syyskuu

melela

Piirimestaruustason postaaja
pikaiset kuulumiset: muutto takana, ja uudella paikkakunnalla elämä eessä :) vihdoin oma koti ja suht järjestyksessä paikat.
tämä äiti on aika loppu; benjaminilla 3 päivää ollu jo korkea kuume joka ei laske supoilla eikä nestemäisellä panadolilla. aina ku mittaan nii kuume vähintään 38.1. suppojen jälkeen saattaa olla jopa 38.9 ! korvat kävin tarkistuttaan, ei tulehusta. keuhkoista ei kuulunu mitään rohinoita ja tulehusarvotki alle 5. eli oiskohan vauvarokkoa? näppyjä ootellessa. kaiken lisäksi sitte on puhennu 2 hammasta ylös ja lisää tulee. kamala ku koko purukalusto tulee kerralla ! huh. kaikki vaivat nyt kerralla. voitte kuvitella kuin kivoja meillä on ollu yöt. ai että mukava ku mies tulee tänään vkl lomalle intistä nii jos sais itte vaikka "nukkua" tän vkl ;p
benjamin osaa jo kontata ja nousee puuta vasten seistä tökötteleen sillon tällön. seisominen tosin on todella hataraa ja pää kolisee millon mihinki :( jospa seki siitä sitte kehittyy ajallaan. ü

tosta maitomäärästä mikä pitäs vauvalle mennä päivän aikana, niin ei meillä ainakaan mee pelkästään maitoa noin paljoa! hyvä että just ja just 4.5-5dl !


oikein mukavaa syksyn alkua joka mammalle ja muksulle. :)
 
Melela: Joko paljastatte nimen:)? On teillä kyllä ollut hulinaa paljon. Meilläkin oli vauvarokko, ihmeellinen kuume sen 3päivää ja sit lehahti iho näpyille. tyttö oli kyllä tosi pirtee koko ajan, ehkä tavanomasta väsyneempi.. oliko se teillä vauvarokkoa? Onko tää toinen raskaus ollut vaikeampi?

mä oon kyllä huolissani tosta kalsiumin saannista:( meillä menee ehkä arviolta noin 3dl keskimäärin maitoa päivässä, välillä enemmän ja välillä saattaa olla päiviä et vähemmän. toivottavasti ei vaikuta luustoon:(! korvikkeita en saa menemään millään enempää! pitäsköhän antaa kalsiumtabletteja?! oon jotenkin ollut tosi stressaantunut ja väsynyt ja tyttö on ollut tosi ilonen jne mutta samalla raskasta seuraa, kun haluaa olla koko ajan sylissä tai muuten tarvitsee huomiota koko ajan jostain syystä(tällainen vaihe taas).. ihan poikki vaikka nautin leikkimisestä ja höpöttelyistä. selkä on aika jumissa kanniskelusta ja kaipaa vähän omaa aikaa enemmän, ihan vaikka jos sais syödä ja lukea lehdet rauhassa niin olis jo jotain:) mies auttaa kyllä, mut sillä välin yleensä teen kotiaskareita.
tyttö on oppinut nyt seisomaan vähän aikaa itsekseen, ihan hetken vaan mut edistystä sekin. ihanaa kun kelit alkaa viilenemään niin ei tarvi enää helteitä kestää:D
 
Vitsukka830: Teetkö puuron veteen vai maitoon? Siinä ainaki varmistaa pari desiä maidon saantia.
 Ja ihan samanlaista on täälläki pojan kans. Hyvin vähän aikaa viihtyy itekseen. Ja sitte tulee kitisemään jalkoihin ku jotaki tekee eli hommat melko pitkälti jää tekemättä ku kahestaan ollaan kotona. Syöminen on menny semmoseksi touhuamiseksi ettei tosikaan. Touhuaa kaikkea muuta ku syö. Huitoo, heiluu ja selkä kaarella kattelee taaksepäin.. Päristelee ja kaikki moholliset temput tekee mitä osaa.. Kyllä ruoan saa syötettyä, mutta melko operaatio kyllä on :) Ei ny onneks joka syöminen ole tuommosta..

Pää kolisee hyvinki useasti päivän aikana ko tuolien alta konttaaminen on nyt pop hommaa. Sievästi laskee pään alas, mutta sitte herpaantuu yleensä viimisen esteen kohalla ja kops. Sitte semmonen hullutus tullu, että heittäytyy selälleen. Tekee sitä sylissä, mutta myös ku istuu lattialla.. Huh mikä huuto tulee. Kaitpa nuo kaikki pitää kokeilla ennen ku oppii.

Taitaa tulla semmonen vilpertti tuosta pojasta. Jotaki ku kieltää niin uhallaki sitä jatkaa ja vielä kattoo semmosella uhma ilmeellä :) Ja jos jonku kielletyn ottaa pois niin semmoset itkupotkuraivarit vetää, että oksat pois. Keneen lie tullu ;)
Kaitpa tämä raskas vaihde jossaki vaiheessa helpottaa. Nyt ei todellakaan tee mieli enempää lapsia. Sais tästä yhestä kasvatettua suht koht normaalin :)
 
kiva kuulla et toisillakin samanlaista vaihetta menossa! vähän lohduttaa:) nykyään nukutus menee onneksi aika helposti mut tää uus vaihe on kyllä aika samantapaisen kuulonen kuin teillä carina79! venkoilua syöttötuolissa, ja aina toi et pitää kurkistella taakse päin niin et on ihan kaarella:) ja kaikki mitä pöydällä on ja jos yltää niin heitetään lattialle ja sit pitää nostella niitä(joskus ei suostu syömään ellei saa räpeltää käsissään jotain, ei rauhotu aina muuten) ja lusikkaan tartutaan ja sotketaan mahdollisimman paljon jos saa vähänkin ruokaa käsiinsä..mut joo, ei se ihan joka kerta näin oo, yksittäiset kerrat menee rauhallisestikin:) on vaan välillä oma jaksaminen koetuksella. toisaalta tietty ihanaakin että tykkää sylitellä<3 kun tuntuu ettei kaikki samanikäset vauvat viihdy enää sylissä ollenkaan...mäkin mietin et pitäskö haudata ajatus toisesta vauvasta toistaiseksi, mut toisaalta kova vauvakuume ja jostain syystä oon vakuuttunut että toinen on Varmasti tooosi helppo tapaus (just joo) :)

puurossa käytetäänmaitoa, mutta tyttö ei oo kovin suuriruokainen, joten maitoa menee kahden puurokerran yhteydessä noin 60ml+60ml. sit imetän pari kertaa vuorokaudessa. vähän tänään annettin maustamatonta jugurttia, toivottavasti ei oo haittaa suolistolle:( mut onhan tytsy pian sen 10kk, 15.9 tulee tasan 10kk... mut vähän mieli ehkä parempana kun jostain luin että jos kalsiumia saisi vähän vährmmän niin imeytyminen mahasta lisääntyisi suhteessa. eli ei haittaa kauheesti vaikka vähän jäisi uupumaan suosituksista....tai sitten vaan lohduttelen itseäni;)
 
Olipas työlästä saada tää vastausikkuna avattua... :P Niin Melelalle halusin siis kirjotella että ootko kokeillu nestemäistä Buranaa pojalle? Meillä ainakin tuntu nopeemmin vaikuttavan ja laskevan kuumeenkin. Elmeri oli tossa pari viikkoa sitten kuumeinen ja vähän vatsatautinenkin. Burana laski kuumeen nopsasti ja poika oli selvästi virkeämpi muutenkin jo puolen tunnin kuluttua lääkkeen antamisesta. Ja tuota tarvii antaa vaan se 2,5ml. Ja muutenki tuntui jotenkin parempi teho olevan kun annoin Buranaa ja Panadolia vuorotelle. Tuollasen ohjeen apteekista sain ja toimi kyllä. Mutta toki kaikki lapset on erilaisia :) Kovasti jaksamista kaikille! :)
 
Täällä jo Ninnillä niin kova meno et hyvä kun perässä pysyy :s On jopa oppinut vähän kun kielletään.Ennen veti kaikki dvd-hyllyst alas,mut sitten kun ollaan koko aika oltu heti että Ninni ei ota..on neiti käynyt katsomaan että mitäs nyt ja muutaman kerran taas meinannut vetää kaiken alas mut kyllä on sitten uskonut :) Eilen neiti yritti kiivetä sohvallekin.Mies istu sohval kattoos telkkuu ni neiti ois halun sinne kans.Kovin jo itteää nostaa tukee vasten seisomaan.
Loppuis jo itteltäkin tää kova flunssa niin kykenis vaunulenkeille.Ninnil vieläkin nenä vuotaa mut onneks neiti pääs flunssast suht helpol.
 
Tuosta maidosta sen verran, että just tärkein on se kalsium jos muuten syö monipuolista ruokaa. Me on ruvettu syömään välipalalla maustamaton soija jogurtti, kun siinä ei oo mitään kummallista mutta kalsiumia ihan hyvin. Se on vähän niinkun viilin makuista, ja poika tykkää.

No päätettiin, että huomenna alkaa meilläkin ihan oikean jogurtin kokeileminen. Toivotaan, että saadaan jotain sellaista pikkuhiljaa ruokavalioon.
 
Me on syöty pari viikkoa ihan tavallista viiliä. Tykkää kans ihan hulluna. Pittää seuraavaksi maustamatonta jogurttia sitte maistaa nii ja piimää. Neuvolassa sanottiin, että sitte voi alottaa tavallisen maidon juomisen ku hapanmaitotuotteet menee ihan oireettomasti. Ei oo mikään pakko sinne vuoteen odottaa. Ja kyllähän niitä oireita olis jo tullu jos tullakseen on. Ja kuiten nyt syö jo koko purkin viiliä kerrallaan.
 
jee, meilläkin nuo hapanmaitotuotteet tekevät kauppansa:) lisäksi sitä pilttirahkaa oon antanut siinä on tosi hyvin kalsiumia. nyt oon laskenut et menis tarvittava määrä kun naniin ollaan nyt tehty puurot ja menee yht.noin 120-150ml ja sitten rahkaa(normi tai pilttirahkaa) joku 1dl päivässä ja hörppyjä ottanut myös piimästäkin:) piimä oli ihann herkkua:D toivottavasti tosiaan ei oo haitaksi...maha ehkä hiotusen kovemmalla, mut ei nätä tyttöä häiritsevän.
 
Hellurei!
Täällä vauvarokko alkaa pikkuhiljaa helpottaan. Kuumepäivät ohi, näpyt tilalla. Onneksi ne ei kutise tms. Tosiaan ei auttanu mitkään kuumetta alentavat lääkkeet, ei nestemäinen eikä puikot.. Mutta kärtynen on pieni mies edelleen. Yöt ihan kamalia. Heräs viime yönäki n. 7,5miljoonaa kertaa itkemään eikä millään taho rauhottua. Tietäs nyt et onko tää tästä vauvarokosta johtuvaa, vai jotain muuta!? Menispä äkkiä ohi, ei jaksas enää ite nousta niin monesti ylös yön aikana ku muutenki nukkuminen ja hyvän asennon löytäminen on mitä on ;P Välillä oon kyllä ottanu pojan yöllä viereenki nukkumaan, mutta jotenki pelkään että tippuu lattialle ku on kova pyöriin ja hyöriin unissaan..
Onneksi nykyään mummula on 100metrin päässä, sisko ja veli asuu naapurissa ja toinen veli ehkä muuttaa naapuriin myös :)

Benjamin suorastaan rakastaa viiliä. Tänään annoin maistaa turkkilaista jugurttia ja seki maistu :) hei te jotka annatta korviketta, mitä mieltä ootte vierotusvalmisteista? esim. nan3 ?tai nykyäänhän se taitaa olla nan2.. aiottako antaa sitä pikkuhiljaa? mulla on yks muovipussillinen niitä isoja tetroja + 1 jauhepakkaus avaamaton koska vahingossa niitä ostin kerran ku en lukenu tarpeeksi tarkkaan et ne on muuttunu silleen et nan1 on normaali äidinmaidonkorvike ja nan2 on maitopohjainen vierotusvalmiste. et millonkahan niitä tohtis ruveta antaan? pitänee varmaan keskiviikkona kysästä ku on pojan neuvola..

Sitte vähän omia tunteenpurkauksia :) Tässä parin kuukauden aikana on kyllä oppinu arvostaan sitä toista osapuolta todella paljon, kun yksin viikot oon Benjaminin kans. Ihan ku ois uudelleen rakastunu ;D Ja tässä tilassa ku on maha pystyssä nii kaikki tuntuu vielä raskaammalta ja tunteet vähänväliä pinnassa ja itku pillahtaa pienemmästäki asiasta. Nostan kyllä korkealle hattua kaikille yh-äideille!!! Onneksi nyt on selvinny, et mies pääsee tammikuun 6.päivä pois intistä ja lähes joka viikonloppu tulee kotiin lomille. Tosin, eihän siinä tavallaan oo ku lauantai päivä ku se on kotona, koska perjantaina on täällä 20-20.30 välillä ja sit sunnuntaina pitää lähtä jo 16.00. Viikonloput menee siis meillä ainaki tosi nopeesti.

Teillä joilla on jo vauvarokko takana, kuuluko siihen äänen käheys? Vai johtuukohan se vaan siitä että on itkeny viimesen viikon aikana reippaammin... ?!

Niin, joku kyseli että joko paljastan minkä nimen ollaan vauvalle keksitty niin taidampa ainaki vielä pitää sen salaisuutena ;D sitten myöhemmässä vaiheessa voisin ehkä paljastaa sen..

Huoh, nyt vois pikkuhiljaa suunnata nukkumaan itekki, ku pikku ukko nukkuu jo yöunia! Jospa ens yö ois edes hitusen parempi...
 
Meillä ei viel oo ainakaan vauvarokkoa kärsitty.Tällä hetkellä Ninni edelleen flunssassa ja välillä hampaatkin vaivaavat.Itsekin arvostan miestäni erittäin paljon.Hänestä on niin paljon apua kun välillä kotihommiakin tekee.käy yksin kaupassakin kun itsellä vielä pahoinvointikohtauksia niin ei uskalla kauppaan mennä.Välillä meinaa ihan tippa tulla linssiin kun leikkivät Ninnin kanssa lattialla ja Ninni rakastaa isii niin paljon :) Taitaa Ninni olla enempi isin tyttö.
Meillä tällä hetkellä menossa tutteli2 ja neuvolassa sanottiin etä 10kk iässä voimme siirtyä jo niihin Muksu maitojuomiin :) Ihan vaan kerralla siirryttiin tosta tutteli ykkösestä kakkoseen,eikä mitään masuvaivoja tullut.Tuntuu muutenkin että neidin masu ei mene herkästi sekaisin.
 
melela. Meillä oli tytöllä varmaan reilu viikko ääni ihan käheenä v.rokon jälkeen, en tajunnut et se kuuluu siihen, mut näköjään jos muillakin:)!! mä jo ajattelin et tuli joku flunssa sille heti perään ja ääni oli aika raspina;) oikeen viskiraspi ja tytsy ei kyllä säästellyt yhtään ääntään,kilju ja "lauloi" jne, pelkäsin et jää ääni ihan käheäksi mut onneksi sai ihanaisen äänensä takaisin:)

joka päivä jotenkin ihmettelen et kylläpä aika on mennyt nopsaan ja tyttö jo tosi iso:D tuntuu että ymmärrys kehittyy kovaa kyytiä:) ja kohtahan on jo 1v synttärit:)!!! ne on ollut mielenpäällä aika paljon, entäs teillä muilla? me ei kyllä varmaan isoja juhlia pidetä,mut jonkinlaiset kuitenkin:)
 
voi kääk. tosiaan, kohta on 1v synttäritki !! itellä vaan mielessä tuleva synnytys ja vauva-arki...
 
Jos sais pitkästä aikaa tänne vähän kirjoiteltua...Nopeasti lukaisin, mitä kaikkea on tapahtunut...vauvoilla rauhattomuutta vähän jokaisella ja toivottavasti melela teillä alkaa tauti helpottaa!
Meillä oltiin viime viikolla kans flunssassa. Poika on nyt nukkunut kuukauden omassa huoneessa vaihtelevalla menestyksellä. Oon nykyään ite ihan poikki, jos pitää useamman kerran yöllä nousta...ei jaksa yhtään niin ku vauvan ollessa pieni, varmaan joku hormonaalinen juttu.
Yritän vähentää jo imetystä pikkuhiljaa. Pojalle tissi maistuu usein, noin 3 tunnin välein, mut päivisin monesti vaan hörppäsee. Mulla nousee maitoa edelleen tosi runsaasti varsinkin toiseen rintaan ja toi hörppäily tekee olosta tukalan :( Kävin jo lääkärissä tarkistuttamassa patin rinnan ja kainalon välissä ja sanoi, että rintarauhaset on turvonneet ja rauhattomat, voi säteillä koko kainalon alueelle ja imusolmukkeisiin. Pitäis vähentää päiväimetystä, mut rinnat tarttis saada kunnolla tyhjiksi vähintään 4-5 tunnin välein...mitenhän tän yhtälön toteuttais?!? Pumppaaminen pahentaa kumminki tilannetta entisestään. No, nyt oon pari päivää venyttänyt imetysvälejä tunnin tai puoltoista. Vähitellen ajattelin kokonaan lopetella. Imetys vie multa muutenkin ihan hirveesti voimia, paino meinaa pudota vaan ja väsyttää. Vinkkejä saa antaa lopettamiseen :)
 
Mäkin koko ajan pyrin hieman lopettelemaan tuota imetystä, tosin tyttö lopetti päiväimetykset kokonaan itse. Ottaa silloinkin jos tarjoan mutta oikestaan pari kertaa imetän vuorokaudessa(yöllä kerran ja illalla). nyt meni vuorokaudessa kolme kertaa...mut yleensä tuo kaksi. korvikkeita tai hapanmaitotuotteita menee n.3dl. en tiiä miten korvaan loput maidon määrästä kun meinaan lopettaa koko imetyksen nyt parin kolmen viikon sisään. en vaan itse jaksa enää. oon varmaan tylyn jonkun mielestä mut ei vaan enää jaksa:(

Nyt on mieli vähän maassa ollut tänään, kun yks kaveri kyseli tytön osaamisia ja ihmetteli kauheesti kun tyttö ei osaa kun hetkiä olla ilman tukea, eli ei kunnolla osaa ilman tukea seistä, ihan hetken vaan. miten teillä muilla? Kaverilla oma lapsi joka oppinut asioita tosi nopeesti ja kummasteli että eikö muka jo meijän tyttö juoksentele:( tiedän ettei tarvi mut mieli silti maassa kun tuli sellanen olo et onko kaikki kunnossa kehityksessä. Sma ihminen ihmetteli kun meijän tyttö ei kauheesti jokeltele. äittäittäätä tulee mutta harvoin. ja muuten on lähinnä kiljumista ja älämölöä...miten teillä muilla onko kuinka paljon "keskustelujokeltelua"?? toivottavasti oppisi normaalisti puheen...

 
ymmärrys on kyllä tosiaan hyvää, pienet kohotukset ja n.13sanaa laskin et ymmärtää...mut tuo jokeltulu ei oo kovikaan monipuolista...hmm. mitä mieltä ootte?
 
Jokainen lapsi oppii asiat eri tahtiin. Toiset hitaammin toiset on sit hoppusampia. Ja minun mielestä ei vitsukka kannata ottaa stressiä tuon kaverin sanomisista. Semmoset vanhemmat joilla on lapsi aikasten oppinu juttuja voivat olla hyvinki hereitä "arvostelemaan" toisten lasten kehitystä.
 Mulla on kaverin lapsi kans vähän hitaampi hämäläinen nuitten uusien asioiden kanssa. Kohta 11kk ja vasta alkanu liikkumaan ja istumaan kunnolla. Juttua ei tuu ihmeemmin, mutta ihan vireä ja reipas kamu on. Ja toisen kamun laps lähti kävelemään 1v4kk iässä. Jokainen on omanlainen.. Mulla olis kyllä saattanu palaa hihat tuommosesta tyhjän "arvostelusta". Ihan varmasti sinun lapsi kasvaa ja kehittyy ihan normaalisti!! :)

Tänään otti poitsu kaks askelta, eilen oli ensimmäinen. Jotenki ilkeä kirjottaa tuo, ei oo vitsukka sinun mielen pahoittamiseksi tarkoitettu..
 
Meillä Ninni osaa jo ns.komentaa.Ja vähä tulee jotain tättättää juttuu.myös paljo kiljuu ja pitää muuten omaa ääntelyää.Oon niin monii lapsii katellu ja esim.mun yhden kamun muksu on jo yli 3v eikä osaa oikein viel puhuu,ja samoin hänen 1,4v muksu ei osaa edelleekää kävellä.Mun siskol koht 10kk vanha muksu ja hänen muksu oppi 7kk vanhana konttaamaan ja seisomaan tukia vasten.9kk iässä hän alkoi siirtymään tuelta toiselle jos tuki oli lähellä.Mun pikkuvelipuoli oppi tasan vuoden iässä kävelemään.Meil vasta ryömitään ja välil otetaan muutamia konttaus askelia.kovin on myös alkanut tukea vasten kiipeämään.Muutamia kertoja on yrittänyt kiivetä sohvankin ja tulostimen päälle.Tuntuu että silmät pitäs olla selässäkin :s
 
vitsukka: ei kyllä todella kannata stressata. meillä poika oppinu just konttaan/huterasti nousee puuta vasten ku siskon tyttö joka on viikon nuorempi niin tepastelee jo tukea vasten ja taaperokärryllä vinhaa vauhtia!

benjamin raukka, joka välissä nyt nousee puuta vasten ja äskettäin kuulu muks, ja hirvee parku. menin kattoon niin toinen raukka suu veressä makaa ruokapöydän penkin alla :¨( onneksi selvittiin säikähyksellä. tosin, ei kovin hyvin antanu kattoo suuhun et mistä se veri oli peräsin. mut toivottavasti ei hampaat viottunu :( tämmöstä tää nyt sitte tulee oleen.. toivottavasti oppii pian laskeutuun varovasti ite takas istumaan lattialle ettei rymise kokoajan pää johonki.
 
Viltsukka: ei todellakaan kannata korvaansa lotkauttaa tommosille ihmettelyille, jokainen vauva kehittyy omaan tahtiinsa. Loppujen lopuks ne kaikki varmasti juoksee ja huutaa äitin mielestä ihan riittävästi! Me mietittiin kans taaperokärryn hankkimista, varmaan poju tykkäis sen kanssa painella menemään, mut saa ny kuitenki opetella "luonnollisesti" kävelemään :)
 
Takaisin
Top