Syyskuiset 1-v.

Mä imetin kaiken kaikkiaan 3kk ja sillä samalla sekunnilla, kun imetyksestä päästiin kokonaan eroon ja päivät mentiin korvikkeella/piltillä, alkoi sälli nukkua yönsä läpi ja siitä asti ollaan saatu nauttia läpinukutuista öistä! :) Jos nyt ei huomoida niitä paria viikon-kahden kestäviä hampaidentulokiukkuja jolloin ollaan saatu yötkin valvoa. Olen päättänyt, että jos meille vielä jossain kohtaa toinen lapsi tulee, niin todennäköisesti imetys jää vielä lyhyemälle mitä tämän esikoisen kanssa, ainakin jos huomaan sillä vaikutusta yöunien laatuun :)
 
Imetin 9 kuukautta, Omppu päätti silloin itse lopettaa, kun tykkäsi juoda enemmän nokkamukista ja tuttipullosta. Yöt Omppu on nukkunut aina omassa sängyssään, puolivuotiaasta asti omassa huoneessaan. Yleensä nukkuu heräämättä ollenkaan tai sitten havahtuu kerran, mutta ei tulisi mieleenikään antaa enää maitoa mistään öisin. Imetys muutenkin tuntuu ihan absurdilta ajatukselta, kun toinen on jo niin "iso poika". Potkii jalkapalloa, leikkii autoilla, höpöttelee ja käy potalla. Ymmärrän, etät monilla on erilainen tilanne ja näkemys, mutta tosiaan en voisi ajatellakaan imettäväni tuota pientä ja reipasta poikaa - eikä se siihen kyllä suostuisikaan.
 
Minä kyllä ihan mielellään imetän kävelevää taaperoa. Minusta imettäminen on kuitenkin ihanaa läheisyyden hetkiä oman lapsen kanssa. Korvikkeita en välitä antaa kun niiden koostumus on niin huono äidinmaitoon verrattuna. Kaipasin vinkkejä vaan tuohon yöimetyksen lopettamiseen. Univajetta mulla ei ole koskaan ollut lapsen tai imetyksen takia.
 
Minäkin imetän vielä.
Yövieroitus on paraikaa menossa, iskä hoitelee herätykset :) Todella helposti meni, hän heräsi ja itki iskän sylissä ehkä 2*5min kolme yötä. Eilen neljäntenä yönä nukkui 12h ilman heräämistä.
Tyttö ei ole koskaan juonut tuttipullosta mitään, eikä maitoa edes nokkamukista/tavallisesta mukista vaikka siitä vettä juokin ihan omatoimisesti.
Mä olin vuorokauden imettämättä ja sinä aikana Nipa joi desin junnu-maitoa :)
Mä imetän vielä, koska se on lapselle näköjään niin kovin tärkeää, vieroitetaan lapsentahtisesti ja toivotaan että se kans tajuais itse lopettaa ennen kouluunmenoa. Onhan toi huvittavaa imettää kävelevää ja tanssivaa taaperoa, joka juoksee kesken leikkien repimään paidasta ja hokemaan "mammamamamam" :-)
En olisi itsestäni uskonut, mutta mies tsemppaa tässä kovasti ja nykyään imetys on niin vaivatonta, enkä ole kuullut vielä yhtään järkevää syytä miksi imetys pitäisi lopettaa, niin jatketaan nyt vielä hetken aikaa...
 
Musta on hieno juttu että osa vielä imettää :) Kuin myös että moni taapero ei enää ole tissiä kaivannut kuukausiin! :)

Meillä se imetys loppui vähän molempien valintana.... tyttöä ei enää oikein kiinnostanut tai kaikki muu kiinnosti enemmän :grin eikä mua vuorostaa kiinnostanut odotella rinta paljaana milloin alkaa kiinnostamaan. Mulla sitten tietysti tämä uusi raskauskin tässä, omat vaikutuksensa silläkin :)

Mutta siis, musta tämä imetyskin on vähän hällä väliä juttu! Tai että jokainen äiti tekee niin kuin tahtoo ja kokee parhaaksi omalla kohdalla ja oman lapsen kohdalla :)

En mä oo ikinä kuullut että kukaan taivastelee tuolla miten Jaakko 35 vee on puliukko sen takia että jäi imetys vähiin. Tai että menestynyt bisnesmies Einari 38 vee on saanut kaiken viisauden tissistä/pullosta.

Jos jotain tämä äitiys on mulle opettanut, niin sen että jokainen äiti tahtoo omalle lapselle parasta :Heartred Ja jokainen äiti määrittelee sen itse mikä on parasta :) Ja erehtyä saa ja myös mieltänsä muuttaa :)

Saas nähdä miten meillä menee tämän kakkosen kanssa.... Tyttö kun on ollut niin helppo lapsi kaikella tapaa, että ihan kauhistuttaa voiko edes toista helppoa tulla samaan perheeseen...
 
Ei Omppukaan hyvänen aika enää juo korviketta vaan ihan tavallista maitoa. Helpotti aika paljon arkea, kun sai siirtyä tavalliseen maitoon eikä tarvi erikseen ostaa. Tavallinen maito maksaa vähemmän, säilyy pitempään avattuna ja kelpaa meille kaikille :). Läheisyyden hetkiä on muutenkin: Omppu saattaa ihan spontaanisti kietoa kädet kaulani ympärille, kiivetä syliin ja pussata. Silittää tukkaani ja tykkää hellyyden osoituksista. Imetyskin oli ihanaa silloin aiemmin, mutta ihan kiva on, että toinen haluaa silti olla lähellä, vaikka se ei ole enää elinehto hänelle. :)
 
Tänään imetin Nipan ennen unille menoa, yhtäkkiä hän muisti päivän leikit. "tööt, tööt, äitin nenu" ja paineli sormella mun nenää. :-) Oli jotenkin hellyyttvä hetki ja nyt ymmärsin miten kivaakin voi olla taaperoa imettää. Mä olen 5kk ikäisestä onnistunut imettämisessä ainoastaan pimeässä hiljaisessa huoneessa, jossa pienikin häiriö keskeytti ruokailun. Nyt kun yösyöminen on loppunut niin hän haluaisi tissitellä (yäk, mikä sana, en ihan täysin ole sujut asian kanssa edelleenkään) missä tahansa. On ihan kivaa kun voi telkkua katsoessakin syöttää lasta.
Meillä on kausia kun hän ei suostu syömään kunnolla ruokaa. Nyt on poskihampaita tulossa ja se vaivaa kovasti. Onneksi sentään maitoa menee. Ja tosiaan, hän ei (ikävä kyllä) juo mitään maitoa mistään. Juustoa syö, eli sillä periaatteessa saisi tarvittavat kalkit jne , mut toivon että alkaisi juomaan iha oikeaa maitoakin mukista.

Nyt on muuten sylikausi menossa. On tosi rasittavaakin välillä kun olisi vaan jatkuvasti sylissä. Me remontoidaan (pintoja uusiks) ja eipä meikäläinen saa mitään aikaiseksi siellä. onneksi kohta on muuttokin ohi, niin saadaan viettää loppuelämämme samassa paikassa. Oli meidän viimeinen muutto :Heartred
 
TerhiJiin kommentista tuli mieleen, et onko teidän muksuilla jo poskihampaita? Viime viikolla huomasin, et meidän poitsulla on puhjennut vasemmalta puolen ensimmäinen poskihammas 8)
 
:grinMeitin pikku-ukolla on jo kaikki poski-ja kulmahampaat. Suu siis hampaita täynnä, komea tasainen hammasrivi, jota kovasti ekalla hammaslääkärikäynnillä kehuttiin. Ei ole koskaan huolinut tuttia, niin varmaan sekin vaikuttanut tasaiseen hampuriviin.
 
Meillä on kuusi hammasta yhteensä.

Imettäminen loppui siihen 6-7kk ikään. En ole sitä hommaa kaivannut kertaakaan. Ja meillä on juotu normaalia kevyt maitoa jo kaksi kuukautta, hyvin se on alas mennyt. Ja on huomattavasti halvempaa.

Meillä ipana saattaa tulla kesken omien leikkien antamaan haleja ja pusuja, silittelee päätä ja poskia :Heartred
Jotenkin kuvottaa ajatus tämän ikäisen
lapsen imettämisestä. Anteeksi jos nyt joku loukkaantuu. Jokainen tyylillään.
 
Kaikenkaikkiaan meidön pojalla on 8 hammasta, 5 ylhäällä ja 3 alhaalla.

Imettäminen loppui meillä, kun lapsi oli 7kk. Se oli oikein sopiva aika meille. Olisin voinut itse vielä jatkaa imettämistä, mutta poika ei enää rauhoittunut syömään vaan teki kaikkea muuta riekkumista syöntihetkillä. Ja alkoi vielä pikkuhampaillaan pureskella, jos ei ollut ihan todella nälkäinen. Olin ihan helpottunut siitä, kuinka helposti imetyksen lopettaminen onnistui.. ja helpottihan se paljon liikkumista lapsen kanssa, kun ruokailu ei olisi mitenkään onnistunut enää vieraassa ympäristössä. Kotonakin viime aikoina juuri ja juuri hiljaisessa, pimeässä huoneessa malttoi syödä. Nyt vuoden ikäistä en osaisi ajatella enää imettäväni.
 
Meidän tytöllä on jo lähes kaikki hampaat, 16 kpl. Vain aivan takimmaiset puuttuvat.

Minäkin olen aina ajatellut, että vauvan ollessa yksi, lopetan imetyksen. Varsinkin kun nyt vauvan kanssa en ole mitenkään erityisesti nauttinut imettämisestä. Siksi olenkin yllättynyt, että vielä imetän. Tyttö on purrut imetettäessä vain pari kertaa ja sekin oli ihan minun oma mokani, sillä hänellä oli ruokaa vielä suussa syönnin jälkeen. Pääosin tyttö syö tavallista ruokaa ja syö todella hyvällä ruokahalulla. Maitotuotteista hän pitää ja juo maitoakin vähän. Nykyisin tyttö tulee halimaan, pussaa ja paijaa usein päivän aikana. Silti aamu- ja iltaimetykset ovat tytölle vielä tärkeitä, ei niinkään sen maidon vuoksi vaan ehkä hän kaipaa sitä imemistä. Tuttia ei ole ja tuttipullon antaminen tuntuu hassulta, kun muuten tyttö juo mukista. Minua auttaa tässä kai se, että voin periaatteessa lopettaa imettämisen koska vain. Tytttö ei sitä maidon vuoksi tarvitse. Eikä tuo imetystapahtuma kestä kauaa. Sitten kun lopetetaan imetys, niin sitten kokeillaan vaikka sitä tuttipulloa aamuisin ja iltaisin, jotta tyttö saa sitten vielä imeä.

Meilläkin maito on "mammammammam"
 
Meillä loppui imetys silloin viime jouluna, eli siis 3kuukauden iässä. Suunnitelma oli silloin alkaa vähentää imetyskertoja mutta Ellihän päätti sitten yhdellä rytinällä, että ei enää ime. Periaatteessa olisin halunnut imettää pidempään, mutta koska lääkärit suosittelivat imetyksen lopetusta ennen jalkaleikkausta, toimin heidän ohjeidensa mukaan. Tavan maito menee täälläkin tällä hetkellä, pehmeänokkaisesta mukista. Ja piimää Elli tykkää juoda, se menee vain pillillä. =) Niin, ja maito on meillä tooto.

Hampaita Ellillä on edelleen se 8. Toista kuukautta on ollut ilmassa, että seuraavia tulisi, mutta ei vielä kuitenkaan näy ei kuulu. Tuttia ei huoli edelleenkään, eikä tietysti nyt tässä iässä enää olla kokeiltukan, mutta peukkua imee senkin edestä. Se oli jo vähäisempää jossain vaiheessa, mutta nyt lisääntynyt hurjasti. SIlläkin noita lisähampaita odotellaan......
 
Takaisin
Top