Synnytys

Mulla ihan sama Vellamo että eka synnytys meni ihan pieleen ja päätyi kiireellisen sektioon. Toisen kohdalla en halunnut samaa riskiä ottaa ja kävin kerran pelkopolilla ja sain suunnitellun sektion. Se oli ensimmäiseen synnytykseen verrattuna kuin olisi kahvilla käynyt. Niin helppoa ettei oikein edes kehtaa muille kertoa. Tämä kolmas syntyy myös "automaattisesti" sektiolla. En ole vielä osannut jännittää asiaa yhtään.
 
Onko kukaan menossa synnyttämään yksin? Mies lähti lätkimään alkuraskauden aikana ja nyt näyttää siltä, että yksin olen menossa. Toisaalta olen miettinyt, josko kuitenkin ottaisi jonkun mukaan mutta en oikeen tiedä... Ventovieraan tai esim. Kaverin/äidin ottaminen mukaan ei tunnu luontevalta. Toisaalta hirvittää, että iskeekö h-hetkellä jäätävä paniikki ja yksinäisyys?!
 
Oletko doulaa ajatellut? :) Suosittelen ainakin tutustumaan. Minulla oli viimeksi mukana mies ja doula ja tykkäsin todella paljon. Jos mies ei syystä tai toisesta olisi mukana ollenkaan, haluaisin ehdottomasti doulan! Sama doula kuin viime synnytyksessä oli, on tulossa taas mukaan. :)
 
Me erottiin esikoisen isän kanssa raskausaikana ja silloin oli äiti mukana. Ollaan äidin kanssa tosi läheisiä ja halusin ehdottomasti äidin mukaan. Mutta jos äiti tai ystävä tuntuu susta huonolta/vieraalta vaihtoehdolta niin doulaa minäkin suosittelen. Siinä on ainakin henkilö joka osaa tukea ja kuunnella sekä kokemusta löytyy :) synnytyksen kulkua kun ei voi etukäteen tietää, niin onhan se hyvä että siinä on joku tuki ja vaikka kaikki menisikin niinkuin suunnittelee niin tukihenkilö oli itselle kyllä tosi tärkeä synnytyksessä.
 
Digginsson: Mä suosittelen myös tutustumaan doula-vaihtoehtoon tukihenkilöksi :) Vaikka mies on tulossa synnytykseen, mikäli vain ehtii, niin minulle tulee myös doula tsemppaamaan ja tukemaan. Esikoisen synnytys eteni nopeasti ja kätilö hoiti myös muita synnytyksiä samaan aikaan. Oli aika orpoa olla synnytyssalissa yksin miehen kanssa, kun molemmat oltiin ensikertaisia ja mies ymmärsi hommasti vielä vähemmän kuin minä. Yksi selväjärkinen henkilö koko ajan huoneessa on ihan kiva juttu :grin
 
Hyviä ajatuksia [emoji4]mistä tai missä tollasiin douliin voi tutustua?! Onks se neuvolan kautta vai synnytyssairaalan vai pitääkö sellanen itse bongata jostain [emoji1] maksaako sellanen?! Oon ihan pihalla tästä doula jutusta.
 
Mistä päin olitkaan? Monella paikkakunnalla on ensi- ja turvakodeilla doulia. Myös monella alueella toimii doulapiiirejä. Näissä doulat ovat koulutettuja vapaaehtoisia, jotka tekevät työtä maksutta (kulukorvauskäytäntö voi olla). Lisäksi on yksityisiä eli maksullisia yrittäjädoulia. :)
 
Tietääkseni doulat pitää itse "bongata" (esim. suomendoulat.fi) ja maksaahan se. Juuri siihen hintaan mulla itselläni kaatui doulan hankkiminen enkä kyllä tiedä onko synnytys sellainen asia mihin haluaisinkaan ulkopuolista ihmistä mukaan. Vaikka tottakai doula on ammattilainen jne. mutta ite oon sen verta introvertti että tuskin pystyisin rentoutumaan :D Monet naiset heistä kyllä saavat tukea niinkuin tästäkin ryhmästä voi lukea, ihmiset on erilaisia :)
 
Violina, en tiedä, missä sinulla menee doulalle maksamisessa kipuraja, mutta meillä doula oli doulapiirin kautta ja otti vain matkakulut. Yhteensä kaikki kotikäynnit ja synnytys maksoivat meille muistaakseni 80€. Yrittäjänä toimiva doula maksaa tietysti paljon paljon enemmän, noin 500-1200€ taitaa olla hintahaitari.
 
Olen mitä ilmeisemmin sitten törmännyt vaan näihin yrittäjä-douliin. Mutten tosiaan ole doulaa sen vakavammin harkinnut/ asiaa selvitellyt juuri siksi etten koe itselle tarpeelliseksi :)
 
Ajattelin vain korjata, ettei joku, joka doulaa pohtii luule, että se maksaa miljoonia. :)
 
Tietysti, hyvä että korjasit! Ettei kukaan mun mutun varaan jää :D
Tuli mieleen kun tuo hintaero on noin järkyttävä että oliko teidän doula sellainen kenen kanssa tapasitte ennen h-hetkeä vai lähetettiinkö vain joku käytettävissä oleva paikalle synnytykseen?
 
Digginsson, esim Tampereen Doulapiirillä on käsittääkseni vapaaehtoisia doulia jotka toimivat juurikin kulukorvausta vastaan :)

Mun ystävä toimii doulana tota kautta ja hän ainakin tapaa synnyttäjän 1-2krt ennen h-hetkeä. Hän toimii toisen doulan kanssa parina, joten molempiin tutustutaan ja siten on paremmat mahikset että myös doula ehtii synnytykseen mukaan nopeallakin aikataululla.
 
Pirkanmaalla on ainakin Tampereen ensi- ja turvakodin kautta saatavissa doula. Myös Tampereen doulapiirin doulia kannattaa kysyä. Heillä on kesäkuussa nyt tulossa doulailta Tampereen Napapiirillä, ehdottomasti kannattaa sinne mennä tapaamaan doulia ja kuuntelemaan asiaa enemmänkin doulauksesta!
http://www.tampereennapapiiri.fi/index.php/ryhmat/doulaillat
http://doulapiiri.blogspot.fi/?m=1

Violina, meillä oli juuri tuon Tampereen doulapiirin kautta doula ja tapasin doulan jo doulaillassa. Ennen synnytystä kirjoiteltiin melko paljon sähköpostitse ja doulat myös tapaavat perheen/ äidin vähintään kaksi kertaa ennen synnytystä. Synnärillä oltiin pari vuorokautta yhdessä, kun kesti niin pitkään synnytys. Lisäksi doula kävi minua osastolla tapaamassa, kun oli muutenkin käymässä sairaalassa ja vielä synnytyksen jälkeen kotona ns. loppupurussa, jossa käytiin yhdessä vielä läpi synnytys ja sain imetusohjausta ja muuta tukea vauvojen kanssa. :) Kävi melko kaukaa tapaamisissa, joten matkakulut olivat siksi isompia.

Doulaan tutustutaan siis hyvin ennen synnytystä ja on tärkeää, että doula on sellainen, jonka kanssa kemiat kohtaavat ja äidin on helppo olla. Itselläni oli vanhempi nainen, jonka omat lapset ovat melkein itseni ikäisiä. Oli jotenkin turvallista, kun oli hyvin kokenut ja monessa synnytyksessä monta asiaa nähnyt "äitihahmo" mukana synnytyksessä. Doulia on hyvin monen ikäisiä ja erilaisilla taustoilla, mutta kaikki ovat itse kuitenkin vähintään kerran synnyttäneitä naisia. :)
 
Itselläni voi olla se tilanne että joudun yksin synnyttämään jos pienintä ei saada kenellekään sen ajaksi. Vauvan pitäisi melkeinpä syntyä illalla tai viikonloppuna niin olisi ystäväni käytettävissä. Doulaa en ole kyllä miettinyt koska tuntuisi oudolta päästää ketään vierasta jotenkin niin lähelle. Saako doula olla mukana koko synnytyksen ajan? Itselläni on sekä esikoisessa että kolmannessa ollut tilanne että miestä ei ole vielä päästetty sairaalaan/lähetetty kotiin. Ja toisessa olin jopa synnytyssalissa kun mies laitettiin kotiin odottelemaan. Silloin varsinkin olisin tukea kaivannut. Eipä mennyt kauan kun soitettiin takaisin kun tuli kiireellisen sektion tarve.
 
Tuli mieleen ensi- ja turvakodeista että ainakin Aksyn facebook-ryhmässä oli jokin aika sitten puhetta ettei sieltä "halpis-doulia" saisi enää kun vaikuttavat tietysti paljon yrittäjien keikkamääriin. Tietääkö joku tästä enemmän vai ymmärsinkö vaihteeksi jotain väärin :D :s
 
Doulista on ainakin hirveä pula koko ajan, joten siksi saatavuus voi olla ainakin huono..

Doula saa yleensä olla mukana koko ajan. Joskus isä laitetaan osastolta yöksi kotiin, mutta yleensä doula saa olla silloinkin mukana. Riippuu paljon varmaan myös sairaalasta.
 
Minäkin olen ns yksin synnytyksen. Mies osin mukana kuvioissa, mutta ei synnytykseen tule. Äitiäni en halua ottaa ja myös kaverit tuntuvat vieraalta ajatuksesta. Doulaa olen miettinyt ja ehkä paras tuki omaan synnytykseen.. Tapaajat varmasti enemmän synnytyksen jlkeen tulevat vauvaa ja minua katsomaan, mutta en edes haluaisi ketään tuttua järkyttää. Tai jälkeen päin suuttua jos vaikka äiti unohtaisi kuvata jotain minulle tärkeää :'D
 
Viisi synnytystä takana ja voimpa sanoa että valmistautuminen ja toiveet mennyt niin pieleen neljässä musta riippumatta. Ei ehdi saamaan mitään epiduraaleja vaan luomusti pahimman kautta neljä tullut. Repeytymät,jumiin jäämiset,paha napanuoran kiertyminen, istukan jumittuma yli tunnix ja se sattui mielettömästi kun sitä paineltiin pois lääkärin voimin. Jos viides siunaantuu niin en edes toivo enää mitään niin eipähän pety.
Vaikka tokihan se pääasia että vauva syntyy terveenä.
 
Takaisin
Top