Synnytyksestä palautuminen

Mulla ei vieläkään mee tammikuun farkut jalkaan. Mun reidet turposi raskauden aikana. Tuntuu että turvotus oo vieläkään helpottanut yhtään. :/
 
Mä turposin leikkauksen jälkeen niin ettei ne vaatteet edes millä sairaalaan mentiin niin mahtunut päälle, crocsit puristi myös jaloissa ja yhtenä päivänä ei edes mennyt jalkaan. Nyt viikko sektiosta ja edelleen turvotusta mutta miehen housut edelleen käytössä koska omat kollarit ei mene jalkaan :D
 
Mä oon niin yllättynyt tästä palautumisestani. Odotin niin hurjia ja sit synnytys menikin tosi mallikkaasti ja siitä toipuminen on ollut jopa helppoa. Eka viikko oli kivulias kun repeämä oli vielä auki ja jälkisupparit kiusas yllättävän kipeesti. Mut jo viikko synnytyksen jälkeen olo on ollu lähes normaali. Täydet rinnat aristaa silloin tällöin ja repeämäkohta kiristää pikkusen. Silti uskaltauduttiin palaamaan itse asiaan eilen kolme viikkoo synnytyksestä enkä ihmeekseni huomannu ees sitä kiristystä. Ihan ku en olis ikinä synnyttänykään! Jälkivuoto väheni normimenkkojen määräiseks jo sairaalassa vuorokauden päästä ja nyt pärjään pikkuhousunsuojalla.

Maha tuntuu taikinalta mut näyttää hyvältä, pientä pömppöyttä on verrattuna raskautta edeltävään aikaan. Painon kehitys 55 - 72 - 61. Kilot putos rytinällä mut nyt paino on junnannu jo pitkään ja junnatkoon. Kilotavoitetta mulla ei oo mut kiinteyttää haluan, varsinkin reidet ja pepun mut ehkä vähän mahaakin. Peppu onkin ainoo mihin tuli raskausarpia ja sinne ne vikat kilotkin jäi.

Sekin yllättää ettei nännit oo yhtään arat vaikka vauva imee posket lommoilla ja täysimetyksellä ollaan koko ajan menty. Oon hurjan herkkäihoinen punapää joten olin varautunu rintakumeilla ja voiteilla mut kumia en oo ees kokeillu.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Kia
Mua pelottaa yhdyntä aivan hulluna. Synnytyksestä on jo ikuisuus, mutta toipuminen on ollut hidasta mm. matalan hb:n ja kohtutulehduksen takia. Alapää on ollut kipeä ja selkeää haavakipua siellä vieläkin ajoittain tuntuu, erityisesti päivän päätteeksi kun paljon ollut jaloillaan. Jännittää siis se, että jos yhdyntä onkin kovin kivuliasta. Ja toki jännittää myös siitä syystä, että eihän ne paikat nyt enää ole ennallaan tuollaisen synnytyksen jälkeen vaikka kuinka on yrittänyt lantionpohjia jumppailla. Varmasti kelpaan miehelle, mutta jotenkin tämä oma päänsisäinem juttu nyt tekee sen, että välttelen miehen kosketusta ja samalla musta tuntuu että olis pakko alkaa jo kohta aktivoitumaan seksirintamalla. Mies kyllä sanoo, että odotellaan niin pitkään kunnes olen valmis, mutta kynnys kasvaa koko ajan. Pitäis kai nauttia pari lasillista viintä josko rohkaistuisi. [emoji1] Onko kaikki muut jo himonkaina hypänneet vällyjen väliin?

Edit. Niin tosiaan. Jälkivuotokin loppui vasta aivan hiljattain, eli kesti n. 8vk. Jälkitarkastuksessa kaikki ok, vaikka itse odotin jotain lisäongelmia.
 
Kyllähän se kynnys kasvaa mitä kauemmin odotat. Mukavasti huomasin että raskausajan herkkyys ei ole kadonnut vielä. Ennen raskautta oli vähän niin ja näin että nauttisinko vai en seksistä. Raskaana hihittelin sängyssä kun oli niin hyvä meno. No joo..
Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi että paikat on täysin kunnossa. Mutta kuivat on limakalvot. Että kannattaa ekaa kertaa varten varmuudeksi voidella paikat liukasteella. Siitä ainakin syntyy huonoja kokemuksia jos sen vuoksi sattuu. Itse ainakin joudun kokoajan turvautumaan apuun muuten alaosasta alaosastoa kirvelee niin vietävästi.
 
Ei ole täälläkään vällyjen väliin kiiruhdeltu. Ajattelin odottaa sinne jälkitarkastukseen, vaikka vuoto onkin loppunut. Kyllähän se vähän jännittää kieltämättä ja missä välissä sitä ehtis kun usein väsymys vie voiton.
 
Täällä ollaan palattu petipuuhiin jo 2 viikkoa synnytyksen jälkeen kun vuoto loppui.. Ei satu ja tuntuu samalta kuin ennenkin, mikä oli vähän yllätys kun ajattelin että muuttuu niin radikaalisti..
 
Kyllä itselle oli järkytys se eka kerta synnytyksen jälkeen. Sitten treenasin lisää..toki paikatkin varmaan oli vielä palautumassa. Seuraavan kerran tuntuikin normaalimmalta.
 
Mun lähipiirissä on nyt kolme saanut kohtutulehduksen kun on hypännyt petipuuhiin nopeasti synnytyksen jälkeen. Mulla on nyt reilu kolme viikkoa synnytyksestä ja meinasin odottaa vielä ainakin toiset kolme.

Esikoisen jälkeen eka kerta oli about kuusi viikkoa synnytyksen jälkeen. Mukavaa oli.
 
Mulle neuvolassa sanottiin että voi ruveta heti kun siltä tuntuu ja kun vuoto loppuu :)
 
Meillä alotettiin joskus kolmise viikkoa synnytyksen jälkeen, kun vuoto loppui. Meillä on jotenkin molempien synnytysten jälkeen molempien hormoonit hyrränny ihan ekstrakierroksilla, joten petipuuhissa ollaan oltu aika ahkeraan. Toimiihan se vähän lantionpohjatreeninäkin :wink Ja niin ihanaa, kun ei oo sitä mahaa tiellä. Toki eka kerta molemmilla kerroilla vähän jännitti, mutta turhaan (onneksi), liukkaria tarpeeksi ja varovaisesti edeten, niin siitä se lähtee. ei ehkä tosiaan kannata antaa kasvaa seksistä liian suurta peikkoa, kun se on varmasti aina vaikeampi selättää, mitä kauemmin asiaa pyörittelee.
 
Onks täällä kaikki muut selvinny ilman ompeleita? [emoji16] Ei olis käyny mielessäkään pari viikkoa synnytyksen jälkeen päästä alakertaan ketään. Tosin gyne teki pakon edessä sisätutkimuksen ja kyllä sattui!
 
Kyllä täälä paikat vähän repes mut vaan kolmen tikin verran :) paikat jo entisellään tosin jo 5 viikkoa synnytyksestä.
 
Kolme tikkiä täälläkin ja nyt reilun neljän viikon jälkeen ovat vasta sulaneet pois. Eikä kyllä todella tunnu siltä, että uskaltais mitään kokeilla. Tietyt liikkeet sattuu vieläkin.

Lisäksi tuo oikea reisi on edelleen tunnoton.

Olenko mä ainut, jolla tuossa kylkiluiden kohdalla tuntuu siltä kuin joku painaisi siitä koko ajan? Alkoi loppuraskaudessa ja jatkuu edelleen. Tuntuu todella inhottavalta!
 
Mun kylkiluut muljahteli tosi paljon synnyttämisen jälkeen. Kuukausi.

Synnytyksestä ei tullut edes nirhaumia.
 
Hmh.. Jälkivuoto loppunut kolme viikkoa sitten. Tnä kuitenkin pieniä "viirulima" hyytymiä tullut ja vähän tiputteleekin. Ei oo kyllä mitään kuukautiskipujakaan et tuskin nekään. Voiko se jälkivuoto alkaa alusta ja ei noista hyytymistä tarvi varmaa huolestua kun niin minimaalisia? :)
 
Mulle ei tikkien määrää kerrottu, sanottiin vaan että ei niitä lasketa ja siellä on ommelta. o.o noh, ei niitä kovin montaa ollu ja taitaa olla kadonneet jo. synnytyksestä nyt 5 viikkoa aikaa. mulle tehtiin episiotomia, pieni kuulemma, ja joku pieni repeämä tuli myös. petipuuhiin ryhdyttiin täällä 3 viikkoa synnytyksen jälkeen, sattui mutta eniten rutikuivien limakalvojen takia. Meillä oli muuten kans se juttu että hormonit hyrräsi aivan hulluna vielä reilun viikon synnytyksen jälkeen kummallakin :) sitten mulla ne romahti yhtäkkiä ja tuli normaali olo, miehellä laskeutui olo normaaliksi hitaammin. Mutta pojat, kyllä me kerettin pitää hauskaa siinä kun sitä iloa kesti, mietittiin että mistä tätä sais pullossa mitä hyvänsä se olikin :D

Mullakin kävi hyvä tuuri ja synnytys oli mielestäni aika helppo ja oon toipunut suht nopeasti ainakin omasta mielestä, sitä ootti tietenkin kaikkia mahdollisia kauheuksia. Saatoin ajaa pyörällä puolentoista viikon päästä synnytyksestä mikä tuntui aivan käsittämättömältä. Lantionpohjan lihaksia aloin treenata heti synnytyksen jälkeisenä päivänä niinkuin jossain neuvottiin, ja semmoinen 2 viikkoa meni että ne löytyi kunnolla, ja 4-5 viikkoa että pystyn pidättelemään pissaa niin ettei enää sitä paria tippaakaan karkaa. Tekee aivan sikana mieli kunnon hikiliikuntaan ja saada sykkeet kattoon, mutta vielä semmoinen 3 viikkoa pitää oottaa jälkiarkastusta.
 
Onks täällä kaikki muut selvinny ilman ompeleita? [emoji16] Ei olis käyny mielessäkään pari viikkoa synnytyksen jälkeen päästä alakertaan ketään. Tosin gyne teki pakon edessä sisätutkimuksen ja kyllä sattui!
En selvinny ilman. Väliliha jouduttiin leikkaamaan. Tikkien määrää en kysyny, mutta tuntu että niitä tuli aikalailla :sad001
Tikkauskohdat on onneksi parantuneet. Mutta jossakin on tikkaamaton haava joka vuotaa päivittäin. Lisäksi on inhottavaa kipua ja painetta. Synnytyksestä 2 viikkoa ja tuntuu kyllästyttävältä jo tämä jatkuva kipu ja paine. Paine on lähes sietämätön pissatessa ja kun on kauon istunut ja nousee ylös.
Minkälaisia oireita kohtutulehduksessa on?
 
Mulla on tiuku ihan samaa edelleen, vaikka synnytyksestä on jo kohta öö.. no yli 2kk kuitenkin. Yleensä kipu ja paineentunne tulee, kun pitkään ollut jaloillaan. Ihan todella inhottavaa ja ajattelin kyllä palata lääkärin vastaanotolle jos vielä pitkäänkin jatkuu. Jälkitarkastuksessa väitetty kaikek olevan ok, mutta itseä epäilyttää että voiko tää tosiaan olla normaalia.
 
Takaisin
Top