Synnytyksestä palautuminen

Sain synnytyksessä joitain tikkejä kun väliliha leikattiin, mutta palautuminen on ollut nopeaa. Uskalsin jopa katsoa alapäätä peilillä ja näytti melko normaalilta. Istuminen ei tee kipeää ja käveleminen tuntuu hyvältä. Missä vaiheessa tikit sulaavat pois?
 
Mietin vatsalihas asiaa. Sairaalassa asiaan ei sanottu mitään, mutta erilaiset äidit ohjelmassahan kunto-ohjaaja kielsi kaikki suorat nousut esim. sängyltä. En oo kyllä tuommoisia ajatellut noussut vaan miten parhaiten päässyt. Olenko siis tehnyt hallaa erkaumalle? Pitää muistaa lopputarkastuksessa kysyä jos hän ei sano niistä mitään.
 
Tuskin millään yksittäisillä sängystä nousemisilla olet hallaa aiheuttanut. Vatsalihasliikkeitä kannattaa aloittaa tosi varovasti ja vasta, kun vatsalihakset on kuroutunut yhteen. Jotkut lääkärit ei oikein osaa tai halua puuttua vatsalihasasiaan..silloin kannattaa yrittää saada fyssariaika, jos epäilyttää. Niitä pystyy aika helposti itsekin testaamaan, mutta ekalla kerralla olis tietty helpompaa saada jonkun muun arvio.
 
Ja sitten kun aloittaa vatsalihasten harjoittamisen, niin vähän kerrallaan, syviä lihaksia ihan simppeleillä jutuilla. Lankut ja istumaan nousut kannattaa suosiolla jättää, koska niistä on alkuun paljon enemmän haittaa kun hyötyä. Jossain oli hyvä artikkeli erkaumasta/treenistä/palautumisesta syntymän jälkeen, yritän etsiä. :)
 
Kemikaalikoktail blogissa oli just kans aiheesta ja että kannattaa tehdä vain ihan lällyiltä tuntuvia liikkeitä.
 
Viisi päivää vasta synnytyksestä, mutta vitsi kun tää maha on vielä iso! Ja jotenkin oudon kiinteänkin tuntuinen pallo. Esikoisesta jäi enemmän sellaista löysää mahaa. Selkäsärky tuli vasta synnytyksen jälkeen, kun koko raskauden ihmettelin, että miten selkä voi kestää sitä isoa pallomahaa.
 
Olen ihan tyytyväinen kun tuntuu ja näyttää että palautuminen menisi mun kohdalla aika nopeasti myös vatsankin alueelta. Meillä ei ole vaakaa kotona mutta painoa on lähtenyt oikein kunnolla. Mullahan oli todella paljon lapsivettä, joten senkin syystä vauvan painoarvio meni vähän yläkanttiin. Tuntuu vapauttavalta kun pääsee taas liikkumaan ja voi nostella tavaroita lattialta. Ensi viikolla voidaan jo varmaan lähteä poitsun kanssa vähän kävelylle.
 
Mulla myös suurin osa tullutta painoa taisi olla lapsivettä, istukka ja vauva itse sillä paino on hyvällä mallilla ja saan ihmettelyjä siitä et oon ylipäätään omannut vauvamahan. No näkisivätpä sen satulalaukun..

Luin sairaalasta saatua ohjelehtistä. Siinä on jotain jumppa ohjeita. Ei kuitenkaan oikein mainintaa siitä koska ne voi aloittaa. Jotain oli että kysy jälkitarkastuksessa..tjoo. Odotellaan.
 
Mulla nyt vajaa kolme viikkoa synnytyksestä. Yks tikki ja muutenkin "normaali" synnytys mut olin kyllä ihan viime päiviin saakka tosi kipeä. Istuminen pidempään edelleen aiheuttaa kipua. Mut nyt pystyn jo elämään ilman särkylääkkeitä. Aloitin kävelylenkit ehkä liian aikaisin tai lähdin liian pitkillä matkoilla heti. Myös pissatulehdus toi omat kipunsa muiden lisäksi.

Kroppa on muuten jo aika samannäköinen kuin ennenkin, ihan vielä ei mee vanhat farkut jalkaan mut melkein :wink Vatsalihashommista mulle ei puhuttu mitään...
 
Mulla on nyt kuukausi synnytyksestä. Lähtöpaino on saavutettu ja melkein kaikki entiset housut menevät jalkaan. Kaikki eivät kyllä näytä kovin hyvältä päällä...

Jalkaan raskauden aikana ilmmestyneet suonikohjut ovat melkein kokonaan kadonneet, haaleasti näkyvät vielä

Jälkivuodosta jo mainitsinkin toisessa ketjussa, että se loppui noin viikko sitten ja sen jälkeen ollaan päästy kokeilemaan jo petipuuhiakin. Kuinka hienoa onkaan, kun ei ole enää isoa mahaa tiellä.

Itse kokeilin vatsalihaksiani eilettäin, enkä kyllä enää löytänyt erkaumaa mistään, mutta en kyllä vielä uskalla alkaa suoranaisesti treenaamaan vatsalihaksia. Kuitenkin polttelisi jo aloitella jotain muutakin liikuntaa kuin vaunukävelyitä. Tietääkö kukaan täällä, että kuinka pilates, voisiko sitä jo aloitella näin pian synnytyksen jälkeen? Vai onko just paha, kun keskittyy paljon keskivartalon hallintaan?
 
Luulisin pilateksen olevan ok, kun keskittyy kuitenki syviin lihaksiin ja siinä ainakin on olemassa myös niitä "lällyjä" liikkeitä joilla aloittaa aktivointi. Pikku hiljaa ja pieniä eriä. :)
 
Kävin tänään vaalla kun oltiin poitsun kanssa neuvolassa ja olen jo päässyt eroon raskauspainosta. En olisi uskonut että menee niin nopeasti.

Pojan paino oli noussut 3:ssa päivässä 55g, mikä on vieläkin Suomen standardien mukaan liian vähän, pitäisi olla 25g/päivä.

Poika painaa nyt 3775g. Paino jaetaan 6, jolloin saadaan 629,1 joka jaetaan 8 syötöllä. Summaksi tulee 78,6. Eli n. 80ml tarvitaan per syöttökerta jos syöttää 8 kertaa päivässä.
 
Kysyin samaa neuvolatädiltä, mutta ei hän osannut oikein vastata siihen. Sitä kaava ne käyttä mutta ehkä joku fiksumpi osaa sanoa mikä se on ja mistä tulee.
 
Huoh oliko niin että jatkuva hikoilu ja kuumat aallot kuuluu synnytyksen jälkeen asiaan. Ei tarvi paljon peittoa ottaa niskaan! Typy kun on iholla niin tuntuu että läkähdyn.
Muuten olen kyllä onnellinen miten "hyvä" olo on juuri synnyttäneeksi kun viime kerralla en pystynyt edes istumaan; nyt kun en kerenny saada epiä niin ei oo selkä siitä kipeä, häntäluu ei tällä kertaa reagoinut synnytykseen mitenkään ja alapääkin on suht kivuton (ei tarvinnut tikkejä eikä tullut edes nirhaumia).
Väsynyt ja hieman hutera on kyllä olo kun yritän nukkua niin herään automaattisesti 5min päästä tuijottamaa vauvaa ja nukahdan uudelleen.
 
Mä en oo yhdestä tikistä huolimatta paljon lääkkeitä kaipaillut. Ekana aamuna siis otin. Viimeksi istuminenkin teki kipeää, nyt taas on vaivana jälkisupparit. Mut mites toi nro. 2? Jos ymmärrätte.. Ei oo näkynyt.
 
Istuminen teki alkuun kipeää samoin sänkyyn meneminen ja pois nouseminen oli hankalaa. Nyt jo sujuu hyvin, tosin pitkiä aikoja en vieläkään voi istua. Sain kolme ommelta. Pärjäsin hyvin ilman särkylääkettä, eikä kukaan hoitaja edes kysynyt sen tarpeellisuudesta. Ei tosin itselle tullut edes mieleen että voisi ottaa.

Mulla meni kolme päivää ennen kuin vatsa alkoi toimia. Vedin luumunektaria sairaalassa joka päivä mutta ei vaan tapahtunut mitään. Vasta kun päästiin kotiin alkoi tapahtua. Ja sitten sitä onkin tullut ihan normisti. Vähän jänskätti miten mahtaa masu toimia mutta hyvinhän se siitä sitten lähti..
 
Mulla 2 taitaa toimia ihan normaalisti. Panadolia ja buranaa sain tänään, on ollut aika kipeitä jälkisuppareita.
 
Takaisin
Top