synnytyksen jälkeen, hormoonit,vaivat...

Sirriäinen, mä käytin noita samoja viikko sitten kun oli kans sisäinen vaiva ja vaikka maha ei ollu ees kovana niin sattu ihan pirusti. Mut autto kyllä ainakin mulla! :) Kannattaa tosiaan käyttää vielä parina päivänä vaikka vaiva ei enää tuntuiskaan.
 
Joo, niin meinasinkin. Mulla on muutenkin limakalvot hellinä, ni varmaan sensuuntainen toikin ongelma on.. Raapasin nenän limakalvoa tosta sieraimen aukolta vahingossa melkein pari viikkoa sitten ja nyt vasta haava parantu.. Ihan sairaan heikossa kunnossa siis noi limakalvot..
 
Jälkitarkastus takana ja kaikki hyvin! Eppari oli parantunut tosi hyvin ja kohtu palautunut. Eikä mikään paikka oo enää kipeäkään :) Sain nyt reseptin minipillereihin. Päätin nyt, että syön niitä tovin aikaa ja jossei ongelmia ilmene, laitan kapselin sitten..
 
Ääh.. Aloitin tosiaan ne minipillerit tiistaina ja keskiviikkona tuli toinen tissi hiukan araksi. Ja viime yönä alko tuntua jo menkka jomotuksia. Näin nopeastiko nuo pillerit alkaa vaikuttaa? :eek:
 
Mulla taas tänään tullut vähän vuotoa. Mitähän hittoa tällanen nyt oikeesti on! Jälkitarkastuksessa kaikki näytti kuitenkin olevan ok...

Jos tää nyt taas jatkuu, niin pitää varmaan maanantaina soittaa neuvolaan että pitäskö sitä kohtua kuitenkin varmuuden vuoks ultrata tms...
 
Täällä kans loppu vuoto pari viikkoa sitten ja nyt sitten alkoi vuoto, mut ei vaikuta menkoilta, vaan on kyl edelleen sellasta jälkivuodon tapaista.. Hyvin mielenkiintoista! Eikä luulis et olis mitään istukanpaloja kohtuun jäänyt kun sektiolla mentiin.. No täytyy kysellä sitten neuvolasta kun sellainen on tiistaina.
 
Mulla taas on nyt ruvennu vihlomaan alavatsaa munasarjan kohalta samalla tavalla kun yleensä ovuloidessa. Voi elämän kevät, jos menkat meinaa nyt alkaa. Jälkivuodostakin pääsin vasta viikko sitten :/
 
Mitäs kaikkia "kivoja" vaivoja on nyt muille ilmaantunu? Mä oon tainnu useammassakin ketjussa valittaa näistä mun pillereiden aiheuttamista oireista.. Pahoinvointia, päänsärkyä, hiusten rasvoittumista, hiusten lähtöä, naaman kukkimista, närästystä, menkkakipuja...ja nämä kaikki ilmeisesti johtuu noista pillereistä. Ja nyt vielä aivan mieletön väsymys iskeny. Aamulla ei saa itseään millään sängystä ylös. Tänäänkin nukuttiin jopa yheksään asti ja nyt tuntuu, etten pysy enää ees tolpillani kun väsyttää niin pirusti :confused: Nyt mietityttää, että pääseekö näistä oireista koskaan eroon vai tuleeko tää nyt aina olemaan tämmöstä? :eek:
 
Mulla lähinnä sellainen harmitus, että mieluinen raskausoire hävisi eli :psiis mähän olen ihan hirveä vilukissa ollut aina. raskausaikana ja pitkään synnytyksen jälkeenkin mulla oli mukavan lämmin! Yhtäkkiä se olinkin minä eikä mies, joka sanoi että pidetään vaan ikkunaa auki, sängyssä on ihanan viileä (mies: eikä ole kun kylmä!) :grin ja nyt viime viikkoina oon palannut normaaliin vilukissameininkiin, viileät lakanat ei ookaan kivat vaan ärsyttävän kylmät. ja samaten tuo hiustenlähtö ketuttanut nyt, synnytyksenjälkeinen oire. muuten ei oikein taidakaan olla mitään kun en alottanut (enkä varmaan eläissäni enää aloita) hormonaalista ehkäisyä..
 
Hiukset lähtee täälläkin, hampaisiin tuli odotusaikana reiänalkuja ja ne vihoittelee edelleen, hammaslääkärijonossa ollaan.. Yhessä vaiheessa oli toi kauhea väsyvaihe, mut onneks meni jo ohi. Nyt oon taas innostunut kuntoilusta (jumppakuminauhamikälie on tosi kätevä yläkehon vetreyttämisjumppaan) ja ruuanlaitosta. Menkat kun alkoi ni paino lähti laskuun, niin kun oletinkin aiemmin kun paino ei laskenut vaikka päällään seisoi; johtuu hormoneista. Menkat oli tosi vaisut muuten, mä olin henkisesti varautunut siihen maailmanlopun vuotamiseen mistä mua oltiin peloteltu, mutta ei.. Aika normaalit, mutta kipuja ei ollut ollenkaan. Myöskin menkkojen alkamisen jälkeen hiki ei enää haise juurikaan, hiki tulee kyllä mutta se on hajutonta niin kuin aiemminkin. Pukamat muistuttaa aina silloin tällöin itsestään. Vatsalihasten henkiinherättäminen on ollut tosi hidasta, en tiiä johtuuko sektiosta vai äärettömän huonosta kunnosta jo ennen raskautta. Oon muutaman kuukauden tehnyt lankkua, minuutti menee kerralla, sit 2 x puol minuuttia, mut ei jaksa enempää. Nyt sitten aloittelin vinojen ja ylävatsan lihasten herättelyä pari päivää sitten, mut on kyllä jotenkin tosi kankeeta. Sit lueskelin että hyvää aktivointia on myös vatsan sisäänvetäminen ja nyt koitankin kokoajan vetää sisäänpäin, mutta aina se unohtuu :D Just ruokaa tehdessä koitan.. Et jos mä joskus saisin itteni johonkin kuntoon, kunhan toi sektiojuttu ei ala vihoittelemaan.. Ei sinäsnä hormonijuttuja mutta synnytyksen jälkeisiä ongelmia.
 
Ihanaa! Sanoin tänään tytön neuvolakäynnillä näistä mun pillereistä ja niiden aiheuttamista kamalista oireista. Th antoikin mulle sit numeron ehkäisyneuvolaan. Meidän tk:n nettisivuilla tuota numeroa ei oo missään, joten olisin muussa tapauksessa joutunut lähtemään tk:n jonottamaan tuntikausiksi.. Eilen alkoi joku ihme päänsärky-pahoinvointi kohtaus joka jatkui sitten vielä aamulla.. Ja kaiken lisäksi eilen huomasin, että mun maha on ku pullataikina :confused: Ja tukkakin pahenee koko ajan.. Onneksi näistä pääsee kohta eroon :rolleyes:
 
Mä katon vielä pari kuukautta ja jos ei menkat jää pois tän kierukan kanssa niin saa luvan poistua! Tukka on ihan kauhee rasvaläjä koko ajan ja lähtee ihan järjettömän paljon hiuksia.. Jääköhän mitään päähän kun maanantaina on kiharat tulossa kampaajalla? Ihanaa tää naisen elämä. Eipä ole tarvinnu miehen mistään murehtia ennen eikä jälkeen lapsen syntymän! Kyllä saa ihan itsekseen näiden "ongelmiensa" kanssa elää... Voi kun olis joku taika mikä muuttais miehen pariks viikoks naiseks niin vois vähän ajatus naisena olemisesta koti äitinä muuttua!
 
Voi ällötys. Menkat sit täälläkin. Te keillä menkat on erilaiset kuin ennen synnytystä, niin onko muutos ollut pysyvä?
Ihan positiivista, ettei ole olleet kipeät, mutta vuodon määrä ehkä nelinkertainen entiseen verrattuna ja vessassa saa juosta alle kahden tunnin välein tai on kaikista vaatteista läpi...
 
Mulla ainakin on edelleen kivutonta (mikä vaikeuttaa alkamisen huomaamista mutta muuten jees) ja huomattavasti runsaampaa. En kyllä yhtää muista miten meni esikoisen kohdalla... eipäs kun just muistin että eihän mulla edes ollut kun muutamat kuukautiset tässä välissä. Mullahan alko menkat vasta joskus kun tyttö oli 7kk ja imetin 8,5kk ikään asti.
 
Alkuun oli TOSI runsaat menkat, mutta kyllä ne on nyt vähän tasoittunut. Ja on ihan helkkarin kipeet!
Mutta siitä syystä mä kai joskus silloin pissa-liisana hankinkin ne e-pillerit, ne vei sen kärjen näistä kivuista. Nyt kun en mitään pillereitä syö niin sen kyllä huomaa :sad001
 
Mulla kipuilua tulee lievänä parikin viikkoa ennen vuodon alkua, mut ei läheskään niin pahaa kun ennen synnytystä. Vuodon määrä on aika sama, ellei jopa vähäisempi. Sykli vaan on paljon pidempi nykyään.
 
hah, soitin neuvolaan kun huolestutti. On kuulema vuodon määrä vielä normaalin rajoissa mutta luultavasti tasaantuu lähemmäksi sitä millainen vuoto oli ennen synnytystä, tää eka on vain erilainen... Ymmärsin heidän puheistaan, että oli poikkeuksellista, että nyt vasta kuukautiset, et ois ollu odotettavissa aikaisemmin?? Mites on naiset, kuinka monella kuukautiset on alkanut vaikka edelleen imettää?
Yhdellä nettipalstalla joku sanoi et on luonnonoikku, jos saa kuukautiset kun yhä imettää :p
 
Mä oon kyllä jostain ymmärtänyt, että usein menkat alkas siinä 7-8kk synnytyksestä vaikka edelleen imettäs. Ja että tässäkin merkkais eniten ne yöimetykset? Mutta tää on ihan mutua, ei mitään faktapohjaa oo näille mun käsityksille tarjota...

Mulla ei itellä oo vielä menkat alkaneet, tyttö ens kuun alussa 8kk...

edit. Ja imetän edelleen, öisin 0-2 kertaa, useimmiten kerran...
 
Imetin ja imetän edelleen. Menkat alkoi 6 viikkoa synnytyksestä :DD

Ja niin soitin alotta silloin minäkin neuvolaan, että onko ihan normaalia vuotaa kuin pistetty sika. On se :D Ja kuten jo sanoin niin kyllä se siitä sitten tasottui..
 
Takaisin
Top