Synnytykseen valmistautuminen

Zeni

Tietävä tietäjä
Tammimammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Ensimmäiset porukasta on jo täysi aikaisia ja varmaan ensi viikolla saadaan jo iloisia uutisia :) Miten olette siis valmistautuneet grande finaleen?
Mulla on TENS varattuna ja maksettuna ja synnytystoivelista on jo sairaalan tiedoissa. Maanantaina kun tulee 34 viikkoa täyteen, niin pakkaan sairaalakassin (alku on jo tehty; edelliskerralla päälle unohtuneet sukat ja laskuvar.... kalsarit on kassissa ja pussi lakuja). Vauvan juttuja olen pikkuhiljaa ottanut esille ja viimeiset hankinnat alkaa olla tehty :)
 
Sairaalakassin oon pakannu. Naposteltavat puuttuu ja haalari täytyy viel vaihtaa ku tuliki toinen 56cm. Muuten en viel mitenkää. Jotenki kuitenki tuntuu et menee käynnistykseen.
 
Zeni, miten tuon TENSin voi varata? Onko kallis? Kätilöopistolla on kuulemma tällä hetkellä jäljellä kolme tai neljä TENSiä ( vuoden alussa oli viel kymmenen:bored:), eli voi olla vaikea saada itselleen sellaista jos ei oo etukäteen varannut.

Muuten en oo viel pakannut edes sairaalakassia, vauvan vaatteet oon tosin jo valinnut :woot: se olikin ihan parasta. Mut mulla onkin vielä viikkoja jäljellä, tosin alkaa tuntua että ei laskettuun aikaan asti päästä. Vaan päivä kerrallaan, eipä näitä osaa ennustaa.
 
Mä varasin TENSin yksityiseltä. Helsingissä semmonen firma kuin Viekku. Sieltä olo edellisessäkin. Kannattaa kysyä onko vielä vapaana. Nyt en muista hintaa tarkkaa mutta jotain kymppejä. Ja joo musta se ei synnärillä riitä. Pitää saada kiinni heti kotona, kun käynnistyy.
 
Varasin aksylta. Jäsenille 35e ja muille 40e. Ja ehottomasti pitää saada joo kotona se jo! Mulla on sen verran vauhtia pitänyt synnytyksissä, ettei paljoo enää apua oo jos vasta salissa saa :) päksissä on vaan yks tens :/
 
Mä en oo oikein vielä valmistautunut mitenkään.. oon ollut vähän saamaton. Tens mun pitäis saada kaverilta lainaan. Synnytystoiveet on vielä kirjaamatta, vaikka vähän niitä oon miettinytkin. Ja sairaalakassin pakkausta en oo oikein edes ajatellut, no kameran akun oon hiljattain ladannut. Vadelmanlehtiteetä oon juonut nyt kahtena päivänä sen yhden mukillisen. Ja nyt siis on rv 37+1, että kai tässä pitäis oikeastikin jotain jo tehdä :D
 
Varaan tenssin ens viikolla ja varmaa kirjotan synnytystoiveet ylös ja pakkaan kassin valmiiks ni ei tarvi niistä sit stressata enää turhia:) Hain porukoilta jumppapallon ja se täytetään varmaa joulun jälkee kun en haluu sitä nurkkii pyörii:D Muute oon vaa keskittyny jouluun ja ajatus on että ei se sieltä ennen ens vuotta tule:) Tänään on 36+5.
 
Mullaki tens varattu mutta tulee vasta tammikuun alussa (la 17.1). Voi olla että ei ehdi tähän synnytykseen mukaan, viimeksi siitä oli kyllä kotona iso apu ja vielä sairaalassakin jonkin aikaa. Mä varasin liizi nimisestä paikasta mutta helsingissä niitä paikkoja oli useita mistä sai tenssin, ainakin 2015. Mulla on kassi pakattu osittain tai vauvalle siellä on kaikki mutta mulle ei
 
Ok kiitos vinkeistä! Täytyypä alkaa kyselemään mistä saisi helpoiten ja varmasti sen kun h-hetki koittaa:)
Ilmeisesti hyviä kokemuksia laitteesta kun uudelleen haluatte sen käyttöön. Kuulosti kyllä perhevalmennuksessa mielenkiintoiselta ja jos vaan sen saan niin täytyy koittaa.
 
Joo mulla se TENS toimi ihan tosi hyvin. En tarvinnut mitään muuta ennen kuin olin 5 cm auki ja laitettiin epi.
 
Kyllä tässä on jo niin tukala olla, että toivon pääseväni jo pian synnyttämään! Uskoisin, että limatulppa alkanut irtoamaan vähitellen, limaista vuotoa aina silloin tällöin tulee, tullut perjantaista lähtien.

Laukkua pakattu sen verran minkä voi pakata jo, onneksi asutaan vartin päässä synnäriltä, niin saa sitten mies tuoda sen mitä ei nyt sitten siinä kohtaa hoksaa, kun lähtee. Vauvan tarvikkeet olen laittanut jo omaan laukkuun, se on sitten valmiina kuitenkin. Keskiviikkona onneksi synnytystapa-arvio, jännittää kovasti!

Nyt rv35+4.
 
Mä sain tänään neuvolasta synnytystoivelapun mukaan. Täyttelin miehen kanssa sen juuri neuvolakortin väliin. Vauvan kotiutumisvaatteet, turvakaukalo ja lämpöpussi ovat valmiina. Pinnasänky on koottu, muttei pedattu. Omaa sairaalakassia en ole vielä miettinyt. Pitäisi varmaan se pakata tässä kohta.

Tänään 37+6. :)
 
Mulla ei oo vielä yhtään vauvalle sopivaa vaatetta edes. Kaikki on esikoisen jäljiltä edelleen säilytyksessä 400 km päässä isovanhemmilla, jonne mennään vasta jouluksi. Ei oo siis sairaalakassia pakattu, enkä synnytystoivelistaa ajatellut kirjoittaa. Vielä olis töitäkin ens viikon keskiviikkoon saakka. Aletaan sit katselee :D
 
Mä en ole myöskään vielä sairaalakassia pakannut ja mies siitä jaksaa vähänväliä muistutellakin, ehkäpä sen tässä lähiaikoina pakkaan, vielä on myös muutama hankinta tekemättä. Tänään tasan 36.
 
Sairaalakassi on vauvojen tavaroiden osalta aikas valmis (vaatteitahan heille nyt lähinnä).

Itselleni pakkasin vähän imetysliivejä, rintasuojia ja meikki- suihkupussi on koko ajan lähtövalmiina :) Kaupasta ostin nyt luumuja (vaikka niitä taitaa useimmiten olla sairaalassakin) sekä pillimehua. Mies voi sitten hakea lisää välipaloja jos tarpeen.

Kälyltä sain tänään TENSinkin lainaan, TOIVOTTAVASTI pääsen käyttämään sitä :)

Onko muuten sektioon menevällä jotain erityistä huomioitavaa pakkaamisessa? Olen ihan pihalla ja ilmeisesti nyt on pakko varautua siihen sektioon :sad001
 
Ei kai sektioäiti tarvii sen kummempia varusteita kun alateitse synnyttävätkään. Mä menin alatiesynnytykseen ja päädyttiin sektioon. Ei mies mitää erikoista kotoo mulle tuonu. Jalkeillehan ne käskee sektion jälkeen paljon nopeemmin kun muun ison avoleikkauksen jälkeen ja ruuat Passattiin nenän eteen eka vrk ajan. Kipulääkkeitä saa vahvempia kun panadolia ja Buranaa mut nää on vaa osastolla oloo varten. Leikkauksen jälkeen päätyy heräämöön pariks tunniks ainakin et vauva on isän kanssa sen pari tuntia. Mut jos äiti menee huonoon kuntoon et vaatii tehostettua seurantaa tai esim. Istukka joudutaan irrottuaan leikkaamalla on tilanne sama. Joku on pakannu isälle väljän puseron et voi vauvan ottaa puseron sisälle mut meillä oli se pusero ihan sairaalan puolesta. Ja monesti sektion jälkeen pitää ollapidempään osastolla mut onhan niitä muitakin syitä mitkä johtaa siihen (äidin tai vauvan voinnissa jotain ettei pääse kotiin esim, raskausmyrkytys ei meinaa mennä ohi, verensokerit ei pysy vauvalla, äidillä (lähinnä diabetes, keskosuus ei kai niitä muuten seurata rutiinisti), vauva tarvii sinivalohoitoa, vauvan paino putoo liikaa, tmv) mut ei kyllä sairaalakassin sisältöön musta oo vaikutusta.
 
Kiitos Mira, näin mäkin jotenkin ajattelin, mutta pää on nyt ihan sekaisin kun tulossa on kaksoset ja mahdollinen sektio. Vaikka asiat sinänsä on samoja, niin tuntuu, että olen ihan uuden edessä :)
 
Jotkut on kirjoittanut että kannattaa olla korkeat alushousut ja housut, koska ns. normaalivyötäröiset painaa sektiohaavaa.
 
Jotkut on kirjoittanut että kannattaa olla korkeat alushousut ja housut, koska ns. normaalivyötäröiset painaa sektiohaavaa.

Joo ja siis raskaushousut/alushousut kotiutumisvaatteiksi muutenkin. Se maha on aika iso vielä ainakin viikon synnytyksen jälkeen. Ennen raskaustta käytetyistä vaatteista voi haaveilla sitten joskus :wink
 
Takaisin
Top