Synnytyksen taisteluvammat ja niistä toipuminen

Sanoja

Piirimestaruustason postaaja
Oma ketju tälle.

Eli itselle tuli pieni toisen asteen repeämä ja muutama tikki sekä lisäksi pari tikkiä häppäreihin. Miten muut, mitä tullut ja miten olette toipuneet?

Pyöräillä ei varmaan ihan huomenna tarvi :D. Mutta eikös nämä yleensä aika hyvin parane. Ilmakylvyt taitaa olla hyvä juttu.
 
Joo täälläkin on alapää täynnä tikkejä..tai ainakin se siltä on tuntunut :D nyt alkaa olemaan ihan hyvässä kunnossa ja pystyn ihan hyvin jo istumaankin :) välillä vaan tuntuu että tikit repeää jos sattuu väärään kohti istumaan..juu nou. Vuotoa tulee jo vähemmän onneksi! Mahassa juilii ikävästi välillä..tuntuu että sisuskalut etsivät vielä paikkaansa :D

Synnytyksestä aikaa siis nyt 1vko ja 4päivää.
 
Mulla ei tullu muuta kun nirhaumia pinpin sisälle. Ja oli vain vuorokauden hellänä.
 
Toi on muiten jännä, miten oikeasti keskivartalo tuntuu ihan koomiselta :). Ihan kuin se ois joku ilmapallo.

Mä siis esitin ennen synnytystä toiveen, että eppari vain jos on pakko. Kätilö sitten hienosti arvioi tilannetta ja venytti välilihaa synnytyksen edetessä. Sanoi, että tämä pieni repeämä oli parempi vaihtoehto kuin eppari. Tänään on jo pystynyt vähän istumaan normaalisti, eiköhän se tästä.

Btw, kirjotin synnytyskertomukseen siitä katetroinnista jota väkisin yritettiin. Näkyy nuo häppäreiden tikit olevan just siinä virtsaputken suulla, kas kummaa että heti niiden laiton ja ponnistuksen jälkeen sattui kuin syötävä...ei kauheasti mielestäni tuolla toisella kätilöllä ollut tilannetajua.

Mummoni soitteli tänään ja kysyi leikattiinko vai tuliko luonnollisesti, kun vauva oli aika iso. Hassu juttu, mutta koen jotain ylpeyttä siitä, että pystynpäs pusertamaan värkistäni tuollaisen :D
 
Mulle tuli pari pientä toisen asteen repeämää, kumpaankin sain 2 tikkiä ja pari nirhaumaa tuli. En oikeestaan ole ees huomannu et tua on tikit, tyttö synty aamuyöstä ja sinä aamuna istuin kovalla tuolilla syömässä, ainoo mikä on ollu aika epämiellyttävää niin kusella käydessä aluksi tuntui pientä kirvelyä, sitäkään ei kestäny kun muutaman päivän. Synnytyksestä on nyt 3 viikkoa enkä huomaakkaan että olisin synnyttäny. Vuotoa tulee vielä hiukan, se muuttui menkkamaiseksi jo viikko synnytyksen jälkeen. Musta tuntuu et toi maha palautu heti ns normaalitilaan, toisena päivänä kätilö tuli painelemaan kohtua ja totes et mun maha on niinku en ikin olis synnyttänytkään. Nyt selvisin vähällä ja helpolla, saa nähdä tuleeko mahdollinen seuraava kerta olemaan mitään sinne päinkään :D
 
Eppari+tikkejä, imukuppi synnytys takana. Ei oo pahemmin kipeä ollutkaan, välillä "väärin" istuessa tuntuu ikävälle, mutta ihan kovalla tuolilla voi istua. Alakertaan en ole katsonut, ei pysty vielä.
jälkivuoto on ollu niukkaa, pari ekaa päivää meni sairaalan "vaippa"+verkkohousu. Nyt riittää normi side. Ei muuta ku huolellinen suihkuttelu ja pitää muistaa juoda paljo ja luumuja kakkosta varten:grin
 
Mä repesin kuulemma pahasti edestä ja sinne tuli useampi tikki ja "taakse" vain nirhauma mihin laitettiin varuiksi yksi tikki (esikoisesta leikattiin auki) Aluksi vähän kirveli pissatessa mut muuten ei oo ollu mitään ongelmaa liikkumisen tai muutenkaan. Pitkään jos istuin heti ekoina päivinä paikallaan niin noustessa tuntui hiukan arkuutta. Synnytyksestä on nyt se kolme viikkoa. Katoin yks päivä peilillä nopeesti alakertaa ja mulla on toinen häpyhuuli haljennu kahtia ja tikit ei oo näköjään pitäneet... Saa sitten jäädä tuollaiseksi kun eipä siitä kait mitään haittaakaa ole et ei oo enää yhtenäinen ku "turhaan" en alakertaan enää tiukkei halua kun se kutina ei oo kiva kun alkavat sulaa. Ja vuoto mulla muuttus menkkamaiseksi heti ekan viikon jälkeen. Ilmakylpyjä en pystyny ottamaan kun aina oli joku koirista tunkemassa jalkoväliin kun yritin.
 
Mä katsoin peilillä eilen jo, ajattelin että tietääpähän sitten mitä varoa ja miltä näyttää. Istumaan pitää vähän varoen käydä, mutta näyttää se johtuvan lähinnä turvotuksesta.

Mä muuten varasin kuivattuja luumuja tänne sairaalaan jo varmuudeksi mukaan. En voi sietää niiden makua, mutta tehtävä on se mitä täytyy...

Jälkivuoto on omalta osalta rauhoittunut jo merkittävästi tässä kahden vuorokauden aikana, etenkin jos otetaan huomioon että vuodin liikaa salissa ja siksi jäinkin seurantaan. Mahan palautumisesta ajattelin ottaa kuvan kotona, se on pienentynyt mukavasti mutta toki vielä iso. Eiköhän se siitä!
 
Minkälaiset mahat teille on jääneet synnytyksestä? Itsellä nyt kolme viikkoa synnytyksestä ja edelleen ihan kunnon maha, joka pullottaa ulospäin. On kyllä vetäytynytkin jo ympärysmitastaan varmaan kymmenen senttiä, mutta edelleen reilusti näyttää raskausmahalta. Kirjoitinkin jonnekin, olisiko ollut vauva-arki -ketjuun, tuosta aika laajasta vatsalihasten erkaantumisongelmastani. Tiedän, että siitä johtuen maha "rullottaa" eteenpäin, kun ei ole vatsalihaksia pitämässä sitä kasassa. Mutta olisikohan siitä kuitenkin osa ihan luonnollistakin pullotusta, joka häviäisi omia aikojaan (toivontoivon)? minkälaiset mahat on teillä muilla, joilla ei tuota vatsan "repeemistä" ole ollut? Ja missä tahdissa ovat vetäytyneet?
 
Mä laittelen kuvaa tuonne masut-ketjuun, kun kohta kotiinpäästään, vielä tänään siis. Mullahan oli vikan neuvolan sfmitta 2 vrk ennen synnytystä 35 cm, eli ei ihan pieni. Ja tyttökin kuitenkin 4,4 kg ja 53 cm. Synnytyksen jälkeen jäin tosiaan vielä 3 tunniksi seurantaan saliin ja kohtua paineltiin monta kertaa tunnissa, kun ei meinannut lähteä supistumaan ja oli sitä vuotoa niin paljon.

Mun mielestä vertaistuki näissä palautumisjutuissa on vähintään yhtä tärkeää kuin raskausajan tuki. Jokainen on erilainen, mutta mistä näitä muualta lukisi kuin täältä?
 
Muahahah ,repesin tolle taisteluvammoille :hilarious: hyvin osuva otsikko.
Mutta joo itse asiaan,itse sain kanssa muutaman tikin sisään ja pari tikkiä ulos.Turvotus oli pahinta,joka aiheutti kipua istuessa ja ylös noustessa,sairaalassa mulla olikin tiiviinä ystävänä yötä päivää rengasistuin.Kolmantena päivänä pystyi istumaan jo vähän paremmin,mut viikon perästä synnytyksestä vasta normaalisti.
Itsekin katoin kun kotio päästiin,minkälaisen taistelun tuo alakerta on saanut kokea vammoineen päivineen jotta tietää mihin :grinkiinnittää huomiota jos jotain tulee.
Kakkosen suorittaminen ei sattunutkaan yhtään,oli sen verta tullu vedettyä sairaalassa vatsan pehmikkeitä ja kotona sit saikin kiirehtiä suoraan vessaan :wacky:
 
Hienoa Sanoja kun avasit tämän keskustelun. ☺ Mä olen kokenut melkein tärkeämmäksi nämä synnytyksen jälkeisen vertaistuen kun imetyksen ja kaiken kanssa on niin vaikeaa.

Mistä tietää onko eppari minkä asteinen? Onko se kerrottu jossain papereissa? Koska kun kysyin sitä kätilöltä joka epparin teki ja neuloi umpeen niin hän totesi vain että tikkejä tuli ihan sopivasti. Mitä se sitten lie tarkoittaa. Toisaalta voi olla parempikin etten tiedä ja murehdi turhaan, alakertaan en ole uskaltanut katsoa, mutta mieheni sanoi et on se aika pitkä 5 cm tai jotain! ! Mulla vauva ei ois mahtunut tulemaan jos sitä ei ois tehty ja sydänäänet lähti jo laskuun. Kuitenki tyttö vaan 2,8kg ja 48cm, et jaksan ihmetellä miten teistä kin moni on synnyttänyt 4 kiloisia, nostan teille hattua! ☺
 
Pippan, se taitaa olla joku ns vakiokoko se epparin koko? Mulla toi repeämä on (anteeksi tarkka kertomus mun värkistä :D) ns suoraan alaspäin eli käytännössä samaan suuntaan kuin eppari olisi ollut. Pituudelta ehkä 3 cm. Kysyin itse tikkien määrää ja niitä on se kolme, mulle ainakin teki itselleni hyvää katsoa miltä näyttää niin osaa varoa. Ja osaa arvioida sitten myös jos tilee muutoksia.

Ne pari häppäreiden tikkiä mulla on tosi pieniin nirhaumiin vastaavasti ihan ylhäällä.

Mulla suurin kiitos näin vähistä vaurioista kuuluu tosiaan kätilölle, joka teki mahtavaa työtä. Venytti samalla kun ponnistelin ja suihkutteli muutamaan otteeseen ponnistusten välissä ceridal-öljyä. Yhtä kaikki, jos olisi tosiaan tiedetty vauvan koko niin olisi tehnyt epparin. Samoin kun pää oli syntynyt, käski olemaan ponnistamatta kun pyöritteli vauvaa hartioista ja teki tilaa. Tätä ohjetta noudatinkin ja se varmaan myös auttoi. Osastolla hoitajat luuli että on ison vauvan takia leikattu ja itse olen ylpeänä ilmoittanut, että eipä ole :D

Mutta se epparin tarvekin on ihan tapauskohtainen eikä välttämättä vauvan koosta riippuva.

Oon varmaan kirjottanut samoja asioita nyt miljoonasti, pää vähän sekaisin edelleen. Onneksi ihan kohta kotiin :)
 
Mun kuva myös siellä. Tärkeää on myös muistaa, että se ei ole kilpailu vaan todellisia kuvia eri tilanteista :). Raskausarpia mulle kovasta easvaamisesta huolimatta tuli, mutta ne näytti vauvamahassa pahemmilta kuin mitä nyt.
 
Tänää juilinu alakerrassa...tuntuu että kiristää, varmaa tikit?:hungover:
 
Nodde, oisko turvotus ja tikit?

Kävin äsken käyttämässä koirat iltapissalla, sellaisen 600 m matkan. Todella epätodellinen olo, kevät on tullut, olla ulkona ekaa kertaa pitkäperjantaiyön jälkeen. Vatsalihaksiin vähän otti. Mies sanoi että kävelen vähän kyyryssä ja se on totta. Selkälihakset on aivan mahdottoman kipeät, sekä sairaalasängystä että huonoista imetysasennoista niissä sängyissä että huonoista nostoasennoista. Onko teillä muilla näitä vaivoja? Miten olette kuntouttaneet? Mä toivon että oma kotisänky ja vapaus valita paremmat syöttöasennot korjaa. Pitää kyllä silti muistaa kiinnittää enempi huomiota, jottei ala näyttämään Notre Damen kellonsoittajalta...
 
Nyt iski paniikki! Äsken suihkussa kokeilin miltä alapää tuntuu ja sieltä pullottaa jotain ulos päin :eek: Huomenna pakko soittaa gynelle et mitä tää oikeen on. Mitään oireita ei oo paitsi nyt kun huomasin sen ni tuntuu et nyt tunnenkin sen... Luoja jos mul nyt on tullu se helvatin kohdunlaskeuma...
 
Mulle ei tullut yhtään repeämiä/nirhaumia, toki kolmas kun kyseessä niin paikat hyvin venyy vissiin :D tosin kakkosestakaan ei tullut mitään, esikosta tuli pari nirhaumaa. Sanoisin että alakerta näyttää samalta kuin aina ennenkin.
Tosin kun tuossa touhuiltiin eka kerta miehen kanssa niin on hieman väljä vielä. Mutta palautumiseen menee oma aikansa...ja kuntoilu ja lantionpohjan treenaus auttaa ajan kanssa myös :wink

Maha painautuu kasaan pikkuhiljaa ja NIIN innolla odotan että pääsen salille taas!! Kokeilin tuota vatsalihasten väliä ja vaan noin reilu sormen rako nyt kun jännittää lihakset. Pikkuhiljaa koitan aloittaa lihasten tunnustelun ja treenin kotosalla, pitää kuitenkin vielä hillitä itsensä ettei tee hallaa ja aiheuta erkaantumista.

Mulla oli kans alkuun tuo "höllyvä" olo ja ryhti kateissa, mut oon koittanu ryhdistää itseeni aina kun muistan ja ppikkuhiljaa tosiaan alkaa "korsetti" pysyyn taas kasassa. Nyt n.3vkoa synnytyksestä ja palautuminen vielä hurjan kesken....mutta hiljaa hyvä tulee....

Ainoa ongelma on kakkoshätä!! Tulee kyllä joka päivä mutta jotenkin hankalahkoa ja kivuliastakin vaikkei olisikaan maha kovalla :/ uskoisin että menee kuitenkin ohi kun paikat vielä muutenkin omituisina....mutta inhottavaa
 
Mulle tuli pieni 1.asteen repeämä ja muutama tikki. Ei oikeastaan ole ollut lainkaan kipeä vaikka kovalla tuolilla on istunut. Vointi oli muutenkin synnytyksen jälkeen hyvä, olisi omasta puolesta voinut lähteä suoraan salista kotiin. Ekassa synnytyksessä II-asteen repeämä + eppari (imukuppisynnytys) ja kipeä oli useamman viikon. Jälkivuotokin silloin reilusti runsaampaa kuin nyt.
 
Takaisin
Top