Synnytys ja imetys - näin etukäteen

Pomppivaponi: Tsemppiä sinne kontrolliultraan, toivottavasti kaikki on hyvin teidän pikkusella. :)

Ja tosiaan mä luotan kans siihen, että tuolla synnytyksessä ammatti-ihmiset auttaa parhaansa mukaan ja siks mulla on jotenkin luottavainen olo. Toki tiedän myös niitä tapauksia, jolloin ammatti-ihmisetkään ei ole osannut hoitaa tilannetta, mutta en ala sitä stressaamaan näin etukäteen.
 
Kiitos :) ei tässä vaiheessa varmasti kannata alkaa stressaamaan. Niin paljon synnytetään joka ikinen päivä ja pääsääntöisesti kaikki menee hyvin. Alkaa meillä kaikilla olemaan päivät lähellä kun saadaan pikkuiset maailmaan :dummy1:
 
Katsoin vau.fi etusivulta sen synnytysvideon ja nyt alko jotenkin pelottamaan oma synnytys.. Ei olisi pitänyt katsoa, varsinkin kun siinä näytetään KAIKKI! :eek: Hyvinhän tossa siis kaikki meni, mutta silti aloin nyt stressaamaan koko synnytystä.. Ääh, ajslsldkdlfkfk!! Sekavat tunteet, mutta eiköhän tää mee kohta ohi, toivottavasti..
 
Annissa uskaltaakohan sitä käydä ite kattomassa sen videon vaikka kerran jo synnyttäny:) ite ku voin sanoo etten kyl nähny yhtään mitään mitä sieltä alhaalta ulos puskin:grin sen verran muistan et joku kätilöopiskelija kysy ku pään olin saanu ulos et haluunko kokeilla päätä ni meinasin iskee sitä ohtaan! Ei tullu ensimmäisenä mieleen et joo, lopetan tän synnyttämisen hetkeks et voin silitellä ton lapsen päätä jonka kovan kivun ja tuskan kanssa saanu jo pihalle ja vielä ois synnytettävää:grin
 
Mä katoin kans vasta jonkun synnytyspätkän ja siinä vaiheessa tuli taas se apua tohon en ala -olo :D Mä näin viimeks vilkasun alapäästä kun kätilö ompeli muutaman tikin, hänen silmälaseista heijastui.
 
Hattara minäkin olen jo kerran synnyttänyt, mutta silti tuo hieman pelotti kun todella näki sen miten homma siellä alhaalla eteni.. Haha voi ei, en olisi kyllä minäkään halunnut tai edes pystynyt siinä tilanteessa alkaa vauvan päätä silittelemään! :D
 
Annissa muistelinkin että sinulla taisi olla lapsi mutta kun ei aina muista sitten varmaksi:) meille esikoisen aikaan näytettiin synnytysvalmennuksessa synnytysvideo mut se ei ollu noin suoraan kuvattu. Ton videon jälkeen aloin vaan tajuamaan et minkätakia tuo ponnistusvaihe koskikaan niin pahuksen paljon ja et miks mies viihty niin mielellään pääpuolella:grin nyt muuten tulevassa synnytyksessä mua ei edelleenkään synnytys pelota mut on tullu pelkona se muisto siitä miten kovaa se supistuskipu onkaan et mitenkä sitä taas kestää:eek:
 
Hattara samat fiilikset täälläkin, juurikin tuo että miten sitä kovaa kipua kestää taas.. Mutta eiköhän me pärjätä! :) Toivon kovasti että toisen lapsen synyttäminen on helpompi kuin ensimmäisen..
 
Annissa mulla tää raskaus ollu niin vaikea ja tuskainen ja supistelee nykyään niin helposti et miehelle jo sanoin et ehken tämä sit tulee syöksysynnytyksellä et tarvii vaan sairaalan käytävällä ravistella housun lahkeesta kätilön syliin:wink
 
Joo itsekin yllätyin kun ensin kärvistellyt kipeitä suppareita vaikka epiduraalin sain mutta siinäkin kun teho laski kun oksitosiinia tuli samaan aikaan. Ja sitten tosiaan kun alkoi ponnistusvaihe niin ei oikein pysty kuvailemaan miten kovaa se kipu on!

Nöttö mikä puudute on sellainen mikä sitten veisi ponnistuskivut? Jostain sina lukenut että jollain ei kivunlievityksen vuoksi koskenut ponnistaminen ollenkaan niin mietin vaan että mitähän saaneet? :)
 
Mä heitän tähän ponnistamiseen liittyen ihan erilaisen kokemuksen! Pärjäsin supistusten kanssa ilokaasulla koska pahimmat tuli vasta sairaalassa eikä ne kerinny ees kauaa kiusata mutta sit ku tuli se ponnistamisen tarve ni en muista että olisin kokenu sen kivuliaana vaan nimenomaan et se ponnistaminen helpotti sitä oloo.
 
Mulla ainakin autto toi epiduraali ponnistusvaiheessa. Kipu hävis, mutta se paineen tunne jäi eli se vaihe meni ihan hyvin. Vasta sitten kun pää tuli ulos niin sattu aikalailla.
 
Mamma84 mulla lopettivat epiduraalin siinä noin 30 min ennen ponnistusvaihetta kun aloin hiljakseltaan tuntee sitä ponnistamisen tarvetta:eek: sitä ennen epiduraali just hävitti supistuskivut ja jättivät vaan sen suoistuksesta aiheutuvan tunteen. Kahdesti sain sen koko synnytyksen aikana ruiskusta suoraan siihen letkuun ja muuten meni sen pumpun kautta yhtäaikaa oksitosiinitipan kanssa :eek:
 
Mä alan olla jo ihan valmis synnyttämään, mutta josko nyt vielä se muutama viikko... ja mähän olen edelleen varma, että yli menee, vaikka tämä kovasti uhkailee koko ajan supistuksilla yms.
 
Hattara90 mulle annettiin epiduraali klo:19.10, n.19.30 se alko vaikuttamaan ja samaan aikaan alko ponnistusvaihe. 19.49 tyttö syntyi.
 
Huh oli pakko itsekin katsoa toi synnytysvideo ja olihan se aika hurjan näköistä :eek: Se pää näytti niin isolta! Miten se mahtuu tulla! Hyi kun alko oikein ottaa mahasta, mihin sitä on oikein lähteny mukaan :D
 
Mä en taida sitä synnytysvideota katsoa. :D Oon pystynyt aika rauhallisin mielin olemaan synnytyksen suhteen, vaikka oon kuullut jos jonkinlaista tarinaa. Ja näin esikoista kun odotan , niin mulla ei oo ollenkaan tietoa ja kokemusta tuosta synnytyksestä, kuin teillä ketkä ootte jo aiemmin synnyttänyt. :)
 
Täälä odotellaan kanssa ihan rennosti ensimmäistä synnytystä, mutta ehkä se jännitys vielä tulee mitä lähemmäs oikeaa päivää mennään.

Muistan joskus lukeneeni jonkinlaisesta öljystä/rasvasta mitä käytettiin jo hyvissä ajoin ennen synnytystä ja sen avulla venyteltiin välilihaa jotta antaa helpommin myöden synnytyksessä. Onko jollain kokemusta tällaisesta, saakohan tätä edes suomesta?
 
Kai siihen käy mikä tahansa intiimialueille sallittu öljy. Esim. Ceridal tai ceraderm muistaakseni on ainakin. Ja niitä saa ihan apteekista. :wink
 
Takaisin
Top