Synnytystapa-arvioinnit, vauvan painoarvioinnit jne. :-)

Vähän jännittää iltapäivän aika jorvissa. mä tuskin saan tietää aikaa vielä tänään vaikka sektio päätös tulisikin kun meen synnyttää naistenklinikalle eli siellä pitää käydä vielä juttelemassa oisko kirurgin ja anestesialääkärin kanssa.. tässähän alkaa aikakin kohta loppumaan =/
 
Meillä täällä kärpäsenkakan kokoisessa "kaupungissa" ei oo lääkärineuvolaa kuin tarvittaessa ja mulla ei oo neuvolatädin mielestä tarvetta ollu lääkärille. Täällä ei lääkäri myöskään tee kokoarviointeja käsittääkseni.

Kertaakaan ei ole myöskään tehty sisätutkimusta, vaikka siitä olen kysäissyt (kun kiinnostaa tapahtuuko tuolla kohdunsuulla mitään kun kuitenkin sillointällöin supistelee). Kuulemma vasta tuossa viikolla 38 kurkistetaan sitten sinne...

Mulla on diabetes joka pysyy aisoissa ruokavaliolla, en siis syö tai piikitä lääkkeitä sen takia. Esikoinen painoi 12 vuotta sitten syntyessään melkein 4,5 kiloa, jonka takia mua tämän kakkosen painoarvio kiinnostaisi, etenkin jos on tulossa perätilassa (kun tästä ei tiedä kun on tällainen pyöriäinen :D ).

Mutta kai nää asiat selviää sit viimeistään synnytyksessä :D Pienellä paikkakunnalla ei näköjään ihan kaikki mee sillai kun toivois, vaikka neuvolatäti onkin ollut tosi mukava ja muuten asiat menny ok. :)
 
Dodi pelkopolilla käyty ja sektio aika varattu. Poitsu tulee mitä luultavimmin maailmaan 8.11.2011. Uä painoksi sai 3476, mutta sano käsikopelolla ei tunnu niin isolta vaan veikkasi jotain 3kg. Vaaveli teki hengitysharjotuksia jonka takia mahan ympärysmitan takia antoi isomman. 8.11. painoarvio ultran perusteella joku 3900g. Janikasta oli sillon 3800g, mutta Janika paino vaan 3570g. Noh parin viikon päästä selviää. Kohdunkaula 3-4cm, kiinteä ja kiinni ja uskoi että tuskin tulee ennen tuota sektio aikaa yrittämään ulos. Herra todella korkealla, sai hyvät kasvokuvat ultralla vielä. Magneetteja ei sitten otettukkaan koska tuskin tulen haluamaan alatiesynnytystä vaikka magneeteista selviäisi että tilaa on. Kyllä rivien välistä lääkärikin uskalsi epäillä että olis ahdas lantio koska Janika keikkui koko synnytyksen ajan ylhäällä eikä merkkiäkään lasketutumisesta.
 
Inxu, hyvä että sait sektioajan! :-D varmasti helpottaa loppuraskauden ajan, kun tietää, että pääsee sektioon eikä tarvii turhaan yrittää alakautta.
 
Heippa.

Tänään käyty äitiyspolilla ja vauvan painoarvio oli jo 3000g :) Ja tänään saatiin vihdoin selville kumpi tulee, johan sitä on odotettukin ja jännäilty kumpi masussa asustelee, eli toinen prinsessa meille tulossa :) Esikoinen sanoi että "Isi, minulle tulee pikkusisko" "Minusta tulee isosisko" :)

Käynnistyksestä ei puhuttu mitään koska vauva kasvaa keskikäyrällä vaikka onkin tämä r-diabetes :) 10.11 on kontrolli äitiyspolilla mutta en usko että sinne asti kuitenkaan pääsen koska kohdunkaulaa oli vielä 3cm MUTTA jo yhdelle sormelle auki :) Eilen illalla tullu pieniä supistuksia alavatsaan ja nytten on ihan hirveet liitoskivut, siis en pysty kyljellään makoilemaan ollenkaan sohvalla tai sängyssä, pitää huulta purra ja happea piettää ku vihlasee tosi kipeesti suoraan tuolta sisältä ja sitten kun istuu niin alkaa kauhee pakotus ja polte. Mutta toivottavasti ei tarttis enään kauaa odotella, ensviikolla saa syntyä tämä tytteli jos haluaa :)
 
tänää 36+1 oli sit käynti kysissä. paino arvio vaaville oli 3,1kg. 1cm olin auki ja kanavaa jälellä 2cm. Tahalleen sitten pyöritteli ja ronkki paikkoja jotta lähtisi livakkaammin itekseen synnytys käyntiin. No nyt onkin sitten supistellu koko ajan klo 15 lähtiin ja välillä iha 5min välein. ja voimakkuuskin o lisääntyny välillä.
Aikasintaan/todennäköisesti käynnistetää 2vko kuluttua eli viikoilla 38+1 mutta suurin toive on että nyt lähtisi ite käynnistymään ettei tartteis käynnistellä. Vauvan mukaan jos mennään niin saisin jopa olla laskettuun aikaan asti mutta kun insuliini annokset ollu mulla sen verra korkeet nii mielummin enne sitä. Mutta aika hyvälle vaikuttaa ku supisteloo nyt ja vihloo alas että kyl tapahtuu nyt jottain ja veikkauksia onkin kaverit alkaneet heittää et millo syntyy.
Diabetes polille ei tartte ennee mennä ja saan ruveta pikkuhiljaa laskemaan insuliini annoksia kun arvot on sen verra hyvin parantuneet.

Ja alatiesynnytys onnistuu.

Tuumas vaa lääkäri että kerta esikoisesta käynnistyksestä meni synnytyksee vaa 9h että kun tulee säännölliseksi ja sopivan kipeiksi nii nopeasti vaa yhteyttä sinne ja tulla että ei tulisi sitten tohon matkan varrelle ku o kuitenkni päälle 80km sairaalaan. Sokerihommien takia mielummin seuraavat mua pidempään siellä ku että viime tingassa menisin sinne synnyttämään.

Että sellasta.. että vauva voi olla 24h kuluttua tai 14päivä kuluttua sylissä. :)
 
Minulla eilen neuvolalääkäri rv 36+6. Arvioi käsikopelolla vauvan reilun kokoiseksi ja täyttää nyt jo koko kohdun. Painoarvion veikkasi lasketun ajan tienoilla olevan n. 4,5kg ja lupasi kyllä ettei mene lähellä viittä kiloa :) No samapa tuo, koska vauva on hienosti nyt jo laskeutunut eli taatusti mahtuu kyllä syntymään.
Kohdunsuu hyvin pehmeä, mutta kiinni vaikutti kuulemma olevan. Kohdunkaulaa pari senttiä jäljellä. Tämän viikon supistellut hyvinkin kipeästi ja mullahan noita supistuksia tulee koko ajan keskimäärin se 4-5 tunnissa. Tuskin kuitenkaan nyt päivien sisällä syntyy, mutta voisi tulla hieman etuajassa. Ja nythän vauvalla on periaatteessa lupa syntyä, sillä hänet lasketaan jo täysiaikaiseksi. Itse kyllä toivoisin, että viikko vielä mentäisiin kohdun sisällä ja tämä ihan puhtaasti esikoisen mukavuutta ajatellen. Esikoinen kun asuu vuoroviikoin meillä ja vuoroin isällään ja nyt juuri tulossa meille viikoksi.. Nauroinkin, että täytyy vaan olla vauvalle tiukkana, että nyt ei kuule vaan sovi syntyä ja tarvittaessa sitten jalat tiukasti ristiin ;)
 
Aphrael menitköhän nyt varmistamaan että vauva syntyy viikon sisällä :D Ei sais sanoa noin että ei sovi vielä tulla kun sillon tulee aivan varmasti ;)

Mulle alkaa nää kaikki vaivat ja kivut riittämään ja jos herra tulis alakautta niin olisin valmis jo siihen ja tekisin kaikkea mahdollista että sais synnytyksen käynnistymään.
 
Inxu, Se voi olla, että niin siinä kävi. Esikoisellakin oli olemassa tasan yksi päivä koko vuoden ajalta jolloin en toivonut hänen syntyvän ja niinhän siinä lopulta kävi, että synnytys käynnistyi heti kun tuo kyseinen vuorokausi alkoi :D
 
Meillä oli tänään viimeinen ultrakäynti.. Vauvan munuaisaltaat ihan hyvät, mutta nyt oli pienokaisen rakko niin täynnä ettei sitä voinut arvioida.. Lääkärisetä sanoi että voitais tulla ensi viikolla uudestaan ultraan, mutta sanoin että seuraavaksi myö tullaan kyllä synnäriin :) Tutkikoot lastenlääkäri sitten synnytyksen jälkeen vauvan munuaisaltaat ja rakon, onpi silloin helpompi myös tutkia niitä..
Laskettuun aikaan ei olisi kuin vajaa 3vko, mutta musta tuntuu siltä että tää kaveri tulee kyllä ennen sitä. Ja painoa on hänellä 3,5kg ja ilmeisesti pitkä, kasvukäyrien yläpuolella :)
 
Santsi jos on hujoppi tulossa niin toi paino arvio voi heittää ainakin jonkin verran. Janikasta painoarvio LA ajalle oli 3870g kun 40+5 realiteetti oli sitten 54cm ja 3570 :)
 
Toi on huojentavaa tietoa :) Olisi paljon kivempi jos ei hirveästi painaisi yli 4kg..Näillä näkymin synnytys tapahtuu alateitse.
 
Minäkin sain vauvalle painoarvion 36+2. En olisi sitä muuten saanut, ei meillä täällä pikkukunnassa mitään mittailla tai ultrata, mutta koska olin synnärillä hengenahdistuksen ja olkapiston vuoksi, katsoivat samalla vauvan kunnon. Ja painoa on nyt 2900g. Eli ihan keskikäyrällä kasvaa ja syntymäpaino n. 3,5kg. Muutenkin vaavilla kaikki kunnossa <3
 
Ei kait täälläkään jos normaalisti edenny raskaus ja ei epäillä mitään. Janikasta kävin lapsivesien takia tarkkailuissa ja käsituntumalla tuntu isolta ja nyt tästä oon käyny pelkopolilla ja oisin muutenkin synnytysarvioon joutunu kun Janika tuli sektiolla.
 
Nyt on synnytystapa-arvio käytynä täälläkin ja pikkumies päätti sitten yllättää olemalla poikki-/viistotilassa. Kääntäminen ei onnistunut ja saatiinkin sitten uusi aika kahden viikon päähän. Hyvä mahdollisuus on että itsestään tuosta kääntyy mutta jos ei niin se on sitten automaattisesti sektio 39+ viikoilla. Jos taas kääntyy täysin perätilaan niin sitten kuulemma mietitään vielä mutta ymmärrettävästi nyt on sellaisessa asennossa ettei toivoakaan että syntyisi alakautta.

Kokoarvio oli 36+2 3100g eli vähän yli keskikäyrän mutta samaa kokoluokkaa kuin esikoinenkin. Muuten kaikki oli hyvin eikä mitään estettä normaalille synnytykselle ole tuota asentoa lukuunottamatta.

Tuli kyllä todella yllättäen ja outoa ajatella että meillä voi 3 viikon päästä olla jo vauva sylissä. Nyt tässä käy vielä niin että herra kääntyykin ja sitten iskee kauhea pettymys kun ei tiedä millon syntyy ja kuinka pitkälle menee yli la:n kun ehtii totutella tuohon sektioon :D

 
Gravidassa käyty.

Masuasukki onkin yllättävästi paljon pienempi kuin ollaan neuvolatädin kanssa kuviteltu, tämän hetkinen painoarvio (viikkoja 38+4) oli vain 3,8 kiloa! Tulee siis luultavasti tämä kakkonen olemaan pienempi syntyessään kuin esikoinen (joka oli melkein 4,5 kg).

Koon kautta ei ole esteitä alatiesynnytykselle :) Nyt vain odotellaan synnytyksen käynnistymistä. Lääkäri teki (tämän raskauden ensimmäisen) sisätutkimuksen, kohdunkaulaa oli jäljellä vielä 3 cm ja se oli vain alkupäästään sormelle auki. Lääkäri yritti avata kohdunkaulaa vähän venyttämällä jotta mulla alkais kunnolla tulemaan supistuksia, mutta ei siellä saanut mitään tapahtumaan.

Ei kuulemma ole kiirettä käynnistykseen vaikka menisi vähän yliaikaiseksikin :)
 
Moikka!
En tiedä onko tämä oikea paikka kirjottaa mutta kirjotan kummiskisn.
Olen 34 vuotias kahden teini-ikäisen lapsen äiti ja nyt on kolmas tulossa jota olemme yrittäneet mieheni kanssa 9 vuotta ja vihdoin tärppäsi.
Laskettu aika on 16.12 eli tänään lähti RV 38.
Kävin toissapäivänä äityspolikliniikalla ja katselivat vauvaa ulralla ja kaikki näyttivät hiuenolta, vauva voi hyvin ja ivrtaukset on ok.. Lääkäri kiinnitti huomiota pienokaisen pieneen kokoon (painoarvio 2670kg), ja hänen ja toisen lääkärin mielestä synnytys olisi järkevä käynnistää perjantaina elikkä tänään aamlla, vauvan pienen koon takia sekä että vauvalle ei satu mitään. Ihmettelen minkä takia synytys käynistetään jos vauvalla on kaikki hvyin ja istukkakin on kondiksessa? tai sitten lääkärit eivät kertoneet kaikkea olellista. He myös kiinnittivät huomiota vauvan päähän joka heidän mielestään oli pieni, HUOM: EI LIIAN PIENI, mutta pieni kummiskin.
Rv 34 minulla alkoi todella kovat supistukst ja oli todella epävarmaa että jos vauva tupsahtaa maailmaan enne aikojaan, mutta kuitenkin on vieläkin mahassa. Noin Rv 35 paikeilla huomattiin että lapsivettä oli niukasti mutta se asia on jo historiaa, sitä on kuulemma nyt riittävästi.
Synnytys käynistetään tipalla. Tiedän mitä odottaa sillä ensimmäinen raskauteni käynistettiin tipalla.
Olen 1cm auki ja kohdun suu on pehmeä, minua mietityttää mahtaako vauva syntyä alateitse ja vaikttaako tippa että pakat avatuisi heti? En haluasi sektioon..
Minua pelottaa todella paljon että jotakin ikävää sattuu sillä miksi synnytys käynistettäisiin nyt? Pelkään että lapsessa on jotakin vialla..
Onko teillä samanlaisia kokemuksia?
Onko käytäntönä että lapsen liikkeitä seurataan loppuskaudesta itse?
Kamalaa tämä epätietoisuus.
Toivottavasti kaikki menee hyvin ja tyttäremme syntyy terveenä !

-Mamma 34v / RV 38+0

ps. Olen itse 148cm pitkä ja enne raskautta painoni oli 57kg ja nyt se on 63kg.
 
Takaisin
Top