Synnytys Tayssissa

Haluisin muuten tietää tästä taysin potilashotellista? Onko sielä pakko pitää omia vaatteita vai onko sairaala vaatteet mahdollista saada myös? Ja mitä se kustantaa se yöpyminen sielä? Ja mites ruoka puoli? :D
 
Mun käsittääkseni mitä oon lukenut ja olen itse firmassa töissä niin potilashotellissa yöpyminen menee samaan maksuun osastolla olon kanssa eli siitä ei erikseen laskua enää tule mutta mieheltä se maksaa varmaan sen pari kymppiä/yö ja siihen kuuluu aamupala. Mun käsittääkseni äidille kuuluu aamupala ja lounas ja uskoisin myös joku iltapala, kunto tosin täytyy olla sen mukanen että
Pystyy ruoan itse hakemaan sieltä ravintolasta joka on siinä aulan kulmassa. Ja siellä tosissaan on ihan hotelliaamiaista vastaava tarjonta. Huomasin siellä käydessäni myös että vauvan ensikuvaaminen tayissa syntyneille on ilmaista ja siellä perheonni-osastolla on sellaiseen mahdollisuus ja puitteet, muuta en sitte vielä tiedäkään :D
 
Mun käsittääkseni mitä oon lukenut ja olen itse firmassa töissä niin potilashotellissa yöpyminen menee samaan maksuun osastolla olon kanssa eli siitä ei erikseen laskua enää tule mutta mieheltä se maksaa varmaan sen pari kymppiä/yö ja siihen kuuluu aamupala. Mun käsittääkseni äidille kuuluu aamupala ja lounas ja uskoisin myös joku iltapala, kunto tosin täytyy olla sen mukanen että
Pystyy ruoan itse hakemaan sieltä ravintolasta joka on siinä aulan kulmassa. Ja siellä tosissaan on ihan hotelliaamiaista vastaava tarjonta. Huomasin siellä käydessäni myös että vauvan ensikuvaaminen tayissa syntyneille on ilmaista ja siellä perheonni-osastolla on sellaiseen mahdollisuus ja puitteet, muuta en sitte vielä tiedäkään :D
Kiitos vastauksesta, osaatko sanoa vielä voiko potilashotelliin pääsyn evätä se että raskauden aikana on ollut korkeat verenpaineet? (Alapaine 100-112) mulla on kyllä nyt lääkitys käytössä ja pudonnut hienosti 70-80 kohdille jo muutamassa päivässä! Mutta joku vaan joskus pelotteli. Ja sit jos ei pääse sinne potilashotelliin niin onko perhehuone sitten ainoa missä voi mieskin yöpyä? Kun en haluis jäädä osastolle "yksin".. :sad001
 
http://www.pshp.fi/fi-FI/Toimipaikat/Tays_Keskussairaala/Hoitoyksikot/Perheonni
Tuolta löytyi vastaus osaan esitetyistä kysymyksistä. :) Ensisynnyttäjät eivät ainakaan aiemmin ole hotellin puolelle päässeet. Perhehuoneita on muutama ja valitettavasti ovat ainoita, jossa mies saa yöpyä. Joskus on mies saanut yöpyä myös yksityishuoneessa, jos perhehuoneita ei ole ollut vapaana ja tilanne on "vaatinut" sitä. Ainakin kaksosten kanssa on siten tehty.. Vierailuajoista ei juuri nipotettu ja etenkin ollessani yksityishuoneessa, sai mies kulkea, miten ja koska halusi. Myös vieruskaverin kanssa onnistui, jos oli huonekaverille ok. :)

Minä vietin viikon sairaalassa kaksosten synnyttyä ja suurin osa kätilöistä oli todella ihania. Yhden kanssa ei kemiat kohdanneet ja hän olikin minulla vain kerran. Pääsääntöisesti yrittävät järjestää siten, että mahdollisuuksien mukaan samat kätilöt hoitaisivat joka päivä samaa äitiä, mutta aina ei tietysti ole mahdollista. Minulla kävi niin ihanasti, että sain saman kätilön viitenä yönä peräkkäin ja hänen kanssaan toimi tyttöjen yösyöttökin todella hyvin. Jouduin antaman joka syötöllä lisämaitoa ja sovimme vain, että kun soitan kelloa, kätilö tuo minulle maidot ja auttaa syöttämään toisen vauvan ja sitten saan taas nukkua. Saatiin herääminen pidettyä mahdollisimman lyhyenä ja minulle eniten unta siten. Oli todella helppoa, kun ei tarvinnut joka ilta selittää uudestaan, miten yö toimii.

Salissa sain ihanan kätilön, joka teki tuplavuoron ja oli siis koko päivän minun kanssani. Lisäksi oli opiskelija, joka oli todella mukava. Kävivät vielä osastolla meitä katsomassa, kun vuoro vaihtui juuri ennen ponnistusvaihetta ja kätilö halusi kuulla, miten oli synnytys mennyt ja halusi keskustella minun kanssa vielä sen kulusta, fiiliksistä ja oliko minun mielestä kaikki mennyt hyvin, vaikka ihan kaikkia toiveitani ei pystytty noudattamaan.. :)
 
Kiitos vastauksesta, osaatko sanoa vielä voiko potilashotelliin pääsyn evätä se että raskauden aikana on ollut korkeat verenpaineet? (Alapaine 100-112) mulla on kyllä nyt lääkitys käytössä ja pudonnut hienosti 70-80 kohdille jo muutamassa päivässä! Mutta joku vaan joskus pelotteli. Ja sit jos ei pääse sinne potilashotelliin niin onko perhehuone sitten ainoa missä voi mieskin yöpyä? Kun en haluis jäädä osastolle "yksin".. :sad001

En usko että verenpaineiden vuoksi evättäis sinne pääsy ellei ole hengenvaaraa siinä että ne laskisi niin alas että esim. On pyörtymisen vaara ja siellä hotellin puolellakin on käsittääkseni hoitajia joille voi vauvan jättää hoitoon kun hakee/käy syömässä itse. Ja joku mun mielestä sanoi että valohoitoakin on mahdollista vauvan saada hotellin puolella että sitten sinne huoneeseen tuodaan vaan sellainen valohoitokaappi jossa vauva kellii mikäli sitä tarvii. Perhehuoneita on varmaan tavallisella osastolla mutta mun kuuleman mukaan sinne ei voi mies yöksi jäädä, voin olla väärässäkin mutta näin mulle on kerrottu. Mutta siellä saa varmaan aika myöhään olla ja aikaisin tulla ymmärtääkseni. Tsemppiä kovasti sinne teidän odotukseen mua jännittää synnytys myös kovasti, vähän pelottaakin jopa. Yritän olla ajattelematta etukäteen kamalasti ja toisaalta ei kauheasti pysty tapahtumien kulkua ennustamaan, uskon että taysissa saa hyvää hoitoa ja että siellä on hyvissä käsissä ☺️
 
Perhehuoneeseen nimenomaan saa myös mies jäädä yöksi. :) Eihän se muuten olisi perhehuone! Puoliso tai tukihenkilö ja vauvan sisarukset voivat vierailla synnytysvuodeosastolla kello 10–20, vauvan isovanhemmat kello 18–19. Mies lähti kyllä kotiin yleensä vasta lähempänä puolta yötä..
 
No sitten on varmaan ollut nihkeesti perhehuoneita tarjolla kun useammat tutut eivät ole sellasta saaneet :/ mutta toivottavasti se kaikilla olisi mahdollista :)
 
Mäkin jännitän tuota synnytystä.. mut kai ihan "hyvällä" tavalla. Toivon vaan ettei tuu mitään nirppanokka kätilöö jonka kans ei tuu toimeen. Kävin svo:lla näyttäytymässä sunnuntaina, mulla jäi huonot fiilikset kun se lääkäri joka tutki mut niin oli ihan persläpi. Ihan kun ei olis kiinnostanut mikään mitä yriton kertoo ja oli tosi "kovakouranen" sisätutkimuksessa vaikka sanoin että mulla sit TODELLA KIPEÄ alapää. Löi vaan hanskat käteen, ei käyttäny liukkaria ja tuikkas varmaan koko nyrkin sinne kerralla, se sattu niin et teki mieli ruveta itkeen ja lyödä sitä. Ja sit se kätilö mikä mut otti vastaan niin ihan kun se olis pitänyt mua muuten vaan ihan ääliönä, ihan kun mun pitäis tietää ekakertalaisena kaikki ja tuntee "talontavat" ilman ohjausta. Tunsin itseni ihan typeräksi uusavuttomaksi kakaraksi. :sad001 toivottavasti seuraavalla käynnillä ei jää mitään hampaankoloon, seuraava käynti on ens ma.. jos nyt sinne asti päästään, sen verran kipeet paikat et voisin ehkä uskaltaa sanoa että oon auennutkin viime käynnistä, sillon olin yhdelle sormelle auki... mutta kuka tietää. Nyt vaan pelottaa se maanantain tutkimus kamalasti kun paikat vielä kipeämpiä ja jos taas runnotaan! :sad001
 
Jos jonkun kätilön tai lääkärin kanssa ei synkkaa, kannattaa siitä sanoa ja toivoa toista. Ja tietysti kysyä suoraan, että miten täällä toimitaan. :)

Itse olin yhden yön vesien mentyä synnyttämättömien osastolla ja siellä oli yöllä hoitaja, jonka kanssa en tullut toimeen. Oli todella töykeä ja näytinkin kerran keskaria perään.. hups! :D En halunnut mennä yöllä valittelemaan kipuja, vaikka supistuksia tuli muutaman minuutin välein, enkä saanut nukuttua ollenkaan. Aamulla oli pakko mennä sanoman, että en pärjää, kun luulin vuoron jo vaihtuneen. Noh, eipä ollut vaihtunut. Tuo tympeä nainen sitten laittoi aquarakkulat ja laittoikin ne todella hyvin! Pari tuntia pääsin niillä eteenpäin, jonka jälkeen lähdettiin saliin, että sain ilokaasun käyttöön. Oli huono kokemus tuo yö nelosella.. :/
 
Mä synnyin tyttöni TAYSissa 1.2.16. Mulle sattu tosi kivat kätilöt ja lääkärit. Mä en ollu svo:lla ollenkaan kun synnytys käynnistettiin.
Yhteensä olin 8 päivää sairaalassa.
Synnytyksen jälkeen päästiin perhehuoneeseen, oli just sopivasti yks vapaana. :)

Potilashotellissa ei saa (ainakaan oman huoneen ulkopuolella) olla sairaalavaatteissa.
 
Synnytin esikoiseni joulukuussa 2014 ja pääsin potilashotelliin miehen kanssa. Kätilö oli kiva, samoin hotellin hoitajat. Oli ihanaa olla hotellissa! Siellä sai vieraat käydä miten vaan, ruoka oli hyvää, hoitajat samalla käytävällä, hinta ok jne.
Synnytys taas edessä kuukauden sisällä ja toivon taas pääseväni hotellin puolelle.

Vauva syntyi ti aamulla ja kotiin potilashotellista lähdettiin ke päivällä. To päivällä tultiin näyttämään siellä vauvaa uudestaan.
 
Takaisin
Top