Synnyttäneet --40+++

Onnea, mamma-79 tytöstä ! Päivitin tietosi tuohon etusivun listaan. Tervetuloa mukaan tähän ketjuun ! Meiän poika kääntyi tänään ekan kerran selältään mahalle. Huomenna tulee 16 viikkoa täyteen.
 
Muokattu viimeksi:
Onnea Mamma-79!

Meillä oli eilen toinen neuvola. Poika oli kasvanut jo yli syntymäpainon,joten vaikuttaa siltä, että ruokaa saa riittävästi. Eilen 11 päivän ikäisenä siis 4190g ja 53,5cm. Ja kyllä hän syökin. Tosin viime yönäkin sain nukkua 12-4.30, jos nyt oikein muistan. Sen jälkeen söi tiheemmin. Minä imetän ja siten tietysti hoidan tuon yön paitsi vaipan mies vaihtaa, jos on tarvetta. Toki tässä ei nyt vielä kovin kauan ole mennyt. Mies ottaa isyysloman vasta elokuussa lomansa jatkoksi. Ajateltiin, että siellä vois sit olla enemmän tarvetta, kun vauva jo enempi hereillläkin. Nyt vielä nukkuu tosi paljon.
 
Moi, mäkin tulisin nyt vihdoin mukaan myös tälle puolelle. Tässä tiedot:

Murrimur, 39v, 14.5.2016, 41+5, poika, 3454 g 53 cm, 2., Kos, alateitse

Meidän poika täyttää huomenna viikon. Ollut kyllä rankka ensimmäinen viikko. Mulla kävi niin, että sain synnytyksessä aika ison repeämän, joka kyllä hienosti paikattiin ja uskon sen paranevan täysin. Kuitenkin, sen takia menetin yli litran verta ja hb putosi 78:aan. Lisäksi mulla nousi kuume 38:aan. Kuume saatiin onneksi pian laskemaan, mutta tuo hb vähän jumittaa. Imetyksen aloitin tehokkaasti, mutta lähtötarkastuksessa vauvan paino oli pudonnut yli 10%, joten pääsimme kotiin vain sillä ehdolla, että lupasin antaa vauvalle lisäruokaa 8 x 20 ml päivässä toistaiseksi ja käydä neuvolassa ylimääräisessä punnituksessa. Vauva onkin tosi ahnaasti juonut lisämaidot, ja nyt paino oli onneksi lähtenyt nousuun.

Vauva on kyllä ihan mahtavan suloinen! Toisessa ketjussa kirjoitinkin joskus, että olin ajatellut synnytyksen jälkeisen ehkäisyn vaihtoehdoksi, että miehelle tehtäisiin vasektomia, minä kun olen vastannut ehkäisystä tähän saakka. Nyt kuitenkin mieleen on hiipinyt ajatus, että mitäs, jos tulisikin vielä yksi vauva... Niin sitä mieli muuttuu no, täytyy varmaan keskustella miehenkin kanssa asiasta...

Mulla muuten myös sellainen tausta, että esikoinen syntynyt sektiolla ja tämä toinen alateitse. Tässäkin meinattiin päätyä sektioon, kun synnytys oli kestänyt n. 15 h eikä edennyt, kun vauva oli vähän väärässä asennossa. Onneksi vauva sitten korjasi asentoa sen verran, että kohdunsuu lähti kunnolla aukeamaan ja pääsi syntymään alateitse. Olisi tuntunut turhauttavalta kärvistellä ensin se 15 h synnytyskivuissa ja sitten kuitenkin päätyä taas sektioon. Koen, että isosta repeämästä huolimatta toivun tästä synnytyksestä nopeammin kuin sektiosta. Tai sitten tunne johtuu vaan siitä, että syön edelleen niin paljon särkylääkkeitä joka päivä....
 
Tervetuloa , Murrimur tähän synnyttäneiden --40+++ äitien ketjuun mukaan. Yritän päivittää tietosi tuohon etusivulle mahdollisimman pian. Pystyykö jollain leikkaa ja liitä menetelmällä kopioimaan noi tiedot tuohon etusivulle, kun alkaa olla hankalaa noiden tietojen poimiminen. Millainen systeemi sulla Murrimur oli --40+++raskaana ketjussa ? Olen tällä hetkellä anopin ja appiukon mökillä Kuusamossa ja mulla ei ole nyt täällä edes kynää, jolla kirjoittaa noita tietoja paperille.
 
Ei mulla sen listan ylläpitoon ole mitään näppärämpää konstia. Käytän nettiä pelkästään puhelimella, ja olen puhelimen muistiinpanoihin tehnyt listan. Sitten kun tulee jotain päivitettävää, niin räplään netin ja muistiinpanojen välillä ja kopioin päivitetyn listan foorumille...
Siinä toisessa ketjussahan lista ei ole etusivulla, joten en oikeastaan keksinyt muuta ratkaisua kuin ylläpitää sitä muistiinpanoissani, sieltä se on aina helpompi löytää kuin foorumilta viestien seasta.

Mä olen luonteeltani vähän sellainen näpertelijä, joten homma sopii mun hermoille ihan hyvin :) työksenikin käsittelen jonkin verran dataa ja tilastoja... En kyllä lainkaan niin mielenkiintoisia kuin mitä täällä on :wink
 
Mä olen töissä kirjastossa, että mullekin sopii kaikenlainen luettelointi - ja järjestelytyö. Tässä foorumilla ei ilmeisesti pysty näitä toisten tekstei kopioimaan minnekkään. Olisi helpompaa toi tietojen päivittäminen, mutta mä nyt sitten käytän vanhanaikaisesti kynää ja paperia...Mulla on uusi tabletti, mutta en osaa sitäkään käyttää. Murrimur, sullekin syntyi sitten poika ja ihan keskiarvo painoinen. Pituutta pojalla oli kaikista eniten. Murrimur synnytystietosi on nyt päivitetty etusivulle.
 
Meillä alkaa olla niin potra poika että käytössä on jo 62cm vaatteet. Pakkasin liian pienet jo pois ja alan niitä ehkä myymään pois. Nyt on taas niin kuuma ilma että saa nukuttaa vaunuun ihan perusvaatteilla. Tosin huomasin että kun on tumput ja pipo niin nukkuu paremmin. Viikonloppuna ristiäiset ja mä näen aika paljon painajaisia niistä. Viime yönä sellaista ettei oltu muistettu hakea kakkuja ollenkaan.
Huomenna on neuvolalääkäri. Saa nähdä miten on kasvanut.
 
Meillä vielä käytössä pääasiassa 56 cm vaatteet. Bodyissa saattaisi jo 62 cm olla myös hyvä. Mutta käytän nyt noita pienempiä kun vielä voin. Ja poika siis 2 kk nyt. Meillä menee pieneksi jääneet vaatteet varmaan Algeriaan miehen veljen vastasyntyneelle pojalle.

Poika sai neuvolassa viime torstaina rotavirus-lääkkeen. Sen jälkeen on kakka ollut vetistä ja vihreää ja piereskelee tosi pahanhajuisia pieruja. :wtf: Ja on ollut myös levottomampi eli jotain mahanpuruja kai. Ehkä tuo tuosta pian helpottaa? Miten teillä on reagoitu tuohon lääkkeeseen jos olette jo saaneet?
 
Mä oon sopinut että otetaan se rotaviruslääke vasta viikon päästä. Muuten se olis huomenna vuorossa ja vois ristiäisissä olla itkuinen. Ottaa sitten suosiolla myöhemmin kun olen kuullut just tuollaisia oireita tulevan.
Nyt on poika nukkunut omassa sängyssä muuten yönsä. Nukkuu öisin 4-6h putkeen.
 
Meillä kans alkoi kakka vihertää rotan jälkeen. Tosin en tiiä johtuiko rotasta, kun kuulema ilmavaivatkin aiheuttas tota vihreää kakkaa...?

Me käytetään vielä osittain 62 koon vaatteita (niitä reilumman kokoisia, osa jo jäänyt pieneksi), mutta etenkin bodeissa ollaan otettu jo 68 käyttöön. Mutta poika onkin jo 3,5 kk. Mä varmaan kans myyn pieneksi jääneet hyväkuntoiset vaatteet. Ne vaatteet joissa on pesunukkaa tai pieni reikä ajattelin puolestaan lykätä neuvolan "saa ottaa"-laatikkoon. Ihan kotivaatteina siis menevät vielä, mutta ei niitä enää myydä viitsi.
 
Meiän poika aika pienikokoinen teiän vauvoihin verrattuna, kun täällä ollaan nyt 16 viikkoa vanha ja nyt käytössä 62 cm vaatteet. Joitakin 56 cm vaatteitakin käytetään vielä. Keskiviikkona 4kk neuvola. Tänään poika painoi kotivaaalla 5,8 kg. Viimeksi 2.5. 3 kk neuvolassa paino oli 5,420 g ja pituus 59 cm. 68 cm vaatteet on vielä isoja.
 
Mitä vaippoja käytätte vauvoilla? Meillä on ollut käytössä tähän asti libero mut nyt o paketillinen pampersia tullut tuliaisena ja en kyllä oikein tykkää kun ne tuntuu ulospäin ihan kosteilta tosi nopeasti. Ovat siis ilmeisesti ohuempia. Siitä kivat kyllä että ovat joustavamman oloiset mutta kyllä taidan pitäytyä liberossa. Vai onko muita ehdotuksia. Muumivaipoista huonot kokemukset aikaisempien lasten ajalta.
 
Mitä vaippoja käytätte vauvoilla? Meillä on ollut käytössä tähän asti libero mut nyt o paketillinen pampersia tullut tuliaisena ja en kyllä oikein tykkää kun ne tuntuu ulospäin ihan kosteilta tosi nopeasti. Ovat siis ilmeisesti ohuempia. Siitä kivat kyllä että ovat joustavamman oloiset mutta kyllä taidan pitäytyä liberossa. Vai onko muita ehdotuksia. Muumivaipoista huonot kokemukset aikaisempien lasten ajalta.

Meillä käytetään Lidlin halpisvaippoja. :grin Ohuita ne on mutta ei musta tule silti kosteus läpi ja on pitänyt tähän asti pissat ja isommat kurakakatkin hyvin.
 
Meillä on libero newborn 3 -vaipat käytössä. Noita 3-vaippoja kokeiltiin myös comfort 3, mutta oli liian isoja vielä. Pampersia kokeiltiin alussa, mutta en tykännyt. Haisi ihmeelliselle ja niissä ei ole sitä pissaraitaa. Mitä maksaa Lidlin halpisvaipat ? Meillä matkaa lähimpään Lidliin 30 km. Juuri eilen mietin, että saisivat rakentaa Lidlin Mynämäellekin niin voisi siellä käydä tarvittaessa.
 
Meillä käytetään sekä Liberoa että Pampersia. Pampersin new born vaipoissa on muuten pissaraita myös (1 ja 2 koot ainakin, saatiin näytteitä). Noissa baby dry 3 vaipoissa ei, mutta kyllähän se vaippa sit muutenkin pullottaa, kun pissaa alkaa enempi tulla. Meillä sattui neuvolassa niin, että poika päätti pissata vaa'alla. :joyful: Terkkari oli just kattonu painon ja sit lirautti, niin paino laski 30g, kunnon suihku tuli... :wideyed:

Mä tein niin, että käytin Liberon 1 koon vaipat (joita meillä oli monta pakettia) päivisin kun vaipanvaihtoväli oli lyhyempi. Sit rupesin yöksi laittaa imukykyisempää ja isompaa 2 kokoa. Sit taas seuraavaksi 2 kokoa päivällä, mutta yöksi 3 kokoa. Kunnes siirryttiin päivälläkin 3 kokoon. Oon käyttänyt usein päivisin Liberoa, mutta yöllä Pampersia. Oon kai mainoksen uhri: Pampersin baby dry vaipassa luvataan jopa 12 tunnin kuivuus. :) Tosi harvoin siis yöllä vaihdan vaippaa, kun posotetaan vaan nukkua. Vain jos on selkeesti kakka, niin vaihdan yöllä, mutta harvemmin onneks on. Tossa oon kyllä samaa mieltä, että Pampersin vaipat haisee vähän oudolle... Liberossa tykkään myös siitä niiden pistekaupasta/pistekampanjoista, Pampershan lopetti oman vastaavansa.
 
Meillä poika ei siis ole kovin pitkä, mutta painon puolesta on vähän tukevampi ja selkä on pitkä (jalat lyhyet), siksi bodyt käy pieneksi. Bodeissa jouduttu ottaan käyttöön enimmäkseen jo 68 koko, vaikka housuissa menee vielä 62.
 
Meillä poika kanssa on pitkäselkäinen ja lyhyt jalkainen, mutta pituuskäyrällä ollaan keski-arvon alapuolella. Poika on myös aika hoikka. Molemmat vanhemmat ollaan lyhyitä, joten poika kasvaa hyvin omalla käyrällään.
 
Mitä maksaa Lidlin halpisvaipat ? Meillä matkaa lähimpään Lidliin 30 km. Juuri eilen mietin, että saisivat rakentaa Lidlin Mynämäellekin niin voisi siellä käydä tarvittaessa.

Nyt en muista pakettihintaa mutta kappalehinta jäi mieleen ja se oli 16 senttiä. En kyllä tiedä onko sit kuitenkaan halvempia vai kuvittelenko vain? :wacky: Lidlin vaipoista meillä käytössä nyt koko 3 joka taitaa olla 4-9 kiloiselle jos en väärin muista..

Nyt kyllä olen alkanut miettimään että ehkä Lidlin vaipat ei ole niin imukykyisiä ja jää märäksi.. niinpä niitä pitää vaihtaa useammin eikä tule sitten lopulta halvemmaksi..
 
Muokattu viimeksi:
Libero Newborn 3 vaippapaketissa on 68 kpl vaippoja, Newborn 2 paketissa 88 kpl. 3 vaipat on 4-8 kg ja 2 vaipat 3-6 kg. Meiän pojalla oli eilen 4kk neuvolalääkäri. Paino oli 5,720 g ja pituus 59.6 cm. Libero newborn 3 vaipat käy meille vielä aika kauan. Noissa Liberopaketeissa on eniten vaippoja muihin valmistajiin verrattuna. Neuvolalääkäri totesi pojan kasvavan omalla käyrällään. Olemme nyt aloittaneet soseittein maistelun. Viime viikolla maistelimme peruna-porkkanasosetta. Tällä viikolla bataatti-kesäkurpitsaa. Poika irvistelee kaikkien kohdalla ja kakkaa ei tule kuin 4 päivän välein. Neuvolassa kehotettiin antamaan luumusosetta kasvissoseen lisäksi päivittäin. Pakastin nuo sosepurkkien sisällöt maisteluannoksiksi silikonisella jääpalakuutiomuotilla. Sitten siirsin pakasterasiaan. Viikonloppuna on tarkoitus tehdä itse porkkanasosetta.
 
Takaisin
Top