Synnytystapa-arvio

emm12

Jostain jotain jo tietävä
Olen aikaisin liikkeellä, mutta laitanpa aiheesta jo keskustelua pystyyn.

Onko kukaan saanut jo aikaa tuonne? Itselläni se olisi 13.4 edessä. 
En ajatellut asiaa, kunnes äsken aloin googlettamaan ja tutkimus tehdään joko emättimen kautta tai peräsuolen. Niskakarvani nousivat pystyyn tuon peppujutun kohdalla.

Kertokaa omista, aikaisemmista kokemuksistanne. :)

edit. siis ei koko tutkimusta pepun kautta,  mutta tunnustellaan mm. häntäluun joustavuutta.
 
Mulla ois varattuna se 10.4. :) Mutta siis apua, mä luulin et siel tehään vaan sisätutkimus ja ultrataan...???
 
Juu siis ei kaikille edes tehdä sisätutkimusta, mutta täällä missä asun, niin tehdään automaattisesti kaikille.
Mutta juu tuolla netin syövereissä oli kauhutarinoita, kuinka joku oli joutunut olemaan kontillaan peppu lääkäriin päin ja oltiin kokeiltu peräsuolta. :D Rutiiniahan tämä heille on, mutta jotenkin itse ainakin vierastan todella paljon takapuoleen koskemista.

Tosin jos peräpukamia epäillään/tutkitaan, niin silloinkin saatetaan tehdä tuo tutkimus, ettei ole mitään erikoista lääkäreille :)
 
Mä sain ajan 2.5. Sillon ois tasan 36 viikkoa. Mä kun luulin et siel vaa keskustellaan ja sit tehdään magneettikuvaus et mahtuuko tuleen peppu edellä maailmaan. Tai ei sikäli ettäkö siinä enempää tilaa tarvittais, ku pää on kuitenkin suurin, mut ettei jää jumiin, nii et kroppa on ulkona, mut pää ei mahdukkaan. :/
 
Mulla on synnytystapa-arvio 17.4, viikkoja tuolloin tais olla 36+4. Esikoiselta en tuollaisessa käynytkään, mutta luulenpa et on pahemiaki tutkimuksia mitä tuolla tehdään.  Ei niitä turhaan kannata suurentaa mielessä :) Ja tosiaan kyl se varmaan riippuu myös lääkäristä, kuinka "nolo olo" siin on.
Mua enempi jännittää se, saanko synnyttää alakautta vai meneekö sektioon, eka synnytys ei varsinaisesti mikää helppo ollut :(
 
Mua alko naurattaan toi millasia kauhukuvia teille on mielenne syövereihin iskostunut tosta synnytystapa-arvio/kokoarvioultrasta Sitä EI TODELLAKAAN tehä peräsuolen kautta!!!! Eikä multa oo koskaan tutkittu mitään häntäluun joustavuutta perssiin kautta, nou vei!

Ensin ultrataan ja lääkäri mittaa vauvan mitat ja tekee sen perusteella vauvan syntymäkoon kokoARVION! Ja varsinkin, jos on ensisynnyttäjä voi tulee lähete magneettikuviin, jossa kuvataan äidin lantio ja mitat siitä mahtuuko vauva syntymään normisti alakautta. Jos vauva perätilassa, voidaan sopia käännösyritys. Ja sisätutkimus tehään, koska siitä saahaan tietoon kohdunkaulan mitta ja tilanne muutenkin, jotta voi vähän saaha osviittaa kuinka kauan mahollisesti tulevaan synnytykseen menee.

Lisäksi keskustellaan tulevasta synnytystavasta ja nii edasin. Ei tuota juttua kannata mitenkään ressata/pelätä, ko sieltä vaan saa tietoa tulevista tapahtumista. Esmes jos määrätään käynnistys/sektio, nii saa ajan siihen ja sovittuna päivänä sitten synnärille.
 
No hyvä sitten, jossain oli vain tosiaan kirjoitettu, että häntäluun joustavuutta SAATETAAN kokeilla peräaukon kautta yhdellä sormella, niin mä heti pelästyin ja mielikuvitus lähti laukkaan :D
 
JeRoSe on varmaan oikeessa, tuskin ne automaatilla molempia aukkoja tutkii, jos se emm12 on se  sun huoli :) Mulle todennäköisesti se tehään, mut tosiaan sen vuoks ku ekan kans kaikki ei sujunu ihan oppikirjojen mukaan. Mut no vaik tehjäänki ni kyl siit selviää:D hyvähän se vaan on et perusteellisesti tutkii, jos siihen on aihetta:)
 
Mua täällä naurattaa oma säikähdykseni, kun luin tuon aloitusviestin. :D Kerkesin jo olla suht kauhuissani!
 
Itse olin kans aivan paniikissa tuosta :D Täytyy varmaan kysyä neuvolasta tarkempia tietoja ko. asiaan, koska sekin voi olla paikkakunnasta riippuvaista, et miten sen tekeevät..:)
 
On se vaa hienoo et jollain o oikeesti kokemusta kyseisestä asiasta :DDD
Kiitos Jerose, ku valasit meille mitä tuolla synnytystapa-arviossa oikeesti tehdään.

Miehen kanssakin naurettiin ihan ääneen sitä näkyy, ku nelinkontin oltais pöydällä, mut joo. Ei sitä tiedä ennenku sen on ekan kerran kokenu mitä siel tapahtuu. Hauskaa ainakin oli..
 
Eipä mullakaan synnytystapa-arvio esikoisen kohdalla käsittänyt muuta kuin ultrauksen ja sisätutkimuksen. :) Tästä toisesta ei koko arviota olekaan, kun esikoisen synnytys sujui normaalisti. Paitsi tietysti siinä tapauksessa, jos tää vielä keksii kääntyä perätilaan.
 
Täälläpäin (pk-seutu) ei tuota synnytystapa-arviota tehdä lainkaan ilman erityistä syytä, esim. perätila, sektion tarve yms. Noin rv 36 on lääkärineuvola, jossa tsekataan kohdunsuun tilanne sisätutkimuksella. Tuostakin on ollut keskustelua, että ketä se oikeasti hyödyttää, kun ronklaamisesta voi lähteä paikat aukeamaan ja se vauva kuitenkin syntyy kun syntyy. Mulla oli esikoisen kanssa kohdunsuu lähtenyt aukeamaan ja paikat pehmenneet 36+0 ja tyttö syntyi silti vasta 41+1. Lääkärin veikkaus oli silloin ettei millään pysy sisällä laskettuun päivään ja määräsi ottamaan rauhallisesti!

Tottakai on järkevää selvittää vauvan tarjonta. Täällä se tehdään käsikopelolla ja ultralähete sairaalan äitipolille tulee aniharvalle.

Ja tuosta tutkimushäpeästä. Viimeksi ajattelin sitä paljonkin synnytyksen lähestyessä ja lueskelin juttuja mm. suolen tyhjennyksestä netistä. Sitten kun synnytys alkoi, niin mitään häpeää mistään ei kyllä ehtinyt tuntemaan. Eikä kyllä hävettänyt jälkikäteenkään. Ne jotka jotain tekivät/näkivät olivat töissä ja minua auttamassa hädän hetkellä :) Mulle ei ehditty tehdä mitään valmistelevia toimenpiteitä, ja synnytyskipu oli niin rankkaa ja keskittyminen niin vauvassa, etten tosiaankaan tiedä tuliko ponnistettua muutakin kuin vauva! Kukaan ei ainakaan asiasta maininnut :)
 
Joo mulle kans selvisi tänään neuvolassa, ettei tuota arviota tehdä jos kerran tuntuu vauva olevan oikeassa asennossa ja oikean kokoinen :) Eipähän tarvitse hätäillä sen kanssa ennää.. :)
 
Mulla on toi synnytystapa-arvio perätilan vuoksi ens viikon perjantaina. Käännösyritys samalla reissulla, jos mahdollista. Ilmeisesti jos ovat epävarmoja muiden tutkimusten jälkeen mahtuuko vauva syntymään niin kokeilevat myös peräaukon kautta just tuon häntäluun joustavuuden, mutta eivät automaattisesti :D Näin ainakin olen kuullut täällä meilläpäin tehtävän.
 
Mulla on synnytystapa-arvio tehty x2 ja muutaman viikon päästä on kolmas kerta :)
Takapuoleen ei oo kertaakaan työnnetty sormea, mutta lääkäri painoi varovasti nyrkillä jotenkin välilihan tienoolle. Ei siis missään nimessä kumpaankaan reikään, eikä niin että olis sattunut, testasi vaan joustavuutta. Myös röntgenkuvat on lantiosta otettu. Toimenpiteet tehty perätilojen vuoksi. Ulkokäännösyritys on tehty x3, tosin tuloksetta.
 
Tänään oli minulla se synnytystapa-arvio. Pikkuinen sai painoarvioksi 2,5 kg mittausten perusteella. Eli tehtiin ultraus masun päältä ja lääkäri mittasi kallon, vatsan ympäryksen ja reisuluun ja tämän perusteella tuli painoarvio. Sitten katsottiin ultralla tarkemmin istukan toimintaa, siinä näkyi punaisella värillä ne virtaukset ja todettiin, että istukka toimii hyvin. Sitten katsottiin lähemmin ultralla myös kuinka sikiö tekee hengitysharjoituksia (nekin näkyi nenässä semmoisena punaisena kohtana) ja myös selkärankaa ultrattiin, josta näki kuinka hengitysliikettä tapahtui. Lapsiveden määrää katsottiin myös.

Ultrauksen jälkeen tehtiin sisätutkimus, jossa todettiin että kohdunkaula oli lyhentynyt 1 senttiin, mutta paikat olivat vielä kiinni.

Lopuksi tutkittiin sitä, että onko lantioni sopiva alatiesynnytykselle. Tässä piti laittaa itsentä "ponnistusasentoon" (näin lääkäri sen ilmaisi) eli vedin jalat tapeista kohti masua. Lääkäri teki sitten peräsuolen kautta sormella tutkimuksen, kun itse siinä olin ponnistusasennossa. Toimenpide oli lyhyt, eikä ollenkaan kivulias mielestäni, ehkä enemmänkin epämiellyttävä. Tämä oli siis MKS:n käytäntö tai tämän lääkärin käytäntö?  tehdä arvio siitä onko lantioni tarpeeksi joustava alatiesynnytykselle. Kun joku täällä kirjoitti ja pohti sitä, että kuinka se tehdään, niin minulle ainakin se nyt näin tehtiin.Todettiin siis, että alatiesynnytys on mahdollinen.

Vauva on jo lähtökuopissaan ja sanottiin, että on valmis maailmaan, mutta sitä että tapahtuuko se tänään vai neljän viikon päästä ei voi tietää. Mutta nyt siis vain odotellaan h-hetkeä! <3

Onko teillä muilla jo ollut näitä arvioita?
 
On vain villi homma, että tehään tolleen alkukantaisesti toi "sormi perssiisseen" ja katotaan mahtuuko vauva tulemaan, jaiks! emoticon  Mutta voisko siinä olla joku sellanen juttu, ettei oo esmes röntgenlaitetta käytettävissä tai jotain ja pitää mennä näppituntumalla..?!?
 
itellä ei ollut edes ajatuksissa, että se noin tehtäisiin, joten ilmeeni oli varmaan näkemisen arvoinen kun lääkäri ilmoitti mitä aikoo tehhä! Kysyin sitten huvikseni, että onko olemassa muita keinoja tutkia asiaa. Hänen (tai koko sairaalan?) mukaan se tehdään ensin noin ja sitten jos tuossa sormella tehdyssä tunnustelussa ilmenee epäilys ahtaasta lantiosta, niin on mahdollisuus magneettikuvaukseen. Juttelin tuossa vielä yhden tutun kanssa, jolle oli myös tehty samaisessa sairaalassa (sitä en tiedä oliko sama lääkärikin kyseessä) tämä sama toimenpide, ja hän oli joutunut/päässyt tuohon magneettikuvaukseen, koska lääkäri oli epäillyt alatiesynnytyksen mahdollisuutta.. Siskolleni taas ei puolestaan koskaan ole tehty moista tutkimusta (hän tosin asuu taas eri paikkakunnalla) eli näköjään on hyvin sairaala (lääkäri) kohtaisia nää... noo mut onpahan ohi.
 
On varmasti paikkakuntakohtasta, sairaala- sekä varmaan myös lääkärikohtaistakin toi "sormitutkimus". Mulle ei oo tosiaan koskaan tolleen tehty.
 
Takaisin
Top