Synnytystä enteilevät oireet

Itellä ainakin iltaisin polttelee selkää ihan kivasti ja harjoitus suppareita on päivittäin.. Tosin en usko näiden vielä johtavan synnytykseen.. ☺
 
Harkkaa tulee päivittäin. Ja kerran tai pari viikossa tulee kivulias supistus. En usko että niistä pitää huolestua kun menee ohi nopeasti ja ei kuitenkaan edes lääkettä tarvitse ottaa niihin.
 
Koko ajan on olo, että on menkat. Siis jomottaa, polttaa ja juilii justiin samalla tavalla. Ajatuksissani kotihommia puuhatessa oon pari kertaa mielessäni ehtinyt todetakin että:"jaa, menkat alkaa", ja sitten vasta älynnyt, että ei sitten taida kuitenkaan. Supistuksia, harkkaa ja muuta tulee kans päivittäin, ei useita mutta kuitenkin.. ja mitä nyt oon huomannut, niin tarmonpuuskia saan myös. Meillä on talo, vaatteet ja tavarat valmiita vauvalle jo..
 
Mulla on ollut pitkään supistuksia, jouduin käymään 27 viikolla päivystyksessä. Kohdunkaulan kanava oli tosi hyvä 5 cm ultralla. Tällä viikolla 30+ on alkanut alaselkä jomotus. Eilen piti taas käydä näytillä kun jomotus ei mennyt ohi levolla, asennonvaihdolla eikä Panadolilla. Kohdunkaulan tilanne edelleen hyvä 4 cm ultralla. Tänään taas armoton selkäsärky. Hyvä se että kohdunkaulan tilanne on hyvä. Säteilee vaan alavatsallekin välillä kipu...sellaista menkkamaista kipua. Saa nähdä pysyykö vauva laskettuun aikaan saakka. On kyllä inhottava olo. Esikoisen kanssa odotusaika oli niin helppoa tähän verrattuna.
 
^^Tuota "menkkatuntemusta" on mullakin ollut pariin kertaan tällä viikolla mutta mä oon edelleen ajatellut sen liittyvän kohdun kasvuun eikä muuhun. Mä en varmaan tunnistais synnytystä edeltäviä merkkejä vaikka ne iskis mua naamaan :D
 
Täällä kans menkkajomoja ollut tällä viikolla usein. Maanantaina alkaa rv 31+0. Muita oloja ei ole ollut. Kivuttomia harkkasupistuksia päivittäin, välillä en edes huomaa ellei maha kovettuisi mutta välillä tulee tälläisen supistuksen tullessa "vaikea" olo sekä paineen tunnetta ja istahdettava hetkeksi.
 
Mekkajomotukset tuttuja. Ja suppareita päivittäin...kipeitä myös. En ajattele niitä silti enteilevinä. Lähinnä huolissani oon ollu kun johtuvat paljolti liian rankasta työstä. Nyt onneks saikkea. Rv 30+0 siis nyt.
 
2 lasta oon lähteny synnyttään 5 min välein kellotetuilla kipeillä supistuksilla jotka eivät lakanneet suihkulla ja panadolilla. Molemmilla kerroilla päässyt heti saliin ja ollut jo hyvin paikat auki. Tähänastiset supistukset ja kivut mitä olen kokenut eivät ole olleet vastaavia selkään jomottavia törkeän epämiellyttäviä, joten en pahemmin ole huolestunut. Maha kovettuu usein ja on kipua vatsan alueella, välillä selässä. Kohdunsuulla viiltelee liitoskivut ja liian raju venytys aiheuttaa tuskallista repäisykipua vatsassa.

Jään odottelemaan siis synnytyssupistuksia tai/ja vesien menoa... :)
 
Mulla on tänäänkin nivuset taas jomottelut ja tuli jotenkin outo olo aiemmin. Päätin sit että parempi mennä nukkumaan ja sainkin sitten nukuttua jonkin aikaa mut edelleen särkee toinen nivunen ja alaselkä. Toivottavasti ei ole mitään ihmeellistä tämä..
 
Miten sitä pystyy istumaan autossa, sitten kun on synnytykseen menossa ja supistaa? Miten autossa pystyy helpottamaan supistusta, kun on köytettynä vöihin?
 
Mulla oli vius kuuma kaurapussi vatsalla matkalla synnytyssairaalaan ja matkaa 50km. Paljon en matkasta muista mutta suht rajoitusten mukaan kuitenkin mentiin ja yritin vain keskittyä muuhun kuin kipuun vaikka vaikeaa olikin. Synnärin pihalla en ilman miehen apua olisi päässyt autosta tai kävelemään kun jalat vapisi hurjasti.

Esikoisen odotuksessa mulla lähti verenpaineet lievään nousuun rv 35 tienoilla ja kohdallani enteili lähenevää synnytystä :) pitääkin katsoa käykö nyt samoin.
 
Kävin siellä tyksissä makoilemassa äsken.. Tai no siellä vierähti semmoset 2 ja puoli tuntia.. Ja lääkäri puhuin että kohdunkaula olis 20mm.. Vähän ehkä huolestuttavaa ja meinasivat ottaa seurantaan mutta sisätutkimus kun tehtiin niin kiinteähkö ja täysin kiinni niin eipä huolta kait.. Antoivat kuitenkin varmuuden vuoksi kortisonia ja huomenna uudestaan mentävä piikille..

Muoks. Vauvan painoarvio oli 1600-1700g eli vastasi viikkoja :)
 
Kaveri kysyi tänään, että onkohan mun kehon mielestä tää eka vai toka raskaus. Että kun taustalla on se myöhäisillä viikoilla tehty keskeytys niin miten nyt tässä tilanteessa - tuleekohan se sukkana ulos? En oo ite ees tajunnut ajatella koko asiaa kun mullehan tää on oikea eka synnytys.
 
^ eihän se ensimmäinen raskaus ole:) uskoisin että kuitenkin täysiaikaisen synnyttäminen on iha eri asia kun keskeytys, vaikka onkin myöhäisillä viikoilla. On se vauvan koko ihan eri kaliiberia. Kivut voineetkin olla samat. En tiedä ajattelisin näin...
 
Mulla ei oo mitään enteileviä oireita, jos kylkiluiden läpi yrittämistä ei lasketa x) Tää varmaan on ihan tappiin asti, ja joudutaan lopuks repimään ulos :P Tosin, mun iso(in)velikin syntyi, ettei tullut mitään ennakoivia oireita, vaan supparit alkoi heti tulla 1,5 min välein, ni ei varmaan kannata tässä vaiheessa huolestuu, vaik ei mitään tuntemuksia ookkaan :)
 
Takaisin
Top