen korilipastoo. No sitten on kuitenkin pakko vähän ärsyttää ja kun mä tuun huutaen paikalle niin hännät heiluu ja juostaan pakoon[:@] No onneksi on muuten hyvätapaisia kisuja ja aivan ihania, mutta ei mammakaan aina jaksa. Tsemppiä sinne eläinkatraan pariin!

Joo oon saikulla äippälomaan asti. Supistelee päivittäin, nyt on ollut oikein pahojoakin pari päivää, mutta helpompi on kyllä kotona olla. Stressi meinaan oli mulla yksi suuri suppareiden aiheuttaja. Vielä on onneksi pysyneet melko kivuttomina eikä kauheesti tartte pysähtyä kun supistaa. Tahtia kyllä hidastaa ja ehkä hyvä niin. Pian saavatkin sitten alkaa jo pehmenteleen paikkoja, että toi mötkylä tuolta joskus syntyy. Vähän alkaa jo aika käydä pitkäksi, mutta näillä mennään[:)]
 
Moi kaikille tasapuolisesti,

Tänää oli neuvola ja hemoglobiini oli taasen laskenu, nyt 111, vaikka syönki rautaa (Obsidan). Sanoin kanssa tosta turvotuksesta, eli iltasin ku meen töistä kotiin, nii jalat on ihan turvoksissa. Neuvolatäti meinas et hemari saattaa näyttää alhasempaa ku onkaa, koska lihasnesteet sekottuu vereen ku se verinäyte otetaan sormenpäästä... Valitin kanssa tosta selästä, mikä on ihan sairaan kipee, ei meinaa käveleen päästä jos vähäks aikaa istuu huilaamaan. Nii huomenna olis sit neuvolalääkäri. Toi neuvolatäti meinas et kannattais jäädä suosiolla sairauslomalle siiheks ku äitiysloma alkaa. En sit tiedä mitä tekis, pomo tykkää ainakii kyttyrää, eli suomeks sanottuna se repii niin pelihousunsa!
Sit unista: mä näin toissa yönä jotaa aivan ihme unta. Mul tuli kauhee paniikki vauvan syntymän jälkee mennä patentoimaa se, ettei kukaa pääse kloonaamaan sitä [:D] Ei mitenkää huono idea???? [;)]
Sit vielä yksi kysymys: kuuluuko kenenkää muun mahasta välillä mitää ääniä? Siis tää kuulostaa ihan hullulta, mut mahassa välillä joku naksahtelee. Siis pitää sellasen NAKS-äänen ja se ääni ei oo ihan mikää hiljanen. Mieskii on kuullu sen monen metrin päähän [:D].
 
Ahoj Mammat!
 Nyt kyllä kiehuu tääl päässä...taas...haluisko joku seesteinen vähän lahjoituksena näitä mun yli hyrrääviä hormoonenja?!maksan postikulut ja kaikkee[;)]
  Ei vaa joo nyt nyppii kaikki! (tais olla Anelsella tos sama olo, hang on sista![:D])Naapuri herätti siis bileillään klo 4 ja olin päässy nukkumaan vasta 3 aikaan kaikkien ihanien kramppien ja kolotuksien kanssa.Hermohan siin palo sit ihan totaalisesti ja ei kun ukkoo herättään(joka tyynen rauhallisena kuorsas vieres) et voisitko käydä noille sanoon asiasta.Vastaukses sain et kyl ne koht lopettaa et mitä sää siin meuhkaat[:@] Mies viel tuntee sen naapurin nii ois voinu vaikka soittaa sille että pliis hiljennä vähän mut ei....Kuuntelin sit Abban parhaita seuraavan tunnin ja sit kun sama levy lähti alusta pyörimään päätin ottaa ohjat omiin käsiin talsin yläkertaan asiasta huomauttaan!Kukaan ei avannu ovee olivat sitten vissiin sammunu!!!Nyt sit soi mamma mia päässä ja koko aamupäivä menny ihan vituilleen! Mies viel kehtas kysyy et ootko väsyny?!!!!nyt en voi sietää tota ukkoo silmissäni...katois jonnekkii pirulainen vähäks aikaa[:@]
Onneks sentää aurinko paistaa ja tänään pääsee taas pikku herraa masusta vakoileen 4D ultralla,Jospa nyt tällä kertaa pikkuinen näyttäisi naamansa kun tähän asti ain ollu kädet naamalla.Pelastais kyl tämän mamin päivän jos ees vähä pikku nassua näkyis[:)]
 Laitan napa kuulumisii iltasella ja kissoistakin on asiaa.Nyt jatkan tätä kiukuttelua miehelle ja sit neuvolaan..
 
 
Oli pakko tulla kirjottaa kun kävin neuvolassa.. aika ois ollu vasta maanantaina, mut neuvolatäti halus antaa nuo perhevalmennuslappuset ja eka niistä on jo ens tiistaina et kerkeää sinne sitten.. Kävelin neuvolaan jonne matkaa on noin 400m sinä aikana supisteli varmaan jotain 10 kertaa ja selkä meni ihan juntturaan kun pääsin kotia [:D] Ihan voimissaan tässä ollaan juu.
Sairasloma loppuu sunnuntaina joten meen maanantaina nyt kokeilemaan miltä tuo työnteko maistuu.. voi jo kuvitella miltä se tuntuu, mut mennään nyt.

Paino on nousut hurjat 6 grammaa viikossa.. [:D] en tiiä pitäskö olla huolissaan, mut oon kyllä ihan tyytyväinen.. kerkee se vielä nousemaan. Masu on kasvanu normaalisti joten ihan turhaa huolehdin, Sf mitta oli 27 cm [:)] Sydänäänet kuunneltiin ja ne oli 120-125 tais kaveri nukkua siellä.. kovasti supisteli kun neuvolatäti mittaili Sf mittaa joten anto ajan lääkärille. On kyllä tänään supistellu aika ahkeraan.. [&:] Kovasti kyllä piristi tuo käynti.. huolehdin niin kovin tosta mahan kasvusta.

anelse kyllä nää meidänkin chihut aikamoisia rottweilereitä luulee olevansa [:D] Ulkonakin kun käydään ja jos sattuu tulemaan toinen koira vastaan niin ah mikä ihana huuto alkaa ja kuorossa.. Nyt oon niin tympääntyny noihin vaikka ihania ne onkin. Voin vaa kuvitella tätä meidän elämää vauvan ja kolmen riiviön kanssa.. 

tiia77 joku muukin on jossain toisella palstalla kirjotellu äänistä mahassa, en osaa kyl sanoa mikä ääni vois olla.. ei ainakaan miun mahasta ole mitään kuulunu.

Jeccu onpas ollu kurja yö siellä, uskon et on ottanu päähän!! Täälläkin alkanu nuo horrrmoonit hyrräämään siihen tahtiin et mieliala kyllä vaihtelee ihan kunnolla.. varsinkin nyt noitten koirien kanssa ei jaksais olla yhtään ja jos mies tekee vähänkin jotain ärsyttävää niin meinaa pinna palaa saman tien. Miten lie sitä näin vihaseks on tullu..[:D] sit välillä itkettää kun on mukamas niin yksinäistä eikä kukaan ymmärrä ja koiratkin hyppii silmille.. ja ärsyttää tahallaan. Kaikki ärsyttää, sen takia pysyttelenkin neljän seinän sisällä ihan suosiolla..[:D]

..Onks muuten kenelläkään tullu vielä raskausarpia? Täällä ei luojan kiitos oo vielä ensimmäistäkään, mut eiköhän niitä vielä satele.. Tummeli alias utarevoiteella [:D] oon yrittäny nyt tuota kessiä rasvailla päivittäin.. jos siitä olis jotain apua.
 
Helou mammat!

Lohduttavaa kuulla, että närästys vaivaa niin monella muullakin. Mulla meni kans viime yö aivan pipariksi. Kävin vessassa n. 7 kertaa, heräsin varmaan joka kerta kääntäessäni kylkeä, närästi taas helvetisti, kävin syömässä kaksi kertaa, yhtäkkiä heräsin aivan tuskaisena ja hikimärkänä ja oli pakko riuhtoa vaatteet pois, miehen unituhina ja liikkeet otti aivoon jne. Niin ja pikkuinen potkiskeli koko yön. Anelse valitti myös jumissa olevaa jalkaa... vissiin krampit ja jalka/lonkkakivut on myös aika yleisiä raskausaikana. Mulla tuo oikea lonkka tai koko jalka kipeytyy tosi helposti - joutuu nukkua enimmäkseen vasemmalla kyljellä. Ikinä aikaisemmin ei ole jaloissa ollut mitään ongelmia. Plaah...

Tyylikäs kuva Illil! Olisi kiva laittaa itsestäkin joku kuva, mut en uskalla jos joku tuttu sattuu lukemaan juttuja ja raihnaiset ongelmani paljastuu[:D]

Kasvohoito, hieronta ja kuumakivihoito kuulostaa niiin hyvältä[:)] Mäki haluan... Olin varmaan pari vuotta sitten viimeksi mikrohionnassa ja kaikenlaista hoitoa siinä oli - tuumasin nukahtaa. Ihanan rentouttavaa, kun joku toinen hieroo ja käsittelee kasvoja. Se "pinsettien" aiheuttama kipukin on tavallaan terapeuttista.

 Arwen: Hyvä, että pikkuinen on kasvanut ihan käyrien mukaisesti ja painoakin on alkanut hiljalleen tulemaan[:)] Mulla tuo Obsidan on ainakin tehonnut. Kannattaa syödä raudan lisäksi jotain c-vitamiinipitoista, niin raudan imeytyminen on varmempaa. Olen rautaa ja tyrnejä reilun kuukauden syöny joka päivä ja hemoglobiini oli viime neuvolakäynnillä lähteny nouseen.

Lumia83: Voi että! Lähetä tänne paketissa vaikka se pienin chihuahua[:)] Ei haittaa vaikka pisuttelee sisälle... tai ehkä itelläkin menisi hermot pitemmän päälle[;)] Ne on niin älyttömän ihania koiria... mä olen kateellinen! Liikkeistä... ei kai kaikki vauvelit masussa ole samanlaisia kovia potkijoita ja riehujoita. Osa on vilkkaita ja osa rauhallisia. Eikös jokin tutkimuskin ole, että jos vauva on masussa rauhallinen, siitä tulee usein luonteeltaan rauhallinen. Myöhemmin olet vain onnellinen, kun lapsi ei ole mikään rasavilli napero[:)]

Täälläkin on muuten pisut (onneksi sentään vain pieni lusikallinen) tullut housuihin, kun olen yhtäkkiä joutunut aivastaan tai jotain kovempaa ponnistusta enkä ole vessassa juuri käyny. Hävettää [&:] Voiskohan tota alapäätä jotenkin treenata vai onko musta tullu lopullisesti löysäperse ja saan ruveta käyttään tenoja..?! jee jee. Naisen elämä on ihanaa!!!!!

Jeccu: ihana naapuri sulla! Toivottavasti abbat hiljenee, kun vauveli syntyy...Voi kunpa pääsis itsekkin taas kurkkaamaan vauvelia 4D:llä...

Raskausarvista: en ole ainakaan vielä huomannut raskausarpia... linea negra menee jo yli navan ja tekee sellaisen pikku koukkaisun eli eikös se silloin poikaa tarkoittanut[:)] Gallup: Onko muuten muilla poika-vauvaa odottavilla linea negra ylittänyt navan?
 
Luin jostain lehdestä..(varmaan vauva-lehdestä), että noilla poika-maha/tyttö-maha uskomuksilla ja mitä kaikkia niitä nyt onkaan niin niillä ei olisi mitään perää...mutta itselläni on kyllä selkeä poikamaha ja monet ovat poikaa veikanneet mahan perusteella (poikahan siellä oikeastikin on). Tämän perusteella vähän uskon kuitenkin noihin poikamaha/tyttömaha-juttuihin. Linea negraa minulla ei näy ja olen vaaleaverikkö, eli johtuiskohan siitä.
 
Heipparallaa taas!

Mä tänään soittelin neuvolaan ja kerroin tästä mun olotilasta, niin sanoi että sairaslomalle kannattaa jäädä. Meidän neuvolassa ei ole lääkäri paikalla kuin keskiviikkoisin ja ensi viikon ajat täynnä, niin pitää soitella huomenna ihan tohon terveyskeskukseen ja sieltä varata aika lääkärille. Huomisen ja perjantain ajattelin sinnitellä töissä vaikka päällä seisten, ja siitä sitten luultavasti äippälomaan asti sairaslomalle. Mielellään olisin ollut töissä vielä mutta jos ei kroppa jaksa niin en kyllä mitään turhia riskejä vauvan suhteen halua ottaa.. Tosi inhottavaa tää ylävatsakipu, ihan kuin olisi puukko pystyssä jossain tossa rintalastan välissä ja ihan kosketusarka [&:] Onko muilla ollut mitään mahasärkyjä?

anelse: Kyllä sullakin sit on vaivoja ja kremppoja vaikka minkälaisia.. Ja mitä siitä että raskaus on naisen parasta aikaa? [:D] Lohdutellaan itseämme sillä että voiton puolella ollaan reilusti, kohta tää meidän tuska ja vaiva palkitaan [:)]

Arwen: Mikä ihmeen kivunlievitysvalmennus? [:-] Ei mulle vaan oo puhuttu mitään. Ja siis noi neuvoloiden omat valmennukset, onko sulla niistä mitään käsitystä? Meidän omassa neuvolassa ei kai ole mitään, kun mainitsi vaan perhevalmennuksesta mikä olis nyt 9.2 kourulan neuvolassa. Ja sinne ei tarvitse ilmoittautua erikseen. Ja hei, onks sulla tietoa sairaalan tutustumiskäynneistä? Kiva että neuvolassa oli kaikki ok [:)]

Lumia83: Syötkö sä rautatabletteja? Mulle nimittäin tuli kans aamupalan jälkeen ihan hirvee olo ja heikotus joka aamu, vaikka otin sen lääkkeen aina tunnin-pari ennen syömistä. Yhtenä aamuna testasin ja jätin rautalääkkeen ottamatta, ja ei tullut mitään oloja. Niimpä otan sen nykyään illalla ennen nukkumaanmenoa. Siis mitä perhevalmennuslappusia sä oot saanu?! Mulle neuvolassa käskettiin vaan mennä paikalle jos haluaa. Ja samasta valmennuksesta kai kyse, ens tiistaina kourulan neuvolassa? Kuinka monta kertaa sitä edes on? Siis mua niiiin ottaa aivoon kun ei mitään kunnollista infoa saa mistään [:@][:@]

tiia77: Kiva oli lukea sunkin kuulumisia [:)] Täällä ei kyllä mahassa naksu, kuulostaapa hassulta. Mitähän lie se teidän vaavi siellä masussa oikein touhuilee [:D]

Jeccu: Mä oon kyllä sitä mieltä että noiden ukkojen mielipiteet ja ajatusmaailma muuttuis kummasti kun ne olis ite raskaana, siis hemmetti että ne ei välillä vaan tajua.. [>:] Miltäs se pikkuherra näytti ultrassa? Laita meille vaikka kuvia jos saitte mukaan, ne on niin ihania [:)]

Marilyn84: Mä oon kans miettiny että tuleekohan tosta alakerrasta synnytyksen jälkeen peliä tekemälläkään [&:] Noissa neuvolan vihkosissa on ainakin neuvottu että lantionpohjalihaksia kannattaa jumpata. Kannattaa googlesta ettiä noita jumppaohjeita.

luce: Mulla oli kans koko alkuraskaus tosi oireetonta ja ihanaa, ja sit ykskaks pamahti selkä. Mitään liitoskipuja tai muita ongelmia tuolla "alakerrassa" mulla ei oo ollu, vielähän tässä tietysti ehtii. Myöskään vessassa juoksemista ei täällä tarvitse onneksi harrastaa, harvoin joutuu kerran yössä käymään.. Ja liikunnasta kyselit, mä oon kans kävelly työmatkat (5km) pakosta tosin, muita vaihtoehtoja ei ole. Nyt kyllä sit loppuu se kun saikulle jää, ei vaan kroppa jaksa työpäivien lisäksi sitä rasitusta..  Nauti vaan niin kauan kun sulla ei mitään vaivoja ole, toiset vaan on niin onnekkaita [:)]

raskausarvista ja linea negrasta: Arpia ei onneksi ole tullut, toivottavasti ei tulekkaan. Joka päivä oon rasvaillu varmaan jostain rv 20 alkaen. Vaikka tosin perimästä se suurimmaksi osaksi on kiinni, toisille niitä vaan tulee vaikka tekis mitä. Mutta tuskin tosta rasvailusta haittaakaan on..
Meillehän on poika tulossa mutta linea negrasta ei tietoakaan, ei minkäänlaista viivaa näkyvissä. Ja taitaa tuo mennä niiden "tyttö ja poikamahojen" kanssa samaan kastiin, eli vanhan kansan uskomuksia [:D] Mä oon tosi tummahiuksinen ja hipiäinen muutenkin, mutta siitä huolimatta ei ole "poikaviivaa" ilmestynyt.. [;)]

Johan tuli tarinaa, saa luvan riittää tältä erää.













 
luce: Löysin tosta linea negrasta seuraavanlaista vähän "luotettavampaa" tietoa:
"Pippelinkuva mahassa on pojan merkki" Eräs omituisimmista raskauteen liittyvistä ilmiöistä on linea negra - siis se tumma viiva, joka joillakin naisilla ilmestyy navan seutuville vain hävitäkseen taas, kun raskaus on ohi.
- Joillekin raskaana olevillehan tulee ruskea pigmenttiviiva alamahaan. Ja se on ihan varmana pidetty tieto, että jos jollakin on oikein voimakas viiva ja jos se ylittää navan, on lapsi poika. Ja varsinkin, jos viiva ylittää navan niin, että siihen tulee pieni mutka, että se viiva muodostaa vähän niin kuin semmoisen pippelinkuvan, niin lapsi on poika. Ja jos ei ole viivaa lainkaan, niin se on tyttö, Ojala kertoo.
Ruskea viiva ei sinänsä ennustanut yhtään mitään, mutta mutkatuloksia tutkiessa tutkijat aluksi hämmästyivät. Pippelinkuva mahassa kuulostaa jokseenkin lapselliselta, mutta niin vain kävi, että mutkaviivaisista naisista jopa 72 prosenttia sai pojan. Tämä ei kai voi olla enää sattumaa?
- Kieltämättä tähän näytti tulevan pieni trendi, mutta näitä oli niin vähän, että kyllä tämä sitten kun tämä oikein ristiintaulukoitiin niin kuin pitää, niin tämä jäi sitten vain sattuman summaksi tämäkin, Ojala huomauttaa.
- Mutta kieltämättä tämä jäi kutkuttamaan. Pitäisiköhän kerätä suurempi aineisto…, Ojala innostuu ja kääntyy katsomaan Raudaskoskea, joka katsoo takaisin tutkimaton ilme kasvoillaan.
Uusia tutkimustuloksia lienee tulossa. Sillä välin kannattaa jatkaa veikkaamista - mahdollisuudet osua oikeaan ovat kuitenkin 50 prosentin luokkaa.
Asiantuntijat:
TYTTI RAUDASKOSKI, synnytysten ja naistentautien erikoislääkäri, Oulun yliopistollinen sairaala
KATI OJALA, synnytysten ja naistentautien erikoislääkäri, Oulun yliopistollinen sairaala
Toimittaja: MIKKO PENTTILÄ
(http://yle.fi/akuutti/arkisto2006/140306_a.htm)
 
Kolmatta kertaa täällä tänään, hei :)

Kateltiin äsken miehen kanssa sherlock holmesia, oli pakko jättää kesken kun en pysyny yhtään perässä.. inhottaa tollaset elokuvat. Varmaan ihan hyvä, mutta jotenkii ei vaan napannu. Kauhut, trillerit ja draamat on parhaita.. :)

Marilyn84 anna osoite, niin laitan yhden jättikorvan tulemaan.. [:D] Chihua en kyllä rotuna vaihtais, on niin helppoja pienen koon vuoksi. Mut ehkä jos näitä ois korkeintaan kaks niin ois vähän helpompaa.

Toivotaan, että pikku kaveri ois rauhallinen mahan ulkopuolellakin.. Miehen kanssa ollaan molemmat melko rauhallisia joten toivottavasti nappula ois perinny jotakin.. [;)]

luce ole onnellinen kun ei tarvitse kärsiä mistään vaivoista [:)] Joillakin vaan ei tule mitään ja ovat elämänsä kunnossa raskauden aikaa. En ois kyllä uskonu, että näin paljon voi kaikenlaista olla mitä itellään on.. Närästys taitaa olla ainut mikä vähiten vaivaa, kerkeehän sekin vielä tulla.. välillä kurkun päätä polttelee ja oksennus nousee kurkkuun. Ennen raskautta oon kyllä kärsiny siitä ihan tarpeeksi asti.

Linea negra löytyy täältä ja menee navan yli jonkun matkaa. Poikaa täällä odotellaan ja londi olen minäkin [:D]

niina_1 tosiaan neuvolatäti soitteli tänään ja ilmoitti tuosta perhevalmennuksesta. Ens tiistaina olis eka ja sit seuraavat kaks tiistaita tais olla.. ja se synnytysvalmennus pitää varata. Se kuulemma kannattaa varata aika pian, ovat kuulemma suosittuja. Juteltiin miehen kanssa ja päätettiin nyt mennä sitten noihin kaikkiin.. Mitäs tässä muutakaan, eiköhän sieltä jotain hyödyllistä tietoa tule..ainakin miehelle mikä ei paljoa tiedä noista vauvajutuista mitään.. [:D]

Syön rautatabletteja aina silloin kun muistan.. Yleensä otan joskus yöllä kun käyn vessassa. Siinä kun pitää olla se 2 tuntia väliä kun syö tai on syöny.. Pitääkin kokeilla ennen nukkumaan menoa. Vähän huono olo niistä kyl tulee..

Mahasärkyjä ei ole ollu, välillä navan viereen tulee sellanen pistävä kohta mikä on tosi kipee ja hengityskin koskee. Se menee aina ohi.. kysyin neuvolastakin sitä et mikä se vois olla, mut ei osannu sanoo mitään.. Muita särkyjä ei vielä oo ollu, mut kerkeehän niitä..

Jospa tältä päivältä riittäis tää kirjottelu [:D] soriii.. [8|]
 
Illil; mulla ainaki supistukset tulee niin et maha menee ihan kovaksi ja alkaa hengästyttää ja pistää hidastaan vauhtia. Ennen tuli vaan rasituksessa mut nykyään tule ihan jatkuvasti, öisinki saatan herätä niihin ja kivuliaitaki alkaa oleen, ennen lähinnä vaan epämukavia. Nyt on semmosta menkkamaista särkyä mahas ja seläs samalla ku kovettuu. Tiiä nyt saiko tästä selostuksesta kuvaa mut yritinpä ainaki[:)]

Mulla on kans ollu tuota mahasärkyä, Niina-1;ko se niistä puhu? siis tota rintalastan alapuolella. Tuntu et siit meni iho ihan tunnottomaksi ja tais siis kohdun pohja painaa. Nyt tuo vaavi on kääntyny pää alaspäin niin pyllyään työntää siihen samaa paikkaan nii se särkee sit nyt kans[:D]

Olkaa onnellisia te jotka ootte päässy vaivoitta!! musta tuntuu et oon raihnasempi ku ikinä raskausaikana[:D]

Meillehän ei saatu selville kumpi tulossa, mut mulla on kans toi linea negra suht voimakas ja menee ihan ylös saakka, mulle se ilmesty varmaan jo joskus 18 viikolla. Navan yläpuolella menee semmonen pikku koukku et onko se sitten tää pippeli?[:D] poikaahan oon ite koko ajan veikkaillu mut muut on ihan varmoja et meille tyttö tulee. No senpä kohta näkee!
 
Niin no, ei meillekään mitkään uutukaiset vaunut oo tulossa, kun kaverilta saadaan..niissä niiden kolme lasta on ollu vuoronperään. Eipä se haittaa, ihan hyviltä nuo vaikutti ja säästyy tosiaan rahaa ja vaivaa.[;)]

Minäkään en oo vielä kai kokenut niitä suppareita, enkä tiedä miltä ne tuntuu. Oon vaan kuullu että koko maha menee ihan kovaksi. Käykö silloin myös kipeetä? Mullaki tuntuu kipua monesti kun liikun ja välillä makoillessakin vihloo kovasti alavatsaa, ne on kai niitä liitoskipuja.

Hyvä illil, kun sait houkuteltua ukkos lekille. Hitto kun saisin minäkin, mut toivotonta. TV on tosiaankin semmonen kapistus että tekis mieli välillä nakata se pihalle..En tajua kans miten se voi olla miehille niin tärkee ja passivoiva. Minäkin oon joutunut välillä oottaan että joku fuckin ohjelma loppuu ennen ku on päästy mihinkään lähtemään[:@]. Oon sanonutkin että sitten ku vauva on niin saat reilusti vähentää tuota tv:n kattomista.

Vähän on taas pakarat kipeenä, jännä homma kun tuo käveleminen tän mahan kans ottaa niin paljon pakaroihin. Eilen olin kaupungilla niin oli illasta peppu ja jalat ihan jumissa, hassua. Sisko osti alesta tosi söpöjä asukokonaisuuksia meidän vauvalle, se vähän innostui..mut oli ne kyllä ihania.[:)]

Täällä on nähty vähän väliä synnytysunia..joo oltiin saatu semmonen perhehuone, mut mies ei oikein meinannu viihtyä sairaalassa, oli jo lähdössä kotiin ennen ku synnytys oli ees alkanu[>:]. Noin voi kyllä käydä todellisuudessakin, sitten kyllä karjun sille että nyt hitto et lähe mihinkään![:@]
 
Pitkästä aikaa kirjoittelen tänne[:)] Jäin kokonaan saikulle ku supistuksia tuli kun rasitin.. eli ne on semmoisia et maha menee ihan kovaksi on jonkin aikaa sit taas hellittää ja uudelleen.. lääkäri meinas ensin et kaks viikkoo antaa ja sit uudestaan tulla, mut mä sanoin että mä tuun kumminki ku ei tää olotila siitä paljon muutu ni anto loppu ajaksi[;)]

Täällä on aika paljon tullut puhetta tuosta hemoglobiinista.. itellähän oli raskauden alussa 108 ja samantien pistivät rautakuurille. Obsidania oon syönyt ja aina iltaisin ennen hampaitten pesua, ku muuten unohtuis.. nyt viime viikon neuvolassa oli jo noussut 120 ja vielä ku pari viikkoa syön ja pysyy samana saan jättää kokonaan pois..

Verenpaineistaki täällä on ollut juttuja.. eli ei kannata olla huolissaan jos on matalalla, mut jos se rupeaa nousee niin sillo kannattaa huolestua..

äitiys pakkauskin tuli vihdoin ja viimein[:D] isojahan nuo vaatteet on. ku kaveri sai nyt vauvan ja se on niin pieni vaikka ihan normaali aikaisena syntyi.[;)]

Nykyään ei tarvi enää yöllä käydä vessassa ku vaavi pyöräytti pyllynsä toiselle puolen niin ei paina virtsarakkoa [:)] mut nyt tuntee välissä ihan selvästi ku "kaivaa lähtö kuoppaa"[:D][:D]

Mipsu: sama homma meillä eli nään synnytys unia ja paljon.. isäntä onki sanonu et se vaan vie mut synnärille ja lähtee pois, mut mä en oo hyväksyny sitä... oonkin tuumannu et mä pääsen taksilla sieltä sitte jonnekki niin ei tarvi enää kotia ootella et takas tullaan[:D][:D] vitsillähän mä ne sille oon heittäny eikä se mua ihan tosissaan ota..

Mulla ei näy minkäänlaista linea negraa.. oon kyl brunette ja tyttöhän meille tulee.. eli jos sitä ei tuu ollenkaan..
 
illil ihan loistava linkki, mä oon nauranut miehen kanssa pissat housuissa. Se kyllä osaskin ton jo ulkoa. Toi yökin oli suoraan kun meiltä[:D][:D][:D][:D]Joo ja kaiken lisäksi miehet tuntuu olevan ylpeitä tästä suomalaisesta ´perimästään´. Miehet taitaa olla raskausaikana sairaampia kuin me ikinä[:D]

Sulosta, puuroa ja mehukeittoa[:)]Helpottiko olo?Mun mies on kans jonkun asteisessa pikku flunssassa ja maailma meinaa kaatua päälle. Pitää hoitaa ja paijata kun viimosta päivää[:@]Ukko sai muuten töitä, alkaa ens viikolla, mahtavaa[:D]

luce nauti nyt kaikin täysin rinnoin ihanasta olostasi, ei siitä mitään syyllisyyttä potea kannata [:)] Minä en oo enää paljoakaan voinut liikkua, lähinnä noiden supistusten takia. Pieniä rauhallisia kävelylenkkejä ollaan tehty ja venytellyt olen. Uimassa kävin viime viikolla ja se tuntu nyt ihan hyvältä, kun ei lujaa yritäkään mennä. On varmaan synnärillä kaamee rapakunto[:D]

Raskausarpia
ei oo täällä näkynyt ja hyvä niin. Vatsaa ja muuta kroppaan oon ennen raskauttakin aina säännöllisesti rasvannut, mut nyt ostin erikseen masulle sitä body shopin kaakaovoita ja tuntuu tosi hyvältä.

Linea negrasta joku tais kysellä... Mä en oo varma, mutta heikko viiva taitaa näkyä pelkästään navasta ylöspäin. Tai sit se on iso verisuoni mut joo ei mitään selvää.

niina_1
mahasärkyä ei varsinaisesti oo nyt ollut, mutta ylävatsa on arka varsinkin kun kumartelee, kun poitsun pylly on ikävästi tuolla kylkiluiden alla.
Alavatsaa särkee sillon tällöin. Juu naisen parasta aikaa todellakin[;)][;)]Hehkeenä ja täysissä voimissa[:D]Mut silti jotenkin ihanaa...

Supistukset
mulla tuntuu, että masu menee kivikovaksi ja tulee semmonen kiristävä paineen tunne. Mulla tuntuu myös ikävältä tuolla alapäässä. Tuntuu että pitäis painua kasaan. Ei vielä ainakaan kovin kipeitä.

Hitsi mun päivä piristy niin tosta videosta, aivan loistavaa[:D][:D][:D]
 
Huomenta! Nyt on sit vihdoin hyvin nukuttu yö takana ja aivotkin toimii paremmin+ukkokaan ei tunnu enää niin ärsyttävältä

Elikkäs nyt niihin napa kuulumisiin:Meille syntyy JÄTTILÄINEN!hih no ehkä ei mutta siltä poju näytti eilen kun niin kippurassa joutu raukka jo oleen masussa.Oli kaikki varpaat ja sormet suussaOltiin siis eilen 3tta kertaa 4D ultrassa jossa herran naamaa koitettin taas metsästää...ja ei olla rikkaita jotka vaan huvikseen ramppaa 4D ultrassa!täällä vaan sattuu palvelu pelaan niin et jos jostain maksaa niin sit yritetään niin kauan että onnistuu. (kavereiden ekat kommentit ollu luokkaa "noh jos kerran rahaa löytyy niin mikäs siinä,mut ei näil suomen hinnoilla vois...")
 Saatiin siis vihdoinki pikkuisen nassu esiin edes hetkeks ja sitten loppu DVD onkin pelkkää jalkaa ,kättä ja pippeliä. Siinä onkin mummille ja ukille ihmeteltävää kun posti sen kotia kantaa Kaikki oli siis poijalla hyvin ja paino arvioksi saattin huimat 1570g ja pituutta jo 35cm. Ja minun nenä..luojan kiitos
 Mutta on se vaan kumma kun vaikka näki että pikkuisella on kaikki hyvin niin silti sitä on jatkuvasti huolissaan.Onneksi mies jaksaa muistutella että jos vaikka nyt päättäis syntyäkkin niin hyvät mahdollisuudet ois että kaikki olis silti kunnossa ja että kun meille annettiin 0% mahdollisuus lapsen saantiin niin kyllä nyt kaikki menee hyvin kun kerran silti onnistuttiin ja kohta on jo H-hetki...voi tuota minun rakasta kun osaa se olla ihanakin <3

Sitten muuta kommentoitavaa:

 Linea negrasta sen verraa että täältä löytyy oikeen tumma sellainen ja ILMAN "pippelin" kuvaa ja 100% poika on tulossa.

Unista: täälläkin on jo unissa synnytetty useeseen kertaan ja kaikenlaiset kauhu skenaariot käyty läpi.Viime yönä kun taas "synnytin" nii mies oli töissä ja ei vastannut puhelimeen joten koitin kaikki sen ystäväkin soitella läpi mutta kukaan ei vastannut joten loppujen lopuksi olin sit sairaalassa yksin ja mies tuli minua sieltä etsimään vasta 2 päivän päästä. Kertaakaan ei oo mun unissa helppoo synnytystä ollu joten taidan alitajuisesti jo sitä panikoida ja sit unissa kostautuu.

Eläimistä: Joku mainitsi että lemmikit ruvennu seuraamaan ja jotenkin vaistoomaan että jotain on tapahtumassa.Meillä oikeen kilpaillaan syli paikasta!kiva sit köllähtää sohvalle lepäämään kun hetken päästä on 3 elukkaa päällä kiehnäämässä.Kissat tunkee mahan päälle ja välil ne oikeest oikeen tappelee kumman vuoro on! Koiruus on ruvennu kans tosi oudoksi..kauheen mustasukkanen minusta ja ei suvaitse ketään vierasta ihmistä eikä koiraa lähellekkään minua.Kiva siin sit mennä lenkille kun täällä vilistää koiria vapaana joka nurkalla ja jokaiselle omistajalta tarvii anteeks pyydellä kun meijän pikku seropi neiti nyt haastaa riitaa..ja ihan sama minkä kokoselle koiralle!eilenkin piti uhitella 50 kertaa isommalle Tanskandogille Toivottavasti tuo käytös loppuu kun vauva tulee..huolestuttaa nyt jos sit vauvastakin on mustasukkainen

Kääk nyt pitää lopettaa ja keskittyä ohjeistamaan miestä maalaamisessa!hetken olin vaan poissa vahdista ja nyt jo katastroofin ainekset valmiina!! Kyllä vihjoo maalarin sydämmeen nyt...haluaa ite tikkaille...

 
Moikka, mulla täällä olo vähän vaihtelee, voi olla tässä jotain flunssan poikastakin ilmassa, ehdin jo raskausmyrkytystäkin epäillä kun oli monta päivää väsymystä, huonovointisuutta, päänsärkyä ja ylämahakipua, näköhäiriöitäkin jo luulin näkeneeni.. [8|] mut sitten yhen päivän levättyäni oon ollu paremmassa kunnossa. Tosin energiaa ei oo niin ku ennen ja sitä ylämahakipua on välillä, Niina_1 kuulosti ihan samanlaiselta se mitä mulla on ollut. Mulle sanottiin neuvolassa että se olis sitä että kohtu painaa, mut nyt se on ollu pahempaa mitä aikaisemmin. Ihan ku joku puukolla tökkis rintalastaan.

Ja sit on nää perinteiset närästys ja jalkakrampit, mut yöt oon saanu nukuttua nyt aika hyvin, kun ei selkäkipua oo vähään aikaan ollut. Eikä pissallakaan tarvi käydä ku korkeintaan kerran yössä. Tosin kun johonkin lähtee niin vaikka 3 krt kävis ennen lähtöä vessassa niin silti on 5min päästä kauhee hätä. Mut se menee sit ohi jos ei pääse vessaan. Supistuksia en oo koko aikana huomannu ku ehkä muutaman jos ne niitä on, semmonen pieni kiristys tai nipistys koko mahassa..? Mut illil, mulla on kans tollasta kun lenkillä käyn että alamahaan tai nivusiin sattuu, oon vaan vähän hiljentäny vauhtia tai vähäks aikaa pysähtyny, niin on helpottanu, tossa Vau'kirjan Vauvan Odotus kirjassa lukee niistä et ne olis niitä liitoskipuja (sivu 64).

Mulla taas menee hermo meidän kissaan, se on nykyään niin nirso ja koko ajan maukuu ruokaa vaikka sil on kupit täynnä tai pyytää ulos, mut sit se ei meekään kun vähän aikaa haistelee oven raosta. Tekis välillä mieli heittää se seinään [:@] En tiiä sit voisko sillä olla hampaissa jotain ongelmaa kun se valkkaa ruoasta pelkät kastikkeet ja se ei oikein syö muuta kun jotain moussee tai tonnikalaa, nappuloita vähän. sitä oon miettinytkin et meneekö mulla hermo sen pikkusen kanssakin [:(]

Sit nykyään en oo enää jännittäny sitä synnytystä kauheesti vaan alkanu pelkäämään miten saan vauvan pysymään sitten hengissä, mun tulee varmaan yöt vaan valvottua kun katon ettei sille tuu mitään kätkytkuolemaa, tai jos syntyiskin kuollut vauva [:(] muuten kyllä uskon että se hoitaminen tulee sit jostain äidin vaistoista.

Luce: mä yritän lenkkeillä lähes joka päivä koiran kanssa n. puolen tunnin lenkin, mut niinä päivinä kun oon ihan poikki se on jäänyt. Uimassa oon yrittäny kerran viikossa käydä jos oon vaan päässy, mut pari kk oli välissä kun en käyny ollenkaan. jooga ja pilates sopii varmaan ihan hyvin, mä oon hiihtäny ja luistellukin pari kertaa. Kaikkee mikä tuntuu hyvältä saa harrastaa, mut tais olla niin että syke ei saa nousta yli 150 ja hyppyjä ja semmosia missä voi kaatua kannattaa välttää.

Lantionpohjalihaksista: niitä kannattaa jumpata, se auttais ainakin pissivaivoihin, mä kun oon aika laiskasti niitä tehny niin mullakin lirahtaa monesti pieni liru kun yskii. Ja sen pitäs auttaa väsyneisiin jalkoihin, selkävaivoihin ja parantaa seksielämää [:D] Meille siellä perhevalmennuksessa annettiin tällaset ohjeet: 10sek jännitys-20sek tauko, näitä jotain 5krt kerrallaan ja sit 3sek jännitys-10sek tauko, muistaakseni n. 10krt. Näitä pitäis tehdä useita kertoja päivässä, mut se tuppaa unohtumaan.

Linea negrasta ja poikamahasta: mulla taas noi kaikki uskomukset pitää paikkansa [:D] selkeä viiva alamahasta navan yli n. 15cm, loiva mutka, selvä poikamaha ja poika tulossa. Oon kyllä myös tumma ja tummahiuksinen. Mun tuttavapiirissä ja sukulaisilla toi tyttö ja poikamaha on myös pitänyt paikkansa. Siinäkin kai on aika paljon perää, että jos mahassa tuntuu paljon liikettä tulee myös vilkas lapsi. Täällä on mahassa niin paljon elämää, että oon miettiny kuinka villi tapaus siitä oikein tulee [:D] Ja itsekin olin ainakin pienenä tosi vilkas.

Tiia77: mä syön Obsidania mut mulla meni n. 2kk ennenkö hg nous. Kun ei ollut kuukaudessa noussu niin th sano et syö joka päivä lihaa tai kalaa ja sit myös pinaatissa ja täysjyvässä on rautaa ja c-vitamiini tosiaan tehostaa sitä. Mut mulle se th sano et sen voi ottaa ruoankin yhteydessä, et on tullu uus tutkimus jonka mukaan sillä ei ole merkitystä, eikä tarvi välttää mitään kahvia tai teetä sen kanssa niin kun siinä pakkauksessa sanotaan. Kun mun tuli ton takia syötyä sitä vähän epäsäännöllisesti.
 
illil joo tissit löyty, semmoset ihan kaarituettomat puuvillaiset, sit vaik yösyöttöjä varten. Joo ja yhet toisetkin oli kivat, taasen xl mallistoo 90D, mutta tiukkaa teki[:D][:D] Luovutin siis ja alan tod.näkösesti käyttään imetysliivejä, kun ei muitakaan löydy tai sitten kuljen nippulat ulkona pesästä. Mulla supistukset kestää puolesta minuutista minuuttiin, joskus kestää pidempäänkin. Se tavallaan sit pikku hiljaa laukee. Usein tullee esim yöllä kun on käynyt pisulla. Mäkin vetelin tänään uudellee tossaa unta palloon ja äsken heräsin. Yöllä katsos jouduttiin valvoon, kun miehellä oli nenu tukossa[:D][:D][:D]

Jeccu
ihanaa, että siellä masussa kaikki hyvin. On kyllä siellä luksusta kaikki palvelut ja hyvä niin. Musta odotusaika on niin ainutlaatusta, että kyllä täällä suomessakin vois vielä enemmän olla kaikkee. Me äidit kun vähän väliä huolehditaan ja tuo vauvan näkeminen kyllä auttaa helpommin ymmärtämään mitä on tulossa ja varmasti auttaa vauvaan kiiintymisessäkin paremmin. Ihana poitsu teillä siellä[:)]
 
Huhhuh, onpa ollut rankkaa kasata vaunuja.. [:D] Sai niiden kanssa jonkun aikaa tapella, ja vielä on kankaat laittamatta paikoilleen. Siis kuomu ja sellaiset, ei sentään ole vaunut ihan pelkkää metallirankaa.

Linea negrasta ja raskausarvista: Miulla on ilmestynyt navan vasemmalle puolelle kolme n. 4 cm pituista arpea ja oikealle puolelle kaksi pienempää arpea, hassunnäköisiä kyllä ovat! [:D] Linea negraa ei muuten ole tullut, mutta aivan navan alapuolella on ollut melkein koko raskauden ajan parin tummuneen ihohuokosen alue, melkein mikroskooppisen pieni ja muistuttaa mustelmaa. Mutta koska se on ollut siinä jo niin pitkään, niin veikkaisin linea negran muodostuvan siitä jos selkeämmäksi muuttuisi.

niina_1: Th puhui silloin neuvolassa, että ne itse neuvolavalmennukset ovat kolmena kertana (tai niihin sain ajat, voihan valmennuksia olla enemmän ja eri aiheisia) ja sitten sairaalassa on synnytys- ja kivunlievitysvalmennus. Sitä en vain tiedä, että onko sitten tuo sairaalajuttu jaettu kahteen eri kertaan, vai onko molemmat valmennukset samaan aikaan. Ai hitsi, unohin soittaa sinne sairaalan ajanvaraukseen! [:@] Se on vain keskiviikkoisin 16-17 (vai olikos se 16-18?), joten ensi viikkoon menee se ajanvaraaminen..
Ja jos kiinnostaa, niin tällaisiin valmennuksiin mie sain ajat: 16.3 Lapsivuodeaika ja imetys, 18.3 Lastenhoitotunti, 24.3 Vauvaperheen arki, ja psykologin pitämät valmennukset olisivat 18.2 ja 22.4. Molemmat ajat olisivat miulle vähän huonot, mutta th sanoi että sinne voi kuulemma sitten mennä vaikka pienen vauvan kanssa, kun kesällä oli joskus kesäkuussa seuraavan kerran.

Heh, Hemmolla on juuri hikka toista kertaa tänään.. [:)] Ja siitä alkoi sitten taas järistykset, taisi toinen hermostua hikkailuun. [&:] On tuo kyllä sellainen persoona jo nyt, mie oon jo ihan myyty.
 
Takaisin
Top