Syyskuu! (:

Kylläpäs se aika rientää, kun on jo syyskuu :D Tosin se on ihan mukava juttu :)

Tuohon elokuun viimeisiin viesteihin, että itse en vielä pahemmin tunnista, missä on pikkuisen käsi tai jalka. Liikkeet ja työnnöt näkyvät välillä erittäin selvästi päällepäin, mutta en siltikään ole vielä oppinut kunnolla tunnistamaan :D Kaipa sitä vielä ehtii. Saa nähdä, oisko tänään hieman rauhallisempi päivä, kun nyt on useamman päivän myllännyt sellasta tahtia että... :D

Eilen kävin vanhempieni luota hakemassa muutamia vanhoja vauvanvaatteita, joita äiti on säilyttänyt. Syntymän jälkeen voi sitten vielä täydentää muutamalla vaatekappaleella, kunhan tietää, että onko lapsi tyttö vai poika :) Nyt odotellaan vain sitä pakkausta, että pääsee pesemään vaatteet. Kaikki muut onkin jo pesty ja silitetty. :D
 
Itse en ole yhtään talvi-ihmisiä, mutta tänä vuonna sitä jostain kumman syystä odottaa, että tulisi jo talvi :D

Meillä myös äiti säästänyt miun entisiä vauvanvaatteita, joten sitten kiertoon vaan omalle lapselle. Ihmeen hyvin ovat säilyneet yli 20 vuotta.. äitillä ne on vanhassa kelan laatikossa vielä tallella :D
 
Heippa. en tiedä oletteko sattuneet keskustelemaan tällaisesta aiheesta kun en oikein kerkiä lueskella täällä juttuja. Toivottavasti saisin vähän apua täältä, kun mulla on viikkoja nyt 27+4 ja hetkittäin tulee kauhee tuskanhiki, alkaa pyörryttää ja pulssi oli korkea viime neuvola käynnillä joka oli viime keskiviikkona.. onko kellää samanlaisia oireita? soitin kyllä äitiyspolille ja siellä sanoivat että jos pahenee niin täytyy mennä terveyskeskuksen puolelle..
Kaikki mennyt niin mukavasti että pienikin juttu alkaa huolettaa..
 
Mua jossai vaiheessa vaivas sydämen hakkaaminen.
Kuulin oman sykkeen korvissa ja esimerkiksi mahasta näky mun oma syke kokoajan ja se oli äärimmäisen häiritsevää ja ahdistavaa jonka takia sitten alkoi tuntumaan myös etten saisi henkeä. Mulla on taustalla aikasemmi ollu paniikkihäiriötä ja ahdistuneisuutta joka sitten ahdisti lisää kun toivoin ettei se oo iskemäs taas pintaa ku lopetin lääkkeet ja en niitä haluaisi enää aloittaa.

Siinä sitte googlettelin enempi ja se mitä lueskelin nii ilmeisesti ihan normaalia kun sydän tekee enemmän töitä. Myös alhainen hemoglobiini, anemia tms. voi aiheuttaa et varmaa ei haitaa jos siitä mainitsee neuvolassa ja mitatuttaa verenpaineet ja hempan...
Laitan vielä linkin jossa on muita syitä jostai voi johtua.

Nyt oon koittanu olla kiinnittämättä huomiota silloin kun sydän hakkaa.. Helppoa se ei ole mut jos alan miettii et nyt sydän hakkaa..... ja hakkaa lujaa....... niii sit alkaa se tunne etten saa henkeä ku keskityn siihe sykkeeseen ja sen jälkee hengittämiseen nii paljo että ahdistutan ite itteni :D
Yks yö tuntu taas etten henkeä saa ja sydän pomppaa rinnasta niin käännyin vaa mieheen päin ja halasin lujaa ja aloin hengittää hänen tahdissaan kunnes sitten rauhotuin ja nukahdin.

 
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo98924

Älä klikkaa linkkii vaa copy pastee koko höskä.. ilmeisesti liian pitkä linkki
 
Suklaati: Mulla on ollut tota ihan samaa oiretta että alkaa hikoiluttaa ja pyörryttää jo esikoista odottaessa ja nyt taas muutaman kerran tämän raskauden aikana. Muuta selitystä en ole lääkäriltä saanut kuin että vatsa painaa jotain verisuonta ja estää hetkeksi hapen kulkeutumisen aivoihin. Todella epämiellyttäviä kokemuksia on ollut. Esikoista odottaessa tuli autoa ajaessa muutaman kerran niin että silmissä sumeni ja kylmä hiki nousi otsalle. Ei auttanut kuin pysähtyä motarin varteen ja nousta autosta ulos ja odottaa että tilanne meni ohi. Tässä raskaudessa tullut samat oireet onneksi vaan esim. ostoksilla ja auttanut että on hetkeksi istunut alas ja juonut mehua.

 
Voi Kiitos teille, jo helpotti! Kaikenlaisia juttuja sitä tulee, mutta mitä ei kestäisi pikkusen tähden<3 ... Mul on hemoglobiini ollut viimeksi 111, mut on ollut pahimmillaa 103 ja silloin ei ollut mitään tällästä. Verenpaine oli 118/66 ja syke 100, ja sitä sykettä neuvolantäti kyllä vähän ihmetteli. Mut jos pahenee niin täytyy mennä sit tutkituttamaa tarkemmin.
Mukavaa syksyä ja vauvojen odotusta!
 
Miulla oli ekassa raskaudessa äitipolilla leposyke 120, kun olin "käyrällä". Sanoivat, että ihan normaalia on. Mitään hikioiretta ei kyllä liittyny siihen. Välillä nytkin nousee levossa syke yli sadan, mut siitä se tasottuu taas. Verenpaineet on suht matalia, huomattavasti matalampia kuin ennen raskautta. Hb on ollu ihan normaali.
 
suklaati (ja muut): Mulla oli viime viikon maanantaina tommonen huimaus/hikoilu-kohtaus, ja lähdin töistäkin sen takia, kun odottelin jonkun aikaa, mutta ei vaan mennyt ohi. Kotona sitten meni ohi, kun pääsin suihkuun ja nukuin hetken. Soitin asiasta neuvolaan ja pääsinkin käymään vielä samana päivänä ja mun HB oli ainakin laskenut, että sen piikkiin kätilö sen laittoi ja sain rautatabletteja mukaan.

Tuon jälkeen on pumpissa ollut vähän huimausta ja oon huomannut myös olevani väsyneempi tällä viikolla kuin aiemmin, vaikka oon nukkunut varmaan enemmän. Mulla on myös mennyt tähän asti niin hienosti, ilman minkäänlaisia vaivoja, että oli kyllä vähän raskas viikko, ainakin henkisesti. Toivottavasti nuo rautatabut alkaa nyt vaikuttaa ja saan vielä hetken nauttia energisyydestä. Viitisen viikkoa olisi vielä töitä jäljellä.

En tiedä liittyiskö sekin tuohon väsymykseen, että mun makeansyönti on lähtenyt ihan lapasesta. Ainakin normaalisti mun sokerihimo liittyy usein väsymykseen. Piti tehdä oikein periaatepäätös, että makeaa ei enää osteta (pääsinkin kaupasta paljon helpommalla tänään, kun ei tarvinnut taistella mielihaluja vastaan). Kyläilyt on sitten asia erikseen. Sen verran voi aina joustaa.
 


Mulla oli tän viikon ultrassa ällö olo..


Makasin siinä penkillä selälleen ja huomasin, että ruutu oli oudon näkönen ja en meinannu 3Dstä saada mitään selvää. 

Hetken päästä lääkäri repäisi mut pystyyn ja huomasin että olo oli varsin kakka, pyörrytti kuumotti ja hikeä puski.


Kuulemma ainakin selinmakuulla vauva painaa helposti aorttaa ja aiheuttaa pyörrytyksen tunnetta.
 
Mulla myös ollut noita just samanlaisia huimauskohtauksia jo useamman kerran.. Tänään mulle on laitettu siksi ylimääräinen neuvolalääkärikin ja siellä nyt selviää että jatkanko vielä nämä viimeiset viikot töissä vai jäänkö sairaslomalle kokonaan kun jatkuvasti joudun lähteä kesken päivän töistä kun tulee niin huono olo. Lisäksi kuljen työmatkat 3km suuntaansa aina pyörällä/kävellen ja mies on alkanut pelkäämään että matkalla sattuu jotain.. Pari viikkoa sitten mun päälle kyllä yritettiin ajaa suojatiellä (täällä kantahämeessä on pyöriny joku hullu joka on harrastanu tollasta, en tiä oliko sama nainen mutta ilmoituksen tein poliisille).. Tuostakin voi johtua tietty että mies on vähän vauhkona aina kun lähden johonkin..

Hemoglobiini ja verenpaine on olleet koko ajan tosi hyviä eli siitäkään ei johdu.. Olisko siitä että mun maha ei oo kasvanut nyt aikoihin yhtään mutta vauva sitäkin enemmän.. En tahdo saada enää happea kun painaa keuhkoja niin kovasti ja syke huitelee välillä kanssa ihan pilvissä.. "Kiva" kuulla etten oo ainoa joka kärsii tällaisista..
 
Nonniiiih, kateltiin miehen kaa asuntoja Espoosta ja Vantaalta... Parissa työhaastiksessa on ukko käyny, ja juteltii eilen et jos tarjoovat töitä ni lokakuun alusta ois valmis ottamaan työt vastaan. Mulla on töitä kyllä lokuussa viel kolmisen viikkoa, et pitää varmaan vuokrata kaks asuntoa ja pikkuhiljaa hinata kamoja pk-seudulle.. näin alustavasti suunniteltiin.. pitää sit vaan miettiä jääks synnytysvalmennus kokonaa käymättä, ku sehä ois siinä synnärillä minne menee synnyttämään, enkä tiiä mikä se tulee olemaan ja en voi mitään mennä varaileen ennenku tiiän missä asutaan.. Nykysen kaupungin synnärivalmennus ois sit lokakuun vikalla viikolla jollon oon jo äippälomalla, mut eipä siihe kande sit mennä ku en todennäkösesti näissä maisemissa ole, kun vauva syntyy.. Pikkunen ressi kyllä ku kaikki on auki, en tiiä tulevaa kaupunginosaa, neuvolaa, synnärii... plaah. Noh.. eiköhän kaikki järjesty =)
 
ddrops: Pk-seudulla voit valita synnäriksi Kätilöopiston, Naistenklinikan tai Jorvin, asuitpa sitten Hki, Espoo taikka Vantaa. Valitse joku noista ja ilmoittaudu vaan synnärikäynnille. Kivempi mennä, kun on edes vähän tuttu paikka. Me muutettiin kesken raskauden Vantaalta Helsinkiin ja hetki oltiin evakossa Espoossakin siinä välissä. Pääsin kuitenkin neuvolaan Helsinkiin vaikka pari kuukautta olimmekin Espoolaisia. Aika joustavia olivat täällä. Onnea asunnon etsintään! 
 
Aijaa, kiitos tiedosta :) Onks näis suuria välimatkallisia eroja, vai onks iha sama minkä valitsee? Kaikki kutienki on varmaan hyviä, ja silleen ei mitään väliä minne menee synnyttämään :)
 
Ei nuo kätilöopisto, naistenklinikka ja jorvi kovin kaukana ole toisistaan, kaks ekaa Helsingin puolella ja jorvi Espoossa. Suurin ero taitaa olla siinä, että naistenklinikalla on tuo vastasyntyneiden teho-osasto eli jos vauvalla epäillään jotain erityistä niin synnytys on sitten siellä. Mutta hyvää hoitoa olen kuullut kaikissa saatavan :) Ite halusin Jorviin koska asutaan tosi lähellä, ja sinne melko varmasti myös pääsee aina kun paikkoja on paljon (ei ole useinkaan sulkua).
 
Naistenklinikka on Meilahden sairaala-alueella eli kaikkein lähellä keskustaa. Kätilöopisto on hieman kauempana Käpylässä. Jorvi on Espoossa. Itse valitsin Kättärin, kun ajattelin, että se on kaikkien isojen teiden lähellä. Emme tienneet silloin vielä, että minne muutamme.
 
Oookei, no mut hei, täähän sit käviki näin helposti, jos asuinpaikalla ei sillee oo mitään väliä.. kun muuttoasiat on selvillä ni varailen vaan aikaa synnärivalmennukseen jonka toivottavasti sit saan, vaik oonki sit aika myöhään liikkeellä. Kiitos oikeesti ihan älyttömästi, eihän tää nyt niin suuri ongelma ollutkaan kun ajattelin :)
 
Täällä ei ole edes synnytysvalmennusta tai vierailua synnärille. Videoita synnäriltä vaan voi katsella netistä ja sitä kautta "tutustua". Oishan tuolla kyllä mielellään piipahtanut paikanpäälläkin. Synnytysvalmennukseen tuskin olisin mennyt noin muuten kuitenkaan.
 
Nonih, mies sai sitten heti kättelyssä työpaikan ja Vantaalle nyt muutetaan.. Pitää löytää enää vaan asunto ni mies pääsee aloittamaan työt :) Nyt meil ois sit molemmilla vakkarityöpaikka :) Tosin minun pitää sit äippälomalla hakee siirtoa tai sit uusi työpaikka, mut siihen on vielä aikaa. Viel ois vajaa 7 viikkoa töitä ennen äippälomaa, eli tulee just kuukautta ennen LA minun muutto, jos asunto vaan saadaan. Mies todennäkösesti muuttaa edeltä :) Mietin vaan et kumman noista synnäreistä valitsen kätilöopiston vai tuo naistenklinikan...??
 
Takaisin
Top