Synttärit

yllätys15 & 16

Varmaotteinen viestittelijä
Huhtikuunmammat 2015
Lokamammat 2016
Elikkäs, miten ootte ajatellut viettää / järjestää vauvojen 1-vuotis synttärit? Vai vietättekö ollenkaan?

Meillä neidin synttärit osuu sopivasti vappu-aattoon ( syntynyt 30.4 ) ja aateltiin pitää sillon vappu vklna. Ainut että synttärit pitää pitää kahdessa osassa, koska vieraita tulisi about 30 ( mummut, papat, tädit ja kummit ) ja koska miehen äiti ja isän uusi vaimo ei tuu keskenään oikein toimeen. Aattelin tarjottaviksi tehdä ainakin smoothie kakun ja normikakun(jota neiti voi hieman maistaa) ja jotain pientä suolaista. Pitää vähän miettiä saisko tehtyä vähän myös jotain vappu tarjottavaa, esim pikku munkkeja tai donitseja. Lisäksi vapussa on se hyvä puoli et kaupat notkuu erilaisia koristeita, palloja ym joten koristelu hoituu helpolla.
 
Meidän neidin synttärit (6.4) vietetään myös kahdessa osassa. Keskiviikkona oikeana päivänä tulisi lähellä asuvat ja sitten edellisenä tai seuraavana viikonloppuna kauempaa matkustavat. Mä veikkaan että me järjestetään neidille yyber mageet yliampuvat synttärit :D mä ja mun siskot (7 siskoa :wink ) tykätään kaikki suunnitella ja leipoa ja toteuttaa niin varmaan tulee aika monen moista ideaa ja tarjottavia. :D sillain kuitenkin että se on neidin päivä ja tehään taaperoillekkin sopivia tarjoiltavia ja taaperon "näköiset" kakkuna meilläkin tulee smoothie kakku (niitä tehnyt jo useamman vuoden) ja sitten tulee Minni kakku :P ymym... :wink

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Meillä tehdään kakku synttäreitä lähempänä viikonloppuna ja jos joku haluaa kahvilla käydä niin saa tulla. Meillä kun näitä syntymäpäiviä on harva se kuukausi, niin sitten kun lapset ovat isompia niin saavat sitten viettää kaverisynttäreitään. Ihan ovat olleet tyytyväisiä tähän järjestelyyn, ainakin toistaiseksi :) kakkua kun saa syödä ja pienen lahjan niin se riittää.
 
Meillä sattuu karkelot pääsiäiseksi. Kakun teen ja kaikki muu riippuu siitä oonko kipee vai en. Tänä talvena mun ei ole kannattanu suunnitella. Lähimmät sukulaiset ja kummit kutsutaan.
 
Minä en oo vielä suunnitellu mitään, 15.4. ois synttärit. Hääkutsuihin saatiin vihdoin värkit tilattua :)
 
Meille tuotti päänvaivaa se kun miehen perhe asuu Lappeenrannassa, mun perhe Turun suunnilla ja me ite + lähimmät ystävät ja pojan pari kummia Helsingissä eli hyvin laajalla alueella että miten synttärit järjestetään. Jos kutsuttaisiin kaikki meille niin sitten ongelmaksi muodostuisi myös istumapaikkojen ja tarjoiluastioiden riittävyys. Mitään juhlapaikkaa ei todellakaan aleta vuokraamaan. Päädyttiin sitten sellaiseen ratkaisuun, että pääsiäisenä mennään Lappeenrantaan ja juhlitaan miehen perheen kanssa, seuraavana viikonloppuna kutsutaan juhlitaan kotona ystäväporukalla ja sitä seuraavana viikonloppuna, jolloin on virallinen syntymäpäivä (9.4.) mennään mun perheen luo ja juhlitaan siellä. Tulee joo monet juhlat, mut toisaalta äiti ja anoppi molemmat varmasti hääräävät niin paljon synttäreiden vuoksi että niiden juhlien puolesta mun ei tartte tehdä paljon mitään. Lähinnä huolehtia siitä että pojalle soveltuvaa naposteltavaa löytyy tarjoilipöydästä. Oon ajatellut smoothie-kakun leipoa niin saa poikakin kakkua. :) sit lisäksi jotain pientä makeaa ja suolaista aikuisille, ja pienille lapsille esim. maissinaksuja, hedelmäpaloja yms. Mitään ihmeempiä koristeita en ajatellut hommata.
Ehkä sitten tulevina vuosina jos (toivottavasti) asutaan isommassa asunnossa selvitään yksillä juhlilla kun kaikki mahtuisi meille.
 
Meillä juhlitaan myös pääsiäisenä. Minä tykkään kyllä koristella kodin juhliin ja pidän myös leipomisesta. Kakkutaiteilutouhuun kun on kerran lähtenyt niin sitähän ei kovin helpolla lopeteta. Että pääsiäisenä kaulitaan sitten massaa ja piiperretään ties mitä koristeita kakkuun meidän osoitteessa :D
Me on ostettu ikeasta halpis kahvikupit ja lautaset ihan vain synttäreitä varten, ei sitten haittaa vaikka hajoaisi. Lapsille olen kyllä yleensä ostanut jotkut nätit pahvilautaset ja mukit confetista. Sieltä saa kivoja koristeita muutenkin! Nyt tilasin ja joku aika sitten hm homesta vähän synttärijuttuja... Että joo,kyllä minä laittelen ja jonkun mielestä voi "lähteä lapasesta"mutta mun mielestä se on kivaa joten en näe sitä niin!
 
Meillä juhlitaan pääsiäisenä. Ajatuksena on koristella kämppää kukilla ja ehkä jollain keväisillä väreillä (järjestetään meillä kotona siis). Asutaan aika pienessä asunnossa, joten meillä on koko päivän liukuvalla ajalla juhlat. Ajattelin askarrella ja koristella hienosti tarjottavat keittiön pöydällä. Kaikki ruoka tulee olemaan semmoista, mitä voi helposti syödä myös seisten tai istuen penkillä ilman pöytää. Jotain suolaista ja tietty myös makeaa. Varmaan jotain suolasia muffineita, vihannesdippiä, semmoisia tikkuja, missä on lihapullia, kasviksia, juustoa ja sellaisia. Makeaksi tulee kakkua, muttei mitään kermakakkua ja sitten myös jotain hedelmäjuttuja. Synttärisankari saa maistella kaikkea mitä haluaa :)

Kutsutaan lähimpiä sukulaisia ja ystäviä. Mammakavereiden kanssa juhlitaan varmaan perhetoiminnassa minne vien jotain herkkuja myös tarjolle :)

Vielä olen miettinyt, että olisi kiva tehdä jotain ohjelmanumeroita vieraille. Jotain pientä siis. Ainakin meillä on semmoinen kirja, mihin ihmiset sai kirjoitella terveisiä juhlakalulle, joka ei ymmärrä vielä että kuka oli juhlissa ja edes oikeen niitä juhlia. Siinä on vielä paljon tilaa ja ajateltiin, että käytetään sitä kirjaa kaikissa synttärijuhlissa, jotta lapsuuden synttäreistä jää kiva muisto. Ollaan säilötty tuollaisia muistojuttuja siihen äitiyspakkauksen laatikkoon.

Meille on tulossa siis aika ns. vaivalloiset pirskeet, mutta tykkään leipoa ja askarrella kaikkea, joten ei käy sillä tavoin voimille. Jos en tykkäisi puuhastella, niin ei varmaan järjestettäisi mitään juhlia ja sitten olisi ihan perusperus kakku ja kahvittelut. Tärkeintä jaksamisen kannalta on mielestäni mennä niissä kohdissa missä ei jaksa siitä mistä aita on matalin. Ajattelin vähän, että kertis lautaset olis ihan kivat ja sillein :)
 
Meille tulee ehtottomasti pahvilautaset, meillä kun ei ole tiskikonettakaan. Muutenkin yritetään välttää kaikkea stressiä, minä kun olen herkästi stressaantuvaa sorttia näissä asioissa. Ajattelin tehdä keväisen persikkatäytekakun. Ja karnevaalikeksit ovat ihan ehdottomat, ne kuuluu lapsen synttäreille! :p (Kai niitä muuten vielä on olemassa?!) Suolaiseksi tarjottavaksi tehdään ehkä jotain piirakkaa. Ilmapalloja ja serpentiinejä koristeeksi ja kaikille pahviset party-hatut. (Haluan niin nähdä appivanhempani hassut hatut päässä, he ovat nimittäin vähän jäykkiksiä... :joyful:)

Olen miettinyt tuota kellonaikaa. Olisi kiva saada koko joukko samaan aikaan, meillä kun on 89 neliön asunto, joten tilaa on hyvin. Olisi kiva, jos poika olisi hereillä mahdollisimman suuren osan juhlista. Mutta ainakin nyt hän nukkuu joskus yhdet ja joskus kahdet päikkärit, joten on aika vaikeaa tietää, milloin hän tulee nukkumaan juuri silloin. No ehkä tää rytmi ehtii muuttua yksiin päikkäreihin siihen mennessä.
 
Eilen käytiin Kuopion matkuksessa shoppailemassa. Tosi hyvin meni taas linja-auto matka. :) ikeasta löytyi vähän jotain kivaa, mun budjetti oli sinne 60€ ja siinä pysyttiin :D toinen budjetti oli kauppoihin 60€ eikä löytynyt oikeastaan mitään :D Etsin tytölle synttärimekkoa mutta ei löytynyt mitään mieleistä :/:/ onhan tässä vielä kuukausi aikaa etsiä. :D nyt kyllä pitäisi alkaa vähän kirjaamaan paperille synttäri tarvittavia :) Synttäri päivänä siskoni ottaa myös kunnon kameralla 1.v kuvat. kehitetään sitten kanvastaulu olohuoneen seinälle. :)

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Meillä on nyt juhlittu kaksi viikkoa esikoisen seitsemänvuotissynttäriä ja oon jo ihan läkähtyny tulevista yksivuotisista. onneksi ei ole vielä kaverisynttäriä. :-) Huomenna tulee 8 pikkupoikaa vielä. :p
Me pidetään sukulaisille kemut huhtikuussa. hugo syntyi 19.4, joten varmaan seuraavana vloppuna juhlitaan sitten. :Heartred
Ajattelin tilata kakun samalta tyypiltä, joka teki ristiäiskakun. Siihen sitten jotain suolaista rinnalle ja vaikka niitä pikkumunkkeja! Se olikin hyvä idea! :-)
 
Limppu, ootte käyny meidän hoodeilla :) Asutaan ihan Matkuksen lähellä (1,5-2km).

Me lähetään pääsiäispyhinä Etelä-Suomeen, jossa juhlitaan synttäreitä mun vanhempien ja veljen perheen kanssa. Sitten seuraavana viikonloppuna ois juhlat kotona kavereille ja miehen puolen sukulaisille. Virallinen päivä pe 1.4., mut juhlat siis la 2.4. Eihän niitä perjantaina ois voinutkaan viettää, kukapa aprillipäivän kutsua ois uskonu :p
 
Takaisin
Top