Syyskuun lapsi 2012 :)

Eilen sitten oli vihdoin alku raskauden ultra!! Oli sitä jo odotettukin ja jänitetty! Kaikki hyvin, sillä löi vahva pieni sydän. Itku tuli kun se näki :) Sain muutaman päivän lisää raskauteen eli Piti olla rv 8+0 niin tänään onkin jo 8+4 :) Nyt vain ootteleen vkon 12 ultraa!

 
Voi että! :) Kumpa iteki nyt saisin aikaseksi sen varhaisultra ajan. Tos yksityisellä missä oon aiemmin käynyt niin ei muistaakseni laskulla oikein meinannut saada mutta sain kuitenkin. Jotain hämminkiä siinä oli. :/ Taidan mennä samantien soittamaan jos vaikka tällä kertaa siellä vastattais :)
 
Kannattaa kyllä se varhaisultra varata. Itse sain ainakin enimmät pelot häipymään. Ja onhan sitä kuvaa kiva päälistellä vähän väliä, ei pääse unohtumaan mikä siellä mahassa myllertää :)
 
Remurosa, toivotaan, että tällä kertaa meillä molemmilla menee kaikki hyvin :)

Mulla ei ole ollut oikeestaan mitään raskausoireita (pientä alavatsan kipristelyä lukuunottamatta) koko viikolla ja huolettaa kovasti onko siellä mitään kunnolla aluillaan :(

Mulla on onneksi ultra yksityisellä viikon päästä ja neuvola sitten parin viikon päästä. Itse luulisin hetkeksi rauhoittuvani jos vaan kuulisi pienen sydänäänet <3

Porissa ei pääse ainakaan kunnalliselle ultraan ennen vkoa 12, kysyin erikseen kun sen kuitenkin haluan koska km kokeminen tuo huolta normaalia enemmän... hassua miten tuo vaihtelee eri kaupungeissa.

Marynen: minä sain laitettua tuon viikkojanan vau-sivuston ohjeiden avulla, oletko jo sieltä kurkkinut? Elikkäs: Ticker-ohje
 
Hei taas! Onpas tänne tullut monta uutta plussannutta, tervetuloa! Esikoinen on ollut koko viikon kuumeessa ja oma pahoinvointi vaan jatkuu, just nyt tuntuu et jokainen päivä on saavutus. Piti taas käydä laskurin avulla tarkastamassa millä viikolla sitä nyt taas mennään. Laskurin mukaan nyt 8+5. Kun on kakkosesta kyse niin ei sitä edes mieti samalla tapaan kuin tosta esikoisesta. Tosin tällä kertaa pahaolo on niin vallitsevaa että ei sitä kyllä täysin unohdakaan. Kovasti odotan ensi keskiviikon neuvolaa, jospa nyt löytyis mukava kätilö. Kovasti odotan myös Hcg arvon mittausta, niin tietäis että kaikki on hyvin, välillä käy mielessä ettei vaan olis useampi sikiö, kun toi pahoinvointi on niin hurjaa. Te jotka odotatte ensimmäistä, yrittäkää luottaa myös tuohon arvoon, se voi kertoa enemmän kuin epäselvät ultrat. Täällä Ruotsissa oli mielestäni vuosi sitten kovasti puhetta siitä, että ultraus voi olla vahingollista. Eli kannattaa miettiä jospa jättäis ylimääräiset pois. Ymmärrän kyllä että vaikea olla menemättä, on se niin vaikeaa uskoa koko asiaa! :) Esikoisesta sain varhaisultran ilmaiseksi sairaureni vuoksi, halusivat varmistaa että kaikki ok. Nyt siis jätin sen pois ja pyydän vuorostaan sen niskaturvotusultran ( mikä täällä ei siis ole standardi). Muita oireita ei oikeastaan ole, sama kuin viimeksi eli maitoa tihkuu ihan vähän, sellaista kuivunutta löytyy nänneistä. Rinnat ei ole kuiteskaan kipeät. Tosiaan keskiviikkona ensimmäiseen neuvolaan. Jotenkin tuntuu et sit vasta se konkretisoituu. Käytiin tosin katsastamassa sisarvaunut viime viikonloppuna, koska tarkoitus olis vaihtaa autoa. Haluttiin että noi vaunut mahtuu tähän automalliin myös koiran häkin viereen. Ja juuri ja juuri sai mahdutettua, mikä lie tila-auto olis muuten hankittava! ;) Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Sorry, tulipa taas vaikea lukuinen pätkä. Pirun ipad, sillä en saa näkyviin rivinvälejä...
 
En saanut sit aikaa varattua. Olisin kyllä tänään jo päässyt mutta eipä ole rahaa maksaa nii siihe loppu sit se unelmoiminen oman pikkusen näkemisestä (vaikka se oiskin näyttänyt pelkältä ilmapallolta tai pisteeltä tai ihan miltä vaan). Nyt pitää sit odotella monta viikkoa että ultraan pääsen, kunhan nyt pääsis edes tonne neuvolaan. En tajua miten mulla on nii myöhää toi neuvola. :/ 
Ja lääkärikin laski tänään mun raskausviikot ja väitti et ois jo 7+1, mut en ite kyl oo täysin varma ku kierto on ollu pitkään jo aika epämääränen. 
 
Täällä rv. 5+4 ja kovasti odottelen, että aika kuluisi... odottavan aika on pitkä - eikös niin!?  Viime marraskuussa kävin varhaisultrassa rv. 7+6 ja paljastui, että kyseessä oli kemiallinen raskaus, joten kyllä nyt on jännitystä ilmassa ihan riittämiin. Voi, kun tämä raskaus olisi todellinen ja etenisi kuten pitääkin.... 

Oireita ei ole rintojen arkuuden lisäksi juurikaan. Välillä hieman alavatsanippailuja, mutta eipä muuta. Tästä en ole (ainakaan vielä) huolissani, sillä ensimmäisen raskauden aikana tunsin raskauden oikeastaan vain kasvavasta mahasta...;)

Varasin yksityiselle varhaisultran 10.2. (7+4) ja ensimmäinen äitiysneuvolakäynti on 15.2. (8+2). Paperinivaska tulikin jo eilen kotiin täytettäväksi neuvolaa varten. Sen lisäksi mulle tuli myös kutsu papa-kokeeseen ja sieltä sanoivat, että labratestin voi ottaa turvallisesti raskaanakin, joten menen sinne ensi viikolla - eipähän sitten tule toivottavasti siltä saralta ikäviä yllätyksiä raskauden aikana.

Nyt pitää jaksaa luottaa ja uskoa, että tällä kertaa kaikki on hyvin ja sisälläni kasvaa pieni ihmistaimen;)!

Toivottavasti kaikilla, jotka kärsivät pahoinvoinnista, tulee pian helpotusta oloon!


 
Mitä noita ipanota nyt on kertynyt niin eka neuvola on ollu aina noin viikolla 9. Kai se on jokin virstanpylväs että jos menee kesken ni kerkiäisi mennä ennen tuota tai jotenki näin olen sen järkeillyt... Yksityiselle ei tulis kuuloonkaan mennä ultraan ihan jo hinnan takia (140€ omavastuu)... vai onko niitäkin halvempia? Kyllähän iteki tahtoisin mennä vaikka heti mutta sitten toisaalta kun siellä todellakin näkyisi se pieni piste, kun sitten viikolla 12 (jos sen saan) näkyy jo ihan kaveri, puhumattakaan siitä viikon 18 ultrasta joka ainakin mulla olis se ns ainoa, jos ei viimisillä viikoilla otettavaa oteta mukaan, se on vain ja ainoastaan siksi että voidaan määritellä tarkempi leikkauspäivä.

Värjääntynyt vuoto ainakin toistaseksi loppunut, nuorimmainen ehkä mahataudissa... Aamulla oksenti  mutta sen jälkeen koko ajan voi vain paremmin ja paremmin... en sitten tiedä mikä ihmeen tauti tuo oli...
 
Poikanen?: Ainakin itse maksoin tuosta varhaisultrasta yksityisen gynekäynnin verran omavastuu 67e. Tiesin kyllä ennestää että ko. hoitohuoneessa on ultra jolla voi sikiön tilanteen tarkastaa, eikä siitä mitään ylimääräisiä maksuja mennyt.  :) Toivottavasti jostain löytyy edullisempi paikka. Kannattaa isoista lääkäri taloista kysellä, sellaisesta itse sain edullisimmalla.  
 
Tervetuloa kaikille uusille! :)

häyde91: Kysyikö ne sun kierron pituutta? Mulla ne ei ainakaan kysyny silloin puhelimessa muuta kuin millo menkat viimeksi alkanu ja ei tosiaan ainakaan täsmänny mulla nuo viikot ja päivät sillo varhaisultrassa ja lääkäri kysyikin sitten, että oliskohan mulla ollu ovulaatio myöhemmin kuin kp14 ja tiedän, että se oli myöhemmin eli varmasti voit olla ite oikeassa.. kaikki sitten tarkentuu ultrassa! :) Mullaki nyt 7+3, mutta oikeesti varmaan vasta jotain 6+, jos sieltä se alkio vaan nyt löydetään ens viikolla.Varsinki, jos on epäsäännöllistä kiertoa niin voi hyvinkin heittää se, mikä on laskettu menkoista ja millo se sit todellisuudessa on tapahtunu.. ovulaatio,  kiinnittyminen.. Millä rv sulla on  eka neuvola? Meillä yleensä noin vk 9 ensimmäinen käynti jas it 12+ ekan kerran ultrataan.. Mä tosiaan en oo vielä päässy ilmoittautumaan sinne eli saa nähdä minkälaisen ajan sieltä sitten viikon päästä saan, jos pääsen ilmoittautuun!

Piaffi: 7+6 kemiallinen? Mä oon ymmärtäny, että kemiallisen raskauden raja menee jossain rv 5-6, kun silloin se alkio ei kunnolla kiinnity.. ja monesti sellasissa alkaakin vuoto vaan pari päivää menkkoja myöhässä. Oliko sulla sitten tullut jotain vuotoa aikaisemmin? Mulla oli kans keväällä kemiallinen, mutta vuoto alkoi sitten 5+2 eikä kohdussa näkyny mitään merkkiä raskaudesta. Osottavan aika on kyllä pitkä.. ja se on  varmasti pitkä varsinkin tässä alussa ennen kuin kaikki varmistuu ja pääsee jotain itse näkemään.. ja lopussa varmaan kans sitten, jos olo alkaa käymään tukalaksi! ;)

Hyvää vknloppua kaikille! :)
 
Lillii: Sanoin ite et kierto heittelee nii en oo itekään varma tosta rv:n pituudesta. Mulla on neuvola just rv 9 joka tuntuu vaan niin pitkältä ajalta. :/ Toivon vaa nyt et kaikki on oolrait pikkusella ja voin rentoutua ja ajatella et siel se papu kasvaa :)
 
Tänään oli oikeastaan ekaa kertaa pahoinvointia. Varhaisultran mukaan viikkoja olis nyt 6+2 eli pahoinvointi alkoi täsmälleen samaan aikaan kuin esikostakin. Viime raskaudessa huonoa oloa oli aamuisin vain viikon ajan. Helpolla pääsin siis pahoinvoinnin suhteen, toivottavasti nytkin. Kiva kuitenkin, että tulee vähän oireita. Ehkä se on merkki siitä, että pirppana kasvaa.

Jonkin verran lueskelin oman varhaisultran jälkeen muiden varhaisultrakokemuksia ja aika monella raskaus oli mennyt hyvin, vaikka varhaisultassa sikiön koko ei ollut vastannut viikkoja. Tällä hetkellä siis odottelen ihan positiivisella fiiliksellä 1,5 viikon kuluttua olevaa ultraa, jossa varmistetaan, että pirppana kasvaa ja kehittyy.
 
Täällä alkaa 10.raskausviikko, mutta pelottaa ettei kaikki ole hyvin kun tuossa pari päivää meni todella voimakkaiden vatsakipujen kanssa kauheita kramppeja ei onneksi vuotoa ole ollut. Pelottaa silti, ettei kaikki ole hyvin kirpulla :(. 16.2. on ultra sinne asti pitäis ootella että saa varmuuden onko kaikki hyvin.
 
häyde91: mulla kanssa ollut aina hyvin epäsäännöllinen ja välillä todella pitkäkin kierto eikä auttanut vaikka sanoin että ei voi olla niin pitkällä kuin mitä menkoista laskivat, mutta eivät muuta kuunnelleet ja ultrassa sitten paljastui että olin oikeassa. kun ultra päivänä olis pitänyt menkkojen mukaan olla rv 12+1 ja vastasikin mitoiltaan 6+2 (mutta onnekseni syke näkyi niin ties että kaikki silloin hyvin). Kätilö sanoi, että otetaan uusiks 16.2. tämä ensimmäinen ultra ja sitten saadaan vielä tarkemmat mitat kirpusta. :)
 
Lilliiii: kävin tosiaan varhaisultrassa 7+6 viimeisistä kuukautisista laskettuna (tähän saakka olleet säännölliset) ja siellä selvisi, että hedelmöittyminen oli tapahtunut mutta raskaus ei ollut lähtenyt kehittymään lainkaan. Olin edelleen "raskaana" raskausarvojen mukaan, mutta gyne sanoi, että kuukautiset olivat juuri alkamassa. Ne alkoivatkin 2 päivän kuluttua varhaisultrasta.

Kävin ultran jälkeen heti labrassa, jossa otettiin verikoe ja raskausarvot olivat edelleen korkealla. Sitä jatkuikin sitten pari viikkoa kun arvot eivät lähteneet laskemaan (vaikka kuukautiset alkoivat) ja jouduin käymään labroissa siihen saakka kunnes vihdoin arvot lähtivät laskemaan ja että ne normalisoituvat.

Odotetun vauvan menetyksen lisäksi tuli siis vielä se pelko, että "jotain" on jäänyt sisälle (koska arvot eivät laskeneetkaan) esim. munanjohtimeen, tmvst. ja mahdollisesti lasten saaminen olisi voinut pahimmassa tapauksessa jäädä siihen..;( Jossain vaiheessa ohjeistettiin jo valmistautumaan sairaalaanlähtöön.

Paremman termin puutteessa lääkäri puhui kemiallisesta raskaudesta, koska hedelmöittyminen oli tapahtunut ja olin plussannut, raskausarvot olivat korkealla - raskaus ei vain alun jälkeen edennyt mihinkään vaikka kroppani niin luuli;((
 
Zena onnea sinullekkin. Minulla neuvola 6.2. itsekään en ole töissä vielä puhunut muuta kuin työparilleni joka viikko sitten alkoi ihmettelemään parina päivänä tapahtunutta oksenteluani. Itsellä myös aika epätodellinen olo, mies enemmän innoissaan jo ja haluaisi kovasti kertoa jo molempien vanhemmille.
 
Heippa kaikille! Täällä alkaa huomenna rv 7. Pahoinvointia esiintyny viikon aikana aika tavalla :( Syödä täyttyy muutaman tunnin välein hiukan helpottamaan huonoa oloa. Mulla tullut välillä "kipukohtauksia" alamahaan, mitkä todella kivuliaita. Toivottavasti kaikki on hyvin, varhaisultraan mennään vasta 7.2... Voi tätä jännityksen määrää
 
Tiaia: Varmasti säikäyttää tuollaiset krampit.  Onko niitä tullut lisää? Itse säikähdin kans eilen kävellessä, kun sattui alamahaan.. meni onneksi ohi. Ajatuksissa kävi, että sieltä se vuoto on tulossa.

Piaffii: Toivottavasti tällä kertaa menee paremmin. Pidetään peukkuja! Kyselin, kun olin ite jo ajatellut että sitä ei tarttis enää pelätä.. Näköjään kaikki mahdollista.. :( Mulla kans lääkäri sano sillo "kemiallisen yhteydessä", että todennäköisesti kuukautishäiriö. Neuvolaa, kun silloin sitten peruin niin siellä taas oltiin sitä mieltä ettei HCG nouse kuukautishäiriössä ja aiheuta positiivista raskaustestin tulosta.. eli varsinaista selitystä en tapahtuneelle saanu.


ON: Oltiin vknlopun reisuussa. Oltiin tuttava pariskunnan luona kylässä ja jouduttiin sitten heti kättelyssä kertomaan, kun tarjosivat siiderii.. ja ajateltiin muutenki, että ehkä ymmärtävät paremmin, jos saan joitain oireita.. Vaikeaa vetää roolia koko vknloppua! :) Siinä tulo kyllä heikkoja hetkiä, kun meinas ruoka välit venyy liian pitkikisi. Ajattelin sitten eilen, että eipä oo ollu tuota etomisrefleksii hetkeen (pelkäsin oireiden häviämistä).. no se alko heti eilen, kun päästii kotiin.. Mies teki tortilloja eikä mulle sit oikeen maistunu ja se jo kysyikin onko sen ruuassa jotain vikaa.. kakomista tuli vielä illalla hampaita pestessä ja tänään töissä kahvia keittäessä. Maha mulla ei oo juurikaan toiminut, mikä on ihan uutta.. (tomii normaalisti päivittäin :)-- Kyllä on turvonnut olo!!! Huomenna pitäis alkaa menkoista laskettuna rv 9. Torstaina päästään kontrolliultraan.. jännittää/pelottaa. Toivottavasti kaikki olis niin kuin pitää..
 
Tänään pitäs sitten täällä alkaa 10. rv. Aika menee niin hirmu hitaasti...
Tiaia: Mulla on kanssa nyt viikonlopun ollut tosi voimakkaita kramppeja vatsassa. Oltiin reissussa koko vkonloppu ja välillä tuntu ei olis voinut kävellä ollenkaan. Kuitenkaan mitään vuotoo ei ole ollut ja viime to käytiin varhais ultralla katsastamassa että kaikki ok. Eli luotan siihen että nään on ok. Näistä kyllä neuvolassakin varottelivat.. On vaan tosi inhottava olo olla töissä... Toivottavasti sullakin ne kivut helpottaa pian.


 
Takaisin
Top