Syrjitäänkö raskauden takia?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletteko kohdanneet työelämässä syrjintää raskauden takia? Miten esimies tai työkaverit on ottaneet raskausuutiset vastaan?

Itseäni onniteltiin, kun kerroin raskaudesta ja raskauden ajan sain työvuoroja kuten siihenkin asti. (Olin siis silloin töissä tarvittaessa työhön kutsuttavana.) Äitiysloman jälkeen minut olikin taidettu unohtaa tai ehkä se johtui siitä että vuoroja jakavat työntekijät oli vaihtuneet. Ennen äitiyslomaa minulle usein soitettiin että pääsenkö tuonne, loman jälkeen soiteltiin enää todella harvoin. Yleensä tarjottiin töitä vain tekstiviestillä, joka meni monelle ja nopeat söi hitaat. :sad001
 
Esimies ei puhunut minulle mitään pariin viikkoon, kun raskaudesta kerroin ennen rakenneultraa hyvissä ajoin. Olisi pitänyt kuulemma kertoa aikaisemmin.. ei sanallakaan onniteltu. Neuvoloita ja ultria varten ei meinattu antaa vapaata, vaikka minulla niihin vapaisiin oli oikeus. Kun jäin töistä pois, ilmoitti esimies, ettei minulle todennäköisesti ole enää töitä, kun palaan takaisin. Minulla on vakituinen kokoaikainen työ, mutta tilalleni ei ole palkattu ollenkaan sijaista, vaan uusi työntekijä vakituiseksi. Minua odottaa siis potkut, kun palaan.. :sad001
 
Esimies ei puhunut minulle mitään pariin viikkoon, kun raskaudesta kerroin ennen rakenneultraa hyvissä ajoin. Olisi pitänyt kuulemma kertoa aikaisemmin.. ei sanallakaan onniteltu. Neuvoloita ja ultria varten ei meinattu antaa vapaata, vaikka minulla niihin vapaisiin oli oikeus. Kun jäin töistä pois, ilmoitti esimies, ettei minulle todennäköisesti ole enää töitä, kun palaan takaisin. Minulla on vakituinen kokoaikainen työ, mutta tilalleni ei ole palkattu ollenkaan sijaista, vaan uusi työntekijä vakituiseksi. Minua odottaa siis potkut, kun palaan.. :sad001

Onpa inhottava tilanne! Kuulutko liittoon, jotta voisit saada apua jos sinut irtisanotaan laittomasti?
 
Minulta loppui työt viikon kuluttua siitä, kun tulin raskaaksi. En siis ehtinyt nähdä, mitä olisi tapahtunut. Veikkaan, että syrjitty olisi, etenkin pomon taholta. Siellä naisista ei välitetä, hehän ovat kaikessa huonompia kuin miehet.
 
Niissä työpaikoissa, joissa olen ollut, ei ole raskauden takia syrjitty. Edellisessä työpaikassani yksi kollega jäi raskauspahoinvoinnin takia 4 viikon saikulle oltuaan koeajalla vain 2 viikkoa, ja hän jatkoi tuossa työpaikassa ihan normaalisti, taitaa olla nyt kahdeksatta vuotta siellä. Samasta työpaikasta on kyllä koeajalla laitettu väkeä pois osaamattomuuden takia, mutta ei raskauden.
 
En ole minäkään raskauksien vuoksi kokenut syrjintää. Ekaks pomo on yleensä sanonut että hyvä kun ilmoitit jo nyt (rv6-9) ja onnitellut sitten. Kysynyt vointia ja et millonkas mahdollisesti jäät mammalomalle ja meinaatko pitkäänkin kotona olla? Toimitat sitten vaan ajoissa kaikki laput :)
Ja sekä eka että tää tokakin pomo sanoneet et tällästä tää nyt vaan on naisvaltaisilla aloilla. Kun palkkaat nuoria, niin ne sikiää, kun palkkaat vanhempia niin niille tulee muita kremppoja ja jäävät eläkkeelle. It's life! Ja tää toka pomo tais sanoo myös et on ihan hyvä olla muutakin elämää kun pelkästään työt.

Itseasiassa olin vielä synnärillä ku tää uus pomo laitto mulle viestiä et mites siellä jaksellaan? Vieläkö oot yhdes koos vai joko on vauva syntyny? Siis seuraavana päivänä vauvan syntymästä :) oli ihan kiva kun kysy :happy: taisinpa laittaa sille kuvan vastaukseks :grin ja se taas laitto kuvan omalta mökkirannaltaan jossa joutsenperhe oli uimassa.
 
Esimies ei puhunut minulle mitään pariin viikkoon, kun raskaudesta kerroin ennen rakenneultraa hyvissä ajoin. Olisi pitänyt kuulemma kertoa aikaisemmin.. ei sanallakaan onniteltu. Neuvoloita ja ultria varten ei meinattu antaa vapaata, vaikka minulla niihin vapaisiin oli oikeus. Kun jäin töistä pois, ilmoitti esimies, ettei minulle todennäköisesti ole enää töitä, kun palaan takaisin. Minulla on vakituinen kokoaikainen työ, mutta tilalleni ei ole palkattu ollenkaan sijaista, vaan uusi työntekijä vakituiseksi. Minua odottaa siis potkut, kun palaan.. :sad001

Todella törkeää! :sad001 Ja laitontakin. Jos vain jaksat liitto asialle niin ehkä oppivat ettei odottajia noin kohdella. Tai ehkä eivät opi, mutta saavat ainakin nenilleen. :angry2

Ja tuo Ennin (onneksi) entisen työpaikan asennekin on todella tympeä. :meh:

Kiva kuulla myös näistä paremmin asiaan suhtautuvista työpaikoista. :)
 
Esimies ei puhunut minulle mitään pariin viikkoon, kun raskaudesta kerroin ennen rakenneultraa hyvissä ajoin. Olisi pitänyt kuulemma kertoa aikaisemmin.. ei sanallakaan onniteltu. Neuvoloita ja ultria varten ei meinattu antaa vapaata, vaikka minulla niihin vapaisiin oli oikeus. Kun jäin töistä pois, ilmoitti esimies, ettei minulle todennäköisesti ole enää töitä, kun palaan takaisin. Minulla on vakituinen kokoaikainen työ, mutta tilalleni ei ole palkattu ollenkaan sijaista, vaan uusi työntekijä vakituiseksi. Minua odottaa siis potkut, kun palaan.. :sad001

Ehdottomasti kannattaa olla yhteydessä liittoon, jos saat potkut tai jos kohtelu muutoin on epäasiallista töihin palattuasi. Selkeää raskaussyrjintää, ja oikeuksista kannattaa pitää kiinni. Liitto auttaa ja jos sinut irtisanotaan, voit vaatia korvauksia. Tsemppiä, todella ihmeellinen asenne! Ei ihme että lasten tekeminen monella mietityttää, kun tällaisia kokemuksia kuulee. Ja sitten ihmetellään, miksi ihmiset ei perusta perhettä tai tekee sen niin myöhään :shifty:

Raskaussyrjintä on ilmeisesti tosi yleistä, Yle tästä uutisoi vasta. Jos yhtään oma tilanne mietityttää, kannattaa ottaa yhteyttä liittoon jos sellaiseen kuuluu, tai kysyä neuvoa esimerkiksi juristilta. Liian moni jättää käsittääkseni puuttumatta näihin, minä uskon että epäkohtiin tulee puuttua, vaikka se vähän voi omia voimavaroja viedä.
 
Esikoista odottaessa mulle kävi näin:

Menin kertomaan pomolle raskaudestani iloisena (Saatoin olla hieman innoissani asiasta). Hymy siinä pikkuhiljaa kyllä hyytyi, kun pomo sanoi ettei heille ole koskaan palkattu raskaana olevaa, eikä palkata nytkään.

Se oli mun viimeinen työpäivä siinä firmassa.

Kävin juristin juttusilla, mut ei se siitä koskaan edennyt mihinkään.
 
En ole kokenut syrjintää vaikka pomoni onkin lapseton vanha harppu joka tuntuu inhoavan kaikkia nuoria. Varsinkin naisia. Raskaudesta kerrottuani, onnitteli ärtyisästi kireän tekohymyn takaa :grin
 
Ihana kun nykyisessä työpaikassa pomot ovat todella huolehtivaisia, työmatkalla talousjohtaja halusi ehdottomasti kantaa matkalaukkuni kaikissa siirtymisissä ja toimari huolehti että tässä välissä varmaankin kannattaa hakea syötävää ettei tule huono olo. :grin
 
Takaisin
Top