syyskuu

Nonni, pakko laittaa tänne, meillä otettiin tänään ekat askeleet. Huomasin keittiössä touhutessani, että horjuen askeltaa kädet ojossa pöydänjalkaa kohti...en tiiä nousiko lattialta ylös vai lähtikö syöttötuolilta liikkeelle, se oli lähettyvillä. Hassua :) 
 
meillä ei enää ihan kauheasti edes seisota:D en tiedä syytä mut en halua missään nimessä siihen patistaakaan. toivottavasti oppii kävelemään joskus ja normaalissa ajassa! Tapahtuiko teillä ekat askeleet ihan ykskaks vai harjoitteliko lapsi kovasti?
Mäkin tykkään ulkoilla tytön kanssa. se on ehkä meillä vähän periaatekin että joka päivä ulkoillaan ja haukataan happea, jotta tulisi tavaksi isompanakin. must se on ihan hyvä periaate, vaikkei me nyt kovilla pakkasilla tai kaatosateessa lähdetä karpaasimeiningillä hampaat irvessä ulkoilemaan! toisaalta oon kyllä sitäkin mieltä ettei pieni sade haittaa, kunhan varusteet on sellaset että pysyy kuivana ja lämpimänä...toinen mistä haluan pitää kiinni on että luetaan kirjoja paljon, toivon että sekin jäisi tavaksi. huoma kyllä että puhe on kehittynyt kovasti, oppii uusia sanoja tosi nopeeta ja kontaktin otto/leikit/jutustelu on ihan eri tasoa kuin hetki sitten.

oon muuten miettinyt että onkohan keskenmenoriski suurempi jos hormoonit on sekasin edellisestä raskaudesta tai imetyksestä? eli esim jos tulee raskaaksi ennen kuin kuukautiset on edes kunnolla alkaneet niin onko keskenmenoriski surempi kuin että jos jättää muutaman kierron väliin...? ootteko kuulleet mitään aiheesta?
 
Melelalle tsemppiä täältäkin! Tossa tilanteessa pitää antaa itelleen anteeks, ettei ihan kaikkee jaksa tehdä ja välillä vaan olla. Toivottavasti pystyt ja vaik saisit apua muilta? Toi oksentelu kans kuulostaa mun mielestä siltä, ettei enään kuuluis olla. Voisko lääkärin kanssa juttelu auttaa?

Meillä edelleen tehdään hampaita 1/vk ja puolet viikosta menee aina kiukkusena. Ollaan kyllä ainakin käyty ulkona melkein joka päivä, mutta on niin kauheen sateista, ettei viitsi antaa pojan möyriä maassa. Meillä ei oo kunnon haalareita. Mistä ootte ostanu kurahaarareita tms. syyshaalareita? Meillä menee viel 74cm enkä oo löytäny niin pieniä!

Meillä kans poika syö aika pieniä annoksia, mut uskon sen johtuvan siitä et imetän aika paljon ja ei oo ainakaan vielä suunnitelmia vähentää sitä. Kasvaa kuitenki tasaisesti ja osittain toi ruuan vähyys johtuu just hampaiden tulosta. Meillä ollaan syöty sormisuokaa 6kk asti ja ihan hyvin oppii ite syömään vauvakin. Eli jos ne soseet tökkii niin kannattaa kyllä pikkuhiljaa kokeilla antaa vaik pala kerralla höytytettyjä vihanneksia, kurkkua tai vaik marjoja. Meidän pojan suosikki on ollu viimeaikoina rusinat. Meillä ainoastaan puuro ja jugurtti syödään lusikasta. Puuroa olen vaihdellu kaurapuuro, mannapuuro, tattaripuuro. Niin jos alottaa sormiruuan niin eka saattaa lentää lattialle tai vauva voi tunkee suunsa täyteen ruokaa eikä tajuu pureskella, mut kokeilemalla oppii ;)

Meillä ei käytetä nokkamukia, kun neuvolassa sano, et rintamaidolla oleva ei tartte lisäks vettä. Mukista hörppäämistä ollaan harjoiteltu pienen pienestä mukista aina ruuan päälle.
 
joku kysy et mitä on lappapuuro, niin se on siis ihan vaan puolukkavispipuuroa :D meilläpäin sitä sanotaan lappapuuroks.
meillä nyt vuorossa räkätauti.. jeejee.. muistaakseni kolmas päivä ku räkä valuu ja on tukkonen öisin.. jospa täsä ois jo kohta sairastelut sairasteltu vähäksi aikaa. ihme ku itte oon pysyny terveenä!

nää sunnuntait on niin perseestä ku pitää viiä mies asemalle ja märistä siellä ja hyvästellä se taas viikoks. tosin, saattaa olla, että pääsee sieltä pois !! käy huomenna päällikkölääkärin juttusilla ku astma vaan pahenee, kokoajan laitetaan vaan lisää lääkkeitä ja lisätään annoksia. tällä hetkellä se joutuu ottaan kahta kortisonia päällekkäin, ventolineä sekä tablettina sit singulairia. huh huh sanon minä. on tujakat tavarat eikä paljoa auta! rovaniemen armeija on niiiin homeessa , et ei se oo ihmisen paikka "asua". toivottavasti lääkäri kirjottaa c-paperit ja se pääsee sieltä pois. !! i hope so!

oksentelu täällä ehkä hivenen lieventyny, ja tais löytyä syyllinen. D vitskut!! oon antanu viime päivinä jekovitia.sitä ennen annoin D-tipat merkkistä ja nyt ku aattelee niin oksenteli sillon vielä kauheemmin. mutta jos poika vielä oksentelee kuitenki nyt tässä lähipäivinä niin vaihan sit korvike merkkiä..

edelleenkään poika ei juo maitoa ku tuttipullosta, mut mä en jaksa siitä enää vetää stressiä. eiköhän se armeijaan mennessä opi juomaan normaaliin tapaan :D niin ja kaurapuuro ei oikeen maistu, niin annan välillä yosa-jugurttia josta tykkää onneksi! :) leipänökkösiä kaveriks, niin jo on herkkua :)
 
Mulla on erilaisia ulkoilupukuja muutama, jotka oon ostanu käytettynä huutonetistä ja kirppikseltä. Eipä sitä paljon viitsi lasta päästää uutena ostetussa puvussa maahan ryömimään :) Meillä ulkoillaan ja päivittäin ainakin vähän pihalla. Ja minä annan pojan kyllä kieriä on pyöriä maassa ja syödä sitä ruohoa ja joskus vähän hiekkaakin. Kyllä me myös vaunutellaan, mutta omalla pihalla on kaikkea pientä tekemistä, niin tulee paljon oltua myös tässä.

Meillä on kanssa aina välillä puuron kanssa hurjaa sylkemistä ja sotkemista. Toisinaan syödään kanssa iltapalaksi joguttia ja jotain leipää tai muroja siihen kaveriksi. Täällä vaan ongelmana on VIELÄKIN niiden hampaiden puute... Siis nyt viirua vajaa 11kk pojalla on kaksi alahammasta ja niillä ei paljon omppua tai kurkkua pureskella.

Hyvin huomaa, että äijä on todella kiinnostunut kaikesta syömisestä ja yrittää niin hurjasti, mutta sitten turhautuu myös helposti kun ei aina oikein onnistu. Ja ongelma on se, että niillä alahampailla saa lohkottua aika kivoja paloja suuhun kaikesta, mutta niiden kökkäreiden hienontaminen ei onnistu. Mutta kai ne hampaat myös kasvaa armeijaan mennessä...

Juomisesta sen verran, että meillä ei ole se onnistunut koskaan kunnolla ja nyt menee vain pillistä. Mutta siis piimän kanssa on tosi hyvä opetella mukista juomista. Se kun on niin paksua ettei kaadu suoraan päälle ja ainakin meillä tykätään kovasti.

Entäs sitten tapaako teidän lapset paljon kavereita? Osaako ne jo leikkiä keskenään? Minua on alkanut mietityttää, pitäisikö sitä pyrkiä johonkin muidenkin lasten seuraan ihan tuon pojan takia? Itse viihdyn vielä toistaiseksi hyvin myös näin. Tietty aina toisinaan käydään kavereilla ja kylässä, mutta ei säännöllisesti missään ja sisaruksia ei siis ole.
 
Mä ostin tori.fi sivun kautta käytetyn toppapuvun pojalle 10 eurolla. oli kyllä uudenveroisessa kunnossa! en raskinu ostaa uutta ku maksavat niin paljon, ja kun ei tiiä minkä verran talvella poika on maassa mylläämässä vai osaako jo kävellä vai miten, niin sama oli ostaa käytetty. Uuden välikausipuvun tilasin ellokselta, huomenissa varmaanki tulee. Ei löytyny käytettynä mitään varteenotettavaa niin tilasin sit uuden. Tähän asti ollaan menty hiukan liian pienillä välikausihousuilla ja takilla :D mut ei oo tuntunu poikaa haittaavan.

Me ollaan aika paljon oltu tekemisissä muiden lasten kanssa. Mun siskontyttö kun on saman ikänen ku benjamin, niin hauska kattoa kun "leikkivät" yhessä. siinä lelut lentää ja välillä yritetään varastaa toisen kädestä lelua tai nakata lelulla toista. siinä saaki olla silmät selässä etteivät "raatele" toisia. Benjaminilla kun on semmonen vaihe menossa, et tykkää raapia kasvoista! ei siis ollenkaan kiva vaihe.

eilinen ilta meni taas oksennuksia pyyhkien, eli ei taija olla d tipoissakaan se syy oksenteluun.
 
Auto lähti tänää korjaukseen...saattaa olla jopa viikon siel :s Alkaa varmaan jossaa vaihees olee hiukka orpo olo kun vaan kotona on.Ja mieskin pääs töihin.Puol vuotta etsi töitä ni nyt alko harjottelu muutama kk ja sen jälkee muutama vuos oppisopimust.Sen jälkee pääsee kyseiseen paikkaan vakituiseen työhön :) Joku venefirma ja mies oli ihan liikuttun ku kuuli saaneensa paikan ku oli muitakin hakijoita.
Tänään tuli myös tehtyy raju päätös meidän nuoremman kissan suhteen.Ahdistuu niin paljon lapsista ja eilenkin kävi sähisee lapsille ilman syytä kun kaveri muksujen kanssa kävi kylässä.Ei vaan koko aika jaksa pelätä että jos tekee jollee lapselle jotakin.
Oliskos kellään ideoita aamupalan suhteen kun ei puurot maistu muuta kun illalla,vellikään ei enää aamulla kelpaa eikä maito.oon sit jogoliino jogurtin tarjon aamupalaks ku näyttää olevan ainut mikä siihen aikaan kelpaa.Tuntuu vaan jotenkin niin pieneltä aamupalalta se kun muuten ruokaa menee paljon.
Mun siskolla on myös saman ikäinen tyttö kun mitä Ninni on,,tai no puol kuukautta vanhempi. Ninni aina ottaa mallii kaikest ja tosi hyvin tykkäävät toistensa kanssa leikkiä :) Siskon tyttö saattaa vaan välil olla hiukka kovakourainen kun yrittää Ninnii naamast raapii tms.Ja Ninni reppana ei tee ikinä kellee mitää.
 
no meidän flunssa olikin vain nuhaa muutamat päivät..no hyvä niin. Ja tännekin tulee pojalle vasta nyt 3 ja 4. hammas (ikää 10,5kk) ja konttaamaan lähdettiin viimein pitkän ryömimisjakson jälkeen. Luulinkin et se jää välistä kokonaan. Kovasti nousee koko ajan seisomaan myös tukea vasten.

Sori en ikinä muista kuka oli mistäkin asiasta kysellyt tai kirjoittanut..
Me ollaan oltu paljon muiden vauvojenkaa tekemisissä, melkein päivittäin, mut en usko et silti noin pienet tarvitsevat välttämättä toisten seuraa. Tosin jos siihen on mahdollisuus niin miksi ei? Ei sitten välttämättä aristele myöhemmin muita.

Luin jostain että se ei pidä paikkaansa; että on suurempi riski saada keskenmeno, jos imettää, kun on raskaana. Olisko ollut imetystuki sivuistoilla, mut oli jok.tap.sellainen sivusto jossa mielestäni faktaa. En ollut ajatellutkaan tai kuullutkaan sellaisesta aiemmin. (ei ole kiinnostanut ennen) No nyt jok.tap.imetys lopetettu, joten ei tartte miettiä sen enempää sitä. Oon kyl kuullut siitä, et keskenmenot ovat yleisempiä kun ed.synnytyksestä on lyhyt aika, mut kyllähän monet tekee tosi pienellä ikäerolla lapsia, joten ei kannata varmaan liikaa sellaisia miettiä.

meilläkin on kirppikseltä ostettuja pukuja monet ja liian isojakin. Lähinnä joka pv vaunuillaan vaan, kun hiekkalaatikolla saadaan vaan hirveä sotku aikasex, ehkä sit keväällä on ajankohtaisempaa.
 
me nähdään tosi harvoin muita samanikäsiä lapsia, ja harvoin oikeestaan yhtään lapsia...ehkä muutaman kerran kuussa. aika vähän, en tiedä olisko ollut hyvä tapa käydä perhekahviloissa tms. mut en itse vaan oo oikein tykännyt kun ainakin ne kerrat kun oon ollut jossain parin kaverin kanssa niin on ollut sellasta meininkiä mistä en itse tykkää..
meinaan keväällä aloitella työt ja nyt alkoi vähän jännittämään että mihin me laitetaan hoitoon tytsy. neiti ei ole kauhen rohkea ja meissä paljon kiinni. eli toisaalta voi tehdä hyvääkin muiden seura, mut toisaalta kauhistuttaa ja mietin et ehkä en meekään töihin.... :/ kyllä tyttö tykkää muista lapsistakin mutta yleensä enemmän on meidän kanssa/muiden tuttujen naamojen seurassa kuin muiden lasten jos lapsiakin paikalla.

ei saisi stressata mutta mulla on sellanen olo että meijän tyttö ei koskaan opi kävelemään:D kun on niin paljon meijän sylissä. kiva se on ja tykätään yhdessä jorata musiikin tahtiin ja halailla jne mut takaraivossa myllertää ajatus että pitäskö sitä antaa olla lattialla enemmän.
imetyksessä tuli vähän takapakkia kun tuli toinen imetyskerta kuvioihin, mut pikku hiljaa hyvää tulee...

ostin kirppikseltä tytölle ihanan reima-puvun ja tuntuu et pitäs kunnon talvihaalarikin  pian olla päällä,muuten joutuu kauheen monta kerrosta pukemaan päälle.
 
vitsukka: varmasti oppii kävelemään!! Mua taas harmittaa ettei meillä suostuta olla sylissä ollenkaan! :( Siksi tykkään iltaisin ennen nukkumaanmenoa, kun rauhoitutaan isän ja äidin sängyssä köllöttäen. Siinä yleensä suostuu olla rauhassa vieressä :) 

Mä en oikein jaksa olla kotona montaa päivää putkeen, siksikin käydään kaikenmaailman vauvajumpissa, uinneissa, muskareissa ja avoimissa päiväkodeissa..mut sadepäivinä jäädään suosiolla kotiin kun kuljetaan vaunuilla. Välillä on hyvä et ei olis varmaan liikaa aktiviteettejakaan..Kai se on kaikessa kohtuus kaikessa..(kai?)

törmäsin tosi hauskaan blogiin http://www.projectmama.info/
facebookissa project mama

 
siis, lukekaa mammat tuon project maman myyntipuhe hänen entisille mamavaatteille tuolla huuto.netissä. ei voi muuta ku NAURAA! :D
 
Kiitos Melela ja Kisu nauruista, hauska muutenkin toi project maman blogi!
Me kyllä ulkoillaan päivittittäin, käydään välillä puistossa keinumassa, liukumäessä ja syömässä hiekkaa ja välillä vaan kärrytellään. Käydään muskarissa ja muissa mahdollisissa vauvajutuissa ja viikottain käydään kaverin luona, jolla on samanikäinen lapsukainen. Meidän äijä viihtyy äärimmäisen huonosti kotona. Siis tunnin verran voidaan leikkiä sisällä ihan iloisesti mutta sitten alkaa kauhea kitinä ja itku jos ei tapahdu mitään. En tiedä onko mussa vika, etten osaa keksiä ukolle virikkeitä?! Miten teillä jotka ootte enemmänkin ihan kotona? Miten saatte vauvat viihtymään?
Ps. Oon äärimmäisen laiska kirjoittamaan ja kommentoimaan mutta luen kyllä sujuvasti tätä palstaa viikottain :D
 
Me mennään nyt perjantaina ekan kerran pojun kans värikylpyyn. ootan NIIN innolla! :) Eka kerta ois ollu jo viime perjantaina, mutta tottakai oli poika sillon just räkäsimmillään niin eipä kehannu lähtä sitä sinne viemään ja tartuttaan muihin sitä tautia. Toinen antibioottikuuri menossa, ei ollu tulehus korvasta läheteny. Nyt eri antibiootti, hiukan tujakampi, jospa paranis sillä. Toivottavasti ei tästä nyt lähe se kierre...


Kaikki joita vaan kiinnostaa asiaa maitoallergiasta, lukekaapas tämä artikkeli : http://maitotauti.com/artikkelit.php
Josko kokeilis luomumaitoa pojalle,jos loppus oksentelu...
 

Me ostettiin 74cm välikausihaalari prismasta, maksoi joku reilu 40e ja on veden- ja tuulenpitävä. Mielestäni hyvä ja otinkin ihan kotikäyttöön että saa konttailla maassa vaikka olis märkääkin. Ostetaan sit myöhemmin vielä talvihaalari, vaikka tääkin on suht lämpöinen. Pitää kyllä varmaan hankkia vielä joku ns parempi millä ei sitten möyritä maassa :) 

Me käydään muskarissa kerran viikossa ja enkä kerran viikossa tavataan samanikäistä kaveria. Sitten mitä nyt välillä saatetaan törmätä puistossa muihin, mutta ei me kyllä hirveesti joka päivälle olla suunnitelmia tehty. Kotona on ihan kiva vaan kattella kirjoja, leluja ja ulkona tutkia juttuja. Onhan se tietty kiva jos sielä puistossakin on joku naapuri kenen kans höpötellä. 

Meille on nyt sitten kotiutunut ontelosyylä :( Eka molluska ehti oleen muutamankin viikon kyynärtaipeessa enkä ees tiennyt mikä se on, luulin johtuvan jostain niistä ihottumista. No, nyt niitä on tullut jo pari lisää ja saas nähdä tuleeko enemmän... En tienny miten niitä piti hoitaa ja puhkasinkin sitten väärällä tavalla...höh. Toivottavasti paranee eikä leviä enempää.. :( Onhan ne aika kurjan näköisiä varsinkin jos tulee vaikka kasvoihin.. :( 

 
Tuli niin morkkis ku täällä luki ku kaikki antaa lastensa möyriä ja hommata pihalla, niin piti sitte sinne hiekkalaatikolla lähteä istumaan :)
 Tutti lujasti suuhun :) Hakkasi lapiolla hiekkaa, minua ja itteä päähän. Ämpärin nakkas hiiteen :) Viis minsaa meni ja kaatosade yllätti. No reimatecit päällä, niin ei poika kastunu, mamma vaan.
Sitte joku juokale ukko tuli kuselle leikkiskän reunalle. Siinä vaiheessa luovutin. Pihalla laitoin maahan niin lähti välittömästi konttaamaan hirveällä vauhdilla karkuun :) Ja kamala huuto ku raahasin sisään. 
Tarttee sitte varmaan alkaa niitä kurahousuja hommaamaan... Tulee vaan niin kamala sotku ja en siitä niin tykkää, mutta pakko kait se on kestää :)

Täällä meijän perällä on ainaski niin kylmä, että on jo joinaki aamuina nukkunu ulkona toppahaalari päällä. Ja muutenki häätyy aamulla laittaa kerroksia että tarkenee. Tulis jo kunnon talvi, niin ei tarttis joka ulko reissulle eri vaatteita pukea. Päivällä kuiten sen kymmenen astetta.
 
Me ulkoillaan lähes päivittäin kärrytellen, puistoissa käydään tai kaupungilla pyöritään. Käydään muskarissa, ja avoimessa päiväkodissa pari kertaa viikossa. Poika tykkää touhuta kavereiden kanssa, lähinnä se on sitä vierekkäin leikkimistä tai lelun viemistä toiselta :) Kaveriperheitä nähdään kans välillä, mut noin pieniä lapsia ei lähipiirissä nyt oo.
Meil on poika nyt alkanut kiinnostumaan kirjoista. Alkaa olla nykyiset puhkiluettuja (ainakin äidin mielestä), lisää tarttis hommailla. Ja musiikki on meillä tosi kova sana. Jostain kun vähän rytmiä kuuluu, ni jo tanssitaan.  Pesukoneen linkouskin pistää jalan vipattamaan :D
 
Me luetaan tosi paljon kotona kirjoja ja etitään tuttuja juttuja asunnosta tai niistä kirjoista ja ulkona tunnistetaan autoja,puita,kukkia jne...höpötetään paljon. sit tutkitaan leluja ja käydään ulkona lenkillä tai puistossa keinumassa. lisäks syömiseen ja nukkumiseen menee yllättävän paljon aikaa. kotihommia myös teen paljon päivisin. kukkuluuruuleikki on ollut varmaan 6kk eteenpäin pop, muuttanut muotoaan kovasti näiden kuukausien aikana mut edelleen hauskaa. tänäänkin useaan otteeseen oltiin piilosilla:) pitäs tosiaan ostaa uusia kirjoja ja leluja muutenkin...

ite en oo päästänyt hiekkalaatikolle kun oon ajatellut ettei vielä osaa mitään tehdä. hiekkiksen reunalla ollaan seisottu vähän aikaa ja ihmetellyt kyllä hiekkaa ja muita lapsia. enkä oo antanut konttailla maassakaan...pitäsköhän...en oo edes ajatellut. liukumäestä ollaan menty muutaman kerrna sylikkäin:) mut lapsia ei kyllä kauheesti tosiaan nähdä. perhekahviloissa ei käydä, ainoastaan vauvauinnissa nähdään kerran viikossa vauvoja ja sitten parin kaverin lasta välillä.

 
joo ja tanssitaan kans paljon kun kuunnellaan musiikkia, harvemmin kyllä lastenlauluja, enemmän äidin makuun biisejä:) tyttö kerää ihan hirveesti sanastoa itelleen osottelemalla eri juttuja ja kirjoista tykkää erityisesti käännellä sivuja myös:)
 
niin jarevitään vanhoja lehtiä ja soitetaan vaarin vanhaa kitaraa:) eilen yritin esitellä värikyniä ja piirtämistä mut eihän neiti tietänkään vielä osannut kuin tohkeissaan heitellä kyniä ja tutkia pakettia. mut hauskaa oli kun piirsin paperille eri asioita niin se tunnisti linnun, auringon jne siitä piirroksesta:D
 
Heips, pitkästä aikaa taas!

Täällä ei mitään ihmeellistä uutta, työt sujuu hyvin ja poika viihtyy sekä pph'lla että erityisesti mummilla hoidossa. Mun vapaapäivinä ollaan yleensä vaan kotona, käydään ehkä kaupassa tai moikkaamassa pojan 1v vanhempaa serkkupoikaa. Poika tykkäis kovasti ulkoilusta mutta mä oon vaan niin laiska, onneks hoidossa saa olla ulkona :) Ostin Lassie suprafill vk-haalarin, sekä käytettynä vähän ohkasemman Reiman vk haalarin, niillä ollaan pärjätty. Kenkiä ei käytetä vielä mutta Po.P in vedenpitävät töppöset on ollu ihan ykkösostos, loistavat kun poika konttaa märällä nurmikolla.

Talveks tilaan varmaan pari haalaria reimalta, yhen reimatecin ja toisen, lämpimämmän reiman. Ajattelin satsata ihan kunnolla laatuun kun kuitenki ne tulee olemaan päivittäin käytössä, niin pitää olla lämpimät ja vedenkestävät. Kattelen kyllä huuto.netistä löytöjä, jos vaikka varahaalariks löytys joku kiva.

Tämmöstä tälläkertaa, yritän jos tulis vähän aktiivisemmin käytyä täällä jättämässä puumerkkia :)
 
Takaisin
Top