Synnytyksen jälkeiset oireet

Onko muilla noussut kauheet paukamat kainaloihin? Tiedän ettei ole syytä huoleen, mutta kainalon rauhasten turvotus on jotain infernaalista! Kuinkakohan kauan kestää et ne laskee?
 
Mulla lähinnä psyykkisiä oireita, ekat pari päivää itketti kaikki. Huono omatunto, kun vauva hymyilee aamulla ja itsellä ollut rankka yö, herätä 1,5- 3h välein syöttään ja sylitteleen, tuntuu että olen paska äiti kun oon väsynyt.

Kipuja ei juuri ole enää ja tänään neuvolaan katsomaan ollaanko kasvettu ja saanko tikit pois
Joka hetki kun vaipan vaihto ja pukeminen saa vain hymyä aikaan, oma itkuisuus helpottaa.. Johtuu kuulemma hormooneista :)
 
Nivelet löystyneet. Tänään tulee viikko täyteen synnytyksestä ja alkaa polvet pikkuhiljaa toimimaan... Mies on auttanu mua nousemaan sohvalta istumasta, koska polvet on niin epävarmat.

Alakerta kipeä alatiesynnytyksen jäljiltä. Tämäkin aika lailla viikon kuluessa selkeästi helpottanut, vaikka tuli tosiaan 2. asteen repeämä välilihaan ja pienempi nirhauma häpyhuuleen. Tähän on auttanu suihkuttelu, Ceridal, talkki (kun hautuu siteistä taipeet), ilmakylvyt ja pari viimeisintä yötä oon nukkunu ilman housuja pyyhkeen päällä. Tänään laitan kestositeitä tilaukseen - kiitos Napille vinkistä :) Alakerran palautumiseen auttaa toki kans, että touhuaa rauhallisesti sen mitä touhuaa ja lepää. Mieheltä oon pyytäny apua, jos oon pitkään ollu kyljellään ja pitää päästä ylös, se kun on taas semmoinen asento josta punnertaminen saattaa vihlaista arasta paikasta.

Kakkaa pitää hieman houkutella, joten vedän viis luumua aina aamupalan yhteydessä.

Rinnat turposi kun maito nousi. Niihin oon käyttäny kaalinlehtiä. Sit hoitanu imetyksen jälkeen nännit maitotipalla ja jos ovat kipeet, niin sit lanoliinia.

Nälkä ja etenkin jano on kova, joten ruokaa on kaapit täynnä ja mies hoitaa suurimman osan kokkauksesta ja tarjoilusta. Juomapullo on vieressä kun imettää.

Toki muutenkin tarvii sit vaan yksinkertaisesti lepoa, joten ihan joka asian takia en ylös nouse sohvalta tai sängyltä, vaan mies tuo ja tekee mitä milloinkin pyydän :)

Mut kaiken kaikkiaan vois sanoa, että nyt viikon päästä synnytyksestä olo alkaa olla hieman parempi kaikin puolin :)

Siinäpä ne tärkeimmät :) kaiken kaikkiaan odotin kyllä PALJON pahempaa, joten oon hyvillä mielin ollu! Herkistelly kun vauva ja mies on niin ihania eli itku tulee kerran pari päivässä... Yöt oon nukkunu yllättävän hyvin, joten en oo väsynyt. Mieskin sanoi tänä aamuna, että näytän tosi ihanalta :) :) :)
 
Muokattu viimeksi:
Jälkivuoto on muuttunut jo ruskeaksi ja melko niukaksi. Pikkuhousun suojilla menty jo viikko, vaihdan kyllä joka vessakäynnillä. Nyt synnytyksestä 15vrk.
Alakerta oli pitkään hellänä vaikkei repeämiä eikä tikkejä tullutkaan. Lähinnä sellainen olo että veri pakkautuu häppäreihin ja että emättimen seinät pullottaa. Ummetus pahensi tunnetta. Ekalla viikolla aivastaminen ja yskäseminen teki helkutin kipeää alakerrassa ja vessaan oli mentävä heti kun tuli pissahätä, muuten valui reisille.
Oon nyt jumpannut lantionpohjalihaksia ja pikkuhiljaa lisännyt liikunnan määrää , niin alkaa nuo oireet helpottaa.
Mies kyseli jo varovaisesti mahdollisuutta seksielämän palauttamiseen, mut ei tässä vielä tee mieli. Pelottaa onko paikat kovinkin löystyneet.
Tällä hetkellä ärsyttävin oire on aamuyön hikoilu. En pahemmin hikoile normaalisti, mut nyt herää sellaiseen hiki kylmänhorkkaan n.klo 4 aikaan joka yö. Pakko vaihtaa paitaa ja laittaa villasukat jalkaan. Ei siis ole kuumetta eikä mitään tulehdusta. Kai tää on vaan hormoneihin liittyvää.
 
Eräänlainen oire on kans se, että on kokonaisvaltaisesti vähän joka tavalla toipilas. Siihen on auttanu lepäilyn lisäksi mukavat vaatteet. Vinkiksi voisin heittää, että eilen tuli Lidliin myyntiin joogavaatteita. Siis tosi ihania!!! Miellyttävää matskua ja ei purista mistään. Alle kympin oli housujen ja paitojen hinnat. Isäntä osti kauppareissun yhteydessä koko setin mulle. Suosittelen, jos eivät oo jo menneet...
 
Mulla alkaa oireet helpottaa. Toi on toi "alamakkara" vaan vatsasta vähän hellänä vielä ja nahka siitä kesii ihan kuivana.. Mutta terveen paperit muutoin sain tänään ja tulehdusarvot laskenu normaalitasolle. Eihän siihen menny ku 18 päivää.... Jälkivuoto on jo ihan olematonta ja piisaa ihan kevyt ph-suoja käytössä.
 
Täällä periaatteessa toivuttu mukavasti. Jälkivuoto aiheuttaa ny päänvaivaa, viikon oli jo tosi niukkaa mutta toissa päivänä, eilen ja tänään on tullut enempi kerralla, yhteen-kahteen siteeseen. Osastolle jo toissa iltana soitin et pitääkö huolestua mutta lääkäri ja kätilö olivat sitä mieltä et kun ei muita tulehusoireita, hajua, kuumetta ole niin voipi seurata kotona. Tänään neuvolassa kysyin neukkatätiltä ja hän oli samaa mieltä et seurataan. Kohdun paino ja se oli priima. Runsaampi vuoto alko imuroinnin jälkeen joten voihan olla et johtuu siitä. Vähän mietityttää mutta täytyneen luottaa ammattilaisen sanaan. Ja siis mullahan ittotettiin istukka käsin leikkaussalissa ja samalla kaavittiin joten kaipa aika epätodennäköstä edes että kohtuun ois voinu mitää edes jäädä..
Tänään olin eka kerran asioilla synnytyksen jälkeen ja lantionseutu huutaa hoosiannaa.. Huh,huh!
Pukamat tai oikeestaan yksi aiheutti tuskaa mutta onneks on asettumaan päin! Täytyy vaan tosi tarksti pitää huolta suolen toiminnasta!
Hemppari onneks nousussa, menetin tosiaan 1,5l verta synnytyksessä ja hb oli kotiutumis päivänä 81. Tänään neuvolassa oli jo 108! Oon vedelly tupla annosta rautaa, nyt onneks voi jatkaa yhellä kapselilla vaan, ei oikein kroppa tykkää siitä.. Onhan toi mulle viel matala kun kormaalisti huitelee 140-150 mutta hyvä kun nousussa.
Tissit on aika ajoin kuin keilapallot! Vaan siihen onneks osasin jo varautua..
Päänsärkyäkin on ollut.. :/ toivottavasti ei ny rantaudu kokonaan tänne! (Olen krooninen päänsärkypotilas..)
Tämmöstä tänne..
 
Day 2

miinukset: imetyksestä menkkakipuja, epparihaava ja/tai turvotus haittaa istumista, liikkumista, pyyhkimistä, paskomista, pesemistä; verenvuoto

plussat: purenta on lähes korjaantunut, iskias ei vaivaa, ei närästä, saan nukuttua kokonaisen yön (ainakin 36 tunnin valvomisen ja synnyttämisen jälkeen :wink), voin nukkua mahallani, käsien reumaturvotus on hävinnyt

+ toi pieni tyyppi
 
Muokattu viimeksi:
Joo, imetyksessä vapautuvat hormonit supistaa kohdun takas herneen (vai minkä lie) kokoiseks. Burana+panadol auttaa myös siihen, näköjään :)
 
- muun muassa niitten kipujen takia vallasrouvat käyttivät imettäjiä. Hölmöt.
 
No ilmankos... Määkun väitin ettei mun alakerta oo kipee, mutta jotain jomotusta tuntuu välillä. Noo kyllähän täs 9 kk ehtiki jo unohtaa miltä menkkakivut tuntu!! Taas vähä viksumpi:)
 
Jälkisupistuksiahan ne :) kun imettää, niin kohtu palautuu nopeammin supistusten avulla. Muistaa vaan hengittää samalla lailla kuin synnytyksessäkin, niin on helpompi olla supistuksen ajan. Mulla helpotti noi supparit jo 3-4 päivässä synnytyksestä, nyt tullu enää harvemmin ja lievemmin. Ekat mulle tuli ihan semmosina, että tärisin koko eukko! No samanlainen reaktio oli kyllä synnytyksessäkin kipuun, et alkoi jalat tärräämään...
 
Mulla rutisee alakerran luut kun vaihdan kylkeä sängyssä, tuntuu ja kuulostaa tosi ilkeeltä, ihanku siellä ois kaikki ihan pirstaleina. En muista tällasta esikoisen jälkeen...
 
Selkä on kipeä/ jumissa ja jälkisupparit tekee kipeetä mutta muuten olo on hyvä. Toivottavasti vuotokin niukkenis pian niin ois mukavampi olla. Pääasiassa kuitenkin hyvä olo :-) niin ja pystyn istumaan normaalisti! Esikoisen jälkeen oli alakerta niin turta etten istunut kunnolla moneen viikkoon. Nyt ei tunnu missään ;-) niin ja kakkakin kulkee vihdoin kunnolla mikä on kohtuullisen autuasta ;-)
 
Mulla myös jälkivuoto ollu pari päivää tosi niukkaa, piti kysyä hoitajilta onko normaalia. :) ja toi rintapumppu on kyllä epiduraalin jälkeen maailman paras keksintö \o/ kaks päivää kärsin hirveistä tissi kivuista ennenku yks hoitaja näytti missä täällä on pumput :)
 
Femi, täällä kuuluu kans rutinaa alapäästä. Parilla ekalla kerralla säikähdin, mut en enää... Onkin jo harvenemaan päin!
 
Mulla huononi jo raskauden aikana muisti, mut nyt synnytyksen jälkeen tais huonontua lisää :eek: mustan et jotain piti tehä mut mitä. Sit ku mä alan selittää jotain huomaan kohta puhuvani ihan mitä sattuu. Miehellä ollu hauskaa hauskaa mun kustannuksella :laughing014
Äsken ku se tuli tupakalla sano et "säkään et oo päässy ulos kohta viikkoon." Totesin vaa et mikää se on... :oops: :joyful:
 
Takaisin
Top