Synnytystapa-arvio

Emmy'

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Hei kaikille!

Onko kellään kokemusta mitä kaikkea siellä synnytystapa-arviossa arvioidaan? Esikoisen kohdalla kun minulle ei ainakaan edes mietitty sektiota vaihtoehtona, ennen kuin kesken synnytyksen. Nyt näin sektion jälkeen täytyy sitten tarkemmin arvioida voiko vauva edes syntyä alateitse.. Tämä synnytystapa-arviohan tehdään vasta sitten rv 36 paikkeilla, eli kun äitiysloma alkaa. Laittakaahan kokemuksianne - kiitos! Aurinkoista alkavaa viikkoa kaikille! :)
 
Minulla tuo arvio on edessä heinäkuun tienoilla.. Herra A päättää synnytystavan, sekä se, onko Herra B yli 1,7kg.
Eli jos A on rt, synnytys tapahtuu alateitse ja B:n asennolla ei ole väliä jos hänen painoarvio on alle tuon 1,7kg:n :)

Mieluiten kyllä synnyttäisin alateitse!
 
Mymme: Minäkin toivoisin alatiesynnytystä. Toki jos se alatiesynnytys olisi liian iso riski vauvan tai minun turvallisuudelleni, niin sitten mennään sektioon. Varmasti Mymme kaksosten odotuksessa vielä enemmän jännittää tuo synnytystapa. Tsemppiä siihen!
 
mulla oli ainakin yhtä tyhjän kanssa synnytystapa arviot. Tutkivat kohdun suun tilanteen ja tekivät vauvasta paino arvion jotka molemmilla kerroin paino arvio heitti JA PALJON ! onneksi mahtuivat syntymäään kuitenkin. :)
 
Minä muistan esikoisen aikana tehdystä synnytystapa-arviosta vain sen kun kätilö nyrkillään kokeili lantioluita (ja varmaan muutakin) kuinka antavat periksi, ja mahtuisiko vauva syntymään kun kovin kapea lantioinen olen..
 
Eikös se synnytystapa-arvio olekin vasta joskus rv 35 jälkeen...? Siskollani siinä ainakin arvioitiin vauvan kokoa ja ympärysmittoja ja niiden perusteella arvioitiin synnytystapaa. Ilmeisesti synnytystavan arvioon ainakin aikaisempien synnytysten sujuminen voi vaikuttaa, tai jos on raskauden aikana jotain erityistä, esim. raskausdiabetestä tai raskausmyrkytystä tms.
 
Omena, varmaan on noin muilla, mutta kaksoset monesti jo syntyy tuolla viikolla ellei jopa aiemmin :)
IkuinenJännittäjä, kyllä ne sulle siitä varmasti vielä kertoo! Tokkopa olisivat minullekaan vielä mitään sanoneet, ellen itse olisi ottanut puheeksi :)
 
Juu tosiaan kaksosten kanssa onkin vähän erilaiset kuviot. :) Enpäs hoksannutkaan kirjoittaessani, että tosiaan IkuinenJännittäjä myös odottelee tuplia...
 
IkuinenJännittäjä: Kyllä varmasti ottavat sen synnytystavan sinunkin kanssa puheeksi tässä lähiaikoina. No worries! :wink

Mulle siis tosiaan tehdään tarkempi arvio tällä kertaa edellisen synnytyksen sektion vuoksi. Mielenkiinnolla odotan sitäkin arvioita.

Jenni-Julia: Mullekin esikoinen arivoitiin yli neljä kiloiseksi ja hän painoi 3,7 kg syntyessään, ettei ne arviot kyllä kauhean tarkkoja ole..
:wink
 
...tai arvioijat eivät ole kovin ammattitaitoisia.. :rolleyes: Mullakin vikalla lääkärikerralla esikoisen kanssa lääkäri arvioi, että on iso vauva, mutta ei ehkä ihan neljää kiloa. Synnärille, kun mentiin sanoi kätilö vaan, että ei oo tainnu arvioiden tekijät kokeilla vauvaa ollenkaan ja hänen arvionsa menikin sitten vaan 20 grammaa pieleen ja vauva oli 3380g ja 50cm, eli jopa aika pikkuinen.
 
Mulla on nivelreuma ja lonkat jäykistyneet. Mulla kuulemma katsotaan, että pystynkö ollenkaan synnyttämään alakautta. Alussa oli myös ihan hirveitä synnytyspelkoja mut nyt ne on hellittänyt. :)
 
Meidän esikoinen arvioitiin 4,5 kg:ksi, mutta kun kolme päivää tuon arvion jälkeen syntyi, oli paino huimat 3,190 kg...
 
Oletko noor1s millä viikolla?
Itse olen 21+2 ja sairastan itse selkärankareumaa.
Olen jännittäny että mitenkä raskaus menee,ensimmäinen kun kyseessä.
Meille ei ole puhuttu vielä mitään synnytyksestä mutta jospa tutkisivat hyvin että pystynkö synnyttää normaalisti ilman että tarvii pelätä sitten ylimääräisiä komplikaatioita.
 
Onkohan tämä tyhmä kysymys, mutta tehdäänkö tuo synnytystapa-arvio kaikille?
 
Anteeksi, kesäkuisista huutelen, mutta synnytystapa-arvio ei kuulu raskauden ajan vakio seurantaan, eli ei tehdä kaikille, riippuu ihan paikkakunnasta, jossain tehdään ilman sen kummempia syitä, mutta pääsääntöisesti vai tarpeen mukaan.
 
Joo ei sitä vissiin tehdä kaikille. Mä kun ekan kohdalla kysyin, et miten ne nyt sit tietää mahtuuko se sieltä tulemaan, ni sanoivat vaan et miksei mahtuis kun on normaalin kokonen äiti ja normaalin kokonen vauva. No, mahtuihan se, mutta oli 4,4kiloa ja ponnistin 45min, et ei se nyt ihan helpollakaan tullu! Lopuks imukupilla autettiin... Luulis niitten nyt tietävän, ettei lantiot sieltä sisältä välttämättä ole sen kokosia ku ulkoa näyttäis... Mullakin oli raskausdiabetes sillon ni ajattelin ilman muuta et tutkivat tarkemmin, et mahtuuko, kun kerran vaarana on et tulee tosi iso laps. Nyt ku tokaa odottelen ja sokereita taas mittailen ni toivon vaan ettei isompaa ainakaa tuu ku mitä eka oli!
 
Mulle sanoi tänään neuvolalääkäri, että seuraavan kerran tapaammekin synnytystapa-arvioinnin merkeissä rv 36 paikkeilla.
 
tepsukka90: Oon nyt 19+6. Otin itse sen puheeksi jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Mulla oireilee myös selkäranka, mutta kai ne siellä sitten osaa kertoa haittaako. Tai jos ne keksii mulle jonkun muun asennon jossa ei tarvii olla haarat levällään. :grin Reumahan monesti pahenee raskauden jälkeen, joten sekin jännittää jos ensin synnytyksessä on tullut jotain sen osalta. Mulla kanssa ensimmäinen tulossa.
 
Takaisin
Top