Synnytyksen käynnistys

Kyfi6567340

Silmät suurina ihmettelijä
Onko muita, joilla synnytys mahdollisesti käynnistetään tietystä syystä? Rv 39/40 itsellä tämänhetkisen suunnitelman mukaan... Vähän mietityttää jos ei luomuna synnytä, ja mitä kaikkea siihen käynnistykseen kuuluu?
Kiitos :)
 
Mulla on sovittuna käynnistysaika 29.päivälle eli rv 39+4. Esikoinen käynnistettiin 39+1 ja syntyi seuraavana yönä.
Mulla käytettiin ensin ballonkia, mutta kun ei lähteny käyntiin, niin alettiin aikarajojen puitteissa laittaa synnytyssalissa oksitosiinia. Nytkin oli puhetta, että alkuun ballongilla mennään.
Tässä on tämmöin ohje, jonka ovat mulle sairaalasta aina lykänny käteen:

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...synnytyksen-kaynnistaminen/Sivut/default.aspx

Siinä on noita käynnistyksen indikaatioita ja käynnistysmenetelmiä, jos niistä haluut lukea.
 
Kiitos hannn linkistä!

Mullakin todennäköisesti käynnistetään rv 38+. Tää on eka raskaus, joten kaikki on ihan uutta ja ihmeellistä. En oo vielä ehtinyt paljoa lukea käynnistämisestä, mutta täytyy lähipäivien aikana tutkailla asiaa enemmän.
 
Yllättävän aikaisin Loviisa! Toivottavasti on paikat kypsät siihen mennessä, ettei tartte kotona montaa päivää kypsytellä ennen varsinaista käynnistymistä.
Itekin yritin lueskella ennen ekaa käynnistystä, mutta eipä siitä hirveesti oo spesifiä infoa missään. Sairaaloiden käynnistysosastoille saa kyllä soittaa, jos joku kummastuttaa.
Mulla meni vedet käynnistettäessä, niin en päässyt enää kotiin, joten se päivä alkoi käydä aika pitkäksi ennen oksitosiinia, kun mitään ei tapahtunu. Kannattaa siis varata käynnistysreissulle lukemista/läppäri/tekemistä, jos käykin niin, ettei kotiudu enää :smug:
 
Kiitos taas vinkeistä, hannn :) Se tässä ehkä eniten jännittääkin, kun tällä hetkellä paikat on vielä täysin epäkypsät. Pitää nyt yrittää käydä pitkiä kävelylenkkejä ja varata aika vyöhyketerapiaan, jotta saisi paikkoja aukeamaan. Ja kaikkia mahdollisia muitakin keinoja :D
 
Kaikki keinot on sallittuja sodassa, rakkaudessa ja synnytyksessä :grin mut kyllä ne siellä sairaalassa arvioi, koska kannattaa käynnistää. Edellisellä kerralla kävin kahdessa kontrollissa, ja sain sitten käynnistysajan. Nyt kävin vaan synnytystapa-arviossa ja suoraan sovittiin käynnistysaika. Mutta tää sovittiinki tosin vasta rv 39+4.
 
Mulla eka käynnistettiin ballongilla ja seuraavana päivänä puhkastiin kalvot. Siitä saliin oksitosiinitippaan.

Kuopuksenkin synnytys käynnistettiin ballongilla. Koko päivään ei kohdunsuu auennut niin että olisi voinut kalvot puhkoa. Seuraavana päivänä sain cytotecin murusen kohdunsuulle. Siitä alkoi kunnon supistukset ja kalvot saatiin puhki. Lopuksi saliin taas otttaa oksitosiinitippaa. Tälläiset siis mulla ollut käynnistykset.
Toivon kovasti että tämä kolmaskin käynnistettäisiin tiettynä päivänä niin saisi sumplittua kaikki. En usko että mun kroppa osaa itse ilman lääkkeitä synnyttää [emoji17]
 
Mulla käynnisteltiin kakkonen yliaikaiskontrollin jälkeen. Olin 2cm auki niin voitiin suoraan puhasta kalvot ja oksitosiini tippaan. Käynnisty heti ja tosi voimakkaasti. Samana iltana syntyi poika. Synnytyksen kesto n.5tuntia :)
 
Käynnistys tulossa rv38-40 radin ja sen lääkityksen takia. Vauvan painoarvion mukaan katsotaan voidaanko odottaa laskettuunaikaan. Nyt tänään rv36+0 oli painoarvio jo yläkantissa niin kontrolloidaan 38+0 aletaanko jo käynnistelemään.
 
en tiennytkään että radin takia voidaan ajoittaa käynnistys. onkohan sinä sitten sellainen et jos arvioidaan vauva isoks niin sitten valmiiksi päivä ettei kasva liian isoks.
 
Taalla toivottavasti kaynnistetaan taysaikasena (40+0) kuopuksen ison koon takia. Nyt on myos verenpaine katossa jota seuraillaan, laakityksen sain siihen.
Viimeksi kuopus kaynnistettiin kalvojen puhkasulla vrk 41+6.
 
Täällä saatu käynnistykseen aika 40+3 jos ei vauva suostu ennempää itse tulla :P Radin takia lasketun ajan tienoilla käynnistys, keskikäyrän lapsi tällä hetkellä niin ei tarvetta aikaisemmin savustaa ulos :D
 
Tänään kävin synnytysvastaanotolla kun äitipolilta oli ohje et päänsäryt näköhäiriöt jos ei mee panadolilla ohi niin näytille. Lisäks huonoa oloa. Ja taas 2 pv ollu, aiemmin vaa ootellu et menee ohi. Nyt tuli näköhäiriöt toistamiseen 2 pv sisään niin aattelin et kai soitettava ja käski sit käymään. Viikkoon en oo nukkunutkaan kunnolla kun supistuksiakin ollu. Kaikki oli ookoo, ja vauva virkeänä. Verenpaineiden seurantaa ja jos olo edelleen huononee tai verenpaineet nousee ni takas. Maanantaille äitipolikäynti ja puhu mahdollisesta käynnistyksestä jos tällasena jatkuu. Muutama vaikea perussairaus ja kortisonia synnytyksen aikana pitää antaa suoneen. Paikat oli kyl hyvin pehmentyny eikä kohdunkaulaa juurikaan.
 
Tänään äippäpolilla kaikki hyvin, niin käynnistys on joskus rv40-41 jos ei synny ennen sitä. Käynnistys siis radin ja sen lääkityksen takia.
 
Täällä ollaan käynnistyksessä, pojan suuren kokoarvion vuoksi + minun verenpaineeni.. nyt rv 38+4
Tänään aamusta saatu laitettua ballonki paikalleen (kohdunkaula oli pehmeä ja 1cm auki kun viikko sitten vielä oli kiinni), se aiheutti tiukkia menkkamaisia jomotuksia ja jokusen kipeän supistuksenkin noin neljän tunnin ajan. Parin tunnin päästä oireiden loppumisesta koko ballonki tuli ulos..
Kotiin en päässyt koska alapaine ei vaan suostu laskemaan, täällä siis oireettomana odotellaan mitä huominen tuo tullessaan.
Suunnitelmana ja suurena toiveena ois että ballonki olisi sen verran lisää avannut paikkoja että päästäisiin huomenna aamusta saliin puhkoon kalvot + tippaan.. Saataisiin synnytys käyntiin!
Mulla on ollut jotenkin uskomattoman vaikeeta olla täällä.. Tekis mieli vaan itkeä kun mitään ei tapahdu, aikaa kuluu ja esikoista on kova ikävä.. Tänään tunnemyllerrys ollut samaa luokkaa kun maidon noustessa-ei ihme ettei verenpaineet laske..
Saa pitää peukkuja huomiselle ja kertoa omia HYVIÄ kokemuksia käynnistyksestä :Heartred
 
Paljon tsemppiä ja voimia huomiselle! :)
Mulla viimeksi käynnistettiin synnytys juuri kalvojen puhkasulla ja oksitosiini tipalla kun olin 2cm auki. Synnytys sujui nopeasti. Kalvot puhkaistiin siinä klo 13 aikaan ja poika syntyi 18.42. Toivottavasti saatte huomenna homman kunnolla käyntiin!
 
Saa pitää peukkuja huomiselle ja kertoa omia HYVIÄ kokemuksia käynnistyksestä :Heartred

Tapahtuiko Tiko82 yön aikana edistystä?
Itse saavuin eilen suunnitellusti käynnistykseen kello 8. Täällä olikin ollut pieni ruuhkapiikki edellisenä yönä, niin saatiin ballonki laitettua vasta klo 13 maissa.
Ballonki tippui voimakkaiden supistusten kanssa puoli kolmen aikaan. Kello 19 puhkaistiin kalvot supistusten kiihdyttämiseksi, saliin siirryttiin 21.30 ja tyttö syntyi tänään 2.01.

Edellinen käynnistetty synnytys meni melkein samalla kaavalla, mutta ballonki ei saanut mitään aikaiseksi, joten oksitosiinilla saatiin supistukset aikaiseksi ja taaa mentiin vauhdilla.

Mulla selvästi vaikuttaa kunnon kipulääkkeet, jotta saan kropan rennoksi ja paikat pääsee avautumaan, niin sitten se on kerralla menoa.

Toivottavasti kuullaan sieltä suunnalta tänään hyviä uutisia! Ymmärrän turhautumisesi, mutta kaikki on lopulta sen arvoista :Heartred
 
Takaisin
Top