Synnytyksen jälkeen

Mä luulen että ihan liian moni luottaa imetykseen ehkäsykeinona ja sit niitä vahinkoja sattuu... Voisin siis hyvin kuvitella että pitäiskin paikkaansa toi mitä elmiina kirjotit aborteista! Mun pitäis olla ehkäsyasioissa tosi tarkka kun tehtiin se sektio niin ei edes saa tulla raskaaks enkä myöskään halua. Tiiän myös että tuun todella helposti raskaaks...se kulkee suvussa ja siitä on tää meiän tyttökin todisteena.
 
Ennen on sanottu, et pitäs olla sektion jälkeen vuos taukoa, mut enää sellaista sääntöä ei ole. Se sektio itteenikin mietityttää, muutoin on miehen kanssa keskusteltu ja todettu, ettei toinen lapsi ei mitään haittaisi. Varmaan sen vuoden oottaa nyt ainakin. Pitää puuhastella kaikkea muuta ens huhtikuuta ootellessa, koska mitään hormonalista ehkäisyä en aio käyttää. Kondomia sitten tosi paikan tullen :)
 
Ainiin ja hymikselle piti viel sanoa, et kantsii olla minipillereitten kanssa tarkkana. On nimittäin lähipiirissä parikin minipillerivauvaa just unohduksien takia...
 
Niin no siks mä en oo ikinä aikasemmin mitään pillereitä syönykään kun en vaan millään pysty muistaan joka päivä. Mulla on nyt päivittäinen muistutus puhelimessa mutta en muista siltikään! Ootan että saan sen renkaan taas käyttöön niin ei tarvii enää koko ajan stressata tätä ehkäsyasiaa...
 
Mulla oli joskus toi rengas ja se vasta vaikea olikin! "hmm..onko tää nyt ollut 3, 4 vai 5 viikkoa paikoillaan..." Mut paras ehkäisykeino on tietty selibaatti, ei petä koskaan :)
 
Sen renkaan kanssa ne puhelinmuistutukset toimii!!! Päivittäin ei toimi.
 
Mä otan joka aamu samalla ku vitamiinit. Yks unohtunu kyl ny 1,5kk ajalla mut tässä vauva-arjessa aika hyvin et vain yks, hah.

Minit miulla oli ennen raskauttakin kun ei oikein muut käy. Mitään yhdistelmäehkäisyä en saa ku itellä aurallinen migreeni ja isällä ollu aivoinfarkti. Implanon sai mielialat heittelemään ja vuodot tuli miten sattuu ja on liian pitkäikäinen tähän väliin. Kuten kierukatkin, ja vierastan sitä ajatusta naruista pimpissä. Kondomi ja keskeytetty molemmat taas tapaa "unohtua." :P
 
Tänään ilokseni huomasin että rättipäivät palas mun elämään - pah!:mad: Olisin niin mieluusti ollut vielä muutaman kuukauden epäkunnossa :grin Noh, nyt selvisi syy siihen miksi poika on pari päivää nyt vieroksunu tissiä ja maitoakin on tullut vielä vähemmän kun ennen :oops: Ihan haitarista! :sad001
 
wuhuu! tänä aamuna vaaka näytti vihdoin viimein samaa kuin ennen raskautta! :)
nooh, ilo on lyhyt kun matkaa painoon ennen lapsia on vielä vajaa 10kg ja vaatekaappi pursuaa "tavoitevaatteista"... :confused: mutta haaveena olisi päästä edes normaalipainon ylärajalle, johon on matkaa kuutisen kiloa. tässä nyt muutaman viikon olen herkutellut normaalia vähemmän, vauvan synnyttyä tuli vedettyä herkkuja ihan olan takaa, kun se oli raskausaikana rd.n takia kielletty.
liikuntaahan olen harrastanut lähes päivittäin, pyöräkärryilyä ja kärryttelyä, välillä ollaan käyty kaksikin kertaa päivässä. viime viikollakin sykemittariin kertyi reilu 12 tuntia liikuntaa.

mutta jospa nämä kilot tästä pikku hiljaa sulaisivat! :)
 
Muokattu viimeksi:
Ainiin, voin kyllä suositella tota Smartball Unoa jos on noi lantionpohjan lihakset on ihan surkeet. Mulla jo parin päivän käytön jälkeen parani sen verran ettei enää lirahtele aivastaessa. Oon pitäny aina vähän aikaa sitä päivittäin, mut joka päivä en oo ees muistanu.
 
Mulla on suht tiiviillä harjoittelulla jo parempaan päin menossa lantionpohjalihakset. Ei lirahda niin helposti kun tulee kunnon naurukohtaus tai aivastus ja virtsasuihkua pystyy myös pidättämään. Mä oon ihan tosi huono ees koittaa mitään kuulia :oops:. Mutta jos kesän jälkeen vielä ongelmia, niin mä koitan tota sipulin suosittelemaa Smartballia.
 
Onko muilla esikoisen synnytyksestä jäänyt traumoja? Olin ite vielä synnärillä sitä mieltä että mikäs tässä synnytys hoidettu ja sillä hyvä. Nyt kun on reilu 3kk menny nii alkanut koko homma mietityttämään. Pelottaa ja ahdistaa koko ajatus toisesta lapsesta! Kävin terkkarin lähetteellä äitipolilla lääkärin kanssa juttelemassa ja siitä oli kyllä todella iso apu kun kuuli lääkärin suusta että kaikki on hyvin ja synnytys oli normaali. Mites muilla?

Sent from my ZP1000 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla jäi vähän mietityttämään haluanko alakautta enää synnyttää, kun mulle tuli synnytyksessä pullistuma tuonne alakertaan ja myöhemmin selvisi että on virtsarakonlaskeuma :sad001 Ajan kanssa helpottuu, mutta on mahdollista ettei parane :confused: Mietin haluanko uudestaan pahentaa vaan tilannetta :sad001 Tosin se voi pahentua jo raskausaikana -sitä ei voi tietää... muuten ei jäänyt mitään traumoja tms.
 
Sektion takia ei kannata olla tekemättä. Myös kiireellisestä selviää ja hyvin :) ja mulla ei oo jäänyt pelkoja, mut tiedänpä, mitä vaatia ens kerralla. Ja kukaan ei hyppyytä tekemään mitään älyttömiä, esim. herättelemään vauvaa syömään..
 
Mä lähtisin synnyttämään uudestaan vaikka heti! Pitkä ja kivulias oli synnytys, mutta niin hieno kokemus ja todellakin vaivan arvoinen. Sellaisia tähtihetkiä mitkä muistaa lopun ikäänsä, kun sai sen pienen siihen rinnalle, kun isä itki onnesta vieressä, kun vauva alkoi rinnalla hamuta ja imeä, kun isä nukkui synnytyksen jälkeen keinutuolissa pieni käärö sylissä tuhisemassa.

Entä sitten että en pystynyt kääntämään edes kylkeä ilman apua, kakka tuli synnytyspöydälle, pissa taas ei meinannu tulla kahteen päivään, perse räjähti (nyt on vuotavat pukamat) ja välillä lirahtelee. Heti uudestaan :Heartred
 
Mulla oli käynnistetty synnytys. Käynnistyksestä alle 48h ja ihana nyytti oli sylissä. Pahoja repeämiä ei tullut. Ainut, että sydänäänet laski ja jouduttiin käyttämään imukuppia. Jostain syystä se ei tunnu pahalta vaan se kaikki kipu, odottaminen ja itsehillinnän menettäminen tuntuu nyt kauhealta. Lääkärin kanssa just siitä juteltiin että sektio on vaihtoehto siinä vaiheessa jos tuntuu ettei alakautta pysty/halua synnyttää.

Nooo katsotaan sitä toista sitten joskus :D

Sent from my ZP1000 using Vau Foorumi mobile app
 
Musta omalla kohalla tuntuu, et tuo vauva kuittas ihan kaiken: raskausajan, synnytyksen ja ne arvet. Mut kurjaa, et on jäänyt pelkoja, toivottavasti "seuraavalla kerralla" Tiinan lääkäri on sen verran ajan tasalla, että kuuntelee sua ja tarjoaa tuota sektiota eikä yritä väen vängällä sitten alakautta synnytystä.
 
Niinpä :oops: Ja kaikilla on se tuntemus kivusta ja kivunsietokyky niin erilainen.

Ite kun halusin synnyttää ilman lääkkeellistä kivunlievitystä niin olin joka tapauksessa varautunut siihen että sattuu ihan pirusti. Silti tuli yllätyksenä kuinka kipeä sitä oli lopussa, kun sitä sanottiin että vain supistusten ajan sattuu mutta miulla tosiaan löystyi lonkat ja väsyi lihakset niin pahasti ettei se kyljen kääntäminenkään onnistunut enää itse ja jännitin niin pahasti että se varmaan sattui sit vielä enemmän. Silti jäi täysin positiivinen mielikuva ja muisto kun siihen kipuun olin varautunut ja ihan vaan ylpeä että selvisin siitä loppuun asti kuten olin toivonut, vaikkakin orgastinen syntymä ja arvokkuus oli siitä aika kaukana :grin Osastoaika olikin sit toinen juttu, se oli ihan kamalaa, mutta ens kerralla osaan jo itse paremmin ni ei ehkä ota niin koville...
 
mulla kans tuo esikoisen synnytys oli aika "rankka". vaikka synnytys kestikin vain 7,5 tuntia, niin ponnistusaika oli 1,5 tuntia. pissat ja kakkat tuli sinne petille. ja mulla leikeltiin alapäätä tosi pahasti, oikeaa persposkea kohti ja vielä aika syvältä. vauvan sydänäänetkin rupesivat laskemaan ja lääkäri oli tulossa jo imukupilla vetämään vauvan ulos, mutta sainkin sitten itse ponnistettua vauvan. yleensähän kätilö tikkaa repeämät ja leikkaushaavat, mutta nyt kätilö oli niin pahasti leikellyt, että lääkäri tikkasi minut.
tikkaaminen kesti tunnin.
tikkausajan vauva oli lämpökaapissa. pyörryin ensimmäistä kertaa elämässäni, kun olin synnytyksen jälkeen menossa suihkuun.

kävely oli tosi hankalaa, istuminen kivuliasta, sängystä ylösnouseminen tuskaa... sain istuinrenkaan ja söin panadolia ja buranaa vuorotellen. kakkaa en uskaltanut punnata, pissalla kävin sitten vasta kun oli aivan pakko. mies kävi ostamassa tiimarista lasten uimarenkaan, että saan kotona istua sen päällä.

istuinkin 2-3 viikkoa sen uimarenkaan päällä ja söin buranaa ja panadolia vuorotellen, alapää oli tosi kipeä, enkä pystynyt juurikaan kävelemään. suihkuttaminen tuntui tosi häijyltä, enkä uskaltanut kunnolla suihkulla alapäähän päästelläkään. mies iltoisin sitten tarkisti alapään tilanteen ja putsasi puhdistuspyyhkeillä, mulla aivan jalat tärisi, mua niin pelotti. imettäminen tapahtui makuulla, kun en pystynyt istumaan. istuin vielä tyynyn päällä pari viikkoa uimarengas-pätkän jälkeen, ristiäisissä 5vk synnytyksestä uskaltauduin istumaan sohvalle ilman tyynyjä tai vilttejä.

seuraavana kesänä ostettiin pyöränistuin pojalle, hän oli 9kk ikäinen. kyllä mua niin pelotti nousta pyörän päälle... ja kyllä sitten jos ajeltiin vähänkään pitemmästi kuin pari kilometriä, tuli tikkauskohta kipeäksi. :confused:

alapäässä on komea 3-4cm mittainen arpi emättimen suulta oikean puolen persposkea kohti. sinne on jäänyt semmoinen "ruttu" tai patti, enkä uskalla alapääkarvoja ajella ollenkaan tikkaupuolelta. se on semmoinen "tunnoton" ja pelkään, että leikkaan siitä rutusta ja iho aukeaa.

mutta silti meille on syntynyt vielä 2 poikaa sen jälkeen. ja molemmat alakautta. :) ei mua se synnyttäminen ole pelottanut toisen lapsen kohdalla, vaan pelkäsin sitä synnytyksen jälkeistä aikaa. mulla oli uimarengaskin katseltuna valmiiksi! :grin mutta seuraavat synnytykset kestivät molemmat noin 2,5 tuntia, ponnistusaika oli viitisen minuuttia, pystyin heti kävellä ja istua! olisin voinut lähteä vaikka heti synnytyksen jälkeen kotiin. :)

vaikka mulla ei ihan täydellisesti mennytkään tuo esikoisen synnytys ja alapäässä on ikuiset arvet siitä, täälläkin saattaa välillä lirahtaa, alapää on löystynyt, niin silti mulla on synnyttämisestä semmoinen hyvä fiilis. siinä on jotain jännää ja ihanaa, vaikka kipeääkin käy. mutta olen tosi ylpeä, että olen saanut synnyttää nämä kaikki kolme poikaa alakautta. :grin
 
Muokattu viimeksi:
mä kävin tällä viikolla lääkärillä tuon alavatsan paineen takia joka alko jo 2vkoa synnytyksen jälkeen. Plus nyt on alkanut kipuileen. Lääkäri konsultoi gyneä ja aikoi soittaa sit mitä gyne sanoi et pitääkö tehä laajempi sisätutkimus vai uä. Munasarjakystaa epäili. En varmaan saa laittaa sitä kuparikierukkaa jos on kysta! Tosiaan keskeytetyllä yhdynnällä mennään ku kortsu ei toimi ja hormonaalista en halua. En tiiä mitä teen jos kierukkaa ei saa laittaa.. KU on tuo keskeytettyki aika säätämistä ja kaiken lisäksi epävarma keino...
 
Takaisin
Top