Synnyttäneet --40+++

Hyvää viikonlopppua tännekkin!!:)

Me ollaan nyt saatu viimeaikoina lapsi iltaisin unten maille klo 20 : 30 - 22.
(Kerran lipsui puoleen yöhön, muta se oli poikkeus).

Kaikilla on ollut helpompaa, lapsi on ollut aamulla virkeä ja illalla ollaan voitu olla hetki rauhassa ihan kaksin:joyful:

No, miten tämä sitten tapahtui?

Ensinnäkin tämä palsta sai ymmärtämään, että lapsi pitää vaan laittaa nukkumaan ja asettaa rajat! :notworthy :p

Tuo asia oli niin hukassa:smiley-ashamed004 En ymmärttänyt asiaa, koska luulin lapsen itse tietävän milloin hän on väsynyt.

No, miten asia järjestyi, niin aloin viemään lasta nukkumaan ajoissa!:joyful: Enkä antanut periksi ja sängyssä pysyttiin.

Hoitaja on samaan aikaan, yllätys, itse oma-aloitteisesti huomannut, että lapsi tarvitsee enemmän liikuntaa ja aktiviteettia päivän aikana ja antaa lapsen itse kävellä vaunujen sijaan. Kävivät jopa metsäretkellä ja hämmästeli, että miten upeasti siellä metsässä juurakoiden yli hyppeli ja jaksoi koko matkan tarmokkaasti. Lisäksi hän on hankkinut leikkikavereita mm. muita tuttuja lapsia mukaan leikkimään :)

Päiväunet sovittin minimiin, mieluiten pois vallan. Eikä niitä ole nyt juuri ollutkaan hoitopäivien aikana.

Hoitotäti on aivan hämmästyksissään muutoksesta lapsessa ja samoin ollaan itsekin!!:p Kaikilla menee nyt REILUSTI paremmin:joyful:

Kiitos kaikille kommentoineille ja neuvoja jakaneille, sekä iso kumarrus!:gen053

.
 
Last edited by a moderator:
Tähti, hienoa! Nyt vaan viikonloppu samalla tavalla!

Kiitos! Josko tunnin heitto sallitaan:laughing002?

En uskalla luvata, koska mennään katsomaan pitkän ajomatkan päähän isovanhempia ja kaiken kukkuraksi valvovat aina valot päällä vähintään aamu 02 saakka. Siinä on itse vaikea päättää, ja viedä lasta nukkumaan, kun heidän mielestään lapset nukkuu, kun nukkuu....

Tämä siis anoppi:banghead:
 
Last edited by a moderator:
Tähti, itsehän te päätätte, miten toimitte. Jos haluatte rytmin sekaisin, niin ihan miten vaan. Meillä on sama rytmi kotona ja reissussa eikä kysytä, mitä mieltä isovanhemmat ovat
 
Tähti, itsehän te päätätte, miten toimitte. Jos haluatte rytmin sekaisin, niin ihan miten vaan. Meillä on sama rytmi kotona ja reissussa eikä kysytä, mitä mieltä isovanhemmat ovat

Yölento :) Huoneistossa tilat eivät oikein mahdollista kompromisseja...siinä syy....

Olen kyllä vaatinut, että asiaan kiinnitetään huomiota, mutta...mutta...
 
Tähti, kai teillä siellä huone on, missä nukutte ettekä olohuoneessa ?

Yölento :) Juu, kyllä...mutta hälinä tulee ovenläpi ja valot loistavat oven alta.. anopilla on tapana aloittaa tiskaaminen yöllä, joskus jopa aamuyöllä...joten on niin kova mekkala...että huohh:smiley-ashamed004
Kaapit paukkuu ja kattilat kolisee. Ei auta asiasta sanominen....

Lapsi herää siinä melussa aika helposti, anoppi ihmettelee vaan....että oho, ei se ainakaan hänestä johdu:depressed: Sit yrittää jatkaa hiipimällä, mutta melua siitäkin tulee, lautaset kilisee ja sen jälkeen tiskikone hyrrää isoon ääneen sen kolme tuntia...aamuun saakka:sorry:
 
Last edited by a moderator:
...niin ja vielä sen verran jatkoa, että tv huutaa lujaan ääneen keskiyöllä ja vaikka menenkin sen hiljentämään, valot välkkyy kuitenkin ja jossain vaiheessa ääni väännetään taas isolle.

Joskus anoppi nukkuu tv:n ääreen, vaikka se on täysillä...

Myös puheensorina on kovaa, kun kahvia aletaan keittään keskiyöllä ja kaikki juovat saman pöydän äärellä....

Melua riittää jos jonkinlaista.... uaein jopa aamu 04 saakka:hungover:
Nuku nyt siinä, saati lapsi, joka on vielä herkempi:meh:
 
...niin ja vielä sen verran jatkoa, että tv huutaa lujaan ääneen keskiyöllä ja vaikka menenkin sen hiljentämään, valot välkkyy kuitenkin ja jossain vaiheessa ääni väännetään taas isolle.

Joskus anoppi nukkuu tv:n ääreen, vaikka se on täysillä...

Myös puheensorina on kovaa, kun kahvia aletaan keittään keskiyöllä ja kaikki juovat saman pöydän äärellä....

Melua riittää jos jonkinlaista.... uaein jopa aamu 04 saakka:hungover:
Nuku nyt siinä, saati lapsi, joka on vielä herkempi:meh:


Eikö sille anopille voi sanoa, että teillä on nyt uusi rytmi ja mennään aikaisemmin nukkumaan, että jos täälläkin koitettaisiin olla hiljaa aikaisemmin (toi pitäis kyllä ymmärtää ilman sanomistakin) ja toi että lapsi nukahtaa kun nukahtaa- juttu on ihan humpuukia kuten olet huomannut. Kyllä se lähtee siitä että aikuinen sanoo milloin mennään nukkumaan. Vaikka mulla on jääräpää ja itsekäs anoppi, niin kyllä sekin ymmärtää kuitenkin mikä on lapsen parhaaksi. Eli kissa pöydälle ja sanotte, että rytmi on nyt tämä.
 
Samaa mieltä, pitäisi isovanhempien ymmärtää pienimmän parasta. Tiukkana vaan!
Nimim. Tulin illalla kotiin 20:45 ja talo oli pimenänä. Lapsi kevyessä unessa, havahtui ja nukahti uudelleen hetimiten. Valoja ei sytytetty sen koommin, paitsi että sain tuomani ruokaostokset jääkaappiin :D
Tällaista tää on, kun ei oo niitä "huoneita". Mutta eipä ole vanhemmillakaan jaksamisen ongelmaa.
 
Oon Yölennon kanssa samaa mieltä. En menisi isovanhempien luokse yökylään, jos olot siellä on tuollaiset. Edelleen se LAPSEN ETU ensimmiäsenä.
 
Tähti, jos ei anoppi ymmärrä puhetta, niin menette hotelliin yöksi tai jätätte vierailematta.

Yölento :) Käynnit on tosi harvassa ja tosiaan yksi ja isoin syy on se, ettei siellä saa itsekään levätä...:happy119Ajomatkakin on pitkä.

Muutoin siellä on ihan kiva käydä, mutta tuskin muuttavat aikataulujaan, kun ovat ikänsä eläneet siinä rytmissä, että yöt valvotaan ja jopa syödään soppaa yöllä. Aamulla ovat jo aikaisin silti pystyssä, mutta päivällä nukutaan - rötköterään. Lapsenhoitoapua olis kiva saada, kun kyläilee, mutta eipä se koskaan onnistu...

Anopin mielestä jokainen hoitaa oman lapsensa.

Mutta onneksi on kyseessä vain yksi yö....ja seuraava kerta onkin sit kuukausien päästä:laughing002
.
 
Last edited by a moderator:
Samaa mieltä, pitäisi isovanhempien ymmärtää pienimmän parasta. Tiukkana vaan!
Nimim. Tulin illalla kotiin 20:45 ja talo oli pimenänä. Lapsi kevyessä unessa, havahtui ja nukahti uudelleen hetimiten. Valoja ei sytytetty sen koommin, paitsi että sain tuomani ruokaostokset jääkaappiin :D
Tällaista tää on, kun ei oo niitä "huoneita". Mutta eipä ole vanhemmillakaan jaksamisen ongelmaa.

Katjusha :)
Paljon oon saanut muutettua, mutta en toki riittävästi. Eivät ne käsitä mitään pikkulapsista, mutta haluavat nähdä lapsen lasta, niin se toki heille sallittakoon.

Tiukkiksena jo muutenkin mua pidetään, sanon mitä tahansa. Mutta asiaa yritän aina sanoa, eli se, että esim. ensin ruoka ja sitten vasta makupalat. Ei niin, että mahan täydeltä jäätelöä ja ruoka jää syömättä.

Tästä anopilla vierailu aiheesta riittäisi juttua varmaan kaikilla laidasta laitaan... :wink
 
Oon Yölennon kanssa samaa mieltä. En menisi isovanhempien luokse yökylään, jos olot siellä on tuollaiset. Edelleen se LAPSEN ETU ensimmiäsenä.

Napu75 :) Pitkän ajomatkan vuoksi on kyläilyn yhteydessä yövyttävä, eikä hotellejakaan ole ainakaan 60km säteellä...

On niin keskellä ei mitään.... :confused005

Tuo rytmi ja tavat on heillä olleet jo vähintäön 50-vuotta, sillä mieheni muistelee, että hän oli aina väsynyt kun oli lapsi...

Mun sanomiser ei siinä paljon paina... mitä sanonkin...
 
Tähti, ensimmäisen anoppini annoin valita, tehdäänkö minun tavallani, jolloin saavat olla lasten kanssa niin paljon kuin haluavat, vai valitsevatko sen että saavat tavata sitten kun lapset ovat aikuisia. Valitsivat minun tapani. Minulla ja ex-appivanhemmilla on nykyisin lämpimät välit ja myös lapsillani ja isovanhemmilla. Joskus vaan Vanhemmuus on sitä, että pitää olla ikävä ihminen
 
Tähti, ensimmäisen anoppini annoin valita, tehdäänkö minun tavallani, jolloin saavat olla lasten kanssa niin paljon kuin haluavat, vai valitsevatko sen että saavat tavata sitten kun lapset ovat aikuisia. Valitsivat minun tapani. Minulla ja ex-appivanhemmilla on nykyisin lämpimät välit ja myös lapsillani ja isovanhemmilla. Joskus vaan Vanhemmuus on sitä, että pitää olla ikävä ihminen

Yölento :) Oliko anoppisi terve?

Täällä on alzheimer... puhuu samoja asioita uudellleen ja uudelleen, eikä muista kaikkea...ainakaan mitä on sovittu ja puhuttu.....

Suorittaa monesti asiat tuttua rataa, ei kykene samaan ajatteluun, kuin terve.
 
Napu75 :) Pitkän ajomatkan vuoksi on kyläilyn yhteydessä yövyttävä, eikä hotellejakaan ole ainakaan 60km säteellä...

On niin keskellä ei mitään.... :confused005

Tuo rytmi ja tavat on heillä olleet jo vähintäön 50-vuotta, sillä mieheni muistelee, että hän oli aina väsynyt kun oli lapsi...

Mun sanomiser ei siinä paljon paina... mitä sanonkin...
Silti. En menisi sinne yökylään pienen lapsen kanssa kuin harvoin, tyyliin jouluna. Te tunnutte olevan tiiviisti yhteyksissä ja vierailette usein miehesi vanhemmilla. On ihanaa, että lapsi saa tuntea isovanhempansa kunnolla, mutta en silti riskeeraisi hänen kasvuaan, kehitystään, jaksamistaan ja terveyttään ilmeisen sosiaalisen paineen takia. Muutaman vuoden päästä tai kouluikäisenä lapsi kestää rytmin vaihtelun paremmin.
 
Silti. En menisi sinne yökylään pienen lapsen kanssa kuin harvoin, tyyliin jouluna. Te tunnutte olevan tiiviisti yhteyksissä ja vierailette usein miehesi vanhemmilla. On ihanaa, että lapsi saa tuntea isovanhempansa kunnolla, mutta en silti riskeeraisi hänen kasvuaan, kehitystään, jaksamistaan ja terveyttään ilmeisen sosiaalisen paineen takia. Muutaman vuoden päästä tai kouluikäisenä lapsi kestää rytmin vaihtelun paremmin.

Napu75 :) Käydään parin kk välein...ei kovin tiivistä mielestäni...

Lapsi haluaa myös mennä ja nytkin hän on aivan innoissaan, että näkee kohta isovanhempiaan... :)

Jatkuvasti en kävisi, enkä yöpyisi sen pidempään....
 
Yölento :) Oliko anoppisi terve?

Täällä on alzheimer... puhuu samoja asioita uudellleen ja uudelleen, eikä muista kaikkea...ainakaan mitä on sovittu ja puhuttu.....

Suorittaa monesti asiat tuttua rataa, ei kykene samaan ajatteluun, kuin terve.
Kyllä Ex-anoppi oli terve ja on yhä. Heidän luonaan asui myös anopin äiti jolla oli alzheimer, mutta ei hänkään saanut lapsia kiusata.
Vanhempien tehtävä on huolehtia, että lapsella on kaikki hyvin. Aikuiset, myös vanhat, eivät tilapäisistä muutoksista hetkahda mihinkään suuntaan.

Lasta voi myös valmentaa vierailua varten. Sanoa, että sielläkin mennään nukkumaan niin kuin kotonakin. Voi opettaa lasta nukahtamaan kuulosuojaimet korvilla, jos anoppi ei pyynnöistä huolimatta osaa olla hiljaa. Jos on niin herkkä valoille että oven alta tuleva valo häiritsee oven eteen voi laittaa peiton tms.

Tai vuokrata asuntoauton jossa nukkuu anopin pihassa.

Mielikuvitus käyttöön ja lapsen hyvinvointi ennenkaikkea.
 
Takaisin
Top