Synnytyksestä toipuminen

  • Ketjun aloittaja Mannaryyni
  • Aloituspäivämäärä
M

Mannaryyni

Vieras
Tänne kaikki välilihan leikkauksesta, repeämistä ja muista fyysisistä hommeleista psyykkisiin hommeleihin.

Itseäni kiinnostaa alkuun tietää miten synnyttäneet ovat parantuneet välilihan leikkauksesta? Miulla alapää tuoksahtaa samalle kuin menkka aikaan on pitäny useemman päivän sidettä eli vissiin hautunu? Särkylääkkeil menty viimeset 5pvää. Jälkivuotos ei rehellistä oo ollu enää 2vuorokauteen, iha paritippaa vuotaa pissin yhteydessä..
 
Ois nää voinu laittaa tonne äitioloihinkin :)

Mulle ei oo enää oikeestaan mitään muuta vaivaa kun ton haavan aiheuttamat rajotukset. Mihinkään ei enää satu ja tuntuu että oon saanu levättyäkin synnytyksen jälkeen. Turvotus oli oikeestaan vika vaiva mutta nyt kun sekin on poissa niin olo on hyvä!
 
Mulla 1 tikki välilihassa mikä kiristelee/ kirvelee ajoittain. Lisäksi virtsaputken suulla pieni haavauma mikä kirvelee välillä.
Alavatsaa välillä vielä juilii varsinkin jos pidempään touhuaa jotain. Särkylääkettä otan vielä päivittäin. Jälkivuoto väheni 2 päivän kuluttua selvästi mutta edelleen tulee kyllä ja eilen kun touhusin paljon niin vähän lisääntyi. Alapää ei haise, vuoto haisee vähän... Synnytyksestä 5 päivää.

Esikoisesta tehtiin episiotomia mikä oli 2-3 vko tosi kipeä. Otin maximia särkylääkkeitä enkä juurikaan kävellyt vessaa pidemmälle. Muistot siitä ei ole kultaisia!! Edelleen arpi joskus oireilee. Taisi olla tosi syvä ja osua pahasti hermoihin kun oli niin kipeä?! Tehtiin toki kiireellä joten ei siinä ehdi miettiä kuinka graavisti leikkaa...

Toivotaan et sulla Mannis paranee nopeammin!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Synnytyksestä on jo kaksi viikkoa ja epparihaava vaivaa edelleen! Istuminen kiristää kurjasti ja pidempään ollessa vaatii taas särkylääkettä.

Toosaan on tullut myös joku patti tai nirhauma tai joku, se on vielä kipeämpi :sad001. Ei helpota ollenkaan oloja.

Jälkivuotoa on edelleen. Huoh.

Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app
 
Toivon joo todella et paranee nopeasti, että pääsis liikkuu ja harrastaa sitä mahatont seksiä.. Maha pienenee päivä päivältä, nyt on yhtä iso kuin joulukuus oli.
 
Mulla oli ekasta toi epparihaava kipeä tosi pitkään. Kiristi ja pisti ja särkylääkettä piti syödä. Toisessa synnytyksessä tullu repeämä ei ollu niin kipee. Ilmeisesti löys "luonnollisen" kohdan revetä ja parani sit helpommin.

Cedju: Toosan patti voi olla tulehtunu/ärtynyt rauhanen. Googleta bartholiniitti ja bartholin rauhanen. Itellä ollu kaksi kertaa ja aivan helvetillinen vaiva... Turpos luumun kokoiseksi :confused: Toivottavasti ei oo sulla toi.
 
Mulla epparihaavassa kolme tikkiä,kirvelee ja koskeminen sekä istuminen sattuu. En ole ottanut mitään lääkettä. Alaselkä kipuilee kovin,niin kuin raskausaikana,varsinkin kun kävelee enemmän,vissiin nivelet vielä löysällä. Jälkisuppareita ei oo kuin välillä imettäessä ja on normi menkkakivun luokkaa. Jälkivuoto oli runsasta vain vähän aikaa synnytyspäivänä, sen jälkeen ollut niukan menkkavuodon kaltaista.
 
Mullakin ekasta epparihaava oli aika pitkään kipeä ja koko toosa oli niin mustelmilla ja turvoksissa että pelkäsi sen jäävänki moiseksi :D Mut kyl se siitä tokeni :) Kesti vain huomattavasti pidempään kun nyt. Tällä hetkellä olo on jo aivan omaitseni vaikka reipas viikko synnytyksestä! Mutta olihan synnytyksilläkin eroja, ihan jo pituutensa vuoksi.
Jälkivuotokin ihan normaalilla kantilla ja jälkisupparit on loppunu huh :D

Itse ajattelin lenkkeilyä aloitella tässä tulevalla viikolla, tosin lyhyellä aloittaen :)
 
Ekan synnytyksen jälkeen ei ollu puhettakaan kunnon lenkkeilystä varmaan kuukauteen. Tän ohjuksen jälkeen oisin voinu lähteä suoraan salista suihkun jälkeen lenkille... Jälkisupistuksen oli sairaalassa aika voimakkaita imettäessä ja niihin pari kertaa särkylääkettä otinkin. Maha on ku ilmalla täytetty taikina, isompi vielä ku Hymykuopalla ku meni synnyttämään :p
 
Joo tää maha on hassu, kuin ilmapallo! Painellessa tuntuu tyhjää mutta kuitenkin pömpöttää ihan kuin vielä 6kk:lla :) jälkisupparit on onneks loppu, välillä tuntuu alavatsalla vihlontaa. Tänään holahti isompi hyytymä siteeseen ja pelästyin et onko siitä istukasta jäänyt kuitenkin joku pieni pala kohtuun mut sen jälkeen vuoto ollut tosi niukkaa... Muutenkin niukempaa kuin esikoisesta! Ja tosiaan tää pieni repeämä on ihan lasten leikkiä siihen eppariin verrattuna! Mähän kävelen jo vaunulenkkejä tuolla ja istun risti-istunnassa lapsen kanssa lattialla :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla oli jo välillä noi tikkaukset paremmat, mut nyt taas kipeemmät..ei vissiin tykännyt kun istuin lattialla. Pakko taas syödä enemmän särkylääkkeitä, kun välillä jo vähensin niide syömistä. Alamasun iho mulla on arkana noista raskausarvista ja aika iso pömppis kyllä jäi jäljelle. pystyin kyllä jo käymään vaunutellen parin kilsan kauppareissun.
 
Mulla tulee edelleen värillistä vuotoa, ei nyt veristä enää sentäs, mut siteistä en oo päässyt. Ja kyllä hautoo.. jospas se viides viikko lopettas tämän riemun.

Täällä on seksilläkin herkuteltu jo pari viikkoa ja myönnetään, että ihanata on. Kellari siis muuten jo normaalikondiksessa ja kaikki viis tikkiä jonnekin häipynyt. Häpyluu, häntäluu ja alaselkä on vieläkin vähän kipeät, että sen verran liitoskivut vaivaa edelleen, etten esim juoksuaskelia pysty ottamaan.

1. ja 2. lapsesta tehty epparit ja ekasta lapsesta se alapää oli kipeä ja outo yhtä pitkään kuin jälkivuotoa riitti sen 5-6 viikkoa. Tokasta lapsesta kipeetä oli ekat 2viikkoa. Nämä 3. ja 4. on aiheuttaneet joitakin tikkejä, mutta on palautunu tosi nopsaan. Seksiä meillä kyllä on ollut joka kerta jo 2-3 viikon kuluttua synnytyksestä "tahdon vain maistaa" -periaatteella.

Maha keräilee ilmaa ja tuppaa ummettamaan.
 
Mulla on tänään ollu sisäreiden yläosa hirmusen kipee. Epäilen et se on siit ku kätilö tökkäs neulalla vahingossa reiteen tikkaessa.. Ältsyn kipee toi kohta. Tuntuu jotenkin kireän kipeält ja vähän siltku ois neula lihaksessa ja ihossa.
 
Mulla kans noi sisäreiden ihan yläosat/nivuset kipeät välillä. Veikkaan et on ihan mustelmaa/kudosturvotusta... Huomaa meinaan kun on kävellyt pidempään.

Onko jotain neuvoa että milloin saa saunoa synnytyksen jälkeen? Mulla siis 1sulava tikki. Varmaan löytyisi joku nettoneuvo mut en jaksa surffaa...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ps ei mahtunut vielä omat farkut jalkaan. Olis just ja just saanut kiinni mutta ei olis ollut kovin miellyttävää...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
En olekaan vielä omia housuja jalkaan kokeillukkaan vaan menny vielä lököt jalassa :D PItäskö kokeilla vai saako vaan pahan masennuksen aikaseksi jossei menekään jalkaan... :eek:
 
Ihan oon saunonut, kun kotiin on päässyt. Alkuun tietysti kevyemmin, eikä mitään ulosheittolöylyjä.
 
Mulla on kovasti matala syke ja lieviä rytmihäiriöitä sekä huimausta. Huomenna meen neuvolaan poistattamaan hakaset niin saan samalla mainittua aiheesta mutta ilmeisesti ei oo mitenkään epänormaalia. Mulla on aina ollut sellanen korkeahko syke, en oo mikään atleetti, niin nyt tää matala syke ja muljahtelu tuntuu oudolle.
Toi sektiohaava on kans kipee ja kiristää mut ehkä se siitä kun ne hakaset otetaan pois...
 
Miulla ei ite haava oo kipeä ainakaa särkylääkkeiden kanssa, mut noi sisäreisi "läiskät" on toodella kipeet. Miulla tais olla noin 5 tikkiä, kun tänään kattelin toosaani.. Ajattelin huomenna soitella neukkuun tosta reisijutusta, ettei vaa ois mitään hoitoa vaativaa..
 
Normaalin alatiesynnytyksen jälkeen saa mennä saunaan sitten ku itestä siltä tuntuu. Tää oli ihan printattuna jossakin saamassani lehtisessä, ei oo mutu :)
 
Takaisin
Top