Syyskuun supinat

Mörri-Möykky

Sukkela juttelija
Helmikuunmammat 2015
Maaliskuunmammat 2015
Elokuu vaihtui syyskuuksi, joten aloitetaan uusi kuukausiketju sekalaisille ja ajankohtaisille asioille ja tuntemuksille. Tänne siis kaikki yleinen raskauden kulkuun ja ajatuksiin liittyvä, mikä ei muiden ketjujen otsikoiden alle istu.
 
mulla on ultra huomenna :) jännittää. en tiiä miten pitäis huomisesta työpäivästä selvitä ku ultra on vasta 18.30....
 
No nyt ei kyllä oikein tiedä miten päin olisi! Ultrassa siis käyty ja pieni ylläri saatu. Ultran mittojen mukaan sikiö onkin 4 viikkoa vanhempi kuin mitä oltiin menkoista laskettu. Tarkoittaa siis, että laskettu aika aikaistui 12.3.15 -->14.2.15. Eli olen tullut raskaaksi ja silti on vielä yhdet menkat tullut sen jälkeen, joten en osannut yhtään ajatella, että noin olisi voinut käydä. Toki vähän ihmettelin, kun vatsa on kasvanut reilusti aiempiin viikkoihin nähden, mutta kun siinäkin on iltaa kohti mukana reilusti turvotusta, niin pistin sitten kokonaan sen piikkiin. Ja nyt sai selityksensä myös se, että olen tässä jo viikon verran tuntenut pieniä hipaisuja ja sellaista paineentunnun muutosta vatsasta, kuin siellä jokin liikkuisi. Enpä siis kuvitellutkaan!

Hyvä puoli tässä on se, että on nyt sitten 4 viikkoa vähemmän odotettavaa. Huono puoli on se, että seulakokeet mitätöityivät eikä niskaturvotusta voi enää näillä viikoilla mitata. Nyt sitten otetaan tämän viikon aikana vielä keskiraskauden seulat, joista voi myös jotenkin down-riskiä laskea.

Äitiyslomakin alkaa sitten aiemmin ja apuaaaa, pitäisi ruveta jo vikkelään kertomaan asiasta pomolle. Taidan kyllä sulatella asiaa vielä tämän päivän.:smiley-bounce022
 
Haha, pakko kertoa mitä mulle kävi töissä tänään :grin Oon siis hoitoalalla mielenterveyspuolella töissä ja yksi asiakas kysyi multa tänään, että oonko lopettanut liikunnan kokonaan. Minä siihen, että kuinka niin? No asiakas sitten, että kun hänen mielestä olen lihonut sen verran. Mä totesin siihen, että voi olla ja taitaa olla kesäloma-kiloja :grin En oo siis töissä kertonut kenellekään tästä odotuksesta. Miten ihmeessä se voi huomata kun ei mulle kuitenkaan ole tullut kuin jotain 3kg. En voinut kuin nauraa jälkeenpäin tälle asialle :)
 
Kaipa ne muodot sitten vaan muuttuu pienestäkin kilomäärästä huolimatta. Ja niihän se on, että sellaiset, joita näkee harvemmin, yleensä huomaavat muutokset helpommin kuin ne, joita näkee päivittäin.
 
Mä kävin aamulla vaa alla ja huomasin et 2kiloa tullut ihan huomaamatta. Enkä ole edes ehtinyt ahmimaan mitään. Et jos toi mun paino nousee tota vauhtii niin olen taas yli 20 kiloa painavampi ennen synnytystä. Ja kumma kun kävin yks päivä mettässä keräämäs tatteja jota sitten löyty roppakaupalla niin alko himo lenkkeillä ja kun syksykin on niin raitis ilma helpottaa lenkkeilyä. Lenkille siis...
 
Täällä painoa on tullut + 4-5 kg lähtöpainoon verrattuna ja saattaa vaihdella tuon kilon verran päivässä riippuen siitä, mihin aikaan punnitsen. Minulla siis nyt menossa ultrasta lasketut viikot 16+6 .

Maanantaina sain siis tietää siitä, että raskaus onkin noin kuukautta pidemmällä, kuin mitä viimeiset menkat antoivat olettaa. Alkuraskauden seulatestit mitätöityivät, koska oli sitten otettu väärillä viikoilla. Sain lähetteen 2 trimesterin seerumiseulaan, jossa voidaan myös tutkia Down-riskiä ja kävin verikokeissa keskiviikkona. Veri lähetetään kuulemma analysoitavaksi jonnekin Kuopioon ja testejä tehdään kerran viikossa, keskiviikkoisin. Eli vasta ensi keskiviikkona tutkivat sen. Ja sitten pitää vielä odottaa tuloksiakin pari viikkoa :sad001
 
Mörri-möykky, siellähän oli aikamoinen ylläri ultrassa :)jokos uutiseen on sopeutunut?
 
Hei kaikille, uusi käyttäjä liittyy joukkoonne :hello Odotan ensimmäistä lastani, joten kaikki on ihan uutta. Sain juuri eilen ajan ensimmäiseen ultraan, pitäisi jaksaa odottaa vielä pari viikkoa. Sitten saa vihdoinkin tietää onko kaikki kunnossa. Ainakin vähäisiä raskausoireita on ollut, tosin viime aikoina aamupahoinvointi on lisääntynyt. Eli eiköhän kaikki ole kunnossa, ultraa odotellessa..
 
Voi jestas mikä hormonihuurupäivä täällä on! Itku tulee ihan mistä vaan ja loppua ei meinaa tulla. Asiaa ei tietty helpota et viime yönä valvoin ensikon kanssa kun heräsi ilmeisesti painajaiseen. On sellainen unissakävelijäolo:) jotenkin vaan kaikki ahdistaa just tänään...


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Mörri-möykky, siellähän oli aikamoinen ylläri ultrassa :)jokos uutiseen on sopeutunut?

Juu, ollaan sopeuduttu ja oikein hyvin. Tämähän on vain mukavaa, että jäljellä oleva aika lyheni kerrasta kuukaudella. Jo sovittua lääkärineuvolaa ja rakenneultraa aikaistettiin mitä pystyttiin ja maanantaina pääsen neuvolaan. Rakenneultraankaan ei ole enää kuin hitusen reilu 3 viikkoa, jolloin varmaan saadaan tieto siitä, kumpi on tulossa.

Esikoinenkin on oikein innoissaan pikkusisaruksesta ja ylpeänä esittelee äidin mahaa kaikille, kenen kanssa vain juttuun pääsee :)
 
Taisin tuntea ekat liikkeet tänään:) tai niin luulisin, ihan varma en tietty voi olla... Esikostakin tunsin aika varhaisessa vaiheessa joskus 15-16 viikoilla. Täytyy kuulostella josko tuntuisi uudelleen lähipäivinä:)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
mä kuulin doplerilla tänään ekaa kertaa vauvan sydänäänet ❤ aikasemmissa raskauksissa en hommannut sitä ollenkaan mutt nyt tuli tarve saada. Neuvolassa viimeks ei ääni kuulunu ollenkaan, lukeman vain sai näytöltä. Mutta en ota paniikkia jos en aina ääntä löydä, nytkin sai kauan hakea.
 
Mä tunsin vissin viimeraskaudessa ensimmäisiä liikkeita tai liikehdintää rv 13-14. Mut nyt en oo jaksanut edes miettii kun tekemistä riittää... tosin ei niillä liikkeillä niin kiire ole..
hankin kanssa koti dopplerin. Pari kertaa hetken kuulunu sydän ääni ja näyttöön tullu lukemät 150 ja 170.

huomasin et voisin nukkua taas vaikka kuinka monta tuntii putkeen... nukuttiin 3 tunnin päikkärit nuorimman kanssa. Täytyy varmaan käydä terkkarilla katsomassa veri arvot ensi viikolla tai syyä jotai mistä sais rautaa..
 
Tääläkin väsyttää vaan kokoajan edelleen...multa ei hemppaa ole otettukaan vielä ollenkaan joten vois sen kyllä käydä katsastamassa. Lihakaan ei maistunut pariin kuukauteen, nyt onneksi taas pikkuhiljaa maistuu. Rauta tabletit vois ehkä auttaa?
 
Aina kun alan nukkumaan, niin silittelen eka mahaa ja sitten hellästi painaen pidän kädet paikallaan ja oon pari kertaa miettiny, että oonko voinu jo liikkeitä tuntea?! Voiko se olla mahdollista kun viikkoja vasta 13+6..? Ei siis tietenkään käteen ole liikkeet tuntunu. Oon miettiny onko mulla muuten vaan maha muljunu pari kertaa vai voisko ne liikeitä olla. Nooh.. Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato. Samapa se sille onko oikeita liikkeitä ollut vai kuvittelenko omiani :p
 
Takaisin
Top