Syntyneet ja synnytyskertomukset

Pikkuinen tyttömme syntyi äärimmäisen tuskallisen synnytyksen (lopulta kiireellinen sektio) jälkeen sunnuntai aamuna, rv 40+2. Kokoa neidillä oli 48cm ja 3370g. Kotiuduimme keskiviikkona ja nyt tässä on yritetty sopeutua uudenlaiseen arkeen pikkuisen kanssa. Helppoa ei ole ollut, mutta jospa tämä tästä...
 
Rakas poikani syntyi viikolla 40+3 :) 3 päivää meni yli lasketun ajan.

Loppujen lopuksi synnytys ei ollutkaan niin kamala kun olin ajatellut, vaikka pojalla tuota kokoa olikin 850g enemmän kuin arvio antoi.

Palkintona oli ihana poika joka syntyi 7.9.2012 klo 15.43, 4350g ja 54cm ♥

 
Pieni poika syntyi 21.9 klo 12.48. 3440g, 49cm. Terhakka ja virkeä. Rintaruokintaa osastolla opetellaan ja maidonnousua odotellaan. Alatiesynnytys, puudutteina ilokaasu, kohdunsuun puudute ja epiduraali kipupumppuna. Äiti ja vauva voivat hyvin.
 
Tarkistin tuon pituusmitan tänään ja sen muistin väärin edellistä juttua kirjoittaessani. Nyt ollaan oltu sunnuntaista asti kotona ja isosiskolla on kovasti mustat sukat jalassa. Meinaa äidillä pinna olla kireällä, kun isäkin isyyslomalla ja vain "omia hommiaan" hoitelee. Saan siis hoidella niin nuhaisen esikon kuin uudenkin tulokkaan päivähommat likipitäen yksin. No onpahan ainakin tiedossa, mikä ensi viikolla odottaa, kun mies käy töissä.
 
Muistlinko oikein tosta listasta et synnytit kans kysis? meilläki synty rv 36+3 eli3 viikkoo etuajas :-)
 
Juu, kyllä minäkin Kysissä synnytin.:) Kyllä ainakin meidän kohdalle osui todella ihana henkilökunta :)
 
vähän "jäljessä" kirjoittelen, kun aikaa ei ole ollut,

Elikkäs terve tyttö syntyi tiistaina 11.9 klo 10.24 viikkoja 41+5. 12 päivää yli lasketun.
Pituutta 49cm ja painoa 3680g, päänympärys 34cm, pieni ja pyöreä ;D

Sinä aamuna mentiin vain kontrollikäynnille, kun ei supistuksia, tai muutakaan synnytykseen viittaavaa ollu ilmoilla. Supistukset kuitenkin alkoi lievinä aamukuuden aikoihin ja laitokselle kun päästiin niin käyriltä kiireesti synnytyshuoneeseen.
Synnytys menikin sitten tosi nopeasti, kun ponnistusvaihe kesti vain 10min, eikä puudutteita yms. kerenny saamaan, vähän kerkesin imppaamaan ilokaasua. Pirteänä sitten huoneeseen ihmettelemään vauvaa. Laitoksella oltiin 2 yötä ja itse toivuin synnytyksestä hyvin
 
Meillä oli yhtä ihmistä lukuunottamatta tosi kivoja mut kiire sieltä paisto kyllä kaikissa. Kun tää yks oli sitä mieltä ku pyysin särkylääketä (samana päiväni olin synnyttäny) hän sanoi et en tarvii kuulema kun ei se kumminkaan auta :-) mun mies sit juoksenteli siellä hoitajien peräs et tuokaa ny jotain ku en pystyny muutaku itkee niitten hiton jälkisupistuksien ansiosta. minkä ikäinen oon- teidän pieni nyt on?:-) meillä typyllä ikää 2kk 2 viikkoa 3päivää:-)
 
Meillä oli yhtä ihmistä lukuunottamatta tosi kivoja mut kiire sieltä paisto kyllä kaikissa. Kun tää yks oli sitä mieltä ku pyysin särkylääketä (samana päiväni olin synnyttäny) hän sanoi et en tarvii kuulema kun ei se kumminkaan auta :-) mun mies sit juoksenteli siellä hoitajien peräs et tuokaa ny jotain ku en pystyny muutaku itkee niitten hiton jälkisupistuksien ansiosta. minkä ikäinen oon- teidän pieni nyt on?:-) meillä typyllä ikää 2kk 2 viikkoa 3päivää:-)
 
Minä kans KYS:ssa synnytin ja just sillon oli "kaikki paikat täynnä", saleissakin kiirusta, useampi äiti yhdellä hoitajalla. Siitä huolimatta sain mun mielestä loistopalvelua. Särkylääkkeitäkin sain, kun kävin vain hoitajilta kysymässä, melkein sai itse valita, mitä ottaa. Kysyivät vain, että mitä olet aiemmin ottanut ja mihin vaivaan. Mutta siellähän onkin se tiimityöskentely ja ehken eri tiimeillä on eri hoitajat ja hoitajilla erilaiset työpäivät. Toivottavasti ei kuitenkaan jäänyt "kovin paha maku suuhun" vierailusta osastolla. Itse ainakin olen sitä mieltä, että vaikka heillä siellä kiire olikin ja se jonkin verran näkyi työskentelyssä (itsekin siis olen hoitoalalla töissä), niin mielelläni menen uudelleen Kuopioon punnertamaan "kolmosen", jos sellainen meille joskus suodaan. :)
 
Itse synnytin sillon 20.8 ja kiirettä kyllä passas. Ja jotenki oli ite niin vaikee olla ku oma pieni oli vauva teholla tarkkailussa ja sit ei voimat riittäny sinne mennä niin usein ku halusin :-) joo ja ei siis muuten jääny mitää pahaa sanottavaa oli ihana kätilö ja hoitajat sitä yhtä lukuunottamatta joka sit seuraavna päivänä oli tosi kiva :-) varsinki yks hoitaja oli iahan kun rauhotteli mua kun vauva oli tutkimuksis :-) T
 
Minäkin kerron omani... 29.8 alkoi 4 aikaan aamulla supistella, noin 4-5 min välein. soitin synnärille ja sanoivat että voin tulla. kärvistelin 10 asti aamulla kunnes lähdimme sairaalaan. Siellä ottivat vastaan ja käyrille. supistukset olivat laantuneet jo matkalla sairaalaan melko paljon ja tulivat n. 10-30 välein. Passittivat pienelle lenkille, mutta sekään ei oikein auttanut. Joten kotiinhan sitä lähdettiin. Iltapäivästä alkoi taas kauheat supistelut, mutta ajattelin että yritän saada levättyä ym. Kävin saunassa ja lilluttelin suihkussa. Vesi tuntui hyvälle. sain nukuttuakin hieman vaikka koski. Noin 10 aikaan illalla sanoin miehelle että nyt on pakko lähteä, sattui niin vietävästi! ajoimme sairaalaan ja matka oli yhtä tuskaa. Päästyäni sairaalaan minut tutki kätilöopiskelija joka oli erittäin pätevä ja mukava. En ollut auennut yhtään. Silloin ajattelin että en jaksa enää yhtään ja epätoivo hiipi. Onneksi kätilö ymmärsi kipujani ja sain jäädä sairaalaan nukkumaan mieheni kanssa, olin käyrissä kiinni ja sain muutaman kerran pistoksen että saisin hieman nukuttua, no en saanut, mutta levolla olikin merkitystä :) Nimittäin 3.15 heräsin ihan jäätävään supistukseen, kuului poks ja lapsivesi meni! mies ei ollut uskoa korviaan :D kutsuttiin kätilö ja hän tarkasti paikat. olin auennut 4 cm! on niiin onnellinen. pääsin sitten synnytyssaliin ja aloitin hengittelee siinä ilokaasua... Voi sitä huvin määrää, ainakin sai mies ja kätilöt hyvät naurut! Sitten olo kävikin erittäin epämukavaksi ja sain epiduraalin, joka ei mielestäni auttanut juuri ollenkaan. jouduin koko synnytyksen ajan olemaan sängyssä koska jalat ei kantaneet ja olin niin pöhnässä. Mulla alkoi tuntumaan kova paine alapäässä, en ollut auennut kuin 5 cm. Kätilö oli kerennyt vaihtua ja hän ei uskonut kuinka kova ponnistamisen tarve mulla oli. Sitten kun hieman äräshdin kävi hän hakemassa lääkärin. Sillä aikaa toinen kätilö laittoi mulle aqua-rakkulat, joita en enää IKINÄ ota, sattui niiiiin paljon. Kätilö teki tutkimuksen ja laittoi samalla pudendaalipuudutksen, joka tuntui ihan hirveältä.. Katsoi ultralla, että vauva on tulossa avotarjonnassa, siksi niin kova ponnistamisen tarve. Lääkäri määräsi spinaalipuudutteen ja jos se ei auta rentouttamaan lihakset, että vauva vaihtaisi asentoa, joutuisen leikkaukseen. Sain spinaalin joka tuntui taivaalliselta, kivut hävisivät, mutta jäi supistuksista paineen tunne vasemmalle puolen. klo 16 aikaan sain alkaa ponnistelemaan, koska vauva oli kääntynyt oikein päin ja oli auennut 9,5 cm, kätilö työnsi reunat pois. Ponnistaminen tuntui hyvältä supistuksia vasten. klo 16.33 syntyi terve 9 pisteen tyttö! sitä onnen ja ilon määrää ei voi edes kertoa. En revennyt yhtään, joka oli tietenkin hyvä juttu. Oltiin salissa pari tuntia vielä ja saatiin onnittelu kahvit. Miehellä tuli onnen kyyneleet niinkuin minullakin. Kätilö ja opiskelijat olivat päteviä ja mukavia, lukuunottamatta erästä lääkäri opiskelijaa ja yhtä kätilöä :) synnytyksestä jäi ihana muisto<3
 
Oon vähän myöhässä, mutta kerronpa nyt ajan kuluks tässä synnytys tarinani. :) Eli laskettu aika oli mennyt kaksi päivää sitten kun yöllä rupesi yllättäen supistelemaan 5 minuutin välein. Ooteltiin miekkosen kanssa parisen tuntia ja supistukset muuttui epäsäännöllisiksi ja ruvettiin nukkumaan. 

Huonosti nukutun yön jälkeen heräsin aamulla ja supistuksia tuli 8 minuutin välein. Oltiin vain ja ootin vain että tulis oikein kipeitä suppareita. noh, mies lähti iltavuoroon puoli 2 ja ystävä jäi pitämään mulle seuraa.

Supparit rupesivat vähitellen tulemaan 5 minuutin välein. En millään halunnut soittaa miehelle ja lähteä sairaalaan, koska olin varma että ne lähettää meidät takas kotia. Kärvistelin 4 minuutin välein tulevien suppareitten kans 6 kunnes ystävä pakotti soittamaan miehelle. 

Mies tuli ja lähdettiin saman tien matkaan, sairaalaan matkaa on semmoiset 50 km. Nyt kopioin lopun kätilön tekemästä synnytys kertomuksesta, olin 3 senttiä auki kun päästiin sairaalaan.

klo. 20.15 siirtyy synnytyssaliin.
klo. 21.20 alkaa hengittää ilokaasua
klo. 21.55 äiti hengittää ilokaasua joka toimii hyvin. naurattaa. (tässä vaiheessa tuli uus kätilö ja olin just ottanu ilokaasua. Esitteli ihtensä ja repesin sille totaalisesti. vieläki  hävettää)
klo. 23.00 4 senttiä auki.
klo. 23.40 epiduraalipuudutus
klo. 1.20 7 senttiä auki
klo. 2.20 äiti tuntee kipua
klo. 2.35 äitiä työnnättää
klo 2.38 aktiivinen ponnistusvaihe, äiti ponnistaa loistavasti.
klo 2.46 syntyy hyväkuntoinen poika.
klo. 3.59 syntyy istukka.

Elikkä siinä se olis aika raakasti lyhennettynä. ei tullut repeämiä. Poitsun paino 2760g. syntyi 7.9.12.
 
Takaisin
Top