Synnytyskertomukset

Jahas.... Poju nukahti juuri, joten yritän jotain raapustaa tähän :)

Perjantaina 30.5 (rv 41+5) menin sovitusti ya-kontrolliin Gravidaan. Siellä muistaakseni todettiin, että noin sentti auki ja kohdunkaulaa vielä hiukan jäljellä. Lääkäri halusi yrittää laittaan ballonkia, mutta ei saanut, koska kohdunsuu on mulla niin korkealla. Siitä mut passitettiin sit synnytysvuodeosastolle toisen lääkärin tutkittavaksi. Hän halusi kokeilla laittaa ballonkia, mutta tutkimuksessa selvisi, että olinkin jo 3 senttiä auki eikä ballonkia enää voitu laittaa. Jee!! :)
Koska osastolla eikä synnytyssaleissa ollut tilaa, lähdettiin miehen kanssa kotiin ja sovittiin, että soitan aamulla.

Soitin sit la-aamuna esikoisen koulun kevätjuhlan jälkeen n. klo 10.30. Edelleen ruuhkaa ja kotiin odottamaan. Sovittiin, että soitan su-aamuna, jos ei synnytys ala itsestään käynnistymään aiemmin.
N. klo 14 alkoi tulla supistuksia 10 minsan välein. Mies nukkui tyytyväisenä kuorsaten meidän sängyssä ja isot pojat leikki omassa huoneessaan. Rupesin kyllä siinä herättelemään miestä, että pitäs varmaan viedä pojat jo hoitoon. Soitettiin sit kavereille, josko pojat pääsis heille yökylään. Mies lähti viemään pojat yökylään ja minä jäin kärvistelemään kotiin.
N. klo 16 supistukset alkoi tulemaan 7 minsan välein ja oli jo aika kipeitä. N. klo 17 soitin synnärille, että joko sinne mahtuu ja etten enää pitkään voi olla kotona. Saatiin lupa lähteä. N. klo 18 oltiin synnärille. Oli muuten melko tuskainen ajomatka vaikka mies vähän hurjastelikin.
Edelleen supistukset tuli 7 minsan välein ja tutkimuksessa 4 senttiä auki. Saatiin lupa siirtyä synnytyssaliin ja tällä välin supistuksetkin tihenivät. Kalvot puhkaistiin klo 19.10, jonka jälkeen supistukset kovenivat selvästi. Sain Oxanest kipupiikin, josta ei kyllä ollut juurikaan apua. Helpointa oli olla pystyssä ja keinutella lanteita. Myös matalla äänellä mölisemällä ja oli helpottava vaikutus.

N. klo 20.30 supistukset oli aika kivuliaita ja anestesialääkäri laittoi epiduraalin klo 21. Se helpotti hiukan, kamala paineen tunne jäi. Ja taas iski se karmea tärinä, joka mulle tuosta epistä tulee. N. klo 22.30 sain toisen annoksen puudutetta, kun supistuskivut oli taas koventuneet. Tää toinen annos ei vaan enää auttanu yhtään. Kivut oli kovat ja paineen tunne ihan järkky. Tässä vaiheessa olin n. 9-9,5 senttiä auki ja hieman reunaa jäljellä. Vauva oli kuitenkin melko korkealla, joten aloin työntämään varovasti vauvaa alaspäin.
Siirryin puoli-istuvaan asentoon, mutta se vaikutti vauvan sykkeeseen, joten siirryin taas kyljelleni. Joka supistuksella tuntui mahaa kouristavan, jolloin oli pakko vaan työntää. Aktiivinen ponnistusvaihe alkoi n. klo 23.25. Se oli ihan karmeeta. Pakko oli ponnistaa vaikka tuntui, että happi ja voimat loppuu. Ponnistin kyljelläni. Kätilö auttoi pitämään oikeaa jalkaa ylhäällä ja kätilöopiskelija auttoi vauvaa ulos. Kun pää alkoi syntyä, paine oli ihan hirveä. Pakko oli vaan työntää vauva pihalle vaikkei olis jaksanu. Vihdoin pää oli ulkona ja pian koko vauva. Syntymäajaksi merkattiin klo 24.00, joten ponnistusvaihe kesti sen 35 minsaa. Istukka syntyi 6 minsaa myöhemmin ja siihen sain hiukan oksitosiinia kanyylin kautta. Repeämiä ei tullut, muutama pieni nirhauma.

Avautumisvaihe kesti 9h 25min, ponnistusvaihe 35min ja jälkeiset 6min. Eli yhteensähän tuo tekee 10h 6min. Iskä leikkasi napanuoran, poikaa vähän pyyhittiin, jonka jälkeen sain poitsun paitani alle. Olo oli helpottunut ja onnellinen :)

Istukka painoi 810g ja napanuora oli 50cm pitkä. Poitsu painoi 4240g, pituutta oli 54cm ja pipo 37,5cm. Ensi-imetyskin sujui hyvin.

Synnytys sujui mielestäni hyvin. Olin hyvin tyytyväinen siihen, miten hyvin pysyin itse kärryillä synnytyksen ajan. Vaikka kivut oli välillä kovat, niin välillä ehdittiin heittämään miehen kans läppääkin siellä. Miehelle täydet pointsit avusta. Mulla supparit tuntui aika kovasti alaselässä, jota mies sitten aktiivisesti hieroi. Myös vettä hän auliisti minulle juotti aina, kun sitä pyysin. Muuta ei siinä edes tehnyt mieli juoda tahi syödä.

Tää synnytys oli kaikista paras näistä kolmesta ja tähän on hyvä lopettaa. Meidän perhe on nyt koossa :)
 
Heipä hei foorumilaiset. Parempi myöhään kun ei milloinkaan...
Limatulppa irtosi pe 2.5 päivällä ja supparit alkoi iltapäivällä,mutta olivat pieniä. Supistukset voimistui seuraavana päivänä ja tulikin 6h 5min välein,mutta ei voimistunu "tarpeeksi"... Supistukset jatku la-su yön yli ja sunnuntai aamuna aloin olla kypsä. Herätin mieheni aamupalalle ja sanoin et lähetään kattoon mitä alakerrassa on tapahtunut.

Oltiin sunnuntaina 4.5 klo:9 synnärillä. Kätilö katsoi tilanteen. Kaula kadonnut mutta vaivaisen 1cm auki. Laittoi käyrälle ja supparit harveni n 10min välelein tuleviksi. Eivät kuitenkaan päästäneet meitä enää kotiin. Käytiin kävelemässä ja kiipesin portaita. Kävin suihkussa ja kylvyssä...ym
Illalla klo:23 olin 2cm auki!!!! Voi jipii...tästä ei tuu mitään, ajattelin. Sai Oxanest piikin, että saisin levättyä. Seuraavana päivänä klo:11 eli 5.5 maanantaina olin 3cm auki... VOI TAIVAS! Tuskastuin ja itkin... miksi mitään ei tapahdu.
Kävin uudestaan kylvyssä ja suihkussa ja lenkillä. Iltapäivällä lenkin jälkeen 14 jälkeen supistukset voimistui entisestään ja tiheni. Pyysin saada oxanesti piikkiä,mutta...

kätilö saattelin minut synnytys saliin ilokaasulle "JIPII" ajattelin. Katsoi tilanteen ja totesi että 4cm auki. Samassa pyyhkäisi lämmin aalto ja vetet tuli pöydälle.
Pyysin saada hetkenkuluttua epiduraalin, mutta kätilö vain totesi, ettei supparit niin kamalasti voimistu yhtäkkiä.. tihenevät vain. Laittoivat käteen tipan ja sitten pyysin tekemään paino arvion ja totesi että noin 4kg ja avotarjonnassa näyttää olevan...laittoikin vauvan päähän samalla käyrä mittarin. Meinasin jo panikoitua. "4kg..voi apua ja avotarjonnassa"
Tulikin hoitajien vuoron vaihto eikä seuraavat tienny puudute pyynnöstä mitään.

Ilokaasu auttoi tiettyyn pisteeseen asti hyvin. Ei vieny kipua sinänsä,mutta vei keskittymisen pois kivusta. Sitten kello oliki 17 ja olin niin kipeä ja supistus kesti tajuttoman pitkiä aikoja ja pienen "20" sekunnin hengädys tauon sain välillä pitää. Vedin kaasua holtittomasti, rakäjuoksi ja limaa tuli enee ku lakisalli suusta ja nenästä. Mieheni piteli minua pöydällä, etten tipahda. Tuli jo kamala tarve ponnistaa. Supparin välis kysyyn et missä kätilöt, mä haluun ponnistaa. Miekkonen soitti kelloa.
Kätilö tuli ja katsoi tilanteen.. 5cm auki. Älä ponnista sanoivat..."puhalla pihalle!"" Puhalla pihalle puhalla pihalle" hymisin...ääh mä haluan ponnistaa! :D
Lähtivat hakemaan anestesia lääkäriä. Jahka se paikalle pääsi 2 muun pistettävän synnyttäjän jälkeen... totesivet et laitetaan spinaali, koska se vaikuttaa nopeasti. Olinkin "jo" auku 7cm. Kätilö piteli ja spinaali kerettiin pistämään suppari tauon aukana lähestulkoon...Klo 17:20 laittoivat aineet. Kauhia yrittää olla paikallaan, kun teköö mieli heilua,kun ottaa kipiää. Onneksi pitivät hyvin kiinni. Kivut katos ja sain hengähtää.... Laittoivat oksitosiini tipan tippumaan. Olin pian piston jälkeen täysin auki,mutta koska en tuntenut mitään...piti odottaa että ruvetaan ponnisteleen...

Tunto palasi hieman 2h päästä ja ruvettiin ponnisteleen pikkuhiljaa...Klo:19:20 Minut katetroitiin tässä välissä.
Tunsin ihan pienen kipristyksen alamahalla ja silloin ponnistin. Olin perinteisessä punnausasennossa ja mies auttoi työnnössä.. Piti kiinni ja mentiin yhdessä "kippuraan" se auttoi oikeasti, kun joku piteli. :)
Tunsin kamalan paineen peräsuolessa ja teki mieli nostaa peffa irti sängystä,mutta sain pidettyä lopuksi sen alhaalla... Siinä sitä punnailtiin. Punnasin varovasti,kun en tiennyt mitä odottaa ja miltä tuntuu.. Joku kuula sielä haarukassa kuitenkin liikkui eteenpäin,mutta ei ottanut kipeää muutaku peräsuoleen...
Me siinä sitte ponnisteliin ja 31min ponitelun jälkeen syntyi poika 54cm pitkä ja paino 4504g päänymp. 37 ja siinä avotarjonnassa niin ja RV 40+4. Poika parkaisi heti ja kunnolla. :Heartred Isä sai leikata napanuoran (minä kamera kädessä heti ottamassa kuvaa tilanteesta) ja myöhemmin kylvettää.Siinä se nyt oli...enkä voinut uskoa todeksi. Poika oli niin puhdaskin. (olin kuvitellut että sieltä tulee lapsipihkainen, sinisävyinen,limainen,verinen möltti, mutta olikin ihan puhdas ja normi värinen) :wink
6min päästä kätilön paineltua tuli istukka. Enkä ollut uskoa korviani,kun kertoivan pojan koon... Kuinka se mahtui tulemaan ja niin hyvin???ihmettelin vain. Poju söi molemmista rinnoista. Synnytys kesti papereiden mukaan vaivaiset n 6h 30min... Mun mielestä ainakin 3 päivää. :D
Repesin 2 asteen verran ja tikkiä tuli ihan tarpeeksi. Tikkaaminen "kutitti" ja kätilökin vain luuli et pelkään..vaikka sanoin montakertaa siinä heiluessani, et kutittaa kutittaa. :D Ihan ku joku olis tökkiny kylkeen sormella kutitusmielessä... :) Verta menetin noin 500ml ja istukka tais painaa 800g.


Pesuille kun minut ohjasivat... se oli kamalaa. Ihan kun toisen jaloilla olisi yrittänyt kävellä ja olo oli muutenkin niin hutera ja väsynyt. Sain pikku eväät ennen osastolle menoa...mutta ei ne sisällä pysyny...oksensin leivät heti pois. Osatolle päästiin ja isä laitettiin kotiin... Siitä se meidän taival sitten alkoi. :) :Heartred
Miekkosen mielestä ponnistus meni hyvin ja sanoi, että ainakin näytti ettei mulla ollut mitään hätää enää siinä vaiheessa. Eikä ollutkaan. Olisin voinut lähes nauraa. Kyllä minä uudestaan voin mennä synnyttämään, ei jäänyt kammoa. Otan kyllä spinaalin ens kerrallakin jos vain tarvittoo. Oli sen verran ihanaa ainetta.... aivan siihen rakastuin. :)

Että tämmönen tarina, toivottavasti tosta saa selkoa.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top