Syyskuun lapsi 2012 :)

Toivottavasti Remurosalla selviää, että kaikki on hyvin.
Onnea Hymyssä suin hyvistä uutisista!

Mitä, onko yli kolmekymmpinen "vähän vanhempi" odottaja jo?! ;) Mähän itsekin täytän vasta 31, kun tämä pienokainen syntyisi.

Tosi monella kuulostaa olleen pahoinvointia, joten en saane kauheasti kohtalotovereita, kun itselläni taas on ollut jo monta viikkoa kauhea nälkä koko ajan ja painoa on tullut 2,5kg (lähtö-BMI 21) ja nyt menossa 11. viikko. Maha on myös ollut jo monta viikkoa esillä ja mietiskelin, laskisiko se turvotusmaha tässä ekan kolmanneksen jälkeen, mutta voisin pistää melkein pääni pantiksi, että ei tule kyllä laskemaan vaan on jo enemmän tai vähemmän muutenkin kasvanutta mahaa. Siskollanikin oli jo esikoisessa vatsa alkanut näkyä aika aikaisin. Ehkä ruumiinrakenne voi siihen jotenkin vaikuttaa.

Töissä vaan on koeaika huhtikuun loppuun, joten pikkuisen hirvittää, onko mitään mahdollisuuksia piilotella sinne asti. Esimies vielä alussa sanoi, että nyt kun mulla ei ole lemmikkejä tai muuta niin tämä työkuvio onnistuu hyvin, mutta muuten voisi olla hankalaa... Olen jo alkanut pitää löysempiä paitoja, sillä mahassa todella on jo peittelemistäkin. Tämä on oikeasti aika stressaavaa. Huono omatuntokin vaivaa piilottelusta.

Onko muilla masut millaisia?
 
Minnianna: Kyllä tääläki on ruoka maistunu sen verran hyvin etten oo ees puntarilla uskaltanu käydä.. tänään se sitten kai neuvolassa katotaan! x)  Siis siitä huolimatta, että oon yökkäillyt.. (en kuitenkaan oksentanu vielä) Viime yönäki heräsin vessaan ja oli niin kova nälkä ettei meinannu uni tulla..aamulla söin, mutta ei se nälkä tässä oo mihinkään lähteny.. Epäilen, että apinoa on saattanu tulla enemmänki kuin 2,5 kg.. Kyllä mä oon koko ajan oikeestaan käyttäny löysempiä vaatteita.. aluksi oli kohdun kasvukipuja niin ettei saanu mikään kiristää ja nyt on maha turvoksissa.. eihän sitä muuten vielä oo, mutta turvotusta.

Hymyssä suin: Onnea ultra kuulumisista!

Remurosa: Toivottaavsti siellä kaikki kunnossa!!! *voimahalaus*

ON: Parin tunnin päästä neuvolaan sitten..
 
Nyt on neuvola takana ja olihan sitä painoa tullut jo 5 kg.. ei vaan sitä on noin 5 kg enemmän mitä oon vuodesta toiseen painanu, mutta kun se tosiaan nousi jo 3 kg syksyllä lapsettomuushoitojen aikana.. ja nyt sitten tullu alkuraskauden aikana n. 2 kg eli saa nähdä millasiin lukuihin tässä vielä pääsee! x) Painoindeksin ansioista automaattisesti sokerirasitukseen sitten myöhemmässä vaiheessa, kun ei enää pahoinvointia. Informaatiotulva oli melkoinen.. Kaikki arvot oli tänäään ok.. nyt pitäis varata aikaa siihen niskaturvotus ultraan ja päättä mennäkkö sikiseuluntoihin.. meinaatteeko mennä??

Kokeiltiin kuunnella sydänääniä, kun menokoista laskettuna mulla olis tänään 9+2 (viime viikkoisen ultran mukaan 8+4) niin terkka sanoi, että saattaa kuulua.. mulla kun sen verran taaksepäin kallistunu kohtu niin piti aika epätodennäköisenä.. mutta kuultiin ne.. oli mahtava tunne<3 Oli tosi mukava terveydenhoitaja neuvolassa ja saa noita sydänääniä käydä muutenki kuuntelemas tuossa välillä, jos kuukausi tuntuu pitkältä.

Meidän omassa kaupungissa on synnytyslaitos lakkautusuhan alla ja saattaa olla ettei oo enää syksyllä auki.. mielenkiitoista!
 
Minnianna: Mulla on itellä kasvanut maha luultavasti vaa tosta turvotuksesta. :P Tänään neuvolassa mitattiin painoindeksi 24, eli aika paljon ainakin omasta mielestäni on paino noussut vaikka sanokin neuvola täti että normaali paino ja saa nousta jotain 14 kiloa raskauden aikana vielä. :S Nyt ne raskauskilot alko pelottaa jo. :D 

Lillii: Ite meen ainakin seulontoihin. :) Ultra ajan sain varattua kahen viikon päähän ja nyt pitää sitä odotella sit hirveellä pelolla ja innokkuudella että onko siellä ketään??

Kyllä on nyt tuleva äiti ja isä niin innoissaan tästä että ei paremmasta tietoa. :D Tänään kaupassa jo meinasin "sortua" ostamaan ensimmäisen vauvan vaatteen kun oli alennuksessa mutta onneksi ukko sai pysymään aisoissa että ei vielä. :)
 
Parin tai kolmen kilon painonnousu ekojen kuukausien aikana tapahtui mulle ekassa raskaudessa ja tässäkin raskaudessa. Se johtunee siitä, että pahoinvointia joutuu pitämään loitolla pienillä välipaloilla ja toisaalta mun tekee älyttömästi mieli myös kaikkea tosi suolaista, kuten ranskanperunoita ja suolakeksejä. Siitä huolimatta edellisessä raskaudessa kiloja kertyi yhteensä aika maltillisesti (n. 13 kg) ja vauvakin oli syntyessään normaalikokoinen eli 3,5 kg. Hurjaahan se on kun ensin paino siirtyy uudelle kymmenelle ja sitten vielä niukasti seuraavallekin kymmenelle. Varsinkin ekassa raskaudessa se stressasi jonkun verran, mutta nyt luotan siihen, että kiloista pääsee varsin kohtuullisessa ajassa eroon. Muistaakseni kuitenkin vasta imetyksen vähentämisen jälkeen lähtivät viimeiset raskauskilot.
 
Täälläkin tänään oli eka neuvolakäynti. Tätsy oli tosi mukava, vaikka ensin hieman "pelkäsin", että millainen huuhkaja sieltä vastaan tulee. Parempaa ei voi toivoa.
Tietoa tuli paljon, myös siitä sikiöseulonnasta. Itse aion osallistua siihen, haluan varmistuksen et kaikki on kunnossa. Ja jos ei ole, niin senkin haluan tietää.
Arvot oli täälläkin hyvät, mitä nyt verenpaine hieman koholla. No mulla se on aika, kun menen terkalle tai lääkärille. Ehkä kotona seuraan jossain vaiheessa, mutta tätsy sanoi että ei ressiä kannate ottaa asian suhteen. Lasketuksia ajaksi sanottiin 19.9, niinkuin laskuritkin ovat kertoneet. Tarkentuu ekassa ultrassa sitten.
Mutta näillä etiäpäin! Voikaa kanssasisaret hyvin, jos se on suinkin mahdollista! Itsellä, kun ei onneksi ole ollut mitään suurempaa oiretta. emoticon
 
Mä oon miettiny et jos jättäis ne seulonnat väliin, kun joka tapauksessa tää Nappula saa syntyä vaik sillä oliski jotain vääriä kromosomeja tai jotain. Mutta toisaalta mietin että vois mennä ihan vaikka vaan sen takia että vois ainaki henkisesti varautua vammaisen lapsen syntymään jos sellanen olis tulossa.. En tosiaan vielä tiedä menenkö vai en.. Mies sano että mä saan päättää.

Painosta sen verran et mä oon todella yllättyny siitä et neuvolassa lähtöpainoks mitattiin reilu kilo vähemmän kuin mun normaalipaino, mä olisin luullu että olis tullu useempikin kilo lisää normaaliin painoon, kun oon syöny viimeset melkein pari viikkoa taukoamatta (tai siltä se ainaki tuntuu). Kävin vaakanki ostamassa itelle et voi mittailla miten alkaa paino nousemaan. :/

Ja siitä mä oon edelleen mielettömän onnellinen et pahoinvointi tuntuu olevan takanapäin. :)

Se mikä on vähä rasittavaa on vessassa juokseminen. Varsinki yöllä. Tuntuu et just vasta saanu unen päästä kiinni ku alkaa pakottaa rakkoa siihen malliin et pakko sukeltaa lämpimän peiton alta vessaan. Ja sit on niin väsyny et meinaa nukahtaa pöntölle. Ja väsyttää muutenki kokoajan, eilenki nukuin päikkärit ja menin kaheksalta illalla nukkumaan ja silti oon ihan poikki ku kello soi aamulla.. Ja koko päivän iha väsyny töissä. Jospa se tästä valostuis. :)



 
hellurei

täällä käyn aina lukemassa, mutta en keksi kirjoitettavaa... tosiaan tokaa ultraa odotellaan..kun ekassa viikot oli niin paljon vähemmän ettei sykettä vielä näkynyt... mul ei oo oikein mitään oireita ja sekö jos joku pelottaa..

ainuut oireet :
-Närästys
-Palelen jatkuvasti koko ajan
-väsymys
-mahaa nipistää ehkä kerran päivässä

toivottavasti ei ois tuulimuna.. sitä eniten pelkään. viikko vielä toiseen ultraan....

positiivisesti yritän kuitenkin ajatella ja elän toivossa että raskaana ollaan, ehkä ei vaan ole niin paljon oireita niin kuin oli ekassa (oksensin 3kk)

mutta kiva kuulla että muilla menee hyvin <3

onko jotain oiretta tai muuta mistä voisi tietää että tuulimuna on jos on ? On mul kuitenkin noit mahan nippailuja jonkin verran, eli jotain kohdussa tapahtuu.
 
hei muuten... tekikö joku muu tuon clearblue testin sillloin myös ? tein sen kahtena peräkkäisenä päivänä ja ekalla kerralla oli 2-3 ja toisena 3+, eli siitä olen laskenut aika tarkalleen että olen vasta 6+4 viikoilla.... siksi varmaan se sykekään ei näkynyt viikko sitten kun oli vasta vähän yli 5+..

eli onko nuo testit pitäneet teillä paikkaansa ?
 
Mistäs kaikesta nyt kirjottelisi..

Seulonnasta ainakin sen verran, että aiotaan ehdottomasti mennä kaikkiin mahdollisiin koska tiedän että jos jotain pahempaa ilmenisi en tätä pystyisi pitämään. Olen ollut tietoinen asiasta jo vuosia, niin kauan kun lapsista on puhuttu.

Painoa tälle tytölle oli tullut jo seitsemännellä viikolla se pari kiloa.. että kun ihminen on hyvä huijaamaan itseään.. ja onhan tämä ruokahalukin ihan mieletön:/ Pakko ruveta rajottamaan...

Vatsa näkyy jo nyt.. viikko 9 loppupuolella. otettiin kuva illalla viikolla 6-7 ja sitten muutama 9 viikon alussa aamupäivällä ja ero oli aika huomattava... Ensimmäisestä puhutaan tääläkin:) Iltaisin turvotus onkin jo sitä luokkaa että oikein hirvittää!

Väsymys on aivan omissa mittakaavoissaan! 2-3 tunnin päiväunet ja pitkät yöunet ja kokoaikainen väsymys :/

Tänään oli pakko kertoa töissä kaikille  raskaudesta vaikka ajattelin siitä kertoa vasta np ultran jälkeen. Yhdellä asiakkaalla todettiin tauti jota raskaana ei oikein suositella hoidettavan tartuntavaaran vuoksi. Oli siis pakko kertoa. Eipähän tarvii enää peitellä masua ;)

 
Häyde91. Siitä painosta ei nyt kauheesti kannata murehtia viel tässä vaiheessa. Mulla ekan kanssa oli tullu ekaan neuvollan jo se 3kiloa. Tosin sit raskauden edetessä huomasin, et koti vaaka ja neuvolan vaaka heitti sil kolmella kilolla. Aamulla kun kävin kotona näytti aina sen verran vähempi, kuin hetken päästä neuvolassa.
Painoo tuli noin 15kg, eli todellisuudessa kait se 12. Suurin osa melkeen ennen puolta väliä. Loppu raskaudessa mulla joskus laski paino jopa sen 1,5kiloo.

Als83. Noista oireista sen verran, et mulla ei ollu viimeks kun noi sun luvettelemat ja silti kaikki meni hyvin. Mä kanssa silloin murehdin et mitenköhän asiat on. Eikä nytkään kauheesti sen enmpää.

Itsestäni vielä eli meille on tulossa toinen, jos kaikki menee hyvin. En ole viel kauheesti viittiny asiaa miettiä, kun en ole varma et oonkohan ees enään raskaana, vai onko menny kesken. Mulla kun on kaikki menkat (kolmet, synnytyksen jälkeen) tullu normaalisti. Sen takia pelkään et vikat menkat oiskin ollu keskenmeno tai jotain... :(
Mut Maanataina pitäs olla varhaisultra yksityisellä niin sithän selviää.

Meijän ei ollu ihan viel tarkotus ruveta tekemään pikkukakkosta, mut luonto päättikin toisin ja tein positiivisen testin viime la. Oltiin puhuttu et ruvettas yrittää täs myöhemmin keväällä. Mä olen siis vielä mammiksella tohon Toukokuun alkuun ja sen jälkeen ois tarkotus jäädä hoitovapaalle. Sit jos hyvin käy niin syksymmällä taas mammikselle :D.
Meillä vanhempi siis synty Heinäkuussa 2011 ja viel nää raskaus jutut hyvässä muistissa. Mä kyllä tykkäsin olla raskaana, eikä mulla ollu mitään sen suurempia ongelmia lopussakaan. Lonkan jomotuksia, korvan lukkeutumista ja sit tietty se kun neiti aina änki tonne oikeen kyljen alle :). Välillä tuntu et sillä on suuntavaisto sekasin ja koittaa tulla yläkautta pylly eellä ulos.

Tässähän tätä tarinaa taas tuli. Ehkä vielä kirjottelen lisää, se selvinnee Maanantaina.
 
hei

ja onnea odotukseen kaikille! LA 3.9. ensimmäinen neuvolakäynti 30.1.ja siitä jäi käteen kasa esitteitä :) ensimmäistä ultra puolentoista viikon päästä 20.2. täällä uskomaton väsymys, vatsan nipistelyä, ailahteleva mieliala (tätä nyt on muutenkin) ja ajoittain kuvotusta, joka tulee jos liian pitkä ruokailuväli tai syö kerralla liian paljon. Kahtena viime yönä olen herännyt kesken kaiken ja sitten uni ei tule enää silmään. Totuttelua tulevaan yöheräilyyn ;) 

Jos kaikki menee hyvin niin, niin esikoisen syntyessä olen 35v. miten aika onkaan vierähtänyt siitä kun 27v aloin ensimmäistä kertaa todella haaveilla lapsesta. Monta muutosta on elämässä tapahtunut, parisuhde vaihtunut toiseen ja nyt viimein ollaan tässä :)



 
Als83: mulla ei myöskään näkynyt syketta ekassa ultrassa eikä alkiotakaan. Mulla olis sillo ollu menkoista laskettuna 5+6, mutta todennäköisesti olikin vasta silloin 5+1. Mulla on nyt neuvolakortissa kaksi LA:ta 10.9 ja 15.9 ja sitä katotaan sitten niskaturvotusultrassa  uudelleen eli sitä ei vileä oo virallisetsi muutettu. Mikäli olit ekan ultran aikaan 5+ niin saattaa siis hyvin olla, että ei vielä voinutkaan näkyä. Nuo varhaisultrat on kyllä hankalia, jos ei olekkaan ihan niin pitkällä, kun vois luulla niin ei välttämättä näy.. ja saattaa aiheuttaa turhiakin huolia..  : / Tuota tuulimunaa googletin kans sillo, kun odotin sitä toista ultraa ja sain sellaisen käsityksen, että ei sitä välttämättä pysty mistään etukäteen päätellä.. mutta luotetaan siihen, että sulla oli kans sama tilanne! Pidän ainakin peukkuja!!

Niistä seuloista vielä niin puhuttiin miehen kanssa eilen illalla ja osallistutaan niihin, koska halutaan tietää onko riskejä ja päästä sitten lisätutkimuksiin tarvittaessa. Ite oli lähinnä miettiny ja pelänny tuulimunaa, keskenmenoo..  mutta ei ollu tullu mietittyäkään näitä asioita. Neuvolantäti sanoi, että vaikka niissä saa jotain riskijuttuja niin ei se aina tarkoita automaattisesti, että lapsella on se.. eli voihan se aiheuttaa lisää huolta (turhaankin).

Pystyn vasta huomenna varaamaan ultraa, kun meille ei näköjään olekkaan äitipolille joka päivä soittoaikaa.. (no eihän sillä kiirettä, mutta haluaa vaan tietää millo pääsee) no syksyllä ei todennäköisesti ole synnytyslaitostakaan!
 
Als83: Siitä oireettomuudesta vielä eli ei siitäkään voi oikeen päätellä (tai oireistakaan) mitään.. ja neki voi välillä vaihdella. Mulla on kaveri joka on 2 kk pidemmällä niin sillä ei oo ollu oikeen mitään oireita ja oli siitä neuvolatädille murehtinu, mutta se oli vaan käskeny nauttia siitä oireiden vähyydestä eli ei niitä tarvitse niin paljoa tulla ja jokainen raskaus (on kuulopuheiden perusteella) erilainen. Olen kavereilta kuullut, että toinen raskaus saattanu olla tosi raskas oireiden puolesta ja toinen sitten lähes oireeton.. mutta ymmärrän täysin, että se saa murehtimaa.. Tämä aika ennen kuin tietää varmasti mitään on raastavaa ja menee hitaasti!

 
Heips!

Onnittelut kaikille minunkin puolestani!

Kiva että täällä näyttää olevan samanikäisiäkin esikoisen odottajia. Eli olen 34 v. Meillä LA alustavasti 28.9. tarkentuu tässä ajanmyötä, kunhan saadaan neuvolat ja ultrat "pois alta".

Täällä ei väsymyksestä ole ainakaan toistaiseksi ollut merkkejä, hiukan ehkä pidempiä yöunia on tullut nukuttua, toisaalta sitten olen heräänyt aamuyöllä "täysin pirteänä" mutta sitten kun oikeasti pitäisi nousta ylös ei millään viitsisi..
Tosin, en ole koskaan ollut innokas aamuihminen..
Pientä kuvotusta on välillä, mutta kun muistaa syödä säännöllisesti, niin sekin helpottaa. Turvotusta oli jonkin verran, mutta sekin tuntuisi olevan tasaantumaan päin. Nyt varsinkin kun aurinko paistaa tekisi mieli olla vain ulkoilemassa, koirien kanssa lenkkeilemässä ja hiihtämässä, mutta työt häiritsee.. ;-)
Mä olen huomannut myös että kun käy ulkona, niin olo paranee heti, ehkäpä siksikin viihtyisin myös päivät pihalla mieluummin kuin töissä koneen äärellä...
 
täällä alko älytön kuvotus eilen.. koko ajan tuntuu että oksu tulee vaikka ei oo tullut ainakaan vielä :/ No ainakin jotain hyvää tähän odotukseen et oireita tuli, mut tää on kauheeta, eikö koskaan voi olla asiat hyvin :D

mikä teil on auttanu kuvotukseen ? syön parin tunnin välein vähäsen.... pyörryttää myös välillä vähän .. inhottavaa.. mut ehkä siel mahassa sit joku onkin oikeesti :D Hihi.

Iloista viikonloppua kaikille !
 
Minäkin hommasin eilen ne sea bandit ranteisiin, kun eilinen päivä oli aivan järkyttävä. Kaikki mitä suuhun pistin, tuli vähän ajan päästä ulos. Iltaa kohti parani ja tänään on olo ollut ihan ok. Liekö sitten nuo rannekkeet auttaneet...

Puntarilla en ole uskaltanut käydä, mutta ennen tämän pahoinvoinnin yltymistä söin niin paljon kaikkea mässyä, että aivan varmasti on paino noussut. Ekassa raskaudessa tuli 20kg. Heti synnytyksen jälkeen lähti 7 kg, sitten imettäessä 6 kg. Viimeiset seitsemän piti ihan laihduttamalla laihduttaa viime syksynä. Mulla oli tavoitteena olla normaalipainoinen, kun neitokainen täyttää vuoden ja siihen pääsin. Just pääsin normaalipainoon, kun tulin uudestaan raskaaksi :) Kyllä ne kilot lähtee, jos niiden itse haluaa lähtevän.

Mulla on nyt rv 8+2 ja neuvola on 21.2. Silloin on tasan 10 viikkoa täynnä. Kaveri asuu naapurikunnassa ja siellä on neuvola viikolla 9. Ilmeisesti on vähän kuntakohtaista. Seulontoihin aion mennä.
 
Heippa tänään varhaisultrassa käyty ja viikkoja on nyt 6+4 :) on niin helpottunu olo siellä se pikkunen oli ja sydänkii sykki kovasti.. Ensin pelkäsin että onko siellä edes mitään ku mulla ei ole ollut minkäänlaisia oireita..
 
Mulla on aamuisin ollu pahaaoloa ja töissä meinannu laatottaa vessan uusiks =D joudun Työssäni tekemisiin uunituoreiden leipien ja pullien tuoksuun ja se äklötää ku niitä uunista ottaa ulos ja se oikein tulvii nenään =D Toinen juttu jonka olen huomannu ottavan nenään ja pahasti on työkaverin hajuvesi/omahaju en oo ihan varma voiko joku niin pistävä haju olla hajuvedestä lähtöisin??
kiloja oli ekassa neuvolassa tullu 2kg mut vertailu oli kotivaa´an mittaama ja kun neuvolasta kotiin pääsin niin näytti vähemmän ku neuvolas.
Eka ultra joka on se niskaturvotus ultra on 24.2 eli kaks viikkoo viel pitäis odotella mut kiva lukea muiden varhaisultra kokemuksii =)
 
Jaahas, laatta taas lensi kun vaihdoin pojan kakkavaipan. Säälitti toinen kun niin säikähti, että mitäs se äiti nyt. :( Sen jälkeen teki sitten mieli salmiakkia ja kävin jemmasta hakemassa fazer salmiakkia muutaman. Tiedän että ei saisi ja oli pakko käydä nyt kunnolla lukemassa miksi. En esikoista odottaessa syöny yhtään salmiakkia tai lakritsia ja kun alla olevan tekstin lun niin ei kyllä syödä nytkään. Kovasti tekis mieli!!! http://ravintojaterveys.kotisivukone.com/blogi/2010/06/28/40 Mulla ei oo paino vielä noussu yhtään, ei kyllä oo ihmekään kun laatta lentää ja mitään ei tee mieli. Esikoisesta tuli 14kg ja kaikki lähti ensimmäisten 3 kk aikana kun imetti. Mulla tippu paino liikaakin ja kun vielä nukkui huonosti niin kroppa sanoi sitten kesällä stop ja sairastuin. Eli kannattaa jo nyt miettiä ettei se oo niin tärkeetä niistä kiloista heti päästä eroon, tärkeintä on että jaksaa sitten vauvan kanssa ja että ei esim, maidontuotantoon vaikuta. Tosiaan mulla siis nyt lähtöpaino pienempi kuin mitä kun aloin odottaa esikoista. Mutta nyt oo ollutkin paremmassa fyysisessä kunnossa, tota 12kg pientä kun kantaa ja nostaa päivät pitkät niin on saanut hienot hauiksetkin. ;) Tänään 10+4 :)
 
Takaisin
Top