Synnytyksestä toipuminen

  • Ketjun aloittaja Mannaryyni
  • Aloituspäivämäärä
Mulla olinhälkitatkastuksessa joku nuori sijaislääkäri. Mulla ei oo mitään nuoria lääkäreitä vastaan mutta tää yksilö ei kyl tiennyt mitään noista ehkäisyjutuist, mikä oli vähän tylsää... Tai ei ainakaan yhtään lähtenyt niitä vertailemaan tai esittelemään vaihtoehtoja. Itse nostin esiin kierukan ja kapselin ja se oli vaan että "joo...niin..."


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Munkin jälkitarkastuksen taisi tehdä joku kesälääkäri. Ei edes puhuttu mistään ehkäisyvaihtoehdoista. Itse sanoin, että haluan kierukan, ja sen tarkemmin keskustelematta lääkäri kirjoitti reseptin hormonikierukkaan.

Multa tulee muuten edelleen satunnaisesti veristä vuotoa. Oiskohan viisi päivää pisin pätkä, kun ei ole tullut mitään. Ei vuoda paljoa, mutta silti. Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, että ei pitäisi tulla kohdusta. Ilmeisesti jotain hormoniperäistä sitten? Ei hirveästi haittaa elämää, vuotaa tosi niukasti, mutta vuotaa silti.
 
Mullakin oli nuori kesälääkäri, ja tarkistuksen anti oli vähän huono. Yritin kysellä liikkumisesta, mutta se osasi sanoa vain että ei vielä saa nostella painoja. No milloin sitten?

Kävin eilen salilla ekaa kertaa, ja hermot meni, kun ei tällä vatsalla nosteta yhtään painavampia käsipainoja ja käydä penkille makaamaan. Joutuu kaiken tekemään tosi pienillä painoilla, ja osaa ei voi tehdä ollenkaan. :sad001

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla on jälkitarkastus vasta elokuun alussa, melkein tasan 3 kk synnytyksestä! Olenkohan kenties viimeinen sitten täällä, jota ei ole tarkastettu? :D Soittivat vielä tuossa viikko sitten, että hei aikaa pitäisi siirtää vielä parilla viikolla. Yleensä nuo ajansiirrot on mulle ok, mutta tähän en suostunut, kun muutenkin menee liian pitkälle! Täällä kun kesäaikaa ei hoideta ilmeisesti sijaisilla vaan niin, että mitään ei tehdä...
 
Kesäkuisista huutelen. Mua vähän ihmetyttää nuo ristiriitaiset ohjeet treenaaminen aloittamisesta. Mä kysyin perhevalmennuksessa että koska saa aloittaa treenaamisen ja seksin, molempiin vastauksena, että omien tuntemusten mukaan. Samaa taisi neuvolaterkka sanoa. En tiedä miten he käsittävät termin treenata, mutta mulle se tarkoittaa painojen kanssa harjoittelua, ei mitään vaunulenkkeilyä.
Itse olen palannut treenin pariin vajaa 5 vko synnytyksestä, kevyehkön painoharjoittelun merkeissä. Vatsalihaksille kovaa painetta tuovat liikkeet ja juoksun pidän vielä pannassa.
 
Mua ihmetyttää ylipäätään miten voidaan kieltää ykskantaan "treenaaminen" tai "painojen nosteleminen". Treenin kun nyt pystyy sovittamaan millaiseksi vain vaikkei ehkä kannata lähtee tekemään tempausta maksimipainoilla.

Ei että täs itte kykenis treenaan muuta kuin lenkillä, lapsi repussa vastuksena. Enkä syksyllä pääsis jopa salille asti...

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app
 
kyl mä uskon et kroppa varottaa, jos tekee jotain väärin. mieluummin tietty antaa kehon kunnolla palautua ennen liiallista rasitusta. Itse pidin treenitaukoa, kun tuli rytmihäiriöitä liiasta rasituksesta: valvominen, helteet ja hikitreeni ei ollut hyvä yhdistelmä. Tänään pääsi sentäs lenkille, kun lämpö putos 20 asteeseen.

Mulla on vauva 3.5kk ja tänään pystyin juoksemaan lenkillä ilman kipua alamahalla.:blob1 10kg kahvakuula on ollut jo jonkin aikaa treenissä mukana, alkuun oli 5kg.
 
Sanoin lääkärille silloin että mulla on tuollainen saliohjelma, joka on tehty raskauden loppuvaiheelle, eli ei yhtään isoja liikkeitä vaan yksi lihasryhmä kerrallaan. Se on kuulemma ok.

Varioin sitä nyt kuitenkin, kun silloin vältettiin täysin vatsan rasittamista, ja nyt tietty haluan vahvistaa sitä kevyesti. Teen siis kaikki käsiliikkeet seisten istumisen sijaan, taljat kevyillä painoilla pitkillä sarjoilla, kyykyn teen syvänä pelkällä tangolla jne.
Tänään meni vähän paremmin jo, kun vaan suosiolla tekee vatsan ehdoilla.
 
Mä kyllä raskauden loppuun asti tein koko kehoa kuormittavia liikkeitä, jotta keskivartalo pysyisi edes jonkinnäköisessä kuosissa. Kyykyt, maastavedot oli koko ajan ohjelmassa. Vielä en lähde tosiaan mitään maksimitempauksia kuitenkaan kokeilemaan, ja maastavetokin saa vielä odottaa, samoin 14 kg kahvakuula (en omista pienempää).

Mutta samaa mieltä Nipsumukin ja röpön kanssa, ei mitään järkyttävää rehkimistä, mutta oman kehon sallimissa rajoissa kuitenkin rohkeasti kokeillen. :)
 
Ai että mä odotan, parin vkon päästä alkaa treenit :)

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Jaaa.a..hävis sit johki mun teksti. Mut niin..mä alotan reenailut sitten ku pystyy olla ulkona tukehtumatta kuumuuteen. Eli syksyllä. Onneks mummuloissa on tilaa et voi päästää tytön ulos leikkimään turvallisesti ilman että pitää ihan joka sekunti olla perässä juoksemassa :) meinaa olla hankalaa raahautua kerrostalon pihaan kunnon helteillä vauvan kans kun ei oo kunnon varjoa.

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
En siis oikein oo kuntosali tyyppiä vaan liikun mieluummin luonnossa :) ystävä pyysi tosin ens vuodeksi jumppaan seurakseen niin ajattelin lähteä :)

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä meen varmaan vesijuoksemaan, mutta vasta syksymmällä. Nyt pahasti näyttää siltä, että kilot ovat hiipineet takaisin, joten pitäisi tarkemmin katsoa mitä suuhunsa laittaa..
 
Kyllä tuota ehtii sitten syksymmällä ja talvella taas rehkiä ja treenailla :) Näin siis lohdutan itseäni kun rötvään sohvalla :D
 
Mulla on vielä noin 4 lisäkiloa jäljellä, ja vatsassahan ne näyttäisi olevan. Huomaan kyllä, että muut tiirailevat vatsaani, mutta mulla on muutakin ajateltavaa tässä vauvaa imettäessäni ja muuten hoivatessani, joten oon itse ainakin vielä asian kanssa ihan ok lähes koko ajan. Tavallisissa kesämekoissani ja -paidoissani ei paljon voisikaan imettää paljastamatta ihan liikaa ihoa, joten hyllyn ihan tyytyväisenä vähän syssymmälle näine kiloineni ja katson, mikä on kropan tilanne sitten, kun bebe on saanut tätä nisäsisältöä syödä siihen 4-6 kuukauden ikään asti. Aion senkin jälkeen jatkaa imettämistä, mikäli se sujuu edelleen, mutta koitan myös työstää kroppaani sen verran, kuin vauvaa hoitaessani ehdin. Luotan siihen, että nää kilot saan ihan hyvin tiputettua vähitellen, kunhan vaan en mässäile ihan mahdottomasti. Ruokapäiväkirja tarvittaessa avuksi sitten ja kuntosali. Uiminen on ollut haaveissani koko kesän, mutta vielä en ole onnistunut lähtemään. Ehkäpä syksyllä voisin olla helpommin kotoa poissa ilman Vaavi Vaavilaista jo pari kolmekin tuntia, kun lisäruoat on aloitettu ja iskäkin voi antaa hänelle ruokaa.
 
Ai vitsi, toi vesijuoksu on jäänyt kokonaan unholaan!! Tää alkaa syksyllä siihen :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kääk, menkat sitten alkoi tänään! Miten jotenkin arvasin tämän.. Ei siinä muuten mitään, mutta jälkitarkastus olisi tiistaina. Soitan huomenna neuvolaan, mutta tietääkö kukaan onko tuota aikaa pakko siirtää? Uskon että aika siirtyisi sellasella 3 viikolla että hieman ketuttaa..
 
Ei kai sitä menkkojen takia tarvii siirtää?
Mulla ei kai sittenkään oo vielä menkat alkanu vaikka luulin niin. Papa kokeen mukaan ei oo vielä "tapahtunut kuukautisten aiheuttamaa muutosta limakalvoissa" kuten terkka hienosti selitti. Ja huomasin sit itekki niiden "menkkojen" jälkeen että repeämähän se edelleen vuotaa. Terkka käski laittaa ceridalia että limakalvot paranee ja sitä myöten myös haava..plääh. eipä kai uskalla edelleenkään alkaa millekään ettei repee kunnolla uudestaan.

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app
 
Ultrassa mullakin näkyi että kohdun limakalvo oli alkanut paksuuntumaan taas eli saako tässä kohtsillään odotella kuukautisia? Mieluusti kyllä saisivat pysyä poissa vielä
 
Takaisin
Top