Synnytyssairaalan valinta

mangustimamma

Varmaotteinen viestittelijä
Joulumammat 2016
Lokamammat 2018
Heinä-äidit 2020
En tiedä mihin ketjuun tämä olisi sopinut, ja joten aloitin uuden ketjun. Osalla syrjempänä asuvista synnytyssairaalan valinta voi olla itsestäänselvyys, jos järkevän etäisyyden päässä ei ole kuin yksi sairaala. Mutta entäs te muut? Millä perusteella olette valinneet synnytyssairaalan? Erityisesti kiinnostaisi myös ne, jotka ovat joulukuisten listalle ilmoittaneet synnytyssairaalaksi NKL - onko teillä jo tiedossa riskisynnytys vai oletteko muuten saaneet sovittua synnytyksen sinne?

Itse olen töissä Jorvissa enkä sen takia haluaisi sinne synnyttämään tuttujen työkavereiden keskelle. Kätilöopistokin kuulostaa ihan ok vaihtoehdolta, mutta Naistenklinikalla ollaan käyty hormonipolilla ennen raskautta ja nyt raskausaikana kaikissa ultrissa, joten kaikista mieluiten mentäisiin sinne synnyttämäänkin. Mutta neuvola sanoi, ettei NKL:n remontin takia sinne oteta kuin erikoistapauksia. Netin mukaan remontin pitäisi kuitenkin valmistua syksyllä, joten kaiken järjen mukaan sinne pitäisi päästä jo joulun aikaan ihan normaalisti synnyttämään. Onko muissa neuvoloissa alettu jo hyväksymään Naistenklinikkakin etukäteen valituksi synnytyssairaalaksi ja meidän neuvola on vähän jälkijunassa, vai alkavatko ne tosiaan sopia sinne synnytyksiä vasta remontin valmistuttua? Olisihan sekin vähän pöllöä, kun synnytyssairaala pitää ainakin meillä valita jo puolisen vuotta ennen laskettua aikaa - pitävätkö ne muka puoli vuotta vastaremontoituja synnytyssaleja puoliksi tyhjillään? Luulisi tulevan aika kalliiksi? :wideyed:
 
Ei oo pelkoa täällä Pohjanmaalla tai ehkä muuallakaan kehä3 ulkopuolella murehtia itse synnäriänsä. Vaasassa tasan yksi eikä muualle huolita saatikka mitään järkeä muualle edes ajaa... :)
 
Joo niin mä ajattelinkin, että varmaan lähinnä meidän pk-seutulaisten ilo ja murhe tämä synnytyssairaalan valinta. Tai sitten on tietysti nekin, jotka asuu jollain pienellä paikkakunnalla kahden synnytyssairaalakaupungin välissä. Mutta jos lähiseudulla on vaan yksi synnytyksiä hoitava sairaala niin sitten valinta on tietysti helppo. :)
 
Tämä löytyy HUS:n sivuilta:
  • helsinkiläiset hakeutuvat synnyttämään Kätilöopiston sairaalaan
  • espoolaiset, kirkkonummelaiset ja kauniaislaiset hakeutuvat synnyttämään Jorvin sairaalaan
  • länsivantaalaiset hakeutuvat synnyttämään Jorvin sairaalaan ja muut vantaalaiset sekä keravalaiset Kätilöopiston sairaalaan
  • muissa HUS-alueen jäsenkunnissa asuvat hakeutuisivat oman alueen synnytyssairaalaan Lohjalle, Hyvinkäälle ja Porvooseen. Huom! Myös Hyks-alueen kunnista voi hakeutua synnyttämään Lohjalle, Porvooseen ja Hyvinkäälle.
Minä valitsen tuosta viimeisestä pallurasta Hyvinkään :) ja olen siihen tosi tyytyväinen. Olen saanut Hyvinkäällä todella hyvää hoitoa.
 
Mä olin aatellu kättäriä mutta neuvolassa sanottiin, että Lohjalla olisi kuulema täysin uusittu synnytysosasto, leikkaussali ainoastaan synnytyksiä varten ja muutenkin osaava henkilökunta. Aattelin et kävisin kattelemassa etukäteen ennenkun teen päätöksen. Lähin olisi Jorvi tai Lohja.
 
Mä olin aatellu kättäriä mutta neuvolassa sanottiin, että Lohjalla olisi kuulema täysin uusittu synnytysosasto, leikkaussali ainoastaan synnytyksiä varten ja muutenkin osaava henkilökunta. Aattelin et kävisin kattelemassa etukäteen ennenkun teen päätöksen. Lähin olisi Jorvi tai Lohja.

Esikoinen syntyi Lohjalla ja niin tää toinenkin. Hyvät synnytyssalit, joissa kaikissa ammeet ja sen verran pieni paikka, että oli tosi hyvää, asiantuntevaa hoitoa ajan kanssa. Ei tullut yhtään laitosmainen olo tai että henkilökunnalla ei oo aikaa auttaa. Suosittelen :)
 
Mä valitsin Jorvin, ihan vain näin Espoolaisena. Monella kaverilla on sieltä hyvät kokemukset myös.

Jos Jorvissa sattuis olemaan sulut päällä synnytyksen aikaan, niin harkitsisin varmaan Lohjaa ennemmin kuin Kättäriä tai Naistenklinikkaa.

Ja Naikkarin remontista - mulla on sen aikana kyllä muutama ihan normisynnyttäjä tuttukin sinne päässyt ja mahtunut synnyttämään. En tiedä tosin, olivatko sitä etukäteen valinneet, vaiko vaan soitelleet synnytyksen koittaessa.
 
Hyvä ketju! Vaikka h-hetkeen tuntuu olevan vielä ikuisuus niin näitä asioitahan pitää jo alkaa miettimään huomattavasti aiemmin.

Itse valitsin myös Jorvin, koska a) lähin sairaala ja olen espoolainen b) en oikein keksinyt syytä, miksi olisin valinnut jonkin muun sairaalan.

Muutama kaveri on jo Jorvissa ehtinyt synnyttää ja kokemuksia on ääripäästä toiseen, myös samalla henkilöllä. Luotan siihen, että jos ei ole riskisynnytys kyseessä niin jokaisessa sairaalassa on riittävä ammattitaito. Taitaa olla enemmän tuurista kiinni millainen kätilö osuu kohdalle?

Ps. Hesarin kuukausiliitteessä oli viime syksynä hyvä juttu Jorvin synnytysosaston arjesta http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1443670445609
 
Minulta kysyttiin että kättäri vai Jorvi ja valitsin Jorvin. Jos kaikki paikat on täynnä niin haluan Lohjalle. Veli joutui ajamaan Porvooseen ruuhkan takia, mutta tykkäsi paikasta.
 
Meillä on vaihtoehtoina Jorvi tai Lohja, ja valitsin ehdottomasti Lohjan. Siitä olen kuullut paljon hyvää, Jorvista en niinkään. Juuri tänä aamuna itse asiassa tutkailin tilastoja noista sairaaloista, ja Jorvissa tehdään esim. episiotomioita 36 prosentille, Lohjalla vain 16 prosentille. Muutenkin se vaikuttaa noista kahdesta inhimillisemmältä, ja haluan osaltani tukea sen säilymistä.
 
Nyt taidan kyllä mäkin laittaa asian uudelleen tarkasteluun, Lohja alkoi nimittäin kuulostaa tosi hyvältä juurikin noiden Alisen ja Qaakkelin mainitsemien juttujen vuoksi ja ne ovat vielä pokanneet jonkun vauvamyönteisyyssertifikaatinkin. Ensisynnyttäjänä imetykseen keskittyminen ja opastuksen saaminen ovat mulle tärkeitä, episiotomiaa en halua "automaattisesti" ja muutenkin pieni ja rauhallinen sairaala kuulostaa houkuttelevammalta kuin iso Jorvi. Lisäksi Lohjalle pääsee etukäteen tutustumaan, Jorviin ei.

Katsoin just, että meiltä on Lohjan sairaalaan reilu 60km, että senkin puolesta olisi ihan ok vaihtoehto.
 
Meitähän on muuten sitten aika monta Lohjalla! Ilmeisesti tässä lähistöllä asuu useampikin tyyppi. Tuli jopa mieleen, etä voisikohan joku haluta tavata ihan kasvotusten, vai haluatteko ennemmin säilyttää anonyymiytenne?
 
Lohja on kyllä kiva, olen sielläkin ollut töissä - tosin en synnärillä enkä gynen puolella muutenkaan. Mutta meiltä ajaa sinne about tunnin niin me ehkä valitaan kuitenkin joku lähempänä sijaitseva. Vaikka nyt alkoi tietysti houkuttamaan kun niin moni sitä ylistää. :joyful:
 
Eipähän ole kohta enää lakkautusuhan alta, kun täältä tulee yhtäkkiä niin suuri joukkovaellus Lohjalle, että tuhannen raja poksuu helposti :D
 
Olisipa kiva nähdä muita samassa elämäntilanteessa olevia! Minun kaveripiirini täällä päin koostuu lähinnä miehen kavereista, jotka ovat nuoria sinkkumiehiä, eli ei taida hirveästi irrota juttuseuraa vauva-asioihin :D
 
Eiks teillä ollu jo heti eka puhelun yhteydessä puhe synnäristä? Minä käsitin et se piti päättää silloin ja oon nyt sit siihen asennoitunut, et Jorviin mennään.
Minäkin voin osallistua tapaamiseen, kun tulee kuitenkin Lohjallakin pyörittyä
 
Kunhan ei olla kaikki just samaan aikaan Lohjalla synnyttämässä, siellä kun on vaan kolme salia ja leikkaushuone :D
 
Takaisin
Top