Synnytystä ennakoivia oireita

Jokos jollakin on tullut sellaisia oireita mitkä ennakois lähenevää synnytystä? Mulla viimeisessä lääkärissä kohdunsuu hieman pehmentynyt :) Ja aamuisen peittojen heiluttelun jälkeen onkin koko päivä saatu ihan napakoita harjotussupistuksia. Muita oireita ei tällä hetkellä ole :)
 
Nyt kaks päivää paljon ennakoivia supistuksia. Alkaa olee jopa voimakkaita.
 
Päivittäin on ollut supistuksia, muttei kyllä tosin kivuliaita tai tasaisen säännöllisiä. Mutta melkein aamusta iltaan silti. Jäi mietityttämään, kun tänään ystäväni käydessä kylässä pitkästä aikaa, hän totesi että "ompas maha laskeutunut viime kerrasta!".. ei se välttämättä mitään tarkoita vielä moneen viikkoon (nyt 33+1) mutta samalla tajustin juuri, että minulle on tehty sisätutkimus viimeksi 3.12. :wideyed: Kai niitä niin harvoin tehdään sitten vaan ja ainoastaan jos on erillinen tarve..
 
Minullakin tuntuu masu laskeutuneen. Ja tänään on kyllä ollut varsin veikeitä tuntemuksia masussa ja alakerrassa. On tuo vielä onneksi sisällä pysynyt.
 
Mulle neuvolassa kaks viimeistä kertaa sanottu että on oikein päin ja pää todella alhaalla jo. Ja tuntuu et maha on koko ajan roikkunu tosi alhaalla koko ajan... Mut välillä tuntuu että jalat ja peppu on jotenki tosi ylhäällä. Joku pitkä kinttu tulossa.
 
Heippa!
En ole kauheasti täällä kirjoitellut, mutta tänään on aikaa, kun esikoinen nukkuukin näköjään pitkään päikkäreitä. Löysin tämmöisen jostain toiselta sivustolta, kun googletin harjoitussupistuksia. Laitan tässä samalla omat vastaukset esikoisen odotuksen ajalta. :)


Kauanko teillä on mennyt näistä asioista H-hetkeen?

1 limatulpan irtoaminen/hajoileminen
- Limatulppa irtosi illalla, seuraavana aamuna tyttö syntyi, eli n. 12 tuntia.​

2 päivittäiset menkkajomotukset (ei varsinaiset supparit kumminkaan)
- En muista, että olisi ollut menkkamaisia jomotuksia loppuraskaudessa.​

3 lisääntyneet+voimistuneet "sukkapuikkokivut" eli vihlaisut down there
- Taisivat alkaa jo 2-3 kk ennen kuin vauva syntyi.​

4 siivous/kokkausvimma yms pesänrakennus
- Pesänrakennus alkoi jo n. rv 17 esikoisen kanssa, siivousvimma iski noin viikko ennen tytön syntymää.​

5 hermoromahdusfiilis eli raivo/pillitys, jota seurannut rauha ja euforia
- Ei ole ollut kummassakaan raskaudessa. :D​

6 mahan tyhjeneminen
- Tyhjeni, kun päästiin synnärille, noin 7 tuntia ennen kuin vauva syntyi.​

7 pahoinvointi
- Kroppa tyhjensi itsensä aika tehokkaasti siellä synnärillä, eli laattasin ja suoli tyhjeni siinä 7 h ennen synnytystä.​

8 lisääntynyt valkovuoto (siis vielä raskausajan lisääntyneestä lisääntynyt)
- En muista sen esikoista odottaessa sen kummemmin enää lisääntyneen, nyt tässä raskaudessa alkanut lisääntymään rv 30 jälkeen.​

9 unen laadun muuttuminen
- Selkäkipujen ja vessareissujen takia nukuin huonosti viimiset 4-5 viikkoa.​

10 seksin harrastaminen
- Vikasta kerrasta meni varmaan 2-3 vkoa h-hetkeen.​

11 saunominen
- Ei tullut saunottua, kun asumme Saksassa, eikä meillä ole saunaa.​

12 harkkasuppareiden (mahan kovettumiset) lisääntyminen ja voimistuminen
- Ekassa raskaudessa alkoi varmaan rv 27 tienoilla ja pikkuhiljaa lisääntyivät loppua kohden. Sama juttu tässä raskaudessa.​

13 kävelyn vaikeutuminen (siis entisestään x)
- Viimeiset neljä viikkoa pystyin kävelemään 15 minuuttia kerrallaan, sitten piti istua alas, kun alkoi sattua selkään.​

14 veden menosta synnytyssupistuksiin
- Noin puoli tuntia. Vedet kun meni, niin siitä alkoi heti avautumisvaihe ja supistukset tuli 3-5 minuutin välein. Tunnin päästä oli kohdunsuu jo 4cm auki.​

15 supistuksista syntymään
- Noin 8,5 tuntia. Vedet meni n. klo 1 yöllä, supistukset alkoi n. klo 1:30, tyttö syntyi aamulla klo 10.​

Esikoinen syntyi rv 40+0. :)
 
Itsellä esikoinen tulossa joten nämä omat "oireet" voi olla vaan toiveita. Rv 36+3

Mutta siis, kävin neuvolalääkärillä maanantaina ja siellä sanoi, että kohdunkaula pehmentynyt 2m jäljellä ja kiinni kuitenkin vielä, silti kokoarviokin yli 3kg, joten ei haittaisi vaikka jo syntyisi. Tässä nyt ollut pari viikkoa hirveästi energiaa olen maalaillut, kävelylenkkejä tehnyt ja siivonnut hulluna. Nyt pari päivää sama jatkunut, mutta uni on huonompaa, joka paikkaan koskee vielä enemmän kuin ennen, valkovuoto on vähentynyt? (Joo mäkin oon kuullut että yleensä lisääntyy) mutta kun tulee, tulee "klimppeinä" ja nyt tämän aamun uusin olo on etova olo.

No, mutta tiedä näistä, varmaan menee LA:n yli silti niin, että heilahtaa..
 
Voi, olipa m-kukka pitkä lista :wink Harvemmilla syntyy just laskettuna aikana! Hauska :)

Jos nyt joitain mietin...

1. Limatulppa irtos synnärillä ammeessa ollessani n.8cm auki eli synnytys täydessä vauhdissa

2. Esikoisesta ei ollu menkkajomotuksia. Nyt on ollu, kuten myös kivuttomampia supistuksia n.rv28 alkaen. Nyt 33+6 niitä on about joka tunti...

3. Esikosta ei ollu myös näitä kauheita vihlontakipuja!!! Nyt niitä on ollu n.rv32 eteenpäin. Hyi!!!

4. Pesänrakennus varmaan molemmissa raskauksissa yli puolenvälin jälkeen voimistunu... Nyt ei vaan kipujen takia meinaa pystyä :sad001

Hyppään 10 kohtaan :D
Seksin harrastamisesta poika syntyi parin pv jälkeen. Synnytyssupistukset alko n.5h aktin jälkeen :wink

11. Ja saunomisesta meni 3pv syntymään, eli saunomista seuraavana päivänä oli tuo seksi ja synnytyssupistusten alkaminen!

14. Vedet mulla meni vasta synnärillä kun olin lähes kokonaan auennut

15. Supistukset alko la päivällä, sairaalaan vasta ma illalla (5cm auki) ja poika sylissä ma-ti yönä!

Mulla esikoinen syntyi siis 39+4.
 
Onko jollakulla irronnut limatulppa? Ällövaroitus: musta tuntuu, että limatulppa tai osa sitä irtosi. Oli sormenpään kokoinen klimppi, selkeästi mielestäni erilaista kuin valkovuoto. Ei varmaankaan tarvitse kuitenkaan tarkoittaa, että synnytys olisi lähellä? Eikö se ollut niin, että limatulppa voi uusiutua tai lähteä vähitellen? Ei ollut kuitenkaan niin iso tuo mikä tuli...
 
Musta tuntu kans tänään, että ois joku pieni osa voinut irrota limatulpasta, mutten mene vannomaan.. Ite oon ainakin lukenut, että jos irtoo limatulppa voi silti olla viikkoja synnytykseen.
 
Muistan kun esikoisesta aikanaan sanottiin että on niin tarjolla, että tämä lapsi tulee kyllä etuajassa. Sit olin ihan että jee. Tuli 40+2. :) mut tarjolla oli monta viikkoa mikä oli hyvä koska synnytys meni kolmessa tunnissa ja ponnistus sen 10 minsaa. Oli hyvä että oli tekeytynyt. Mutta kannattaa asennoitua että tulevat 40 viikkoa +/- 2 viikkoa lähes kaikki sieltä ja ihan koska sattuu. Harvemmin ennrn 38 viikkoa kuitenkaan jos ei mitää erikoista. Tokakin tuli 41+5, joten blaah! jossain lehdessä luki että jokaisella äidillä on henk.koht ominainen"kantoaika". voi olla...Nää vikat viikot on kyllä pitkiä kun ei oo töissäkään. Menee itsensä työllistämiseksi jumpalla ja puuhastelulla ja ompelulla ja järkkäilyllä että aika kuluisi. Sanoin miehellekin kun työt nyt ohi että eiks oo kiva kun talonmies Pikkarainen taas tuli meille hommiin pariksi vuodeksi. :)
 
Ja molemmilla kerroilla on kolme ässää kokeiltu mutta ei vaan oo vaikuttanu. Eli siivous,seksi, sauna. Nyt mulla on hyvä akuhoitaja joka on saanut la:n jälkeen neuloilla synnytyksen alkamaan...
 
Voikohan yksi ennakoiva oire olla myös järjetön nälkä?? tässä pari päivää maha murissut ja koko ajan vaan nälkä, maha on kuin pohjaton kuilu..rv 35 plus 3 menossa.
 
Luin jostain sellaisesta tutkimuksesta, että synnytysajankohta ei määräytyisikään lapsen lantiosta mahtumisen mukaan vaan naisen kyvystä antaa energiaa vauvalle. Näemmä naisen keho tulee siinä synnytyksen kohdalla sellaiseen pisteeseen, ettei kykene enää prosessoimaan tarpeeksi ravinteita ja energiaa vauvalle ja itselleen. Siksi vauvan on synnyttävä, jotta voi jatkaa kasvuaan. Tämän tutkimuksen valossa tuo naisen henk. koht. ''kantoaika'' vaikuttaa järkevältä ajatukselta.

Jotenkin mieltä riipivää, että synnytykseen voi olla päivä taikka 7 viikkoa. Ei sitten luontoäiti yhtään isompaa haarukkaa keksinyt...:rolleyes: Pitää vaan yrittää elää päivä kerrallaan!:cool:
 
Huh näitä suppareita! Aivan jäätäviä ja jatkuvia. Tää hiton jomotus ja paine on melko puuduttavaa... alakerta on jo aivan turta, sattuu ihan tosissaan. Onneks pääsee pian lääkärille tarkistuttaa paikat. Kävelystä ei tuu enää mitään, lonkat ja häpyluu paukkuu nin et jalat pettää alta. Jee.
 
Aivan järkyttäviä sukkapuikkoja tullu pitkin päivää. Nivuset ja häpyluu todella kipeenä. Ja vielä migreeni päälle. Kohta taidan oksentaa kun sattuu niin.

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Tsemppiä kaikille ! Täällä myös kipuja. Supisteluja ei tuu enään kuin kolme päivässä mutta ovat pitkiä ja kivuliaita. Ihan kuin olis pallo jalkojenvälissä pyörimässä
 
Mulla kaikki oireet (liitoskivut, supistukset ym) loppuneet kuin seinään. Ainut mikä voi kertoa siitä et synnytys alkaa olemaan lähellä on se et vauva oli laskeutunut jo. Kaulaa oli viä vajaa 2cm. Mut jos mää saisin päättää nii mieluummin ennen rv 40 kun jälkeen sen.

Tosta "kantoajasta" mäkin luin jostain ja tänään lääkäri sano et se miten oman äidin synnytykset on alkaneet ja millä vkoilla, voi antaa jotain käsitystä millon oma synnytys käynnistyy. Esim, jos äidin kaikki lapset on syntyneet ennen rv 40 niin tytär voi suuremmalla todennäköisyydellä synnyttää myös ennen rv 40.
 
Takaisin
Top